futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 13 lutego 2025, 11:00

Tylko 10% gier wydanych na Steamie powstało na autorskim silniku graficznym. W siłę rośnie Unreal Engine

2024 rok stał pod znakiem Unity i podobnych mu silników gier. Według najnowszego raportu tylko 10% gier wypuszczonych na Steamie powstało na autorskim silniku graficznym.

Źródło fot. Epic; materiały promocyjne
i

Firma analityczna VGI (Video Game Insights) opublikowała raport skupiający się na wykorzystaniu różnych silników graficznych w tytułach wypuszczonych na Steamie w 2024 roku. Wynika z niego, że zaledwie 10% z nich powstało na autorskich silnikach, takich jak Frostbite. Na rynku dominuje Unity (51%), a na drugim miejscu plasuje się Unreal Engine z wynikiem 28% (vide 80.lv).

Autorskie silniki graficzne tracą na znaczeniu

Wyniki sprzedażowe ciągle nie odwzorowują popularności danych silników graficznych w branży. Według danych 10% gier powstałych na autorskim silniku odpowiada za 42% łącznej sprzedaży.

Źródło: Video Game Insights - Tylko 10% gier wydanych na Steamie powstało na autorskim silniku graficznym. W siłę rośnie Unreal Engine - wiadomość - 2025-02-13
Źródło: Video Game Insights

Należy jednak zauważyć, że choć wynik pozostaje wysoki, to jak donosi VGI mamy do czynienia z pierwszym przypadkiem w historii, gdy udział takich gier w sprzedaży spadł poniżej 50%. Wartość ta regularnie obniżała się od około 6 lat, ale jak dotąd różnica w stosunku rocznym nigdy nie wyniosła aż 10% (zazwyczaj był to 1%).

Video Game Insights

Unity stabilnie, Unreal Engine rośnie w siłę

Jednocześnie dane pokazują, że w ciągu ostatnich kilku lat Unity osiąga stabilne wyniki zarówno w zakresie liczby gier powstających na tym silniku, jak i sprzedanych sztuk. Jak widać, na popularność Unity nie wpłynęły kontrowersyjne zmiany ogłoszone w 2023 roku, za które później przepraszano i starano się odkręcić całą sytuację. Odzyskanie zaufania deweloperów nie trwało tak długo, jak mogło się wtedy wydawać.

W siłę rośnie też Unreal Engine – oprogramowanie Epica pnie się w górę kosztem autorskich silników graficznych. Jednym z najlepszych, najnowszych przykładów jest Wiedźmin 4, w przypadku którego CD Projekt RED przeszedł na UE5. Należy przy tym pamiętać, że silnik graficzny Epica ma swoje wady i nie cieszy się dobrą opinią wśród graczy.

VGI ocenia jednak, że znaczenie Unreal Engine będzie rosło i w 2030 roku gry powstałe na oprogramowaniu Epica będą stanowiły 40% wszystkich sprzedanych na Steamie. Być może do tego czasu firma naprawi część problemów, o czym niedawno informowała.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej