W nowym RPG twórców Mass Effecta dostaniemy wystarczająco dużo czasu, aby przywiązać się do swojego świata i postaci
Twórcy RPG-a Exodus opowiedzieli o swojej grze, ujawniając sporo nowych informacji dotyczących m.in. swobody podejmowania decyzji oraz kształtowania elementów wirtualnego świata.

Jednym z nadchodzących RPG-ów, na który czekamy najbardziej, jest Exodus, czyli produkcja, nad którą pracują weterani serii Mass Effect. Odpowiedzialne za tę grę studio Archetype Entertainment opublikowało właśnie nowy materiał wideo, w którym założyciele firmy opowiedzieli o projekcie, przy okazji ujawniając sporo nowych konkretów.
Zmieniający, starzejący się świat
Jednym z głównych wyróżników Exodus jest fakt, że gra odwzoruje dylatację czasu związaną z podróżami kosmicznymi zbliżającymi się do prędkości światła. W rezultacie świat będzie „starzał się” znacznie szybciej, niż kierowana przez nas postać.
- Po początkowych fragmentach kampanii efekt ten będzie wyraźnie widoczny i finał od momentu startu historii może dzielić nawet kilka stuleci. W połączeniu z dużą swobodą decyzji spowoduje to, że autorzy nie są w stanie przewidzieć, ile lat w świecie gry zajmie nam przejście kampanii. Jednak zapewniają, że dostaniemy wystarczająco dużo czasu, aby przywiązać się do swojego świata i postaci.
- Współgrać będzie z tym tzw. system Dynastii. Pod tą nazwą kryje się grupa kolonistów, którzy mają podobne przekonania i działają w realizacji wspólnego celu. Gdy zostawimy ją na naszej głównej planecie i wrócimy po kilku latach lub dekadach, kolonia ulegnie zmianom w oparciu o to, jaką dynastię wybraliśmy.
- W trakcie kampanii cywilizacja kolonistów przejdzie duże zmiany, bazując na naszych wyborach. Elastyczność tego systemu oraz jego różnorodność jest jednym z głównych powodów, dla których produkcja gry zajmuje tak dużo czasu.
- Na innych planetach znajdziemy także niezależne dynastie, z którymi ukształtujemy różne relacje.
- Wśród towarzyszy, poza ludźmi, znajdą się także zwierzęta, które zyskały świadomość i wysoką inteligencję.
Duża różnorodność misji i nieodzowne wybory
Ponadto autorzy obiecują dużą różnorodność misji. Niektóre z nich rozegramy na planecie będącej nowym domem naszej cywilizacji, a inne zabiorą nas na inne światy, w tym te zlokalizowane w odległych układach gwiezdnych.
- Struktura kampanii ma przypominać pierwsze odsłony serii Mass Effect oraz Star Wars: Knights of the Old Empire.
- Na początku fabuła ma mieć małą skalę, pozwalając nam na skoncentrowanie się na stworzeniu nowego domu dla towarzyszy. Z czasem wzrost naszego znaczenia zacznie jednak przyciągać uwagę wrogich sił, znacznie potężniejszych od naszej kolonii.
- Kampania składać się będzie zarówno z dosyć liniowych misji fabularnych, jak i otwartej eksploracji oraz misji pobocznych. Nawet w tej pierwszej kategorii gracze będą jednak zmuszeni cały czas podejmować trudne decyzje, a priorytetem dla autorów jest, aby te wybory miały duże znaczenie dla dalszego rozwoju historii.
- Bardzo istotną częścią gry ma być także rozwijanie relacji z innymi postaciami, co obejmie zarówno przyjaźnie, jak i romanse.
- Planeta, na której funkcjonować będzie nasza kolonia, dawniej należała do potężnej cywilizacji. W kampanii dużo czasu poświęcimy próbom odkrycia (m.in. poprzez eksplorację ruin), co doprowadziło do wymarcia tego ludu.
Exodus zmierza na pecety oraz konsole Xbox Series S, Xbox Series X oraz PlayStation 5. Premiera ma nastąpić w przyszłym roku.