Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 lipca 2018, 10:00

autor: Retromaniak

Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Premiera Operacji Specjalnej 2: Rainbow Six Siege) - akt. #20

Niniejszy artykuł zawiera kompendium wiedzy o najnowszej produkcji firmy Ubisoft pt. Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands, stanowiącej kolejną odsłonę uznanej serii trzecioosobowych gier akcji. Kompendium będzie na bieżąco uaktualniane, w miarę pojawiania się wszelkich istotnych informacji związanych z grą studia Ubisoft Paris.

Gra Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands to kolejna pełnoprawna odsłona rozwijanej przez koncern Ubisoft bestsellerowej serii trzecioosobowych gier akcji, której bohaterami uczyniono komandosów z fikcyjnej jednostki Ghost Recon, wykreowanej w umyśle słynnego amerykańskiego pisarza nurtu political-fiction Toma Clancy’ego. W niniejszym artykule zebraliśmy dla Was wszystkie dotychczas ujawnione informacje, związane z tą właśnie grą, kreowaną na jeden z największych hitów firmy Ubisoft w 2017 roku. Kompendium będzie oczywiście systematycznie uaktualniane, w miarę napływania wszelkich istotnych faktów – zarówno przed premierą, jak i po rynkowym debiucie gry.

Aktualizacja #20: Premiera Operacji Specjalnej 2: Rainbow Six Siege (dział 5.5.)

Aktualizacja #19: Zapowiedź drugiego roku wsparcia dla gry (dział 5.5.), premiera Operacji Specjalnej 1: Splinter Cell (dział 5.5.), darmowy weekend z grą (dział 5.5.).

Aktualizacja #18: The New Assignment, czyli czwarta aktualizacja trybu PvP (dział 5.4.).

Aktualizacja #17: Premiera i szczegóły aktualizacji Extended Ops (dział 5.4.).

Aktualizacja #16: Jungle Storm, czyli druga aktualizacja trybu Ghost War (dział 5.4.), specjalne, czasowe wydarzenie z Predatorem w roli głównej (dział 5.4.), wsparcie dla Xbox One X (dział 4.).

Aktualizacja #15: Patch Ingerencja do trybu Ghost War (dział 5.4.), dalsze plany rozwoju trybu PvP (dział 5.4.).

Aktualizacja #14: Premiera i szczegóły trybu PvP (dział 5.4.), lista patchy do gry (dział 5.4.).

Aktualizacja #13: Udostępnienie wersji trial na PlayStation 4 i Xboksie One (dział 5.), otwarte betatesty trybu PvP (dział 5.4.), materiały wideo producenta dotyczące planowanego trybu PvP (dział 6.).

Aktualizacja #12: Zapowiedź i premiera dodatku Fallen Ghosts (dział 5.4.), pogłoski na temat kolejnych DLC i ewentualnego udziału Sama Fishera, bohatera Tom Clancy’s Splinter Cell (dział 5.5).

Aktualizacja #11: Premiera dodatku Narco Road (dział 5.4.), aktualizacja wyników sprzedażowych i opinie o pierwszym DLC (dział 5.6).

Aktualizacja #10: Wyniki sprzedażowe (dział 5.6.).

Aktualizacja #9: Nowe sterowniki od Nvidii oraz AMD (dział 4.2.), zwiastun na premierę (dział 5.), pierwsze recenzje i opinie o grze (dział 5.4.).

Aktualizacja #8: Ostatni zwiastun przedpremierowy (dział 1.5.), protesty rządu Boliwii (dział 2.), szczegóły techniczne wersji PC (dział 4.1.), premiera gry (dział 5.), zainteresowanie beta testami (dział 5.2.), przepustka sezonowa (dział 5.4.), darmowy tryb PvP oraz wyzwania (dział 5.4.).

Aktualizacja #7: Silnik gry i downgrade graficzny (dział 4.), oficjalne wymagania sprzętowe wersji PC (dział 4.2.), otwarte beta testy i nowy trailer gry (dział 5.2.).

Aktualizacja #6: Wysyp nowych trailerów gry (dział 1.5), wymagania sprzętowe wersji beta (dział 4.2.), nowe sterowniki AMD i akcja promocyjna firmy Nvidia (dział 4.1.), zamknięte beta testy gry (dział 5.2.), film dokumentalny na kanwie Ghost Recon: Wildlands (dział 5.3), nowe materiały z rozgrywki (dział 6.2.).

Aktualizacja #5: Zwiastun aktorski Czerwona Kropka (dział 1.5.), charakterystyka otwartego świata (dział 3.1.), 20 minut rozgrywki z kampanii dla jednego gracza (dział 6.1.).

Aktualizacja #4: Zwiastun z briefingu kampanii (dział 1.5.), zapisy do zamkniętych betatestów gry (dział 5.2.), materiał dewelopera Wolność wyboru (dział 6.1.).

Aktualizacja #3: Materiały z konwentu TwitchCon 2016 (dział 1.4), zapowiedź oficjalnych betatestów (dział 5.2.).

Aktualizacja #2: Materiały z targów E3 2016 (dział 1.3.), ujawnienie daty premiery (dział 1.3. oraz 5.), wideorecenzja pierwszych fragmentów rozgrywki (dział 6.2.).

Aktualizacja #1: Nowy zwiastun gry (dział 1.2.), szczegóły dotyczące edycji specjalnych i kolekcjonerskich (dział 5.1.).

Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - ilustracja #1

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  1. 1. Informacje ogólne (1.1. Oficjalna zapowiedź, 1.2. Nowy zwiastun gry, 1.3. Materiały z targów E3 2016, 1.4. Materiały z konwentu TwitchCon 2016, 1.5. Zwiastuny przedpremierowe)
  2. 2. Fabuła
  3. 3. Mechanika (3.1. Otwarty świat i pełna swoboda działania, 3.2. Realizm, 3.3. Tryby gry)
  4. 4. Kwestie techniczne (4.1. Szczegóły wersji PC, 4.2. Wymagania sprzętowe)
  5. 5. Premiera gry (5.1. Edycje specjalne i kolekcjonerskie, 5.2. Oficjalne testy beta, 5.3. Film dokumentalny na kanwie gry, 5.4. Zawartość popremierowa, 5.5. Dalszy rozwój gry, 5.6. Odbiór gry)
  6. 6. Inne multimedia (6.1. Materiały dewelopera, 6.2. Inne serwisy branżowe)

Analizując rynek gier wideo na przestrzeni ostatnich 25 lat, możnaby odnieść wrażenie, że nazwisko Toma Clancy’ego traktowane było przez twórców gier niemalże jak talizman, mający zapewnić ich kolejnym produkcjom murowany sukces komercyjny. Prawda jest jednak trochę inna, a wśród wielu gier sygnowanych nazwiskiem Clancy’ego znalazły się zarówno produkcje wybitne, takie jak Splinter Cell czy Splinter Cell: Chaos Theory (średnia ocen w serwisie Metacritic powyżej 90 procent), jak i ewidentnie nieudane np. wybrane konsolowe edycje Ghost Recon czy HAWX 2 (średnia ocen poniżej 50 procent). I mimo że sam zmarły w 2013 roku autor nie stronił od rynku gier, osobiście przyczyniając się do powstania kilku z nich, większość wspomnianych produkcji wykorzystywała jedynie niewielkie motywy bądź postaci z książek Clancy’ego, traktując jego nazwisko głównie jako doskonały chwyt marketingowy.

Na początku obecnego stulecia wyłączną licencję na wykorzystanie nazwiska Toma Clancy’ego w swoich grach zawłaszczył francuski koncern Ubisoft, co zaowocowało kilkunastoma mniej lub bardziej udanymi produkcjami, należącymi do gatunku gier akcji, strategii a nawet symulatorów. Wśród nich na czoło wysuwają się zaś trzy niezależne od siebie serie: Tom Clancy’s Rainbow Six, Tom Clancy’s Ghost Recon oraz Tom Clancy’s Splinter Cell, które doczekały się największej ilości odsłon i (niezależnie od poziomu poszczególnych części) stałego miejsca w annałach komputerowej rozrywki. Opisywana tu gra Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands to kolejna pełnoprawna część serii, zapoczątkowanej jeszcze w 2001 roku przez studio Red Storm Entertainment – autorów m.in. pierwszych odsłon cyklu Rainbow Six, a także dwóch stosunkowo mało znanych tytułów: Tom Clancy’s Politika oraz Tom Clancy’s ruthless.com. Powstająca tym razem w studiu Ubisoft Paris gra, to swego rodzaju połączenie tradycji z nowoczesnością, w którym znajdziemy zarówno elementy typowe dla całego cyklu, jak i cały szereg zupełnie nowych rozwiązań, wyraźnie wyróżniających tę produkcję na tle jej poprzedniczek.

1.1. Oficjalna zapowiedź

Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands został oficjalnie zapowiedziany podczas targów E3 2015, a obszerny (ponad 5-minutowy) trailer zamknął konferencję firmy Ubisoft, stanowiąc swego rodzaju zaskoczenie oraz „wisienkę na torcie” francuskiego giganta, który tego samego wieczoru ujawnił także pierwsze szczegóły na temat takich potencjalnych hitów, jak South Park: The Fractured But Whole, Tom Clancy’s The Division czy najnowsze odsłony serii Rainbow Six, Assassin’s Creed, Anno i Trackmania.

Podczas samej konferencji nie przekazano praktycznie żadnych szczegółów na temat nadchodzącej produkcji, pozostawiając je na specjalny zamknięty pokaz gry, zorganizowany dla dziennikarzy. Dowiedzieliśmy się jednak, że gra ukaże się na PC Windows oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One, a za jej powstanie odpowiedzialne będzie studio Ubisoft Paris, mające na swoim koncie m.in. takie produkcje, jak Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier, Watch_Dogs czy kilka ostatnich odsłon serii Just Dance. Przy okazji prezentacji poznaliśmy też pierwsze szczegóły, dotyczące fabuły i mechaniki Wildlands.

1.2. Nowy zwiastun gry

Przez blisko rok od oficjalnej zapowiedzi Ghost Recon: Wildlands na targach E3 2015, firma Ubisoft nie ujawniła żadnych nowych informacji o grze, skupiając się na promocji swych najnowszych produkcji, takich jak Might & Magic: Heroes VII, Assassin’s Creed: Syndicate, Anno 2205, Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, Far Cry Primal, Tom Clancy’s The Division czy Trackmania Turbo. Pod koniec maja 2016 roku twórcy przypomnieli jednak graczom, że Ghost Recon: Wildlands żyje i ma się dobrze, prezentując światu nowy zwiastun gry, koncentrujący się na głównych bohaterach opowieści – tytułowym, elitarnym oddziale „Duchów”.

1.3. Materiały z targów E3 2016

Niemal dokładnie rok po oficjalnej zapowiedzi Ghost Recon: Wildlands, podczas konferencji firmy Ubisoft na targach E3 2016 zaprezentowano graczom dwa nowe zwiastuny fabularne, a także obszerny fragment rozgrywki, ukazujący aktualne postępy w pracach nad grą. Jednocześnie firma Ubisoft potwierdziła datę premiery finalnej produkcji, która wyznaczona została na 7 marca 2017 roku.

Na przedstawionym poniżej fragmencie, zadaniem czteroosobowego zespołu „Duchów” jest najpierw uzyskanie danych na temat miejsca pobytu niejakiego El Pozolero, będącego specem od pozbywania się zwłok ofiar kartelu, a następnie sforsowanie jego kryjówki i pojmanie go żywcem. W przeciągu ponad dziewięciominutowego gameplayu zaprezentowano zarówno zajmowanie pozycji i ciche przekradanie się przez teren pełnego bandytów ośrodka, jak i szybki pościg przy użyciu jeepa, motocykla oraz helikoptera.

1.4. Materiały z konwentu TwitchCon 2016

Podczas tegorocznego TwitchConu firma Ubisoft zorganizowała kolejną dużą prezentację Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands, podczas której można było obejrzeć kilka świeżych materiałów wideo z gry. Na pierwszym z nich pokazano tę samą misję, która pojawiła się na targach E3, jednak tym razem deweloperzy podeszli do niej inaczej tzn. wykonując zadanie po cichu i skradając się. Inne są również okoliczności, gdyż w trakcie tej prezentacji cała akcja rozgrywa się w nocy. Oba elementy mają kluczowy wpływ na przebieg zabawy, bowiem w ciągu dnia strażnicy np. lepiej widzą, w związku z czym łatwiej im jest nas wypatrzyć. Po zapadnięciu zmroku zachowują się inaczej i nie są już tak czujni (część z nich może np. uciąć sobie drzemkę itd.).

Powyższy materiał to jednak nie wszystko, gdyż podczas tej samej prezentacji zademonstowano również dwa alternatywne zakończenia wspomnianej misji. W pierwszym z nich, cel odeskortowano do helikoptera i za jego pomocą opuszczono teren działania. W drugim postanowiono chwycić za broń i przed ewakuacją dokonano prawdziwej rzezi w obozie przeciwnika.

1.5. Zwiastuny przedpremierowe

Na początku grudnia 2016 roku, przy okazji rozpoczęcia zapisów do zamkniętych betatestów gry, twórcy ze studia Ubisoft opublikowali zupełnie nowy zwiastun Ghost Recon: Wildlands, przedstawiający graczom główne założenia kampanii, w której będziemy musieli rozprawić się z potężnym kartelem narkotykowym Santa Blanca. Przy okazji materiału podkreślano przede wszystkim takie cechy nadchodzącej produkcji, jak jej otwarta struktura, pozwalająca na swobodne wybieranie kolejnych celów oraz sposobów ich wykonywania, rozmiary i zróżnicowanie mapy, a także bogaty arsenał broni oraz wszelkiego rodzaju pojazdów (np. samochody, samoloty, śmigłowce itp.).

Na początku stycznia 2017 roku, jeszcze przed rozpoczęciem oficjalnych betatestów Ghost Recon: Wildlands, zaprezentowany został zaś zupełnie nowy zwiastun aktorski gry (tzw. live action trailer), zatytułowany Czerwona Kropka.

Kolejny wysyp trailerów z nadchodzącej produkcji firmy Ubisoft nastąpił pod koniec stycznia 2017 roku, czyli na kilka dni przed rozpoczęciem zamkniętych beta testów Ghost Recon: Wildlands. Pierwszy z nich koncentruje się na ogromnym, otwartym świecie gry i pokazuje Boliwię, która ze spokojnego miejsca stała się narkotykowym stanem kontrolowanym przez kartel Santa Blanca. Drugi ze zwiastunów dotyczy misji Peruwiański Łącznik, dodawanej jako bonus do zamówień przedpremierowych gry. Na trzecim i ostatnim trailerze, opatrzonym dodatkowo komentarzem twórców, pokazano m.in. stopień swobody taktycznej oraz system personalizacji postaci.

Ostatni z przedpremierowych trailerów gry opublikowany został pod koniec lutego, na ok. dwa tygodnie przed planowaną premierą Ghost Recon: Wildlands. Zwiastun aktorski zatytułowany Bezlitośni to jednocześnie reklama telewizyjna najnowszego dzieła firmy Ubisoft.

2. Fabuła

Fabuła Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands przenosi nas na tereny Boliwii, cieszącej się złą sławą największego na świecie producenta i eksportera nielegalnych substancji odurzających. Znacząca część kraju kontrolowana jest przez potężne kartele narkotykowe, a pośród nich prym wiedzie okrutny, mesykański kartel Santa Blanca, któremu udało się podporządkować sobie sporą część ubogiej, lokalnej społeczności i zamienić Boliwię w siedlisko bezprawia, przemocy i strachu. Co gorsza, przedstawiciele kartelu trzymają także w ryzach skorumpowany rząd tego kraju, który sowicie opłacany przymyka oko na jego działania.

W obliczu destabilizacji całego regionu, dostrzegający narastający problem rząd Stanów Zjednoczonych wysyła do Boliwii jedną z najbardziej elitarnych jednostek militarnych – tytułowy Ghost Recon, której zadaniem jest wprowadzenie zamieszania w szeregach zwalczających się karteli i ukrócenie nieczystych interesów, łączących je ze skorumpowanym rządem. Cała akcja ma oczywiście charakter ściśle tajny, a większość podejmowanych przez legendarne „Duchy” działań odbywać musi się w ścisłej konspiracji, niejako za linią wroga.

No to celujemy w Boliwię… - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
No to celujemy w Boliwię…

Swoistą ciekawostkę, związaną z realiami, w jakich osadzona została akcja gry stanowić może fakt, że twórcy Ghost Recon: Wildlands jeszcze przed premierą gry dość mocno podpadli rządowi Boliwii. Jak podała agencja Reutera, minister spraw wewnętrznych tego południowoamerykańskiego kraju, Carlos Romero, wystosował oficjalną notę do ambasadora Francji, z którego to właśnie kraju pochodzi firma Ubisoft. Polityk skarży się w niej, że jego ojczyzna w grze została zobrazowana w sposób krzywdzący i prosi rząd francuski o interwencję w tej sprawie. Jak stwierdził Romero, rząd jego kraju chce rozwiązać problem na drodze dyplomacji, lecz jeśli to nie pomoże, przeciwko studiu Ubisoft podjęte zostaną odpowiednie kroki prawne.

Firma Ubisoft stostunkowo szybko wystosowała odpowiednie oświadczenie w tej sprawie. Jak można w nim przeczytać, Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands jest dziełem fikcyjnym, podobnie jak tradycyjne filmy czy seriale, i nie można go brać do końca na poważnie. Świat rzeczywisty jest tu zaledwie inspiracją, a wszyscy bohaterowie, miejsca i wydarzenia zostały wymyślone na potrzeby rozrywkowe. Jak zaznaczyli również włodarze francuskiego giganta, Boliwię wybrano wyłącznie ze względu na jej przepiękne krajobrazy i bogatą kulturę. Intencją autorów nie było zaś przedstawianie tego kraju jako miejsca, w którym de facto rządzą przestępcy. Innymi słowy, zobrazowali oni rzeczywistość nieco inną od tej, którą obecnie możemy zastać w Boliwii.

Twórcy z firmy Ubisoft dość mocno podpadli rządowi Boliwii. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Twórcy z firmy Ubisoft dość mocno podpadli rządowi Boliwii.

Choć skarga rządu boliwijskiego nie jest całkowicie bezpodstawna, trudno mieć jakiekolwiek pretensje do firmy Ubisoft. Powszechnie jest znany fakt, że kraje południowoamerykańskie (do których zalicza się także Boliwia) mają spore problemy z działalnością karteli narkotykowych. Dodatkowo pod względem ilości pozyskiwanych liści koki, z których później produkowana jest kokaina, Boliwia zajmuje trzecie miejsce na świecie. Niewykluczone zatem, że w Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands może więc znajdować się ziarenko prawdy.

3. Mechanika

Pod względem mechaniki Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands łączy pewne elementy charakterystyczne dla wszystkich poprzednich części cyklu z całą masą zupełnie nowych rozwiązań, które znacząco uatrakcyjniają rozgrywkę i odświeżają jej nieco przestarzałą już formułę. Z jednej strony, po nieco bardziej futurystycznym Ghost Recon Future Soldier wracamy niejako do korzeni serii, przenosząc się na wypełnione górami, lasami równikowymi i sawannami tereny Boliwii. Jednocześnie po raz pierwszy w historii cyklu, akcja gry toczy w tak rozległym i w pełni otwartym świecie, co stanowi dość istotną różnicę w porównaniu z nieco bardziej zwartymi mapami, znanymi z jej bezpośrednich poprzedniczek. Podczas gry kontrolujemy tradycyjnie czteroosobową drużynę żołnierzy i choć podobnie jak w poprzednich odsłonach bawić możemy się samodzielnie, wydając rozkazy poszczególnym członkom ekipy, całość zaprojektowana została głównie pod kątem rozgrywki kooperacyjnej czterech żywych graczy.

3.1. Otwarty świat i pełna swoboda działania

Najważniejszą nowością w Ghost Recon: Wildlands jest wprowadzenie po raz pierwszy w historii serii w pełni otwartej struktury świata, która w ostatnich latach stał się już swoistym standardem w większości wysokobudżetowych gier akcji segmentu AAA – na czele z takimi markami, jak Grand Theft Auto, Far Cry czy Just Cause. Jednocześnie produkcja studia Ubisoft Paris robi spore wrażenie rozmiarem tegoż świata, który – jak chwalą się deweloperzy – jest największym i najbardziej zróżnicowanym ze wszystkich przygodowych gier akcji firmy Ubisoft (choć wyszczególnienie tego gatunku może sugerować, że np. wyścigi w grze The Crew rozgrywały się na jeszcze większym terenie).

Z opublikowanych jeszcze przed premierą map – ukazujących miejsca jakie przyjdzie nam eksplorować podczas zabawy – wynika, że świat gry podzielony został na 21 regionów, w których znajdziemy 26 bossów oraz 11 typów ekosystemów (np. dżungle, bagna, leśne doliny czy jałowe góry). W grze – po raz pierwszy w historii serii – pojawia się także możliwość zasiadania za kierownicą całej masy pojazdów lądowych, powietrznych i wodnych, a element ten stanowi nie tylko istotne ułatwienie w przemieszczaniu się po rozległych terenach Boliwii, ale również wprowadza do rozgrywki zupełnie nowe możliwości taktyczne (jak np. możliwość ataku z powietrza).

Jak to dobrze, że możemy liczyć na „podwózkę”. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Jak to dobrze, że możemy liczyć na „podwózkę”.

Otwarta struktura świata znajduje oczywiście swoje przełożenie w samej mechanice rozgrywki, która w porównaniu do poprzednich odsłon cyklu pozbawiona została zwartego wątku fabularnego, wymagającego realizacji kolejnych misji w ściśle określonej kolejności. Oprócz całego szeregu zadań pobocznych, w grze istnieją rzecz jasna misje kluczowe dla rozwoju fabuły, jednak akcja Ghost Recon: Wildlands rozwija się całkowicie nieliniowo, dając graczom pełną swobodę poruszania się i eksploracji oraz całkowitą dowolność w kwestii kolejności wykonywania i sposobu realizacji poszczególnych misji. Rozgrywka pozbawiona jest jakichkolwiek z góry narzuconych skryptów i w zależności od preferencji gracza, każde ze stojących przed nami zadań możemy tu wykonać na kilka sposobów, począwszy od otwartego ataku z użyciem broni palnej, poprzez cichą eliminację za pośrednictwem karabinów snajperskich, aż po możliwość wciągnięcia wroga w uprzednio przygotowaną zasadzkę. To jednak nie koniec, gdyż każdego z kluczowych antagonistów możemy również potraktować na kilka różnych sposobów: po prostu go zabijając, wykorzystując w charakterze żywej tarczy bądź uprowadzając go celem przesłuchania, co może przynieść dodatkowy efekt w postaci przydatnych informacji na temat działalności kartelu.

Jeśli dobrze się postaramy, sprawy potoczą się same. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Jeśli dobrze się postaramy, sprawy potoczą się same.

Niezwykle istotnym elementem świata gry jest także fakt, że żyje on własnym życiem, a napotykane postaci niezależne na co dzień zajmują się swoimi indywidualnymi zajęciami. Jednocześnie są one dość mocno uwikłane w rozgrywki narkotykowych karteli, dlatego podczas zabawy nie wolno nam zapomnieć o tym, że wszelkie podejmowane przez nas działania mogą wywrzeć trwały skutek w świecie gry i znacząco utrudnić nam wykonywanie kolejnych misji. Dzięki temu, że w Ghost Recon: Wildlands funkcjonuje szereg zwalczających się kartelów (frakcji), tę swoistą immersję świata gry możemy też wykorzystać na swoją korzyść, np. nastawiając przeciwko sobie dwie wrogie frakcje, które w konsekwencji wybiją się w zajemnie, ułatwiając nam zadanie.

3.2. Realizm

Jednym z aspektów gry, na który deweloperzy położyli szczególny nacisk jest zwiększenie realizmu i rezygnacja z części uproszczeń, jakimi charakteryzowały się ostatnie z odsłon serii Ghost Recon. Podczas prac nad grą zadawano sobie szereg pytań dotyczących możliwości przetrwania nawet kilku tygodni, znajdując się za linią wroga bez możliwości powrotu do bazy i uzupełnienia sił oraz zapasów. Zadanie to wymaga od tytułowych „Duchów” nie tylko wybitnych umiejętności walki, ale także zmysłu logistycznego i zdolności survivalowych. Fakt ten znalazł swoje odwzierciedlenie także podczas rozgrywki, w której prócz realizacji kolejnych misji równie istotnym elementem jest także eksploracja i możliwość wchodzenia w rozmaite interakcje z członkami lokalnej społeczności (w tym zaopatrywania się u miejscowych, czarnorynkowych dostawców).

Jak w każdej grze o tematyce militarnej, niezwykle istotnym elementem Ghost Recon: Wildlands jest także arsenał, wykorzystywany przez naszych komandosów. W odróżnieniu od poprzedniej odsłony serii, oferującej w tym aspekcie sporą ilość elementów mocno futurystycznych, w powracającym do korzeni Wildlands znajdziemy już cały szereg współczesnych broni oraz ekwipunku, wykorzystywanego przez dzisiejsze jednostki specjalne (z uwzględenieniem dronów, które na przestrzeni ostatnich lat stały się już standardem w nowoczesnej armii). Spory nacisk położono przy tym nie tylko na autentyczny wygląd poszczególnych broni, ale także na możliwie realistyczne odtworzenie ich zachowania. W grze nie zabrakło również możliwości modyfikacji posiadanego uzbrojenia i ulepszania jego osiągów w miarę postępów rozgrywki. Efekt końcowy udało się zaś osiągnąć dzięki rzeszy trenerów z US Navy SEALS oraz specjalistów z dziedziny wojskowości, pełniących w procesie produkcyjnym rolę konsultantów.

3.3. Tryby gry

Podobnie jak wszystkie poprzednie części serii, także jej najnowsza odsłona oferuje rozbudowane opcje rozgrywki wieloosobowej – tym razem nabrały one jednak dla rozgrywki szczególnego znaczenia. Co to oznacza dla gracza? Ghost Recon: Wildlands pozwala oczywiście na zabawę w modelu znanym z poprzednich odsłon serii, gdzie kontrolę nad pozostałymi członkami drużyny przejmuje komputerowa AI, a nasza rola ogranicza się co najwyżej do wydawania im z góry określonych rozkazów. Nie ulega jednak wątpliwości, że gra została od podstaw zaprojektowana z myślą o rozgrywce kooperacyjnej czterech żywych graczy, co znajduje swoje odzwierciedlenie także w stopniu trudności niektórych zadań, skalowanym właśnie pod kątem działania zespołowego i sprawiającym, że każda dodatkowa „lufa” w drużynie może okazać się dla nas nabytkiem na wagę złota.

Bez współpracy w grupie będzie niezwykle ciężko. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Bez współpracy w grupie będzie niezwykle ciężko.

Sytuacją idealną jest oczywiście możliwość zabawy w sprawdzonym i zaufanym gronie przyjaciół, w którym dzięki sprawnej komunikacji możemy drobiazgowo zaplanować sposób realizacji poszczególnych misji, a każdy z członków drużyny posiada swoje ściśle określone zadania. W wypadku braku chętnych, Ghost Recon: Wildlands oferuje jednak sprawnie działający moduł matchmakingu, łączący w drużyny całkowicie obcych i losowo dobranych graczy podobnie, jak miało to miejsce np. w The Division. Co ciekawe, gra oferuje również możliwość dołączenia do misji już po jej rozpoczęciu – w tym celu wystarczy jedynie dotrzeć na miejsce akcji i wspomóc przebywających na miejscu członków drużyny.

Tuż przed premierą Ghost Recon: Wildlands firma Ubisoft ogłosiła, że w ramach darmowych aktualizacji do gry, już po rynkowym debiucie wzbogaci się ona także o wieloosobowy tryb PvP, oparty o rywalizację dwóch czteroosobowych drużyn, a także specjalne, publikowane co tydzień wyzwania, przeznaczone do zabawy w pojedynkę bądź w trybie kooperacji. Więcej szczegółów dotyczących popremierowej zawartości gry znaleźć możecie poniżej, w dziale 5.4.

4. Kwestie techniczne

W porównaniu do wydanej w 2012 roku poprzedniej odsłony serii, Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands stworzony został na zupełnie innym silniku graficznym, co jest poniekąd oczywiste zważywszy na fakt, że gra powstawała od początku z myślą o platformach kolejnej generacji. Mimo to, nie mamy tu do czynienia z całkiem nowym silnikiem, ale zmodyfikowaną wersją engine’u Anvil (znanego także pod pierwotną, kodową nazwą Scimitar), stworzonego przez studio Ubisoft Montreal na potrzeby takich gier, jak pierwszy Assassin’s Creed (2007) oraz Prince of Persia (2008). Obecna wersja silnika, znana jako AnvilNext 2.0 wykorzystana została zaś m.in. w takich produkcjach, jak dwie ostatnie części cyklu Assassin’s Creed, Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, For Honor czy też Steep.

Po zejściu na ziemię, świat nie jest już tak piękny… - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Po zejściu na ziemię, świat nie jest już tak piękny…

Niestety, podobnie jak w przypadku większości współczesnych gier multiplatformowych, w Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands mamy do czynienia z niesławnym zjawiskiem dowgrade’u graficznego, stosowanym przez deweloperów celem ujednolicenia oprawy graficznej na komputerach PC oraz dysponujących znacznie niższą mocą obliczeniową konsolach ósmej generacji. Jednym z dowodów na zastosowanie go również w Wildlands może być chociażby materiał, przygotowany przez jednego z użytkowników serwisu YouTube. Porównał on zwiastun gry, zaprezentowany podczas targów E3 2015 z tym, co mogliśmy zobaczyć w wersji beta na konsoli PlayStation 4. I choć opisywany materiał nie jest zbyt długi, to widać na nim dość wyraźnie, że np. jeśli chodzi o deszcz, gra nie wygląda już tak samo dobrze, jak w wersji zaprezentowanej blisko dwa lata wcześniej.

Nieco lepsze wrażenia wizualne, jeśli chodzi o wersje konsolowe, Ghost Recon: Wildlands zapewnia wszystkim użytkownikom Xboksa One X, czyli najmocniejszej wersji ostatniej konsoli firmy Microsoft. Dzieło studia Ubisoft Paris to jednocześnie jedna z pierwszych produkcji segmentu AAA, które zostały ulepszone z myślą o tej właśnie platformie. W przypadku Wildlands, w grze nie uświadczymy jednak oprawy w reklamowanym przez giganta z Redmond natywnym 4K, a jedynie wsparcie dla technologii HDR (dostępnej nota bene także na konsolach Xbox One S i PlayStation 4 Pro).

4.1. Szczegóły wersji PC

Zgodnie z zapewnieniami dewelopera, pecetowa wersja Ghost Recon: Wildlands nie jest w żadnym wypadku portem wersji konsolowych, a na jej należyte dopracowanie położony został spory nacisk, przejawiający się m.in. całym szeregiem opcji, pozwalających szczegółowo dostosować jakość wyświetlanej grafiki do możliwości posiadanego sprzętu. Od strony technicznej, wersja na komputery PC oferuje m.in. wsparcie dla rozdzielczości do 4K oraz monitorów 21:9, w tym także stanowisk z wieloma ekranami. W produkcji znalazł się także specjalny benchmark oraz pasek zużycia pamięci VRAM, a dodatkowo można na bieżąco podglądać wszelkie zmiany, których dokonujemy w ustawieniach graficznych. Poza tym, Ghost Recon: Wildlands oferuje również możliwość dostosowania sterowania, pełne wsparcie dla klawiatury i myszki czy też czat tekstowy w multiplayerze (dla osób niekorzystających z headsetów).

Tuż przed premierą gry firma Nvidia opublikowała artykuł, w którym opisane zostały „atrakcje”, na jakie liczyć mogą posiadacze karta graficznych tego producenta. W nowej produkcji Ubisoftu znajdziemy m.in. wolumetryczne oświetlenie z realistycznymi „God Rays”. Jednocześnie Nvidia bardziej dopracowała tę technologię, dzięki czemu cechuje się ona również mniejszym wpływem na wydajność gry. Z kolei dzięki technologii HBAO+ (czyli cieniowaniu trójwymiarowych obiektów) otrzymaliśmy lepiej wyglądające cienie w najbliższej okolicy oraz te w oddali, które normalnie nie byłyby widoczne. Firma pochwaliła się też technologią Nvidia GameWorks Turf Effects, odpowiadającą za ładniejszy wygląd i gęstość trawy, która dodatkowo posiada własne cieniowanie. Wszystkie wspomniane technologie zobaczyć możecie w akcji na poniższym materiale wideo.

Przy okazji powyższej prezentacji wspomniano również o technologii Ansel, która pozwala na wykonywanie screenshotów z dowolnego kąta i robienie 360-stopniowych zdjęć. Dodatkowo można też włączyć opcję „Super Resolution”, umożliwiającą zwiększenie rozdzielczości screena, dzięki czemu na grafikach widoczne są dodatkowe szczegóły i da się przybliżać widok do odległych lokacji. Aby cieszyć się z tych wszystkich opcji, oprócz posiadania odpowiedniego modelu karty graficznej, należy również pobrać wspierające je w grze sterowniki firmy Nvidia. Następnie podczas zabawy wystarczy wcisnąć Alt+F2.

4.2. Wymagania sprzętowe

Pierwsze, nieoficjalne wymagania sprzętowe gry poznaliśmy już pod koniec stycznia 2017 roku, na kilka dni przed rozpoczęciem zamkniętych testów Ghost Recon: Wildlands. Oficjalnie zostały one jednak potwierdzone i doprecyzowane przez firmę Ubisoft nieco później, bo na tydzień przed rozpoczęciem otwartych beta testów gry. Zgodnie z zapewnieniami producenta, spełnienie minimalnych wymagań sprzętowych pozwoli nam na komfortową zabawę w niskich ustawieniach graficznych i rozdzielczości 720p. Wymagania zalecane dobrano zaś w taki sposób, aby zapewniały płynną rozgrywkę w wysokich ustawieniach graficznych, przy rozdzielczości 1080p.

