Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 13 grudnia 2024, 14:45

autor: Adrian Werner

Wiedźmin 4 położy nacisk na swobodę działań gracza. Ciri będzie w pełni ukształtowanym zabójcą potworów

Dzięki wypowiedziom kluczowych deweloperów pracujących nad grą Wiedźmin 4 dowiedzieliśmy się trochę nowego na temat następnej odsłony przebojowego cyklu RPG-ów studia CD Projekt RED.

Źródło fot. CD Projekt RED
i

Najważniejszym wydarzeniem The Game Awards 2024 okazała się premiera pierwszego zwiastuna gry The Witcher 4. Po gali w kilku serwisach pojawiło się wiele artykułów poświęconych temu projektowi. Dwa najciekawsze opublikowały redakcje Gamestar oraz IGN, gdyż poza spekulacjami teksty te zawierają wypowiedzi samych deweloperów.

Z serwisem Gamestar rozmowę przeprowadzili Miles Tost, czyli projektant poziomów, odpowiedzialny głównie za otwarty świat Wiedźmina 4, oraz zajmujący się aspektami narracyjnymi gry Philipp Weber.

  1. Twórcy nie są na razie gotowi podać żadnej, nawet przybliżonej daty premiery, nauczeni doświadczeniami z Cyberpunka 2077. Z tego powodu są również oszczędni w składaniu obietnic odnośnie zawartości i funkcji Wiedźmina 4, zwłaszcza że projekt dopiero niedawno opuścił stadium preprodukcji.
  2. Pokazany zwiastun był wygenerowany na silniku Unreal Engine 5. Według Milesa Tosta autorzy celują w podobny poziom grafiki podczas rozgrywki, ale nic nie jest jeszcze przesądzone w tej kwestii.
  3. W zwiastunie możemy zobaczyć mieszkańców wioski, którzy chcą złożyć w ofierze młodą dziewczynę, mając nadzieję, że to zapewni im przychylność bóstw. Jak tłumaczy Philipp Weber, ze współczesnej perspektywy Ci wieśniacy są źli, ale to zbyt uproszczone spojrzenie i zgodnie z tradycjami serii takie sytuacje w Wiedźminie 4 będę pełne niuansów, a postacie niezależne okażą się ludźmi z krwi i kości.
  4. Co ważne, zwiastun pokazuje historię, która będzie grywalną przygodą w Wiedźminie 4.
  5. Twórcy podkreślają również, że Ciri, choć wychowana przez Geralta, ma odmienną od niego osobowość i np. nie przykłada tak dużej wagi jak on do wiedźmińskiej neutralności.

Autorzy mówili także o tym, że nad grą pracuje wielu nowych deweloperów i musieli im wytłumaczyć kluczowe elementy tej marki. Jednym z nich jest to, że w świecie praktycznie nie pojawiają się proste linie. Każda chata, każda cegła, każde ogrodzenie i każde drzewo składa się z krzywych, które podkreślają surowy charakter tego uniwersum. Ta filozofia przekłada się również na fabułę – znów otrzymamy grę poruszającą poważne tematy, takie jak rasizm, seksizm, wyzysk biednych przez bogatych, korupcja polityczna czy fanatyzm religijny.

Z kolei z serwisem IGN porozmawiał Sebastian Kalemba, pełniący rolę reżysera gry, oraz Cian Maher, który zajmuje się rozwojem i pilnowaniem kanonu całej marki.

  1. Maher stwierdził, że wybór Ciri jako bohaterki był naturalny, gdyż z punktu widzenia głównej fabuły cyklu odgrywa ona nawet większą rolę niż Geralt.
  2. Z kolei Kalemba potwierdził, że Ciri w grze będzie już w pełni wiedźminem, gdyż po wydarzeniach z trzeciej części przeszła Próbę Traw.
  3. Autorzy nie wskazują żadnego z zakończeń Dzikiego Gonu jako kanonicznego. W jednym z nich Ciri umierała, ale nie było to do końca jednoznaczne, oferując wskazówki, że mogła jednak przeżyć, co otwiera przez Wiedźminem 4 furtkę wystarczającą, aby uznać, że gra nie zaprzecza temu finałowi.
  4. Twórcy podkreślają też, że w przeciwieństwie do swojego przybranego ojca, częściej kieruje się emocjami, a nie chłodną logika. Jest również dopiero na początku swojej wiedźmińskiej historii. Geralt był już w pełni ukształtowany w grach, natomiast Ciri oraz kodeks zasad, według którego żyje, w dużym stopniu zdefiniują sami gracze swoimi decyzjami.

W rezultacie twórcy położą jeszcze większy nacisk na swobodę działań gracza. Obejmie to nie tylko fabułę. Również pod względem rozgrywki gra ma oferować więcej opcji radzenia sobie z wyzwaniami niż wcześniejsze odsłony. Tutaj autorzy wykorzystają doświadczenia wyniesienie z Cyberpunka 2077, który miał znacznie bardziej zróżnicowany gameplay niż Dziki Gon.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej