autor: Marcin Skierski
Wieści z QuakeCon - Rage na iPhone'a, brak Dooma 4, twórcy Dark Messiah w rękach Zenimax Media
Wczoraj rozpoczęła się tegoroczna impreza QuakeCon, gdzie studio id Software ma w zwyczaju zasypywać nas informacjami na temat swoich produkcji. Ostatni dzień upłynął więc pod znakiem wielu ciekawych ogłoszeń, choć pojawiła się też niestety i smutna informacja.
Wczoraj rozpoczęła się tegoroczna impreza QuakeCon, gdzie studio id Software ma w zwyczaju zasypywać nas informacjami na temat swoich produkcji. Ostatni dzień upłynął więc pod znakiem wielu ciekawych ogłoszeń, choć pojawiła się też niestety i smutna informacja.
Dotyczy ona Dooma 4, który wbrew wcześniejszym zapowiedziom niestety nie pojawi się na QuakeCon. Okazało się bowiem, że gra nie prezentuje się jeszcze tak jakby życzyli sobie tego jej twórcy. Sytuacja nie przedstawia się więc zbyt optymistycznie, mimo że dopiero co dostaliśmy zapewnienie, że na czwartego Dooma nie będziemy musieli czekać tak długo jak choćby na ciągle odwlekaną premierę Rage.
Dużą niespodzianką podczas wystąpienia Johna Carmacka na specjalnej konferencji była zapowiedź Rage na iPhone’a. Przypomnijmy, że gra dotychczas była oczekiwana na pecetach, Xboksie 360 oraz PlayStation 3 i zachwycała tam poziomem oprawy graficznej, więc trudno sobie wyobrazić przenosiny tego tytułu na platformę Apple. Współzałożyciel id Software nie poprzestał jednak na samej zapowiedzi i zaprezentował swoje dzieło w akcji, a materiał filmowy z tego wydarzenia udostępnił serwis Kotaku.
Poziom techniczny tej produkcji zaskakuje i zdaje się przebijać wszystko, co widzieliśmy do tej pory na iPhone. Całość działa w 60 klatkach na sekundę i wygląda lepiej od czegokolwiek co widzieliśmy choćby na PlayStation 2 czy nawet pierwszym Xboksie. Gra korzysta z silnika id Tech 5 i jest kompatybilna z iPhone 4, choć bez przeszkód uruchomi się też na wersji 3GS.
Mobilny Rage ma stanowić swego rodzaju przedsmak wersji na duże konsole, która zostanie wydana gdzieś w 2011 roku. Jednocześnie potwierdzono, że to właśnie posiadacze sprzętu Apple dostaną ten tytuł najwcześniej, bo jeszcze w tym roku. Konkretny termin nie został podany, ale mimo wszystko tak szybkie wydanie tej pozycji już teraz zaskakuje. Zapewne rozgrywka będzie się znacznie różnić od edycji na „duże” sprzęty, ciekawi zatem jesteśmy jakie to będą zmiany.
Możliwości silnika id Tech 5 sprawiają, że jest on łakomym kąskiem dla innych deweloperów. Jak jednak powiedział Todd Hollenshead z id Software, firma nie zamierza udzielać licencji na swój twór innym studiom. Jeszcze do niedawna plany były zupełnie inne, ale ostatecznie zdecydowano się, że będzie on zarezerwowany tylko wewnętrznym ekipom.
Oprócz tego podano też do publicznej wiadomości, że należąca do Bethesdy Softworks firma Zenimax Media „wchłonęła” Arkane Studios. Ta ostatnia jest odpowiedzialna choćby za Dark Messiah of Might and Magic na pecety, nie wiadomo jednak jakie będą owoce owej współpracy. Na pierwsze informacje na temat pierwszych wspólnych projektów musimy jeszcze jakiś czas poczekać.
Za sprawą ostatniego wydania Official PlayStation Magazine, John Carmack wypowiedział się też w temacie nowych gier swojego studia. Okazuje się, że twórcy nie mają w planach wydawania żadnej nowej marki przez najbliższą dekadę. Zdaniem współzałożyciela firmy, ma ona wystarczająco dużo pracy przy obecnie zapowiedzianych tytułach i nie chce się rozdrabniać na jeszcze większą liczbę projektów. Po Rage trudno spodziewać się zatem czegoś nowego od id Software w ciągu najbliższych kilku lat.