Minimalna konfiguracja sprzętowa

  • Procesor: Intel Core i5-2400S (2.5 GHz) lub AMD FX-4320 (4 GHz),
  • Pamięć RAM: 6 GB,
  • Karta grafiki: z 2 GB pamięci VRAM i obsługą ShaderModel 5.0 (GeForce GTX 660/GTX 750Ti/GTX 950/GTX 1050 lub AMD HD 7870/R9 270X/R9 370X/RX 460),
  • Dysk twardy: 50 GB wolnej przestrzeni dyskowej,
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 SP1 / 8.1 / 10.

Zalecana konfiguracja sprzętowa

  • Procesor: Intel Core i7- 3770 (3.5 GHz) lub AMD FX-8350 (4 GHz),
  • Pamięć RAM: 6 GB,
  • Karta grafiki: z 4 GB pamięci VRAM i obsługą ShaderModel 5.0 (GeForce GTX 970/GTX 1060 lub AMD R9 290X/R9 390/RX 480),
  • Dysk twardy: 50 GB wolnej przestrzeni dyskowej,
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 SP1 / 8.1 / 10.
Wolumetryczne oświetlenie z efektem tzw. „God Rays”. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Wolumetryczne oświetlenie z efektem tzw. „God Rays”.

Wspierane karty grafiki

Nvidia GeForce:

  • seria GTX600 - minimalna: GeForce GTX 660 lub lepsza / rekomendowana: brak,
  • seria GTX700 - minimalna: GeForce GTX 750Ti lub lepsza / rekomendowana: brak,
  • seria GTX900 - minimalna: GeForce GTX 950 lub lepsza / rekomendowana: GeForce GTX 970 lub lepsza,
  • seria GTX10 - minimalna: dowolna / rekomendowana: GeForce GTX 1060 lub lepsza.

AMD Radeon:

  • seria HD7000 - minimalna: Radeon HD 7870 lub lepsza / rekomendowana: brak,
  • seria 200 - minimalna: Radeon R9 270x lub lepsza / rekomendowana: Radeon R9 290X lub lepsza,
  • seria 300/Fury X - minimalna: Radeon R9 370X lub lepsza / rekomendowana: Radeon R9 390 lub lepsza,
  • seria 400 - minimalna: Radeon RX 460 lub lepsza / rekomendowana: Radeon RX 480 lub lepsza.

Wspierane pady

  • Microsoft Xbox 360,
  • Microsoft Xbox One (zarówno oryginalny jak i wersja Elite),
  • PlayStation 4 (oryginalny oraz wersja Pro),
  • Steam controller.

Autorzy poinformowali również, że mimo braku oficjalnego wsparcia, z grą powinny również bezproblemowo współpracować inne gamepady, takie jak Logitech Chillstream, OUYA Controller czy nielicencjonowane pady do Xboksa – jednak ich prawdiwłowe działanie wymagać będzie najczęściej instalacji dodatkowego oprogramowania.

Mimo ogromnego świata i atrakcyjnej oprawy, gra nie wymaga do działania kosmicznego sprzętu. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Mimo ogromnego świata i atrakcyjnej oprawy, gra nie wymaga do działania kosmicznego sprzętu.

Przy okazji wymagań sprzętowych warto również odnotować, że już 31 stycznia 2017 roku – a więc na kilka tygodni przed premierą Ghost Recon: Wildlands – firma AMD wypuściła nową wersję sterowników Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.1.2, oferującą m.in. optymalizację driverów pod kątem najnowszej produkcji Ubisoft. Dodatkową ciekawostkę stanowi też fakt, że niemal w tym samym czasie konkurecyjna firma Nvidia zapoczątkowała specjalną akcję promocyjną o nazwie Przygotuj się na bitwę. Tym razem, inwestując w jeden z droższych układów graficznych firmy z rodziny GeForce GTX 1080 lub GeForce GTX 1070 (lub wyposażony w niego komputer/notebook), kupujący mogą otrzymać za darmo jedną z najnowszych gier Ubisoftu – tzn. Ghost Recon: Wildlands lub For Honor. Oferta ważna jest do wyczerpania zapasów.

Tuż przed premierą Wildlands, światło dzienne ujrzały najnowsze wersje driverów od obu wiodących producentów kart grafiki, optymalizujące m.in. działanie najnowszej produkcji firmy Ubisoft. Sterowniki Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.3.1. podczas rozgrywki zwiększają wydajność kart AMD nawet o 6 procent, w porównaniu do styczniowego ReLive 17.1.2. Swą odpowiedź przygotowała też konkurencja z Nvidii, publikując sterowniki GeForce GameReady 378.78 WHQL. Oprócz wyraźnego przyrostu wydajności w Ghost Recon: Wildlands oraz wsparcia dla wykorzystywanej przez ów tytuł technologii Ancel, opisywane drivery optymalizują także działanie kilku innych produkcji, wykorzystujących biblioteki DirectX 12 (twórcy chwalą się średnim przyrostem wydajności o 16 procent).

5. Premiera gry

Od pierwszej prezentacji gry Ghost Recon: Wildlands na targach E3 2015 pojawiło się sporo spekulacji na temat oficjalnej daty premiery finalnej produkcji. Z opublikowanego w lutym 2016 roku raportu finansowego firmy Ubisoft wynikało, że tytuł pojawi się na rynku jeszcze przed końcem obecnego roku fiskalnego, a więc najpóźniej 30 kwietnia 2017. Informację tę częściowo potwierdziła zaś data, widniejąca przez pewien czas na karcie gry w sklepie Steam, zgodnie z którą Ghost Recon: Wildlands powinien zadebiutować na rynku w dniu 31 grudnia 2016 roku.

Wszelkie wątpliwości na temat ostatecznej daty premiery rozwiane zostały podczas konferencji fiimy Ubisoft na targach E3 2016. Data premiery Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands na wszystkich trzech platformach sprzętowych, tzn. komputerach PC oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One, zaplanowana została na dzień 7 marca 2017 roku (choć w niektórych rodzimych sklepach można było nabyć pudełkową wersję gry już dzień wcześniej). Rodzimym dystrybutorem omawianej produkcji jest oczywiście firma Ubisoft Polska, która zgodnie z ostatnimi praktykami francuskiego koncernu, przygotowała dla graczy polską wersję kinową gry (z napisami).

Na początku sierpnia 2017 roku, a więc kilka miesięcy po premierze gry, aby zachęcić do jej zakupu wszystkich do tej pory niezdecydowanych graczy, firma Ubisoft udostępniła wersję testową swojej produkcji wszystkim użytkownikom konsol PlayStation 4 oraz Xbox One (pominięto niestety graczy pecetowych). Trial pozwala bawić się w Ghost Recon: Wildlands przez pięć godzin, podczas których mamy dostęp do całej mapy i rozgrywki samemu lub w trybie kooperacji (o ile posiadamy aktywne abonamenty PlayStation Plus lub Xbox Live Gold). Postępy w rozgrywce są zapisywane, więc jeżeli po wykorzystaniu czasu zdecydujemy się na zakup pełnej wersji, to rozpoczynamy zabawę tam, gdzie skończyliśmy ją w trialu.

5.1. Edycje specjalne i kolekcjonerskie

Pod koniec maja 2016 roku firma Ubisoft ujawniła szczegóły, dotyczące planowanych edycji specjalnych i kolekcjonerskich gry Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands. Jednocześnie w sklepie Uplay Shop umożliwiono składanie zamówień premierowych, z których każde premiowane będzie dodatkową misją, zatytułowaną The Peruvian Connection (Peruwiański Łącznik). Oddział „Duchów” przemierzy w niej boliwijskie góry, aby udaremnić niebezpieczny sojusz pomiędzy kartelem Santa Blanca a jego peruwiańskimi odpowiednikami.

Różnice pomiędzy poszczególnymi edycjami Ghost Recon Wildlands. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Różnice pomiędzy poszczególnymi edycjami Ghost Recon Wildlands.

Poza edycją standardową, dostępną w wersji pudełkowej bądź cyfrowej na platformie PC Windows, PlayStation 4 oraz Xboksie One, przewidziano trzy edycje specjalne Ghost Recon: Wildlands, a różnice pomiędzy nimi przedstawia powyższa grafika. Ceny poszczególnych wersji mogą różnić się w zależności od dystrybutora, jednak w oficjalnym sklepie Uplay Shop przedstawiają się one następująco:

  • Edycja Deluxe: 59,99 euro – ok. 260 zł (PC), 69,99 euro – ok. 300 zł (PS4/XONE),
  • Edycja Gold: 89,99 euro – ok. 400 zł (PC), 99,99 euro – ok. 440 zł (PS4/XONE),
  • Edycja Calavera: 139,99 euro – ok. 620 zł (PC), 149,99 euro – ok. 660 zł (PS4/XONE).

Cyfrowa edycja Deluxe

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands – Digital Deluxe Edition. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands – Digital Deluxe Edition.
  • gra w wersji cyfrowej,
  • cyfrowy Deluxe Pack, zawierający dodatki w postaci karabinu Huntsman, motocyklu, trzech emblematów, trzech kamuflaży broni, trzech przedmiotów służących do dostosowania postaci oraz dopalacz zdobywanego doświadczenia.

Pudełkowa edycja Deluxe

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands – Deluxe Edition. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands – Deluxe Edition.
  • gra w wersji pudełkowej,
  • cyfrowy Deluxe Pack, zawierający dodatki w postaci karabinu Huntsman, motocyklu, trzech emblematów, trzech kamuflaży broni, trzech przedmiotów służących do dostosowania postaci oraz dopalacz zdobywanego doświadczenia,
  • mapa Boliwii,
  • oficjalna ścieżka dźwiękowa.

Edycja Gold

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands – Gold Edition. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands – Gold Edition.
  • gra w wersji pudełkowej lub cyfrowej,
  • cyfrowy Deluxe Pack, zawierający dodatki w postaci karabinu Huntsman, motocyklu, trzech emblematów, trzech kamuflaży broni, trzech przedmiotów służących do dostosowania postaci oraz dopalacz zdobywanego doświadczenia,
  • przepustka sezonowa, zapewniająca dostęp do dwóch dużych dodatków oraz szeregu mniejszych DLC, zawierających nowe pojazdy, bronie itd.

Kolekcjonerska edycja Calavera

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands – Calavera Edition. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands – Calavera Edition.
  • gra w wersji pudełkowej,
  • cyfrowy Deluxe Pack, zawierający dodatki w postaci karabinu Huntsman, motocyklu, trzech emblematów, trzech kamuflaży broni, trzech przedmiotów służących do dostosowania postaci oraz dopalacz zdobywanego doświadczenia,
  • przepustka sezonowa, zapewniająca dostęp do dwóch dużych dodatków oraz szeregu mniejszych DLC, zawierających nowe pojazdy, bronie itd.,
  • mapa Boliwii,
  • oficjalna ścieżka dźwiękowa,
  • w pełni funkcjonalna replika headsetu „Duchów”,
  • czaszka kartelu Santa Blanca,
  • boliwijska torba,
  • trzy pocztówki,
  • ekskluzywne opakowanie kolekcjonerskie.

5.2. Oficjalne testy beta

Na początku listopada 2016 roku przedstawiciele firmy Ubisoft poinformowali, że Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands dostępny będzie zarówno w ramach zamkniętych, jak i otwartych betatestów, co umożliwi graczom sprawdzenie gry na końcowym etapie powstawania i ewentualnie ułatwi im decyzję o zakupie. W przeciwieństwie do zamkniętych testów, które dostępne były wyłącznie dla losowo wybranej grupy szczęśliwców, zaplanowana na późniejszy termin otwarta beta dostępna jest bez ograniczeń i prezentuje nieco bardziej dopracowaną wersję Wildlands, już po poprawkach z fazy pierwszych testów.

Dobrym zwyczajem Ubisoftu stały się oficjalne betatesty ich nadchodzących produkcji. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Dobrym zwyczajem Ubisoftu stały się oficjalne betatesty ich nadchodzących produkcji.

Zamknięte beta testy

Zapisy do zamkniętych betatestów Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands wystartowały 6 grudnia 2016 roku, a przy ich okazji zaprezentowano zupełnie nowy zwiastun z brefingu kampanii, o którym szerzej wspominamy w dziale 1.5. Datę ich rozpoczęcia ujawniono jednak dopiero pod koniec stycznia 2017 roku, a więc dopiero na kilka tygodni przed planowaną datą premiery finalnej wersji gry. Testy na wszystkich trzech platformach docelowych (tzn. PC, PlayStation 4 oraz Xbox One) rozpoczęły w dniu 3 lutego (o godz. 12.00 czasu polskiego) i zostały zakończone 6 lutego. Ze względu na rozmiar testowej wersji gry (ponad 20 GB) umożliwiono jednak pobranie plików już z dwudniowym wyprzedzeniem. Wszyscy chętni do udziału w zamkniętych beta testach Wildlands, mogli zawalczyć o swój indywidualny klucz na stronie oficjalnej gry, bądź spróbować szczęścia w naszym serwisie, który we współpracy z wydawcą gry zarezerwował dla swoich czytelników 1000 kluczy w wersji na wszystkie trzy platformy.

Otwarte beta testy

9 lutego 2017 roku firma Ubisoft poinformowała, że wszyscy chętni, którzy nie załapali się do udziału w zamkniętych beta testach Ghost Recon: Wildlands, otrzymają możliwość przetestowania gry w ramach otwartej bety. Powszechny okres testowy rozpocznie się w czwartek 23 lutego i potrwa do poniedziałku 27 lutego. Ze względu na rozmiar bety, wszyscy zapobiegliwi gracze będą mogli jednak pobrać pliki gry już 21 lutego, od godziny 12.00 czasu lokalnego (choć polski oddział Ubisoftu w swym komunikacie podaje datę 20 lutego). Podobnie jak w przypadku zamkniętych beta testów, gracze mogą dowolnie wybierać platformę, na której sprawdzą Ghost Recon Wildlands. Na Xboksie One i PlayStation 4 pliki gry pobrać można oczywiście z oficjalnych sklepów obu platform, zaś w przypadku wersji PC niezbędne jest użycie aplikacji Uplay.

Co ciekawe, otwartą betę warto jest sprawdzić nawet wtedy, gdy ktoś z Was przemierzał już boliwijskie wyżyny w zamkniętym okresie testowym gry. Do dyspozycji graczy oddany został bowiem dodatkowy teren, dzięki czemu agentów kartelu Santa Blanca będzie można eliminować zarówno w znanej wcześniej Itacui, jak i zablokowanym dotąd regionie Montuyoc. Nowy teatr działań militarnych to również miejsce dość charakterystyczne, bo przepełniony terenami podmokłymi i… chmarami flamingów. Przy okazji otwartych beta testów Ghost Recon: Wildlands, firma Ubisoft opublikowała też kolejny trailer gry, który możecie obejrzeć poniżej.

1 marca 2017 roku firma Ubisoft podzieliła się imponującymi statystykami z beta testów gry Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands. Okazało się, że produkcja cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, osiągając najlepszy wynik spośród wszystkich beta testów przeprowadzonych przez francuski koncern. W zabawie wzięło udział 6,8 miliona osób (poprzedni rekord należał do For Honor – przetestowało je 6 milionów fanów), którzy spędzili w świecie gry 34 miliony godzin, czyli prawie 4 tysiące lat. W trakcie testów wyeliminowano 1,2 miliarda członków kartelu, uratowano 44 miliony towarzyszy, a także wykonano 12,5 miliona base jumpów. Wzięciem cieszyły się również gadżety: noktowizora używano przez 2,8 miliona godzin, a dronem latano przez 1,3 miliona godzin.

5.3. Film dokumentalny na kanwie gry

31 stycznia 2017 roku firma Ubisoft ogłosiła, że we współpracy z reżyserem Colinem Offlandem i wytwórnią Chief Productions szykuje pełnometrażowy film dokumentalny, związany tematycznie z grą Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands. Wspomniana produkcja pogłębia temat wojny narkotykowej w Boliwii oraz całej Ameryce Południowej i jest swoistym zbiorem historii najbardziej wpływowych osób, znajdujących się po obu stronach prawa. Film zadebiutuje 6 marca 2017 roku, czyli w przededniu wypuszczenia na rynek samej gry i dostępny będzie prawdopodobnie za darmo w serwisie Youtube.

5.4. Zawartość popremierowa

Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - ilustracja #16

Przepustka sezonowa

Podobnie jak większość współczesnych produkcji klasy AAA, Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands doczekała się tzw. przepustki sezonowej, która w sposób znaczący poszerza zawartość gry, udostępnioną w dniu premiery. W skład pakietu wchodzą:

  • Dwa duże rozszerzenia, do których dostęp jego posiadacze otrzymają na tydzień przed pozostałymi graczami. Mowa o Narco Road – gdzie przychodzi nam zinfiltrować gang szmuglerów i wziąć udział w szalonych pościgach z udziałem nowych pojazdów, a także o Fallen Ghosts – w którym nasz śmigłowiec zostaje zestrzelony, a śladem bohaterów podążają śmiertelnie niebezpieczni najemnicy. Ich pokonanie wymaga zaś wykorzystania nowych umiejętności oraz uzbrojenia.
  • Misja specjalna The Unidad Conspiracy.
  • Specjalne pakiety gwarantujące przewagę na polu bitwy (stały, pięcioprocentowy przyrost zdobywanych punktów doświadczenia oraz jednorazowy, działający przez dwie godziny dopalacz zwiększający ilość doświadczenia zdobywanego przez posiadacza przepustki o 50%, z kolei przez pozostałych graczy – o 25%).
  • Paczki ekwipunku: Rebellion Ghost Pack, Unidad Ghost Pack, Santa Blanca Ghost Pack.
  • Ekskluzywny pojazd – Bolivian Minibus.

Zgodnie z ideą tego rodzaju pakietów, zakup przepustki sezonowej pozwala wszystkim zainteresowanym zaoszczędzić nieco gotówki i nabyć całą zawartość DLC w niższej cenie niż w sytuacji, gdybyśmy chcieli zaopatrzyć się w każdy z wyżej wymienionych dodatków z osobna. Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands – Season Pass wyceniony został na 39,99 euro (ok 170 zł).

Darmowy tryb PvP oraz wyzwania

Pod koniec lipca 2017 roku firma Ubisoft poinformowała, że Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands otrzyma również darmową aktualizację, wzbogacającą go o skoncentrowany na rywalizacji PvP tryb multiplayer, w którym rozgrywka oparta zostanie na starciach dwóch czteroosobowych drużyn. Otwarte betatesty trybu nazwanego Ghost War odbyły się w dniach 21-25 września 2017 roku. Samodzielnego klienta produkcji już od 19 września ściągnąć mogli zaś wszyscy zainteresowani gracze, nawet ci, którzy nie nabyli dotąd Ghost Recon: Wildlands. Premiera darmowej aktualizacji z trybem PvP odbyła się 10 października 2017 roku, a możliwość przetestowania produkcji z nowym wariantem rozgrywki otrzymali również gracze, nie posiadający dotąd pełnej wersji Ghost Recon: Wildlands. Wszystko to dzięki darmowemu weekendowi, jaki firma Ubisoft zafundowała użytkownikom konsol i komputerów osobistych w dniach 12-16 października.

W trybie Ghost War naprzeciw siebie stają dwie czteroosobowe drużyny graczy. Zabawa koncentruje się na ścisłej współpracy członków obu zespołów, a także wykorzystaniu unikalnych zdolności i ekwipunku poszczególnych postaci, które podzielone zostały na trzy podstawowe typy: Natarcia (Assault), Strzelców Wyborowych (Marksman) i Wsparcia (Support) oraz dwanaście klas. Pojedynki toczą się na ośmiu dużych i otwartych mapach, specjalnie przystosowanych do walki wieloosobowej. W trailerze zapowiadającym tryb Ghost War, deweloperzy ze studia Ubisoft Paris obiecali ponadto, że tryb PvP będzie ustawicznie rozwijany i w kolejnych miesiącach w grze pojawią się nowe klasy, kolejne mapy oraz system rankingowy .

Miesiąc po premierze wspomnianej aktualizacji, wraz z publikacją pierwszego dużego patcha do trybu PvP, twórcy Ghost Recon: Wildlands ujawnili dalsze plany rozwoju gry, koncentrujące się na tym właśnie wariancie zabawy. Obejmują one łącznie sześć darmowych aktualizacji, które ukażą się w okresie listopad 2017-kwiecień 2018. Każda z nich wprowadzi do rozgrywki nowy tryb zabawy, klasę postaci oraz mapy, a także inne atrakcje pokroju rozgrywek rankingowych. Po szczegóły dotyczące poszczególnych aktualizacji odsyłamy Was nieco niżej, do sekcji Patche.

Firma Ubisoft kontynuuje politykę systematycznego rozwijania swoich najważniejsych gier. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Firma Ubisoft kontynuuje politykę systematycznego rozwijania swoich najważniejsych gier.

Listę dodatkowej zawartości do Ghost Recon: Wildlands zamykają specjalne Wyzwania, które wystartowały po kilku tygodniach od debiutu gry. Zostały one podzielone na sezony, a każdy z nich okraszono krótką historią fabularną. Każdego tygodnia gracze otrzymują rozmaite zadania, które wykonać mogą zarówno w pojedynkę, jak i w towarzystwie całej drużyny (bądź nawet wraz z całą skupioną wokół gry społecznością). Ich realizacja gwarantuje zaś graczom dostęp do różnego rodzaju unikatowych nagród.

Jednym z ciekawszych wyzwań, jakie przygotowali dla graczy deweloperzy z firmy Ubisoft było udostępnione 14 grudnia 2017 roku (wraz z drugą, dużą aktualizacją trybu Ghost War o nazwie Jungle Storm) darmowe, czasowe wydarzenie z legendarnym filmowym Predatorem w roli głównej. Fantastycznego stwora po raz pierwszy na ekranach kin zobaczyć mogliśmy w kultowym filmie Johna McTiernana z 1987 roku, a w 30 rocznicę tego wydarzenia z „drapieżcą” przyszło zmierzyć się także niemniej legendarnej drużynie „Duchów”. W ramach opisywanego eventu, mogliśmy sprawdzić się w serii wyzwań, dostępnych zarówno dla pojedynczego gracza, jak i w trybie kooperacyjnym. Predator nie był jednak łatwym przeciwnikiem, zaskakując graczy zdolnością skakania po drzewach, charakterystycznym kamuflażem optycznym, jak i znanym z cyklu filmów arsenałem, obejmującym m.in. działko plazmowe czy też ostry jak brzytwa dysk.

Choć rzeczony dodatek został przez deweloperów wyłączony na początku stycznia 2018 roku, wprowadził on również do zabawy sporo nowych elementów, które nie zostały usunięte wraz z samym eventem. Wśród nich znalazły się m.in. przedmioty, takie jak wyposażona w termowizję maska Predatora, czy montowane na przedramieniu wysuwane ostrza. Te i trzynaście innych prezentów otrzymać mogliśmy w nagrodę za skuteczne wyeliminowanie obcego. Nie zapomniano również o czymś dla fanów nowo wprowadzonych w grze potyczek PvP. Bawiący się w trybie Ghost War dostali bowiem możliwość zagrania nową klasą postaci, zainspirowaną Dutchem, czyli bohaterem, którego w pierwszym filmie z cyklu Predator zagrał nie kto inny, jak Arnold Schwarzenegger.

Dodatki DLC

Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - ilustracja #18

Narco Road

Pierwszy duży dodatek DLC do gry Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands zatytułowany Narco Road miał swoją premierę 18 kwietnia 2017 roku, a więc zaledwie sześć tygodni po rynkowym debiucie gry macierzystej. W dacie tej rozszerzenie trafiło jednak wyłącznie w ręce posiadaczy przepustki sezonowej, zaś wszyscy ci, którzy nie nabyli wcześniej wspomnianego pakietu, musieli poczekać na Narco Road nieco dłużej, bo do 25 kwietnia. Wspomniane DLC wycenione zostało na 14,99 euro (ok. 65 zł.).

W dodatku Narco Road zadaniem graczy jest unicestwienie gangu niejakiego El Invisible'a. W tym celu oddział tytułowych „Duchów” musi zinfiltrować pomniejsze ugrupowania, z których każde posiada swego własnego bossa: Kamikazes to fani „życia na krawędzi”, Jinetes Locos są zagorzałymi miłośnikami muscle carów, z kolei Death Riders to urodzeni motocykliści.

Pierwsze rozszerzenie do Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands wprowadza piętnaście nowych misji fabularnych, cztery nowe rodzaje zadań pobocznych oraz wyzwania wyścigowe, w których staramy się o zebranie jak najliczniejszej grupy fanów. Im większą liczbę miłośników sobie zaskarbimy, tym większą uwagę zwrócą na nas bossowie, a co za tym idzie – wzrosną nasze szanse na realizację celu misji. Prócz tego, DLC niesie ze sobą zestaw dodatkowych pojazdów (od motocykli, przez monster trucki, aż po wyposażone w nitro muscle cary i samoloty), a także cztery nowe stroje dla żołnierzy i dziewięć dodatkowych rodzajów broni.

Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - ilustracja #19

Fallen Ghosts

W połowie maja 2017 roku firma Ubisoft zapowiedziała drugie duże rozszerzenie do Ghost Recon: Wildlands zatytułowane Fallen Ghosts. Premierę dodatku zaplanowano na dzień 30 maja, jednak podobnie jak to miało miejsce w przypadku pierwszego DLC, w tej dacie trafił on wyłącznie do wszystkich posiadaczy przepustki sezonowej. Pozostałe osoby musiały zaś poczekać na Fallen Ghosts tydzień dłużej, do 6 czerwca.

Drugi dodatek DLC rozwija wątki z podstawowej wersji gry. Siły wojskowe Unidad mają spory problem z utrzymaniem stabilności i porządku w Boliwii, a szczególnym utrapieniem okazuje się nowo utworzone ugrupowanie Los Extranjeros, które obiera sobie za cel zabicie wszystkich obywateli USA, przebywających na terenie ich kraju. W obliczu zagrożenia, oddział Duchów zostaje wysłany na jeszcze jedną misję, której celem jest oczywiście ocalenie rodaków. Niestety helikopter transportujący żołnierzy zostaje zestrzelony, a ci trafiają do dżungli pełnej wrogów. Kampania fabularna Fallen Ghosts niesie ze sobą 15 zupełnie nowych misji, których głównym celem jest pozbycie się czterech bossów Los Extranjeros. Podczas zabawy trafiamy do trzech zupełnie nowych regionów, gdzie czekają na nas cztery rodzaje przeciwników: wyposażeni w kuloodporne płyty najemnicy, elitarni snajperzy z detektorami ruchu, jednostki zakłócające działanie elektroniki oraz mistrzowie skradania się z prototypowym urządzeniem maskującym oraz kuszą.

Nowi przeciwnicy w dodatku Fallen Ghosts to już nie przelewki… - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Nowi przeciwnicy w dodatku Fallen Ghosts to już nie przelewki…

Nowa przygoda to również nowe Duchy. Po rozpoczęciu zabawy, nasi żołnierze startują od razu od 30. poziomu doświadczenia, a maksymalny możliwy do osiągnięcia level wzrasta do 35. Prócz tego, firma Ubisoft przygotowała kilka całkiem nowych umiejętności, np. pozwalająca dłużej przebywać pod wodą (Oxygen), wyostrzająca zmysły (Reaction Marking), zwiększająca szybkość przeładowywania broni (Fast Reload) czy czyniąca z naszego drona granat błyskowy (Flash Drone). W dodatku nie zabrakło też oczywiście kolejnych broni, a wśród sześciu nowych elementów arsenału znalazły się m.in. kusza, karabiny snajperskie oraz karabiny szturmowe.

Patche

  • Update 1: Interference (pol. Ingerencja)
Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - ilustracja #21

7 listopada 2017 r. pojawiła się pierwsza duża aktualizacja do wprowadzonego miesiąc wcześniej trybu PvP o nazwie Ghost War. Rozmiar patcha o nazwie Interference (pol. Ingerencja) różni się w zależności of platformy i wynosi 5,5 GB na Steam oraz aż do 12 GB na Uplay oraz konsolach. Jego największą nowością jest zaś Połączenie (ang. Uplink) – czyli nowy wariant zabawy, w którym dwa czteroosobowe zespoły starają się zhakować punkt znajdujący się w centrum mapy. W rywalizacji zwycięża drużyna, która jako pierwsza włamie się do punktu lub wyeliminuje wszystkich wrogich graczy.

Wraz z nowym trybem, w Ghost Recon: Wildlands pojawiło się sześć niedostępnych wcześniej map: Magazyn kartelu, Miasteczko rolnicze, Magazyn, Gorączka ropy, Wyczerpanie oraz Fabryka. Dwie pierwsze przeznaczone są dla trybu Eliminacji, a cztery pozostałe stworzono z myślą o Połączeniu. Dodatkową atrakcję stanowi nowa klasa w postaci Zaburzacza, potrafiącego zakłócać działanie interfejsu HUD u wrogich graczy (vide dodatek Fallen Ghost). Patch Ingerencja to także garść poprawek technicznych lub balansujących rozgrywkę, takich jak zwiększenie zdrowia Napastnika i Technika oraz zmniejszenie liczby punktów doświadczenia wymaganych do osiągnięcia kolejnego poziomu. Pozostałe szczegóły dotyczące aktualizacji znajdziecie na oficjalnej stronie gry pod tym linkiem.

  • Update 2: Jungle Storm
Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - ilustracja #22

14 grudnia 2017 roku udostępniona została druga darmowa aktualizacja do zaimplementowanego w Ghost Recon: Wildlands trybu PvP Ghost War. Rozmiary patcha nazwanego przez deweloperów Jungle Storm wyniosły odpowiednio: ok. 4 GB na platformie Steam oraz ok. 13 GB w serwisie Uplay i na konsolach. Wśród najważniejszych nowości, wprowadzonych wraz z opisywaną aktualizacją wyróżnić należy przede wszystkim wprowadzenie trybu rankingowego, nowe mapy i bronie, a także dwie niedostępne dotąd klasy postaci: wyposażonego w kuszę Pathfindera oraz ciężko uzbrojonego Predatora. Ta ostatnia pojawiła się zaś w grze w związku ze specjalnym, czasowym wydarzeniem z legendarnym, filmowym „Drapieżcą” w roli głównej, o której piszemy nieco szerzej w sekcji „Darmowy tryb PvP oraz wyzwania”. Całość uzupełnił cały szereg poprawek technicznych, a także zmian w trybie kampanii, interfejsie użytkownika, czy systemie statystyk i kar za opuszczenie trwającego meczu. Szczegółową listę poprawek i zmian, wprowadzonych wraz z aktualizacją Jungle Storm znaleźć możecie pod tym linkiem.

  • Update 3: Extended Ops
Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - ilustracja #23

25 stycznia 2018 roku fani Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands otrzymali kolejną darmową aktualizację, rozwijającą przeznaczony do rozgrywek PvP tryb Ghost War. Patch ukazał się równocześnie na wszystkich docelowych platformach sprzętowych. Rozmiar aktualizacji na konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One wyniósł ok. 13,5 GB, natomiast na komputerach PC od 8 GB (Steam) do 14 GB (Uplay).

Wraz z opisywaną aktualizację, w grze Ghost Recon: Wildlands pojawiło się sporo interesujących nowości. Przede wszystkim doczekaliśmy się zupełnie nowego trybu gry o nazwie Ewakuacja, w którym drużyny starają się uratować jednego z dwóch znajdujących się na mapie zakładników, albo przeszkodzić przeciwnikom w jego odbiciu. Ponadto w grze pojawiają się dwie nowe mapy: Instytut oraz Garaż, przeznaczone do zabawy w tym właśnie trybie. Dość kontrowersyjną nowość stanowi za to wprowadzenie do gry zapowiadanych wcześniej skrzynek bitewnych. Jak jednak czytamy w opublikowanym przez firmę Ubisoft komunikacie, są one wyłącznie dodatkowym sposobem na gromadzenie przedmiotów kosmetycznych zarówno w kampanii, jak i w trybie Ghost War.

Pozostałe zmiany, wprowadzone wraz z aktualizacją Extended Ops dotyczą już znanych wcześniej elementów gry. Przykładowo, broń z dodatku Fallen Ghosts jest teraz dostępna w kampanii z gry podstawowej, choć aby z niej korzystać musimy mieć oczywiście zainstalowane ww. rozszerzenie. Do tego dochodzą zmiany w klasach postaci (np. zmniejszenie zdrowia u Predatora), mapach (np. zablokowanie górnego obszaru głównego budynku w lokacji Baza w dżungli) czy grze rankingowej (np. wyliczanie stopnia matchmakingu na końcu meczu, a nie na końcu rundy jak do tej pory). Pełną listę nowości i zmian, jakie niesie ze sobą trzecia aktualizacja trybu Ghost War, znaleźć możecie pod tym linkiem.

  • Update 4: The New Assignment

Czwarta aktualizacja trybu PvP o nazwie The New Assignment (pol. Nowe Zadanie), wieńcząca pierwszy rok wsparcia dla Ghost Recon: Wildlands, opublikowana została 14 marca 2018 r. W dacie tej patch trafił jednak tylko do posiadaczy konsolowej wersji gry, gdyż z powodu niespodziewanych problemów technicznych, wersja pecetowa zaliczyła lekkie opóźnienie. Aktualizacja wprowadziła do gry trzy nowe klasy, dwie niedostępne wcześniej lokacje, a także narzędzie umożliwające głosowanie na wybrane mapy.

Pierwsza z nowych postaci w grze to Partyzant, czyli żołnierz specjalizujący się w dywersji i działaniach osłaniających. Dysponuje on dronem wystrzeliwującym granaty dymne oraz pistoletem maszynowym. Druga z nowych klas to Traper, czyli wyposażony w półautomatyczny karabin snajperski strzelec wyborowy i łowca. Posiada on bierną umiejętność, która umożliwia oznaczanie zabitych wrogów, a w jego arsenale znajdują się także zdalne pułapki z gazem usypiającym. Trzecią dodaną w aktualizacji klasą postaci jest zaś Prześladowczyni, która specjalizuje się w cichym eliminowaniu wrogów z dużego dystansu. Pomagają jej w tym karabin snajperski oraz zdolność specjalna, umożliwiająca oznaczanie wrogów bez ich wiedzy.

