Tylko 10% gier wydanych na Steamie powstało na autorskim silniku graficznym. W siłę rośnie Unreal Engine
2024 rok stał pod znakiem Unity i podobnych mu silników gier. Według najnowszego raportu tylko 10% gier wypuszczonych na Steamie powstało na autorskim silniku graficznym.
![](/i/h/17/477140511.jpg)
Firma analityczna VGI (Video Game Insights) opublikowała raport skupiający się na wykorzystaniu różnych silników graficznych w tytułach wypuszczonych na Steamie w 2024 roku. Wynika z niego, że zaledwie 10% z nich powstało na autorskich silnikach, takich jak Frostbite. Na rynku dominuje Unity (51%), a na drugim miejscu plasuje się Unreal Engine z wynikiem 28% (vide 80.lv).
Autorskie silniki graficzne tracą na znaczeniu
Wyniki sprzedażowe ciągle nie odwzorowują popularności danych silników graficznych w branży. Według danych 10% gier powstałych na autorskim silniku odpowiada za 42% łącznej sprzedaży.
![Źródło: Video Game Insights - Tylko 10% gier wydanych na Steamie powstało na autorskim silniku graficznym. W siłę rośnie Unreal Engine - wiadomość - 2025-02-13](/Galeria/Html/Wiadomosci/-1877733546.jpg)
Należy jednak zauważyć, że choć wynik pozostaje wysoki, to jak donosi VGI mamy do czynienia z pierwszym przypadkiem w historii, gdy udział takich gier w sprzedaży spadł poniżej 50%. Wartość ta regularnie obniżała się od około 6 lat, ale jak dotąd różnica w stosunku rocznym nigdy nie wyniosła aż 10% (zazwyczaj był to 1%).
Unity stabilnie, Unreal Engine rośnie w siłę
Jednocześnie dane pokazują, że w ciągu ostatnich kilku lat Unity osiąga stabilne wyniki zarówno w zakresie liczby gier powstających na tym silniku, jak i sprzedanych sztuk. Jak widać, na popularność Unity nie wpłynęły kontrowersyjne zmiany ogłoszone w 2023 roku, za które później przepraszano i starano się odkręcić całą sytuację. Odzyskanie zaufania deweloperów nie trwało tak długo, jak mogło się wtedy wydawać.
W siłę rośnie też Unreal Engine – oprogramowanie Epica pnie się w górę kosztem autorskich silników graficznych. Jednym z najlepszych, najnowszych przykładów jest Wiedźmin 4, w przypadku którego CD Projekt RED przeszedł na UE5. Należy przy tym pamiętać, że silnik graficzny Epica ma swoje wady i nie cieszy się dobrą opinią wśród graczy.
VGI ocenia jednak, że znaczenie Unreal Engine będzie rosło i w 2030 roku gry powstałe na oprogramowaniu Epica będą stanowiły 40% wszystkich sprzedanych na Steamie. Być może do tego czasu firma naprawi część problemów, o czym niedawno informowała.