autor: Janusz Guzowski
Twórcy S.T.A.L.K.E.R.-a pracują nad grą Kozacy 3
Reaktywowane pod koniec ubiegłego roku studio GSC Game World pracuje nad grą Kozacy 3. Będzie to klasyczna strategia czasu rzeczywistego wzorowana w dużej mierze na pierwszej odsłonie cyklu. Tytuł ma ukazać się jeszcze w tym roku na komputerach osobistych.
Pod koniec zeszłego roku informowaliśmy o reaktywacji studia GSC Game World, odpowiedzialnego za takie gry jak S.T.A.L.K.E.R., American Conquest czy cykl Kozacy. Firma wróciła do życia po trzyletniej nieobecności. Jak donosi serwis Polygon, Ukraińcy pracują obecnie nad grą Kozacy 3. Informację przekazał w rozmowie główny producent tytułu – Evgeniy Grigorovich.
Pierwsza część serii, Kozacy: Europejskie boje, ukazała się w 2001 roku i okazała się sporym sukcesem, szczególnie na rynkach Europy Wschodniej. O popularności tytułu zdecydował w dużej mierze niespotykany wcześniej w tego typu produkcjach rozmiar potyczek – gracz mógł kontrolować jednocześnie do ośmiu tysięcy jednostek. Kozacy 3 mają w dużej mierze przypominać tamto doświadczenie i pod tym względem będą raczej remakiem niż kontynuacją. Jak stwierdził Grigorovich:
Zdecydowaliśmy, że stworzymy remake pierwszych Kozaków z taką samą rozgrywką. Chcieliśmy też jednak zaoferować graczom znacznie lepszą oprawę i nową historię. Uważamy, że wielu odbiorców po prostu ominęło Kozaków, gdyż byli w 2001 roku nieco zbyt młodzi. Będą pod wrażeniem klasycznego RTS-a.
Nowa odsłona ma wyróżniać się unikalną konstrukcją sztucznej inteligencji. Zamiast traktować całe oddziały jako pojedyncze jednostki – jak ma to miejsce w innych grach strategicznych, w których kierujemy dużymi armiami – nowa odsłona Kozaków będzie umożliwiała wydawanie rozkazów każdemu żołnierzowi z osobna. Dodatkowo wszyscy walczący będą charakteryzować się indywidualnymi parametrami:
Każdy żołnierz na polu bitwy to oddzielna jednostka z własną sztuczną inteligencją, życiem i statystykami bojowymi. W większości RTS-ów jednostki są łączone w oddziały, a rozkazy wydaje się jedynie takim oddziałom. W Kozakach 3 będzie można sterować każdym pojedynczym żołnierzem oddzielnie, łącząc ich w oddziały dla wygody. Pojedynczy wojownicy czy małe grupy będą użyteczne przy przeprowadzaniu zwiadu, czy przejmowaniu wrogich robotników, budynków lub artylerii.
W momencie premiery Kozaków 3 do wyboru będziemy mieli dwanaście frakcji – w tym Francję, Ukrainę, Rosję, Anglię oraz Prusy. Materiały graficzne zdradzają też obecność Polski. Każda ze stron będzie dysponować unikalnymi jednostkami i budynkami. Docelowo w grze ma znajdować się dwadzieścia różnych narodowości, a liczba dostępnych jednocześnie jednostek ma przekroczyć pierwotne osiem tysięcy.
Dla pojedynczego gracza zostanie udostępnionych pięć kampanii. W trybie wieloosobowym zmierzy się maksymalnie siedmiu graczy – podzielą się na drużyny lub zawalczą „każdy na każdego”. Osoby, które preferują rozbudowę bazy przed przystąpieniem do działań ofensywnych, będą mogły skorzystać z opcji licznika, który uniemożliwia atakowanie przed upływem określonego czasu:
Jednym z najbardziej popularnych wariantów rozgrywki w oryginalnych Kozakach było danie graczom godziny lub dwóch na rozbudowę ich baz i armii jeszcze przed konfrontacją na polu walki.
Pojawi się także znana z klasycznych gier strategicznych możliwość rozgrywania pojedynków na losowo tworzonych mapach.
Kluczem do zwycięstwa będzie odpowiednie wykorzystanie silnych i słabych stron poszczególnych nacji. Oprócz tego niebagatelne znaczenie dla przebiegu starcia będzie miało ukształtowanie terenu – przed ostrzałem artyleryjskim będziemy mogli schować się za górami czy większymi wzgórzami, a te ostatnie wykorzystamy też do zwiększenia zasięgu rażenia własnych jednostek walczących na dystans.
Grigorovich zapowiedział, że Kozacy 3 będą w pełni wspierać obsługę modyfikacji i różnego typu fanowskich rozszerzeń. Tytuł od samego początku ma być wyposażony w edytor, z którego w trakcie produkcji korzystali sami twórcy. Jego możliwości mają pozwolić na niemal praktyczne przebudowanie gry od podstaw:
Udostępnimy moderom wiele prostych mechanizmów modyfikowania gry, tak aby mogli dodać nową zawartość, przebudować interfejs, sztuczną inteligencję, balans, zasady rozgrywki, czy nawet stworzyć zupełnie nową grę z goblinami i orkami. Będziemy wspierać najbardziej popularne mody, a także nadawać im oficjalny status i pomagać w pracy ich twórcom, tak by szła lepiej i sprawniej.
Gra Kozacy 3 ma ukazać się jeszcze w tym roku, nie sprecyzowano jednak konkretnej daty. Tytuł będzie działał na komputerach osobistych wyposażonych w system operacyjny z rodziny Windows, Linux lub Mac OS.
Na marginesie, można się zastanawiać czy swoisty „powrót do gry” studia GSC Game World może oznaczać także podjęcie prac nad kontynuacją S.T.A.L.K.E.R.-a. Grigorovich wydaje się jednak sceptyczny co do tego. W rozmowie z serwisem Polygon podkreślił, że chociaż skład zespołu pracującego nad grą Kozacy 3 jest w dużej mierze taki sam, jak przy poprzednich odsłonach serii, to jednak jeśli chodzi o ekipę odpowiedzialną za S.T.A.L.K.E.R.-a, to wielu najbardziej doświadczonych członków pracuje już w innych studiach lub pozakładało własne firmy.