Upscaling w PS5 Pro nie będzie działać jak DLSS; uniemożliwi to konstrukcja procesora
Znane źródło przecieków dementuje doniesienia sugerujące, że system upscalingu AI, który ma otrzymać PlayStation 5 Pro, będzie działał tak, jak DLSS, w oparciu o GPU. Jego zdaniem jest to niemożliwe ze względu na brak odpowiedniego wyposażenia procesora.
Coraz więcej źródeł potwierdza, że Sony faktycznie pracuje nad konsolą PS5 Pro, a jej premiera może odbyć się w drugiej połowie bieżącego roku. Zaczynamy też powoli poznawać jej specyfikację, choć nie wszystkie publikowane w sieci informacje mogą być prawdziwe. Jeden z informatorów dementuje bowiem pogłoski, dotyczące zastosowania w konsoli technologii upscalingu obrazu, wykorzystującej sztuczną inteligencję.
Upscaling AI w PS5 Pro
W ostatnich dniach pojawiły się przecieki, sugerujące, że PS5 Pro otrzyma technologię upscalingu zasilaną sztuczną inteligencją, która będzie działać na GPU i może być rywalem dla DLSS, opracowanego przez Nvidie. Doniesienia te dementuje jednak na platformie X użytkownik o pseudonimie Kepler, znane źródło, specjalizujące się w dostarczaniu informacji na temat nowych produktów firmy AMD. Jego zdaniem, system upscalingu AI nie może funkcjonować na nowej konsoli jak DLSS, ze względu na konstrukcję procesora.
PlayStation 5 Pro korzystać ma z procesora AMD o nazwie Viola, bazującego na architekturze Zen2, który będzie wyprodukowany w litografii 4 nm. Kepler twierdzi jednak, że Viola nie ma jednostek NPU, odpowiadających za operacje związane ze sztuczną inteligencją. Dlatego upscaling AI nie będzie mógł wykorzystywać GPU do działania.
Kepler uważa wprawdzie, że konsola będzie mogła obsługiwać tę technologię poprzez wewnętrzne elementy WMMA gfx11/12. Ma jednak wątpliwości dotyczące zastosowania takiego rozwiązania, ponieważ uważa, że nie ma sensu, by Sony samodzielnie nad nim pracowało, zamiast współpracować na tym polu z AMD, które ma odpowiednią wiedzę i doświadczenie w rozwoju tego typu systemów.
Lepsza rozdzielczość i płynność grafiki
Tylor Sweeney uważa jednak, że Sony rozwiąże ten problem w inny sposób. Twierdzi, że AMD buduje niestandardowy układ podobny do NPU, mający wykorzystywać do przetwarzania AI obecne w GPU rdzenie RDNA. Zastosuje go następnie do opracowania zmodyfikowanej wersji technologii FidelityFX Super Resolution, wzmocnionej sztuczną inteligencją, która będzie działać podobnie do DLSS. Oczywiście podane informacje są niepotwierdzone, więc nie mamy pewności w jaki sposób japoński koncern planuje zaimplementować tę technologię do własnej konsoli.
Tymczasem wykorzystanie tego rozwiązania jest bardzo prawdopodobne, gdyż pojawia się coraz więcej sygnałów, wskazujących na jego istnienie. Jednym z nich jest niedawny wyciek materiałów z Insomniac Games, dotyczących nowej gry Marvel's Wolverine. Można w nich znaleźć szczegółowe informacje na temat technologii, które zostaną zastosowane w grze, a także rozwiązań obecnie badanych. Wśród nich jest także skalowanie AI, oparte na uczeniu maszynowym, które w trybie ray tracing umożliwia osiągnięcie 60 kl./s.
Techniczne kwestie dotyczące obsługi technologii skalowania AI nie są jednak tak istotne, jak sama jej obecność w nadchodzącej konsoli. Dzięki temu, PS5 Pro umożliwi bowiem uruchamianie gier w rozdzielczości 4K i uzyskanie nawet 120 kl./s, co z pewnością podniesie atrakcyjność sprzętu w oczach graczy i pomoże Sony jeszcze bardziej zwiększyć jego sprzedaż.