Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 10 stycznia 2024, 12:17

autor: Kamil Kleszyk

Valve zaktualizowało politykę Steam dotyczącą sztucznej inteligencji. To słodko-gorzka informacja dla deweloperów

Valve poprosi twórców o ujawnienie, w jaki sposób ich gry wykorzystują sztuczną inteligencję.

Źródło fot. Prime Matter
i

W czerwcu 2023 roku szeroko komentowano przypadki banowania przez Valve produkcji stworzonych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Od tego czasu korporacja zbadała jednak temat i wprowadziła pewne zmiany w polityce działania Steama, które mają umożliwić wydawanie na platformie większej liczby gier nie stroniących od AI.

Z opublikowanego komunikatu dowiadujemy się, że zmiany obejmują przede wszystkim ankietę wypełnianą przez producentów przy przesyłaniu gier i aplikacji na Steama. Od teraz zawiera ona specjalną rubrykę, gdzie deweloperzy są proszeni o ujawnienie, jaką rolę sztuczna inteligencja odegrała przy tworzeniu ich tytułu. Do wyboru są dwie kategorie:

  1. Wygenerowane wcześniej – pierwsza kategoria dotyczy treści (np. grafiki, kodu, dźwięków) generowanych wstępnie. Decydując się na ten wybór, deweloper twierdzi, że „gra nie będzie zawierała treści nielegalnych ani naruszających żadnych praw oraz że będzie ona spójna z materiałami marketingowymi”. Valve podkreśla, że sprawdzi, czy produkcje „spełniają zobowiązania”.
  2. Generowane w czasie rzeczywistym – druga kategoria dotyczy treści generowanych przez AI w czasie rzeczywistym, podczas gdy gra jest uruchomiona. Oprócz trzymania się zasad wymienionych w pierwszej kategorii, twórcy muszą określić, jakie bariery ochronne zostały nałożone na sztuczną inteligencję, aby zapobiec tworzeniu nielegalnych treści.

Valve zapowiada, że wykorzysta oświadczenie do oceny danej produkcji przed jej wydaniem oraz znaczną jego część umieści w karcie gry, aby potencjalni klienci mogli się zapoznać z jego treścią.

Gracze otrzymają również narzędzie (nakładkę w grze) umożliwiające zgłaszanie do Valve zawartości w tytułach zawierających treści generowane przez AI w czasie rzeczywistym.

Wprowadzone dziś zmiany są wynikiem poprawy naszego zrozumienia tego obszaru i związanego z nim ryzyka, a także rezultatem rozmów z producentami gier korzystającymi z AI oraz twórcami narzędzi AI. Pozwoli nam to na większe otwarcie się na wydawanie na Steam gier korzystających ze sztucznej inteligencji – informuje Valve.

Wyjątek mają stanowić gry dla dorosłych, których zawartość jest generowana przez AI na żywo. Produkcje te w dalszym ciągu nie będą mogły być publikowane na Steamie.

Są już pierwsze efekty

Pierwsze efekty zmian są już widoczne. W serwisie SteamDB można podejrzeć premierowe produkcje wykorzystujące modele AI zgłoszone na wyżej wymienionych zasadach.

Przykładem jest gra Rock Star Life Simulator. Na jej karcie na Steam widnieje następująca informacja:

Użyliśmy usługi AI, aby rozmowy z niektórymi postaciami niezależnymi w naszej grze były przyjemniejsze i bardziej spersonalizowane. Rozmowy z NPC-ami, z którymi możesz je odbywać, będą możliwe od czasu do czasu. Będziesz musiał poczekać chwilę, zanim będziesz mógł z nimi ponownie porozmawiać.

Valve zaktualizowało politykę Steam dotyczącą sztucznej inteligencji. To słodko-gorzka informacja dla deweloperów - ilustracja #1
Źródło: Steam.

Kamil Kleszyk

Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

więcej