Pośród nowych lokacji znajdziemy Rafinerię – czyli zakład przemysłowy wytwarzający kokainę oraz wioskę Ściana Klifu (obecnie pod kontrolą kartelu Santa Blanka). Obydwa miejsca są bardzo zróżnicowane geograficznie, pełne budynków i alternatywnych ścieżek, gwarantujących obydwu stronom konfliktu szeroką gamę strategii. Ostatnia z większych nowości to zaś narzędzie do głosowania na mapy, które pozwala graczom oddawać głos na jedną z trzech lokacji przed rozpoczęciem rozgrywki. Mają oni na to piętnaście sekund, co daje m.in. możliwość sprawdzenia podstawowych informacji, takich jak tryb gry, pora dnia czy ustawienia pogody. Głosowanie możliwe jest w meczach rankingowych, a także szybkiej grze. Patch o nazwie Nowe zadanie naprawia też sporo błędów i wprowadza wiele innych, mniejszych nowości, o których przeczytać możecie więcej na oficjalnej stronie gry.

Poniżej znajduje się lista pozostałych, pomniejszych patchy, wydanych do gry Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands wraz z datami ich udostępnienia. Po szczegóły dotyczące zawartości poszczególnych aktualizacji odsyłamy Was pod poniższe linki, przenoszące do odpowiadających im wpisów na oficjalnej polskiej stronie gry.

5.5. Dalszy rozwój gry

Czy chwilowe wyjście Sama Fishera z cienia to zapowiedź czegoś większego? - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Czy chwilowe wyjście Sama Fishera z cienia to zapowiedź czegoś większego?

18 maja 2017 roku na oficjalnym arabskim profilu firmy Ubisoft w serwisie Twitter opublikowano krótki, zaledwie 9-sekundowy materiał wideo, w którym podczas infliltracji obozu kartelu Santa Blanca zobaczyć mogliśmy nie kogo innego jak Sama Fishera, czyli bohatera innej, firmowanej nazwiskiej słynnego pisarza serii Ubisoftu Tom Clancy’s Splinter Cell. Ponieważ twórcy gry nie ujawnili żadnych bliższych informacji na ten temat, fakt ten spowodował wiele spekulacji, wedle których to właśnie on będzie „gwiazdą” kolejnego, niezapowiedzianego jeszcze dodatku DLC do Ghost Recon: Wildlands. Równie często domniemywano też, że uniform Sama Fishera, podobnie jak skórka dla broni z Tom Clancy's Rainbow Six: Siege czy choćby kurtka przywodząca na myśl strój Asasyna, mogłyby być nagrodami dla graczy, mających na swoim koncie Uplay wybrane tytuły Ubisoftu. Na wyjaśnienie tego zagadkowego wycieku, fanom gry przyszło jednak poczekać niemal cały rok…

3 kwietnia 2018 roku, a więc po ponad roku od światowej premiery Ghost Recon: Wildlands, twórcy gry opublikowali film, ujawniający plany jej dalszego rozwoju. Choć produkcja firmy Ubisoft spotkała się z dość umiarkowanym przyjęciem recenzentów, zyskała sporą popularność w oczach graczy, a dzięki jej aktywnemu rozwojowi (liczne aktualizacje czy tryb PvP), wydawcy udało się przyciągnąć do swojego tytułu ponad 10 milionów użytkowników. Nic więc dziwnego, że podobnie jak miało to miejsce w przypadku Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege czy Tom Clancy’s The Division włodarze Ubisoftu postanowili nadal wspierać swoje dzieło.

Zgodnie z planami wydawcy, w drugim roku istnienia Ghost Recon: Wildlands gra otrzymać powinna cztery duże aktualizacje o nazwie Special Operations. Będą one zawierać w sobie przede wszystkim „funkcje oczekiwane przez społeczność” i nowe doświadczenia w trybach PvE oraz PvP, zaś każda z nich zostanie oparta na jednym, wiodącym motywie. Wszystkim graczom, pragnącym przedłużyć czas spędzony z Wildlands o kolejny rok, Ubisoft zaoferował także przepustkę na drugi sezon gry, kosztującą 29,99 dolarów (około 102 złote). Oferuje ona dostęp do ośmiu skrzynek bojowych, pakietu personalizacji oraz możliwość zagrania nowymi klasami w trybie PvP z tygodniowym wyprzedzeniem.

Operacja Specjalna 1: Splinter Cell

Pierwsza z tzw. Special Operations ujrzała światło dzienne stosunkowo szybko po ww. zapowiedzi, bo już 10 kwietnia 2018 roku. W przypadku Steama, rozmiar patcha wyniósł ok. 4 GB, podczas gdy grający na platformie uPlay lub konsolach PlayStation 4 i Xbox One zmuszeni byli do pobrania nawet do 16 GB danych. Aktualizacja Special Operation 1: Splinter Cell wprowadziła m.in. pięć map: Bibliotekę, Kopalnię cynku, Stację kolejową, Rochę oraz W.B.O. Unidadu. Wszystkie one udostępnione zostały zarówno w trybie rankingowym, jak i w szybkiej grze – w ramach zupełnie nowego trybu PvP o nazwie Sabotaż. Ta wariacja na temat ataku/obrony skupia się na dwóch radiostacjach: atakujący starają się przejąć jedną nich i nadać z niej swoją transmisję, podczas gdy celem obrońców jest niedopuszczenie do jej przesłania.

W aktualizacji pojawiła się m.in. możliwość personalizacji kontrolowanych przez sztuczną inteligencję partnerów z oddziału. Nie zapomniano też o zmianach w wyposażeniu klas. Przykładowo medyk utracił posiadane dotąd miny na rzecz granatów błyskowych, a technik zamiast ładunku C4 musi zadowolić się zupełnie nową zabawką, czyli minami zbliżeniowymi. Te można umieścić np. na ścianie, a po ich umieszczeniu nie można ich rozbroić. Dodatkowo, ich moc pozostawia też nieco do życzenia w porównaniu ze zwykłymi minami. W aktualizacji nieznacznie osłabiono również obrażenia karabinów ACR i AK-12 napastnika. Istotną nowinkę stanowi za to amunicja grzybkująca, dostępna jako nowa premia dla strzelców i wywołująca krwawienie, które blokuje leczenie z niektórych umiejętności i zadaje obrażenia przez minutę.

Najważniejszą informacją, ujawnioną przez wydawcę gry dosłownie na kilka dni przed premierą wspomnianej aktualizacji okazał się jednak fakt, że głównym bohaterem Operacji Specjalnej Splinter Cell będzie nie kto inny, jak znany z innej kultowej serii gier Ubisoftu – Tom Clancy’s Splinter Cell – agent Sam Fisher. Bohater ów pojawił się na oficjalnym zwiastunie aktualizacji, przemawiając głosem Michaela Ironside’a, który użyczał go Fisherowi w niemalże wszystkich (poza ostatnią) odsłonach wspomnianej serii. W Ghost Recon: Wildlands obecność agenta uwidoczniona została za sprawą darmowego wyzwania, w ramach którego oddział Duchów pomaga mu w wypełnieniu misji. W nagrodę otrzymać możemy zaś m.in. słynny noktowizor Fishera, naszywkę Splinter Cell oraz skrzynię z przedmiotami Spec Ops. Wspomniane zadanie udostępnione zostało na stałe poczynając od 10 kwietnia i możliwe było jest wielokrotne ukończenie, choć tylko wypełniając je w pierwszym miesiącu odblokować mogliśmy dostęp do ww. specjalnych nagród.

Prócz tego, gracze otrzymali jeszcze jedno nawiązanie do słynnego agenta w postaci kolejnej klasy postaci o nazwie Eszelon. Stanowi ona nowy wariant szturmowca ze specjalnymi goglami z sonarem, który po aktywacji odkrywa położenie okolicznych wrogów. By nie było za dobrze, zasięg gadżetu drastycznie spada przy poruszaniu się, co utrudnia korzystanie z niego w trakcie walki. Dla wszystkich fanów cyklu Splinter Cell, w ramach przepustki na drugi sezon Ghost Recon: Wildlands firma Ubisoft udostępniła także m.in. strój Sama Fishera, nowe bronie (nóż karambit oraz karabin SC-4000) oraz dwa noktowizory.

Atrakcyjna zawartość pierwszej z tzw. Special Operations uznana została przez wydawcę gry za doskonały chwyt marketingowy dla wszystkich graczy, którzy nie mieli wcześniej możliwości zapoznania się z Ghost Recon: Wildlands. Efektem tego okazał się m.in. darmowy weekend z grą na wszystkich platformach sprzętowych, który zaplanowano na 12-15 kwietnia 2018 roku.

Operacja specjalna 2: Rainbow Six Siege

Druga z tzw. operacji specjalnych, zaplanowanych w drugim roku wsparcia dla Ghost Recon: Wildlans została opublikowana 24 lipca 2018 roku. Warto jednak odnotować, że większość atrakcji związanych nią trafiła wówczas wyłącznie do posiadaczy przepustki Year 2 Pass; pozostali gracze otrzymali dostęp tydzień później. W przypadku Steama rozmiar aktualizacji wyniósł ok. 6 GB, zaś grający za pośrednictwem Uplay i użytkownicy konsol PlayStation 4 oraz Xbox One musieli pobrać nawet do 18 GB danych.

Operacja Specjalna 2 zbudowana jest wokół jednego motywu przewodniego, związanego tym razem z inną bestsellerową produkcją Ubisoftu Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege. Wraz z aktualizacją otrzymujemy zupełnie nową misję PvE, w której tytułowe duchy udzielają pomocy operatorce Rainbow Six o pseudonimie Twitch, poszukującej w Boliwii zaginionej towarzyszki z oddziału.

Jedną z najważniejszych nowości stanowi tzw. Tryb Ducha, zaprojektowany z myślą o najbardziej zaprawionych w boju graczach. W trybie tym nasz żołnierz posługiwać może się tylko jedną bronią główną, którą wymienić może wyłącznie w trakcie przeszukiwania ciał pokonanych adwersarzy lub podczas uzupełniania amunicji. Prócz tego autorzy mocno utrudnili przeładowywanie broni – odrzucając magazynek, tracimy pozostawione w nim naboje. W Trybie Ducha pojawia się również tzw. „przyjacielski ogień”, co jest o tyle istotne, że niezależnie od wybranego poziomu trudności śmierć w tym trybie zabawy ma charakter permanentny.

Operacja Specjalna 2 pozwala także na przeżycie samotnej przeprawy z prawdziwego zdarzenia, dzięki możliwości usunięcia z gry PvE kompanów kontrolowanych przez SI. Aktualizacja niesie też ze sobą dwie nowe mapy do rozgrywek PvP: zaśnieżoną Checkpoint dla trybu Eliminacji oraz przemysłową Factory dla trybu Sabotażu. Pojawia się również nowy ekran zwycięstwa oraz specjalny tryb obserwatora, wprowadzający możliwość podglądania rozgrywki i taktyk stosowanych przez innych graczy. Komunikację z członkami oddziału ułatwia zaś wprowadzenie tzw. koła towarzyskiego, czyli menu pozwalającego szybko wykorzystać pięć gestów i głosów, informujących o słabej grze kolegi czy potrzebie zwrócenia uwagi na flankę. Nie zabrakło także nowych zwycięskich póz.

Zwycięskie pozy to w Wildlands zabawna metoda manifestacji swojej radości ze zwycięstwa. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Zwycięskie pozy to w Wildlands zabawna metoda manifestacji swojej radości ze zwycięstwa.

