Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 lutego 2019, 15:33

Wszystko o Fear the Wolves (data premiery, wymagania sprzętowe, cena) - Akt. #4

Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy na temat Fear the Wolves – multiplayerowej strzelanki opracowanej przez studio Vostok Games (założone przez współtwórców serii S.T.A.L.K.E.R.), która zmierza na komputery osobiste i konsole. Tekst będzie uzupełniany o najciekawsze informacje i materiały zarówno przed, jak i po jej premierze.

Fear the Wolves – kompendium wiedzy - Wszystko o Fear the Wolves (data premiery, wymagania sprzętowe, cena) - Akt. #4 - wiadomość - 2019-02-07
Fear the Wolves – kompendium wiedzy
Spis treści:

1. Fabuła i świat gry;

2. Tryby gry;

3. Mechanika (3.1. Modyfikacja wyglądu i wyposażenia postaci, 3.2. Cykl dnia i nocy oraz pogoda, 3.3. Anomalie i mutanty);

4. Technikalia;

5. Wersje alfa i beta oraz Wczesny dostęp;

6. Multimedia (6.1. Materiały wideo).

Studio Vostok Games zostało założone przez byłych pracowników firmy GSC Game World, która dostarczyła między innymi popularną serię S.T.A.L.K.E.R.. Deweloperzy postanowili pozostać w postapokaliptycznych klimatach i szybko rozpoczęli prace nad Survarium, czyli multiplayerową strzelanką czerpiącą garściami z rozwiązań stworzonych na potrzeby wcześniejszych wycieczek do Zony. Produkcja, choć nieustannie rozwijana, utknęła w steamowym Wczesnym Dostępie; w międzyczasie twórcy nawiązali współpracę z wydawnictwem Focus Home Interactive, a jej owocem jest opisywane tutaj Fear the Wolves. Tytuł zadebiutował na pecetach 6 lutego 2019 roku w cenie 79,90 zł; w planach autorów i wydawcy znajdują się również wersje na PlayStation 4 oraz Xboksa One.

[Aktualizacja #4]: W sekcji 5. Wersje alfa i beta oraz Wczesny dostęp czekają informacje na temat nowej zawartości wprowadzonej w łatkach. Konkrety o drugim wariancie rozgrywki znajdziecie natomiast w sekcji 2. Tryby gry. Poza tym zaktualizowano informacje o dacie premiery oraz cenie Fear the Wolves.

[Aktualizacja #3]: Informacje o wersji Early Access oraz łatce wprowadzającej między innymi polski język znajdziecie w sekcji 5. Wersje alfa i beta oraz Wczesny dostęp.

[Aktualizacja #2]: Konkrety na temat zmiennych warunków atmosferycznych czekają w sekcji 3.2. Cykl dnia i nocy oraz pogoda.

[Aktualizacja #1]: (2. Tryby gry, 4. Technikalia, 5. Wersje alfa i beta oraz Wczesny dostęp, 6.1. Materiały wideo).

1. Fabuła i świat gry

Po katastrofie, która miała miejsce w elektrowni jądrowej w Czarnobylu w 1986 roku, tereny ją okalające zmieniły się nie do poznania. Skażona zabójczym promieniowaniem strefa została opuszczona w popłochu przez mieszkańców, którzy zostawili ją na pastwę krwiożerczych mutantów i rozwścieczonych watah tytułowych wilków; jakby tego było mało, zaczęły tam występować niebezpieczne anomalie stanowiące śmiertelne zagrożenie dla ludzi, co skutecznie powstrzymywało zwykłych śmiertelników przed przekroczeniem jej granic. Z czasem Zona stała się miejscem krwawych potyczek, z których żywy mógł wyjść tylko jeden uczestnik. Gracze wcielają się w żołnierzy walczących tam o przetrwanie przy użyciu wszystkiego, co uda im się znaleźć.

Po katastrofie w 1986 roku okolice elektrowni w Czarnobylu stały się ponurym miejscem. - Wszystko o Fear the Wolves (data premiery, wymagania sprzętowe, cena) - Akt. #4 - wiadomość - 2019-02-07
Po katastrofie w 1986 roku okolice elektrowni w Czarnobylu stały się ponurym miejscem.

2. Tryby gry

W trakcie zabawy w Fear the Wolves bierzemy udział w multiplayerowych zmaganiach opartych na zasadach battle royale, obserwując akcję z perspektywy pierwszej osoby. [Aktualizacja #1]: Na rozległą mapę o powierzchni dwudziestu pięciu kilometrów kwadratowych trafia setka graczy, a zadaniem każdego z nich jest eliminacja pozostałych i dotarcie do śmigłowca ratunkowego, który zabiera na pokład tylko jednego żołnierza. By tego dokonać, gracze mogą działać w pojedynkę lub łączyć się w zespoły dążące do realizacji wspólnego zadania.

Choć zabawę rozpoczynamy jedynie z podstawowym wyposażeniem, z czasem zdobywamy coraz lepszy ekwipunek, stając się większym zagrożeniem dla pozostałych żołnierzy. Walkę o przetrwanie toczymy zarówno pośród wiejskiej zabudowy, jak i w gęstych lasach, czy wreszcie w otoczeniu opustoszałych zakładów przemysłowych i obiektów militarnych. Oczywiście w miarę upływu czasu teren zmagań ulega zmniejszeniu (promieniowanie systematycznie zajmuje kolejne obszary), co prowadzi do coraz częstszych spotkań z przeciwnikami. [Aktualizacja #1]: Najszybszy sposób ucieczki z niebezpiecznych terenów stanowią pojazdy, z rozklekotanymi terenówkami na czele.

[Aktualizacja #4]: Oprócz tego twórcy przygotowali jeszcze jeden tryb rozgrywki. Mowa o module Unified, gdzie uczestnicy zmagań muszą działać w duetach, ściśle współpracując ze swoimi partnerami.

Choć nic nie stoi na przeszkodzie, by walczyć o przetrwanie jako samotny wilk, równie dobrym rozwiązaniem może się okazać działanie w zespole. - Wszystko o Fear the Wolves (data premiery, wymagania sprzętowe, cena) - Akt. #4 - wiadomość - 2019-02-07
Choć nic nie stoi na przeszkodzie, by walczyć o przetrwanie jako samotny wilk, równie dobrym rozwiązaniem może się okazać działanie w zespole.

3. Mechanika

3.1. Modyfikacja wyglądu i wyposażenia postaci

W trakcie zabawy w Fear the Wolves zdobywamy rozmaite elementy ekwipunku, które zwiększaj nasze szanse na przeżycie w Zonie. Mowa przede wszystkim o białej oraz palnej, jednak twórcy pozwalają też wykorzystać na polu bitwy rozmaite dodatki do arsenału (jak choćby lunety, celowniki optyczne czy mody zmniejszające odrzut), a także kombinezony antyradiacyjne. Obecność tych ostatnich może znacząco wpłynąć na taktykę stosowaną przez graczy – pozwalają one bowiem na przemierzanie terenów znajdujących się poza aktualnie bezpiecznym okręgiem, gdzie niejednokrotnie natykamy się na jeszcze lepsze wyposażenie.

3.2. Cykl dnia i nocy oraz pogoda

Zabawę w Fear the Wolves urozmaica również pełny cykl dobowy – zmagania rozpoczynamy o wschodzie słońca, a często kończymy o zachodzie lub nawet po zmroku. Nie brakuje tu również zmiennych warunków atmosferycznych, które mają wpływ na naszą skuteczność na polu walki.

[Aktualizacja #2]: Standardowa pogoda wiąże się z żadnymi utrudnieniami, jednak pierwsze komplikacje pojawiają się już przy zwyczajnym wietrze, który zmniejsza celność i prędkość poruszania się, a także wpływa na trajektorię zrzucanych z powietrza skrzyń z zaopatrzeniem. Problemy powoduje również upał, który zaburza naszą percepcję, redukuje efekty działania żywności, a także zmniejsza czas, przez który postać jest w stanie wstrzymywać oddech. W trakcie opadów deszczu trzeba natomiast liczyć się z utrudnionym sterowaniem pojazdami, zamaskowanymi odgłosami kroków i z ograniczoną widzialnością (co oczywiście można wykorzystać na swoją korzyść). Podobne „atrakcje” przynosi mgła; przy słabej możemy dostrzec cele oddalone o maksymalnie siedemdziesiąt pięć metrów, z kolei intensywna pozwala nam zobaczyć obiekty i postacie znajdujące się co najwyżej dwadzieścia metrów od nas. Listę zamyka burza, która spowalnia naszą postać i zmniejsza sterowność pojazdów, zmienia trajektorię wyżej wspomnianych skrzyń i redukuje celność; deszcz i grzmoty zagłuszają też odgłosy kroków i dźwięki wystrzałów.

Co jednak najciekawsze, deweloperzy próbują zaangażować w rozgrywkę również osoby, które w danej chwili nie będą w niej brały czynnego udziału; to one będą głosują nad obecnością wyżej wymienionych elementów utrudniających lub ułatwiających walkę o zwycięstwo pozostałym przy życiu uczestnikom zmagań.

Pogoda nie zawsze nam sprzyja – we mgle znacznie trudniej jest dojrzeć przeciwnika. - Wszystko o Fear the Wolves (data premiery, wymagania sprzętowe, cena) - Akt. #4 - wiadomość - 2019-02-07
Pogoda nie zawsze nam sprzyja – we mgle znacznie trudniej jest dojrzeć przeciwnika.

3.3. Anomalie i mutanty

Inni gracze oraz zmienne warunki atmosferyczne nie są jednak naszym jedynym zmartwieniem w Fear the Wolves. Jak wspomniano wcześniej, Zona jest miejscem opanowanym przez zmutowane istoty, które nie tylko utrudniają nam poruszanie się po mapie, lecz także strzegą miejsc z bogatym lootem. Uważać musimy również na zabójcze anomalie.

4. Technikalia

[Aktualizacja #1]: Wymagania sprzętowe wersji z Wczesnego dostępu znajdziecie poniżej.

Minimalne wymagania sprzętowe:

  1. Procesor: Intel Core i3-2130 3.4 GHz / AMD FX-4100 3.6 GHz
  2. Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 650 Ti / AMD Radeon R7 260 z 1 GB pamięci
  3. Pamięć: 8 GB RAM
  4. Miejsce na dysku: 16 GB
  5. System operacyjny: 64-bitowy Windows 7/8/10

Zalecane wymagania sprzętowe:

  1. Procesor: Intel Core i7-3930K 3.2 GHz / AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz
  2. Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 970 / Radeon R9 390 z 4 GB pamięci
  3. Pamięć: 16 GB RAM
  4. Miejsce na dysku: 16 GB
  5. System operacyjny: 64-bitowy Windows 7/8/10
Tytuł zobowiązuje – w trakcie zabawy często natykamy się na rozwścieczone wilki. - Wszystko o Fear the Wolves (data premiery, wymagania sprzętowe, cena) - Akt. #4 - wiadomość - 2019-02-07
Tytuł zobowiązuje – w trakcie zabawy często natykamy się na rozwścieczone wilki.

5. Wersje alfa i beta oraz Wczesny dostęp

[Aktualizacja #1]: Premierę gry we Wczesnym dostępie na Steamie poprzedziły zamknięte beta-testy. Twórcy chcieli w ten sposób sprawdzić silnik graficzny i stabilność serwerów, a także poznać opinie i sugestie graczy na temat mechanizmów rozgrywki. Wcześniej natomiast można było zapisać się do zamkniętych testów pecetowej wersji alfa.

Wczesny dostęp

[Aktualizacja #3]: Początkowo Fear the Wolves miało zadebiutować w steamowym Early Access 18 lipca 2018 roku. Po analizie informacji pozyskanych od fanów w trakcie zamkniętych testów autorzy doszli jednak do wniosku, że najpierw powinni uporać się z problemami technicznymi oraz zaimplementować zmiany w mechanice, co zaowocowało kilkutygodniową obsuwą. Ostatecznie Fear the Wolves zostało udostępnione wszystkim chętnym 28 sierpnia w cenie 79,90 złotych.

[Aktualizacja #1]: W wersji, która trafiła do steamowego Wczesnego dostępu, gracze mogli sprawdzić ponad dwadzieścia rodzajów broni, dwadzieścia pięć modyfikatorów i piętnaście pancerzy. Ponadto mogli się przekonać, jak będą działać wyżej wymienione elementy rozgrywki, na czele ze zmiennymi warunkami atmosferycznymi, cyklem dobowym, pojazdami i morderczym promieniowaniem stopniowo zajmującym kolejne obszary.

Twórcy już na wstępie obiecywali regularne aktualizacje, z których pierwsza wprowadziła możliwość schylania się i czołgania, personalizację postaci, ulepszenia mapy, nowy typ pogody (niszczycielską burzę) czy wreszcie wsparcie dla kolejnych języków.

[Aktualizacja #3]: Na osobną wzmiankę zasługuje trzeci update, który koncentrował się przede wszystkim na poprawie optymalizacji. Poza tym pracując nad tą łatką, autorzy pochylili się nad wyglądem mapy, którą wzbogacono o szereg nowych miejsc (z wsią Kopaczi na czele), a także poddano modyfikacjom istniejące już lokacje (jak magazyn gazu czy betoniarnia). Deweloperzy nie omieszkali przy tym nieco ulepszyć oprawę audiowizualną oraz zaimplementować kolejne wersje językowe, w tym również polską. Szczegółową listę zawartości nowego patcha znajdziecie pod tym adresem.

[Aktualizacja #4]: Następne aktualizacje wprowadziły między innymi mapy skarbów (prowadzące do skrytek zawierających sprzęt wysokiej jakości), nowe narzędzia mordu i elementy wyposażenia, a także system artefaktów. Za tym ostatnim kryją się potężne i rzadkie przedmioty dające specjalne moce; podczas gdy Zarodnik pozwala na widzenie przez ściany, Serce czyni zmutowane wilki naszymi sojusznikami.

Ponadto przy pomocy aktualizacji autorzy uporali się z niektórymi problemami trapiącymi ich dzieło. Poprawili sztuczną inteligencję agresywnej fauny i balans niektórych broni, a także wprowadzili zmiany w interfejsie oraz nowe funkcje, na czele z czatem głosowym w obrębie oddziału.

6. Multimedia

6.1. Materiały wideo

Grupa Webedia jest partnerem projektu Fear the Wolves wydawanego przez Focus Home Interactive.

  1. Oficjalna strona internetowa gry Fear the Wolves
  2. Strona internetowa studia Vostok Games
  3. Graliśmy w Fear the Wolves – oto pięć największych zagrożeń w zonie
  4. Fear the Wolves - poradnik do gry

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

więcej