autor: Łukasz Szliselman
Wyniki badań polskich graczy na Digital Dragons 2014 - profil i zwyczaje polskiego gracza
Kim jest przeciętny polski gracz? Jaką platformę sprzętową wybiera? Ile czasu poświęca na wirtualną rozrywkę i dlaczego w ogóle gra? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie przeglądając wyniki badań przeprowadzonych z okazji festiwalu Digital Dragons 2014. Zapraszamy do lektury!
Szczegóły badania
Dane przedstawiają wyniki w grupie 3383 internautów w wieku 15–55 lat, w tym podgrupy 1500 internautów, którzy grają w gry na przynajmniej jednej z następujących platform: gry instalowane na komputerze, gry online w przeglądarkach internetowych, gry na konsoli do gier wideo i gry na smartfonach lub tabletach. Badanie online było przeprowadzone między 10 a 17 kwietnia 2014 z użyciem techniki RTS (Real Time Sampling).
Dziś w Krakowie rozpoczyna się festiwal Digital Dragons, którego partnerami są firmy Gry-Online S.A. oraz Onet i Krakowski Park Technologiczny. Z tej okazji chcemy zaprezentować Wam wyniki badań (o których wspominaliśmy w zeszłym miesiącu) przeprowadzonych w dniach 10-17 kwietnia 2014 roku przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Dotyczą one profilu polskiego gracza i gier przez niego wybieranych. Za grupę testową posłużyli internauci w wieku od 15 do 55 lat – bardzo dziękujemy osobom, które poświęciły chwilę na wypełnienie ankiety!
Poniżej znajdziecie odpowiedzi na kilka powszechnych pytań na temat polskich graczy. Zamieściliśmy również wybrane slajdy z prezentacji multimedialnej, która zostanie dziś pokazana na Digital Dragons.
Kto gra?
Sześciu z dziesięciu internautów jest graczami. Wśród tych 60% znajdują się osoby, które sięgają po gry z jednej lub kilku z wymienionych kategorii: instalowane na komputerze, uruchamiane w przeglądarce internetowej, na konsoli do gier wideo, na urządzeniach mobilnych (smartfon lub tablet).
Profil polskiego gracza
Jakie cechy odróżniają gracza od nie-gracza? Gdybyśmy mieli stworzyć profil przeciętnego polskiego gracza, to byłby on mężczyzną (57% grających) w wieku do 25 lat z podstawowym lub średnim wykształceniem (głównie ze względu na młody wiek grupy), mieszkającym w mieście powyżej 50 000 mieszkańców, o co najmniej przeciętnej sytuacji finansowej. Wniosek? Według statystyk w Polsce gry wideo są domeną ludzi młodych.
Warto też zwrócić uwagę na to, że sporo grających, bo aż 1/3, to osoby w wieku od 25 do 34 lat, a więc pokolenie, które wyrosło na wirtualnej rozrywce. Stanowią oni grupę mogącą śmiało konkurować z młodzieżą do lat 25, co pokazuje, że gry w Polsce były popularne już od dawna.
Segmentacja graczy
Oczywiście założenie, że jeśli grasz w gry, to pewnie uczysz się w liceum i masz bogatych rodziców, byłoby sporym uogólnieniem. Dlatego Interaktywny Instytut Badań Rynkowych wyodrębnił kilka kategorii graczy. W jednej z nich, a są to tzw. gracze okazjonalni, przeważają nawet kobiety.
Na czym gramy?
Najpopularniejsze okazały się być gry komputerowe – zarówno instalowane (35% ankietowanych) jak i te uruchamiane w przeglądarce internetowej (34%). A więc zgodnie z powszechnym przekonaniem, Polacy to przede wszystkim pecetowcy.
Co ciekawe, jedynie 1/3 badanych graczy pecetowych ma komputery młodsze niż 2 lata. Reszta posiada sprzęt mający co najmniej 3 lata.
Gry na konsolach stacjonarnych są najmniej popularne – tylko 10% wśród internautów z grupy testowej grało lub gra na tej platformie. Ktoś jeszcze ma wątpliwości, dlaczego na nowego Xboksa musimy czekać aż rok?
Dlaczego gramy?
W gruncie rzeczy, dla relaksu, chociaż w sporej mierze zależy to od wybieranej platformy sprzętowej. Najbardziej popularną motywacją do grania w gry instalowane na komputerze lub gry na konsoli jest właśnie potrzeba odpoczynku od codziennych obowiązków. Jeśli natomiast sięgamy po gry na urządzenia mobilne, to najczęściej (w 71% przypadków) robimy to dla zabicia czasu – dajmy na to w podróży, kolejce do lekarza czy na wyjątkowo nudnej lekcji polskiego.
Osoby, które traktują granie jako aktywność społeczną, zazwyczaj wybierają do zabawy konsole stacjonarne – motywacja ta jest bowiem najpopularniejsza wśród konsolowców. Z kolei motyw rywalizacji z innymi najczęściej pojawia się wśród osób grających w gry przeglądarkowe (choć w tego typu produkcje również gra się głównie dla relaksu, bądź z nudów).
Jak często gramy?
Największego zaangażowania wymaga od nas granie w przeglądarce – 37% ankietowanych robi to codziennie, a 25% kilka razy w tygodniu. Często sięgamy również po gry instalowane na komputerze. Tu jednak proporcje się zmieniają, bowiem 24% graczy gra w nie codziennie, a 39% kilka razy w tygodniu.
Natomiast mało kto gra codziennie na konsoli (14%). Większość robi to raz w tygodniu lub rzadziej (61%).
Ile czasu gramy?
Gry instalowane na komputerze i gry na konsolach wideo mają najwyższy odsetek graczy, którzy potrafią grać w nie godzinami. Osoby sięgające po tego rodzaju gry (a.k.a. „hardcorowcy”) to też przeważnie gracze weekendowi (tzn. grają najwięcej w weekendy, choć nie tylko) w przeciwieństwie do pozostałych, którzy w świat wirtualny uciekają głównie w ciągu tygodnia.
Smartfony i tablety nie przyciągają zazwyczaj uwagi graczy na zbyt długo, ale większość graczy mobilnych często siada do gry nawet gdy mają tylko kilka wolnych minut.
Na podstawie odpowiedzi badanych dotyczących tego, jak długo grali oni w ulubioną grę na danej platformie, można wnioskować, iż gracze najdłużej grają w gry instalowane na komputerze (połowa spośród osób grających w tego typu gry, w swoją ulubioną grała dłużej niż rok). Jednakże, należy brać pod uwagę generalne różnice w okresie grania na różnych platformach, co jeszcze szczególnie istotne w przypadku urządzeń mobilnych, które są relatywnie nowymi platformami wykorzystywanymi do gier.
To tyle na dzisiaj. Jutro dowiecie się m.in. po jakie gry najchętniej sięgają Polacy, skąd je biorą i ile pieniędzy na nie przeznaczają.