Wszystko o Fear the Wolves (data premiery, wymagania sprzętowe, cena) - Akt. #4
Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy na temat Fear the Wolves – multiplayerowej strzelanki opracowanej przez studio Vostok Games (założone przez współtwórców serii S.T.A.L.K.E.R.), która zmierza na komputery osobiste i konsole. Tekst będzie uzupełniany o najciekawsze informacje i materiały zarówno przed, jak i po jej premierze.
1. Fabuła i świat gry;
2. Tryby gry;
3. Mechanika (3.1. Modyfikacja wyglądu i wyposażenia postaci, 3.2. Cykl dnia i nocy oraz pogoda, 3.3. Anomalie i mutanty);
4. Technikalia;
5. Wersje alfa i beta oraz Wczesny dostęp;
6. Multimedia (6.1. Materiały wideo).
Studio Vostok Games zostało założone przez byłych pracowników firmy GSC Game World, która dostarczyła między innymi popularną serię S.T.A.L.K.E.R.. Deweloperzy postanowili pozostać w postapokaliptycznych klimatach i szybko rozpoczęli prace nad Survarium, czyli multiplayerową strzelanką czerpiącą garściami z rozwiązań stworzonych na potrzeby wcześniejszych wycieczek do Zony. Produkcja, choć nieustannie rozwijana, utknęła w steamowym Wczesnym Dostępie; w międzyczasie twórcy nawiązali współpracę z wydawnictwem Focus Home Interactive, a jej owocem jest opisywane tutaj Fear the Wolves. Tytuł zadebiutował na pecetach 6 lutego 2019 roku w cenie 79,90 zł; w planach autorów i wydawcy znajdują się również wersje na PlayStation 4 oraz Xboksa One.
[Aktualizacja #4]: W sekcji 5. Wersje alfa i beta oraz Wczesny dostęp czekają informacje na temat nowej zawartości wprowadzonej w łatkach. Konkrety o drugim wariancie rozgrywki znajdziecie natomiast w sekcji 2. Tryby gry. Poza tym zaktualizowano informacje o dacie premiery oraz cenie Fear the Wolves.
[Aktualizacja #3]: Informacje o wersji Early Access oraz łatce wprowadzającej między innymi polski język znajdziecie w sekcji 5. Wersje alfa i beta oraz Wczesny dostęp.
[Aktualizacja #2]: Konkrety na temat zmiennych warunków atmosferycznych czekają w sekcji 3.2. Cykl dnia i nocy oraz pogoda.
[Aktualizacja #1]: (2. Tryby gry, 4. Technikalia, 5. Wersje alfa i beta oraz Wczesny dostęp, 6.1. Materiały wideo).
1. Fabuła i świat gry
Po katastrofie, która miała miejsce w elektrowni jądrowej w Czarnobylu w 1986 roku, tereny ją okalające zmieniły się nie do poznania. Skażona zabójczym promieniowaniem strefa została opuszczona w popłochu przez mieszkańców, którzy zostawili ją na pastwę krwiożerczych mutantów i rozwścieczonych watah tytułowych wilków; jakby tego było mało, zaczęły tam występować niebezpieczne anomalie stanowiące śmiertelne zagrożenie dla ludzi, co skutecznie powstrzymywało zwykłych śmiertelników przed przekroczeniem jej granic. Z czasem Zona stała się miejscem krwawych potyczek, z których żywy mógł wyjść tylko jeden uczestnik. Gracze wcielają się w żołnierzy walczących tam o przetrwanie przy użyciu wszystkiego, co uda im się znaleźć.
2. Tryby gry
W trakcie zabawy w Fear the Wolves bierzemy udział w multiplayerowych zmaganiach opartych na zasadach battle royale, obserwując akcję z perspektywy pierwszej osoby. [Aktualizacja #1]: Na rozległą mapę o powierzchni dwudziestu pięciu kilometrów kwadratowych trafia setka graczy, a zadaniem każdego z nich jest eliminacja pozostałych i dotarcie do śmigłowca ratunkowego, który zabiera na pokład tylko jednego żołnierza. By tego dokonać, gracze mogą działać w pojedynkę lub łączyć się w zespoły dążące do realizacji wspólnego zadania.
Choć zabawę rozpoczynamy jedynie z podstawowym wyposażeniem, z czasem zdobywamy coraz lepszy ekwipunek, stając się większym zagrożeniem dla pozostałych żołnierzy. Walkę o przetrwanie toczymy zarówno pośród wiejskiej zabudowy, jak i w gęstych lasach, czy wreszcie w otoczeniu opustoszałych zakładów przemysłowych i obiektów militarnych. Oczywiście w miarę upływu czasu teren zmagań ulega zmniejszeniu (promieniowanie systematycznie zajmuje kolejne obszary), co prowadzi do coraz częstszych spotkań z przeciwnikami. [Aktualizacja #1]: Najszybszy sposób ucieczki z niebezpiecznych terenów stanowią pojazdy, z rozklekotanymi terenówkami na czele.
[Aktualizacja #4]: Oprócz tego twórcy przygotowali jeszcze jeden tryb rozgrywki. Mowa o module Unified, gdzie uczestnicy zmagań muszą działać w duetach, ściśle współpracując ze swoimi partnerami.
3. Mechanika
3.1. Modyfikacja wyglądu i wyposażenia postaci
W trakcie zabawy w Fear the Wolves zdobywamy rozmaite elementy ekwipunku, które zwiększaj nasze szanse na przeżycie w Zonie. Mowa przede wszystkim o białej oraz palnej, jednak twórcy pozwalają też wykorzystać na polu bitwy rozmaite dodatki do arsenału (jak choćby lunety, celowniki optyczne czy mody zmniejszające odrzut), a także kombinezony antyradiacyjne. Obecność tych ostatnich może znacząco wpłynąć na taktykę stosowaną przez graczy – pozwalają one bowiem na przemierzanie terenów znajdujących się poza aktualnie bezpiecznym okręgiem, gdzie niejednokrotnie natykamy się na jeszcze lepsze wyposażenie.
3.2. Cykl dnia i nocy oraz pogoda
Zabawę w Fear the Wolves urozmaica również pełny cykl dobowy – zmagania rozpoczynamy o wschodzie słońca, a często kończymy o zachodzie lub nawet po zmroku. Nie brakuje tu również zmiennych warunków atmosferycznych, które mają wpływ na naszą skuteczność na polu walki.
[Aktualizacja #2]: Standardowa pogoda wiąże się z żadnymi utrudnieniami, jednak pierwsze komplikacje pojawiają się już przy zwyczajnym wietrze, który zmniejsza celność i prędkość poruszania się, a także wpływa na trajektorię zrzucanych z powietrza skrzyń z zaopatrzeniem. Problemy powoduje również upał, który zaburza naszą percepcję, redukuje efekty działania żywności, a także zmniejsza czas, przez który postać jest w stanie wstrzymywać oddech. W trakcie opadów deszczu trzeba natomiast liczyć się z utrudnionym sterowaniem pojazdami, zamaskowanymi odgłosami kroków i z ograniczoną widzialnością (co oczywiście można wykorzystać na swoją korzyść). Podobne „atrakcje” przynosi mgła; przy słabej możemy dostrzec cele oddalone o maksymalnie siedemdziesiąt pięć metrów, z kolei intensywna pozwala nam zobaczyć obiekty i postacie znajdujące się co najwyżej dwadzieścia metrów od nas. Listę zamyka burza, która spowalnia naszą postać i zmniejsza sterowność pojazdów, zmienia trajektorię wyżej wspomnianych skrzyń i redukuje celność; deszcz i grzmoty zagłuszają też odgłosy kroków i dźwięki wystrzałów.
Co jednak najciekawsze, deweloperzy próbują zaangażować w rozgrywkę również osoby, które w danej chwili nie będą w niej brały czynnego udziału; to one będą głosują nad obecnością wyżej wymienionych elementów utrudniających lub ułatwiających walkę o zwycięstwo pozostałym przy życiu uczestnikom zmagań.
3.3. Anomalie i mutanty
Inni gracze oraz zmienne warunki atmosferyczne nie są jednak naszym jedynym zmartwieniem w Fear the Wolves. Jak wspomniano wcześniej, Zona jest miejscem opanowanym przez zmutowane istoty, które nie tylko utrudniają nam poruszanie się po mapie, lecz także strzegą miejsc z bogatym lootem. Uważać musimy również na zabójcze anomalie.
4. Technikalia
[Aktualizacja #1]: Wymagania sprzętowe wersji z Wczesnego dostępu znajdziecie poniżej.
Minimalne wymagania sprzętowe:
- Procesor: Intel Core i3-2130 3.4 GHz / AMD FX-4100 3.6 GHz
- Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 650 Ti / AMD Radeon R7 260 z 1 GB pamięci
- Pamięć: 8 GB RAM
- Miejsce na dysku: 16 GB
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7/8/10
Zalecane wymagania sprzętowe:
- Procesor: Intel Core i7-3930K 3.2 GHz / AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz
- Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 970 / Radeon R9 390 z 4 GB pamięci
- Pamięć: 16 GB RAM
- Miejsce na dysku: 16 GB
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7/8/10
5. Wersje alfa i beta oraz Wczesny dostęp
[Aktualizacja #1]: Premierę gry we Wczesnym dostępie na Steamie poprzedziły zamknięte beta-testy. Twórcy chcieli w ten sposób sprawdzić silnik graficzny i stabilność serwerów, a także poznać opinie i sugestie graczy na temat mechanizmów rozgrywki. Wcześniej natomiast można było zapisać się do zamkniętych testów pecetowej wersji alfa.
Wczesny dostęp
[Aktualizacja #3]: Początkowo Fear the Wolves miało zadebiutować w steamowym Early Access 18 lipca 2018 roku. Po analizie informacji pozyskanych od fanów w trakcie zamkniętych testów autorzy doszli jednak do wniosku, że najpierw powinni uporać się z problemami technicznymi oraz zaimplementować zmiany w mechanice, co zaowocowało kilkutygodniową obsuwą. Ostatecznie Fear the Wolves zostało udostępnione wszystkim chętnym 28 sierpnia w cenie 79,90 złotych.
[Aktualizacja #1]: W wersji, która trafiła do steamowego Wczesnego dostępu, gracze mogli sprawdzić ponad dwadzieścia rodzajów broni, dwadzieścia pięć modyfikatorów i piętnaście pancerzy. Ponadto mogli się przekonać, jak będą działać wyżej wymienione elementy rozgrywki, na czele ze zmiennymi warunkami atmosferycznymi, cyklem dobowym, pojazdami i morderczym promieniowaniem stopniowo zajmującym kolejne obszary.
Twórcy już na wstępie obiecywali regularne aktualizacje, z których pierwsza wprowadziła możliwość schylania się i czołgania, personalizację postaci, ulepszenia mapy, nowy typ pogody (niszczycielską burzę) czy wreszcie wsparcie dla kolejnych języków.
[Aktualizacja #3]: Na osobną wzmiankę zasługuje trzeci update, który koncentrował się przede wszystkim na poprawie optymalizacji. Poza tym pracując nad tą łatką, autorzy pochylili się nad wyglądem mapy, którą wzbogacono o szereg nowych miejsc (z wsią Kopaczi na czele), a także poddano modyfikacjom istniejące już lokacje (jak magazyn gazu czy betoniarnia). Deweloperzy nie omieszkali przy tym nieco ulepszyć oprawę audiowizualną oraz zaimplementować kolejne wersje językowe, w tym również polską. Szczegółową listę zawartości nowego patcha znajdziecie pod tym adresem.
[Aktualizacja #4]: Następne aktualizacje wprowadziły między innymi mapy skarbów (prowadzące do skrytek zawierających sprzęt wysokiej jakości), nowe narzędzia mordu i elementy wyposażenia, a także system artefaktów. Za tym ostatnim kryją się potężne i rzadkie przedmioty dające specjalne moce; podczas gdy Zarodnik pozwala na widzenie przez ściany, Serce czyni zmutowane wilki naszymi sojusznikami.
Ponadto przy pomocy aktualizacji autorzy uporali się z niektórymi problemami trapiącymi ich dzieło. Poprawili sztuczną inteligencję agresywnej fauny i balans niektórych broni, a także wprowadzili zmiany w interfejsie oraz nowe funkcje, na czele z czatem głosowym w obrębie oddziału.
6. Multimedia
6.1. Materiały wideo
Grupa Webedia jest partnerem projektu Fear the Wolves wydawanego przez Focus Home Interactive.
- Oficjalna strona internetowa gry Fear the Wolves
- Strona internetowa studia Vostok Games
- Graliśmy w Fear the Wolves – oto pięć największych zagrożeń w zonie
- Fear the Wolves - poradnik do gry