Wraz z aktualizacją, w grze pojawiają się niedostępne dotąd wyzwania dzienne, stanowiące okazję do zdobycia dodatkowych kredytów Prestiżu. Ekonomia tego ostatniego została przy okazji nieco przebudowana, dzięki czemu kredyty możemy kupować teraz nie tylko w Ghost War, ale także w trakcie kampanii fabularnej. Pozyskane w ten sposób środki wydać możemy zaś zarówno na klasy postaci, jak i skrzynie Prestiżu, wypełnione pakietami uzbrojenia i przedmiotami ze sklepu. W skrzyniach bitewnych pojawia się zaś ponad sto nowych przedmiotów, takich jak gesty, głosy, pojazdy oraz broń.

Zestawienie nowości w Operacji Specjalnej 2: Rainbow Six Siege zamykają dwie nowe klasy postaci. Pierwszą z nich stanowi Chirurg (ang. Surgeon) – czyli nowa klasa szturmowca, wyposażona w słynny pistolet ze stymulantem MPD-0, pozwalający szybko postawić na nogi powalonego towarzysza broni. Truciciel (ang. Toxic) to zaś nowa klasa wsparcia, która pomaga likwidować wrogów dzięki dronowi wystrzeliwującemu śmiertelnie trujące bomby siarkowe.

5.6. Odbiór gry

PLUSY:
  • ogromna, zróżnicowana i przepięknie wykreowana wirtualna Boliwia;
  • duża swoboda w podejściu do każdego zadania;
  • urozmaicone „niespodzianki” w misjach fabularnych i zróżnicowane wyzwania;
  • personalizacja sterowanej postaci i jej uzbrojenia;
  • świetny tryb kooperacji, bogatszy o nowe mechanizmy i otwarty na każdy styl zabawy;
  • dość udane połączenie zręcznościowej strzelaniny z grą taktyczną;
  • dla grających z ekipą: fabuła dostosowana do trybu kooperacji – robisz co chcesz.
MINUSY:
  • dla grających samotnie: fabuła dostosowana do trybu kooperacji, ciągle ten sam schemat powtarzany 20 razy;
  • irytujące oznaczanie zasobów i konieczność wykonywania misji pobocznych, by awansować bohatera;
  • źle rozwiązany system odblokowywania broni;
  • zbyt niedopracowany model jazdy samochodem jak na tak wiele podróżowania;
  • brak tradycyjnego przyklejania się do osłon, słabe animacje postaci, okazyjne blokowanie się w terenie;
  • odradzanie się przeciwników na naszych oczach;
  • sporadyczne błędy techniczne.

Podczas dwóch serii beta testów Ghost Recon: Wildlands, które odbyły się na początku i pod koniec lutego, społeczność graczy podzieliła się na dwa zasadnicze obozy. Część z nich bezlitośnie wytykała wszystkie grzechy bety, takie jak powtarzalność rozgrywki, błędy techniczne i słaby model sterowania pojazdami. Inni chwalili zaś wykreowany przez Ubisoft świat oraz przyjemność, jaka płynie ze współpracy z kolegami. Pierwsze recenzje najnowszej produkcji spod znaku Toma Clancy’ego pojawiły się już w przededniu światowej premiery gry i generalnie rzecz biorąc utrzymane były jednak w bardzo pozytywnym tonie. Jako główną zaletę Wildlands wymieniano w nich przede wszystkim rozgrywkę w trybie kooperacji, która w porównaniu do wcześniejszych odsłon serii, smakuje tu znacznie lepiej niż samotna zabawa. Nie jest to jednak dla graczy żadnym zaskoczeniem, zważywszy na fakt, że najnowsza odsłona Ghost Recon od początku projektowana była głównie z myślą o tym właśnie trybie gry.

Wśród innych zalet produkcji wymienić warto również ogromny, otwarty świat, wypełniony mnóstwem misji pobocznych oraz znajdziek, co z całą pewnością docenią też wszyscy miłośnicy masterowania i kolekcjonerzy osiągnięć/trofeów. Obszerne lokacje pozwalają na sporą swobodę podczas wykonywania kolejnych zadań, umożliwiając ich realizację na wiele różnych, zależnych od gracza sposobów. Oprawa graficzna gry nie jest może tak dopracowana, jak miało to miejsce w przypadku Tom Clancy’s The Division, ale ze względu na niesamowite widoki jest ona przyjemna dla oka i prezentuje się niezwykle okazale, nawet w wersjach konsolowych. Jeżeli chodzi o główne wady produkcji, to są wśród nich zdarzające się od czasu do czasu bugi, niedopracowany model jazdy, przez który większość pojazdów prowadzi się po prostu źle, jak również fakt, że zabawa w trybie single player jest nieco schematyczna i o wiele mniej satysfakcjonująca, niż rozgrywka w trybie kooperacji. Po szczegółową analizę wszystkich plusów i minusów Ghost Recon: Wildlands odsyłamy Was do naszej recenzji gry.

Ghost Recon: Wildlands to gra stworzona głównie z myślą o trybie kooperacji. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
Ghost Recon: Wildlands to gra stworzona głównie z myślą o trybie kooperacji.

Wybrane recenzje Ghost Recon: Wildlands

Generalnie pozytywne wrażenia z beta testów gry w dużym stopniu przyczyniły się do tego, że Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands już przed premierą wdarł się do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się tytułów na platformie Steam. W tygodniu od 26 lutego do 4 marca, produkcja Ubisoftu uplasowała się na miejscu szóstym (wersja Standard) oraz dziewiątym (wersja Deluxe), wyprzedzając m.in. takich konkurentów, jak Torment: Tides of Numenera czy NieR: Automata. W tygodniu premierowym, Ghost Recon: Wildlands rządził już jednak niepodzielnie, okupując aż pięć miejsc w pierwszej dziesiątce hitów Steama. Poszczególne wersje gry znalazły się zaś kolejno na pierwszym, piątym, szóstym, ósmym i dziewiątym miejscu zestawienia.

Produkcja firmy Ubisoft zanotowała równie dobry start na liście bestsellerów sprzedażowych w Wielkiej Brytanii. Co prawda Ghost Recon: Wildlands w tygodniu premierowym poradził sobie nieco gorzej niż dotychczasowy rekordzista – Tom Clancy’s The Division, będący najszybciej sprzedającym się tytułem w pierwszym kwartale roku, w historii całej brytyjskiej listy przebojów. Nie przeszkodziło to jednak „duchom”, aby wskoczyć na fotel lidera najchętniej kupowanych debiutów 2017 roku i stać się drugim najlepiej „schodzącym z półek” wydawnictwem, firmowanym nazwiskiem słynnego pisarza – Toma Clancy’ego.

W przeciwieństwie do kilku ostatnich „hitów” firmy Ubisoft, które równie szybko wspięły się na szczyty rankingów popularności, co z nich spadły, Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands utrzymał swoją mocną pozycję znacznie dłużej. W jednym z najważniejszych rankingów TOP 10 UK, który śledzimy także na łamach naszego serwisu, najnowsza produkcja z „Duchami” w roli głównej zachowała pozycję lidera przez kilka kolejnych tygodni, wyprzedzając m.in. takie hity, jak LEGO Worlds, Horizon: Zero Dawn czy The Legend of Zelda: Breath of Wild. Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands zdominował także marcową sprzedaż w amerykańskim sklepie PlayStation Store (w Europie oddając pozycję lidera wspomnianemu Horizon: Zero Dawn).

W odróżnieniu od gry macierzystej, dodatek Narco Road zyskał raczej nieprzychylne opinie graczy. - Wszystko o Ghost Recon Wildlands (Drugi rok wsparcia, Sam Fisher i darmowy weekend) - akt. #19 - wiadomość - 2018-07-24
W odróżnieniu od gry macierzystej, dodatek Narco Road zyskał raczej nieprzychylne opinie graczy.

W odróżnieniu od gry macierzystej, skrajnie odmienne recenzje zebrał pierwszy dodatek DLC zatytułowany Narco Road, który swą premierę miał 18 kwietnia 2017 roku. Jak można wywnioskować z komentarzy, którymi dzielą się nabywcy przepustki sezonowej na platformie Steam, rozszerzenie Narco Road okazało się sporym nieporozumieniem, które sprawia wrażenie, jakby do Ghost Recona chciano nieco na siłę wpakować atrakcje rodem z GTA V czy Just Cause 3. Kiepskiego wrażenia ogólnego dopełnia miałki, nieciekawy scenariusz, linowe misje nastawione na jazdę samochodami (będącą w Wildlands bodaj najsłabszym elementem rozgrywki), mały obszar do zwiedzenia, a do tego konieczność stworzenia nowej postaci po to, by wziąć udział w nowej minikampanii. Dotychczasowi zwolennicy najnowszej odsłony serii Ghost Recon są raczej zgodni, że pierwsze DLC do gry to swego rodzaju policzek dla fanów i swoisty strzał w kolano firmy Ubisoft.

6. Inne multimedia

6.1. Materiały dewelopera

W poniższym materiale wideo, opublikowanym pół roku po oficjalnej zapowiedzi Ghost Recon: Wildlands, deweloperzy ze studia Ubisoft Paris opowiadają o postępach w produkcji gry i udzielają odpowiedzi na najczęściej padające pytania fanów.

W kolejnym materiale, jaki zaprezentowano pod koniec listopada 2016 roku, twórcy ze studia Ubisoft opowiadają o konstrukcji rozgrywki w Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands oraz o swobodzie działania, będącej jednym z najważniejszych elementów najnowszej odsłony serii.

Pod koniec stycznia 2017 roku, a więc na kilka tygodni przed planowaną premierą Ghost Recon: Wildlands firma Ubisoft opublikowała ponad 20-minutowy fragment rozgrywki, w którym zaprezentowano misję, rozgrywaną w trybie dla pojedynczego gracza. Zadaniem tytułowego oddziału Duchów jest odbicie przetrzymywanej przez kartel narkotykowy kapłanki voodoo. W tym celu drużyna musi przedostać się przez ściśle strzeżony obóz, działając z zaskoczenia i umiejętnie wykorzystując dywersję, a następnie ewakuować się z miejsca akcji. Zaprezentowany materiał przedstawia także system rozwoju postaci i personalizacji uzbrojenia, cykl dnia i nocy, zmienność pogody oraz sposoby wykorzystania dostępnych w grze gadżetów.

6.2. Inne serwisy branżowe

W kolejnych materiałach prezentujemy Wam trailer, zawierający pierwsze oceny prasy branżowej, opublikowane przy okazji zapowiedzi gry Ghost Recon: Wildlands na targach E3 2015, a także związane z nią wrażenia naszych kolegów z redakcji serwisu tvgry.pl.

Poniżej zamieszczamy zaś naszą wideorecenzję pierwszego, obszernego fragmentu rozgrywki, zaprezentowanego podczas targów E3 2016.

Kolejne materiały, opublikowane pod koniec stycznia 2017 roku na kanałach niektórych serwisów internetowych oraz yotuberów, pochodzą już z zaawansowanej wersji beta, udostępnionej na kilka tygodni przed planowaną premierą Ghost Recon: Wildlands. Na pierwszym z nich, zarejestrowanym przez dziennikarzy Polygonu, pokazano zabawę w trybie współpracy. Nieco niżej znajdziecie rozgrywkę i wrażenia opublikowane przez jackfrags. Jeszcze dalej prezentujemy materiały wideo z kanałów Vikkstar123 oraz outsidexbox.

Na koniec prezentujemy Wam zaś opublikowane przez firmę Ubisoft materiały, dotyczące trybu PvP, który udostępniony zostanie za darmo wraz z jesienną aktualizacją Ghost Recon: Wildlands.

Oficjalna polska strona gry Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands