autor: Krzysztof Rudek
Vanguard – drzewo Shield Specialist
Krótki poradnik tankowania Vanguardem.
Budowanie Vanguarda w oparciu o drzewo Shield Specialist to prosta droga do stworzenia jednego z najlepszych tanków w grze. Mimo iż ustępuje ilością i jakością defensive cooldownów Jedi Guardianowi, to nikt nie może równać się z nim pod względem umiejętności AOE i kontroli pola walki. Główną amunicją używaną przez Shield Specialistów jest Ion Cell, która oprócz okazyjnego zadawania dodatkowych obrażeń zwiększa pancerz o 60%, szansę na aktywację tarczy o 15% oraz zmniejsza otrzymywane obrażenia o 5%, a po dodaniu odpowiednich umiejętności z drzewa dodatkowo zmniejsza prędkość poruszania się celu o 50%.
Już od dość niskich poziomów dysponujemy dwoma potężnymi AOE pozwalającymi bez problemu wiązać walką przeciwników przy pomocy Mortar Volley i Pulse Cannon, a później, gdy do naszego arsenału dołącza Explosive Surge, kontrola nad przeciwnikami jest już prawie absolutna.
Poza dwoma tauntami (umiejętnościami służącymi do ściągania zagrożenia z innych), pojedynczym i grupowym, dysponujemy jeszcze przyciągającym harpunem i szarżą pozwalającą doskakiwać do przeciwników, by skutecznie ich kontrolować. Odrobina praktyki w wykorzystaniu tych umiejętności i już żaden wróg nam nie umknie.
Wadą Vanguarda jest niewielka liczba defensive cooldownów pozwalających mu przetrwać najbardziej niebezpieczne sytuacje. Ograniczają się w sumie do dwóch umiejętności, czyli redukującego obrażenia Reactive Shield i leczącego Adrenaline Rush (z talentami możemy aktywować go co 2 minuty).
Ulubionym towarzyszem Shield Specialista jest oczywiście Elara Dorne. Towarzysz-medyk jest niezastąpiony dla tanka i po opanowaniu odpowiednich umiejętności Vanguarda możemy sobie bez problemów poradzić z każdym silnym lub elitarnym przeciwnikiem, a także ze sporą częścią bossów.
Ważne umiejętności
- Ion Cell - pocisk dedykowany dla tankujących Vanguardów, który zadaje pewną ilość obrażeń, zwiększa pancerz o 60%, szansę na aktywację tarczy o 15%, zmniejsza otrzymywane obrażenia o 5%. Obrażenia nie mogą zostać zadane częściej niż co 1,5 s.
- Harpoon - służy do przyciągania przeciwników, po użyciu odpowiednich talentów również ogłusza.
- Storm - pozwala na doskok do przeciwnika i ogłuszenie go.
- Neural Jolt - jednocelowy taunt.
- Sonic Round - grupowy taunt.
- Explosive Surge - umiejętność zadawania obszarowych obrażeń, bardzo pomocna w obszarowym tankowaniu.
Drzewo Shield Specialist
Pierwszy poziom:
Static Field (2 pkt.) – Ion Pulse i Explosive Surge rażą wyładowaniami cel, zmniejszając obrażenia przez niego zadawane o 2%/pkt przez 15 s.
Intimidation (3 pkt.) – zwiększa obrażenia zadawane wszystkimi efektami typu elemental o 2%/pkt.
Brutal Impact (2 pkt.) – zwiększa obrażenia zadawane przez High Impact Bolt o 3%/pkt.
Drugi poziom:
Neural Overload (1 pkt) – obrażenia Ion Cell obniżają prędkość poruszania się celu o 50% przez 2 s.
Ion Overload (2 pkt.) – Shockstrike ma 50%/pkt szansy, aby wywołać Ion Cell. Dodatkowo, gdy Ion Cell zadaje obrażenia, ma 50%/pkt szansy, aby zadać dodatkowe obrażenia energetyczne przez 6 s.
Steely Resolve (3 pkt.) – zwiększa Aim o 3%/pkt.
Rebraced Armor (2 pkt.) – zwiększa pancerz o 8%/pkt.
Trzeci poziom:
Shield Cycler (2 pkt.) – zwiększa szansę na zablokowanie tarczą o 1%/pkt. Dodatkowo osłonienie się przed atakiem ma 25%/pkt szansy, aby dodać 1 jednostkę amunicji. Efekt nie może pojawić się częściej niż raz na 6 s.
Smoke Grenade (1 pkt) – granat wypuszczający chmurę dymu. Celność dotkniętych tą umiejętnością przeciwników jest obniżona o 20% przez 18 s.
Cereamic Plating (2 pkt.) – zwiększa absorpcję o 3%/pkt i redukuje cooldown Adrenaline Rush o 30 s/pkt.
Czwarty poziom:
Defensive Measures (2 pkt.) – Harpoon ma 50%/pkt szansy, aby unieruchomić przeciwnika na 3 s. Dodatkowo Stealth Scan ma 50%/pkt szansy, aby unieruchomić wykrytych przeciwników na 3 s.
Supercharged Ion Cell (1 pkt) – zwiększa obrażenia zadawane przez Ion Cell o 25% i wydłuża trwanie ogłuszenia o 3 s.
Ion Shield (2 pkt.) – zwiększa redukcję otrzymywanych obrażeń, gdy Ion Cell jest aktywny o 1 %/pkt.
Static Shield (2 pkt.) – zwiększa szansę na krytyczne trafienie Shock Strike i Explosive Shield o 15%/pkt. Dodatkowo zasłonienie się tarczą przed atakiem ma 25%/pkt szansy, aby wyzerować cooldown Shockstrike. Ten efekt nie może pojawić się częściej niż raz na 4,5 s.
Piąty poziom:
Charge! (2 pkt.) – Storm ma 50%/pkt szansy, aby zwiększyć prędkość poruszania się postaci o 30% przez 4 s.
Storm (1 pkt) – postać szarżuje do oddalonego przeciwnika, zadając mu obrażenia kinetyczne, przerywając umiejętność, którą aktualnie wróg używa oraz unieruchamiając go na 3 s. Nie może być użyte, gdy postać jest ukryta za zasłoną.
Static Surge (2 pkt.) – zwiększa bonus trafienia krytycznego Shockstrike i Explosive Surge o 15%/pkt.
Szósty poziom:
Counterattack (5 pkt.) – zwiększa szansę na zablokowanie tarczą o 2%/pkt.
Siódmy poziom:
Energy Blast (1 pkt) – potężne uderzenie energii generujące dodatkowo 1 jednostkę amunicji.