Współzałożyciel Naughty Dog wyjaśnił, dlaczego studio musiało „sprzedać się” Sony. Inaczej The Last of Us i Uncharted prawdopodobnie by nie powstały
Współzałożyciel Naughty Dog, Andrew Gavin, we wpisie w serwisie LinkedIn wytłumaczył, dlaczego studio sprzedano firmie Sony. Powodem były błyskawicznie rosnące koszty produkcji gier.
W 1985 roku Andrew Gavin, wraz z Jasonem Rubinem, założył studio Naughty Dog, gdzie następnie spędził 19 lat swojej kariery, aż do opuszczenia firmy w 2004 r. Teraz, po latach, weteran ten zamieścił w serwisie LinkedIn wpis tłumaczący, dlaczego w 2001 roku podjęto decyzję o sprzedaniu zespołu koncernowi Sony Interactive Entertainment.
- Powodem były rosnące koszty. W latach 80. budżety gier studia nie przekraczały 50 tys. dolarów, więc twórcy bez problemu byli w stanie finansować projekty samodzielnie, zysków z każdego z nich używając do opracowanie kolejnych tytułów.
- RPG Rings of Power (powstające w latach 1989–1991) pochłonęło już 100 tys. dolarów. Gra sprzedała się na tyle dobrze, że przyniosła zysk i za taką samą kwotę autorzy opracowali Way of the Warrior.
- Potem koszty zaczęły jednak szybko rosnąć. Crash Bandicoot (tworzony w latach 1994–1996) pochłonął już 1,6 mln dolarów, a budżet Jak and Daxter (powstającego od 1999 r. do 2001 r.) wyniósł 15 mln dolarów.
- W 2004 r. budżety gier AAA były już na poziomie ok. 45–50 mln dolarów (tyle kosztował Jak 3) i od tego czasu nieustannie rosną.
- Jeszcze w 2000 r. Naughty Dog było w stanie samodzielnie finansować swoje projekty, ale potem przestało to już być realistyczną opcją. Dlatego założyciele studia zdecydowali się 2001 r. na sprzedanie go firmie Sony. Jak tłumaczy Gavin:
Celem sprzedaży studia nie było jedynie zabezpieczenie finansowej przyszłości Naughty Dog. Chodziło także o zapewnienie mu środków na tworzenie możliwie najlepszych gier, bez bycia przygniatanym ciężarem gwałtownie rosnących kosztów i paraliżującego strachu, że jedno potknięcie zrujnuje wszystko.
Z perspektywy czasu Gavin uważa, iż decyzja ta była właściwa, zwłaszcza że dzisiaj opracowanie gry AAA często pochłania 300–400 mln dolarów, a czasem nawet więcej. Trudno nie przyznać mu racji. Tym bardziej, że Naughty Dog w ostatnich dwóch dekadach wyspecjalizowało się wysokobudżetowych produkcjach o mocno filmowym charakterze. Bez wsparcia Sony serie takie jak Uncharted czy The Last of Us najpewniej nigdy by nie powstały.