autor: Łukasz Szliselman
Twórcy EverQuest Next Landmark o budowaniu
EverQuest Next Landmark pozwoli wykorzystać wiele praktycznych narzędzi, pomocnych w stawianiu skomplikowanych konstrukcji. Nowy film z dziennika dewelopera (z polskimi napisami) pokazuje kilka rozwiązań, z których twórcy gry są szczególnie zadowoleni.
Studio Sony Online Entertainment nie przestaje usprawniać EverQuest Next Landmark – sieciowego sandboksa służącego za wprowadzenie do MMORPG-a EverQuest Next. Postępy w ich pracy ukazuje nowy film z kulisów produkcji, w którym twórcy opowiadają o ostatnich zmianach w edytorze oraz o szerokich możliwościach, jakie on oferuje.
Jak wielokrotnie podkreślano, daniem głównym EverQuest Next Landmark będzie budowanie. Pomóc w tym mają zaawansowane, choć proste w obsłudze narzędzia. Umożliwią one stawianie bloków o różnym kształcie i rozmiarze, a także szybkie ich kopiowanie. Autorzy produkcji zadbali o masę logicznych rozwiązań, dzięki czemu budowanie powinno sprawiać frajdę, a nie nużyć.
Jedną z tego typu opcji ma być możliwość kopiowania obiektów w „lustrzanym odbiciu” – będzie się dało np. umieścić dodatkowe schody po drugiej stronie zamkowego dziedzińca, bez konieczności budowania ich po raz drugi. Pomocą służyć ma też tryb siatki, w którym kolejne stawiane przez gracza bloki będą automatycznie dopasowywały się do krawędzi już istniejących, dzięki czemu nie „wyjdziemy za linię”. Oczywiście nie zabraknie możliwości swobodnego umieszczania cegiełek, gdzie tylko dusza zapragnie – choćby i w powietrzu.
Co ciekawe, malowanie powierzchni nie będzie polegało na nałożeniu nowej tekstury, ale na zmianie materiału struktury. W związku z tym, proces ten będzie wykorzystywał zdobyte przez nas surowce. W zamian za to „pomalowanie” powierzchni pozwoli odzyskać materiały usunięte z danego miejsca. Więcej ciekawostek omówiono w zamieszczonym powyżej filmie.
Choć EverQuest Next szykowany jest zarówno na komputery osobiste, jak i konsolę PlayStation 4, EverQuest Next Landmark trafi wyłącznie na PC. Pierwsze testy gry w wersji alfa ruszą w drugiej połowie stycznia. Aby wziąć w nich udział, należy nabyć co najmniej zestaw Explorer Pack, wyceniony na 59,99 dolarów. Mniejsza kwota – 19,99 dolarów – zapewni dostęp do zamkniętej bety, która wystartuje przed końcem marca. Więcej na ten temat znajdziecie w tym miejscu.
Zapis polskiej linii dialogowej z filmu
Zaawansowane narzędzia do budowania
Cześć, nazywam się Eric Smith i jestem producentem gry.
Nazywam się Jake Sones i jestem projektantem odpowiedzialnym za narzędzia do budowania.
Dziś pokażemy Wam kilka bardziej zaawansowanych narzędzi.
Ostatnio dużo rzeczy się zmieniło.
Cieszymy się, że możemy Wam pokazać wynik modyfikacji.
Mamy wiele nowych narzędzi nad którymi wciąż jeszcze pracujemy.
Rzeczy, które wciąż testujemy, a które nie będą dostępne w finalnej wersji gry.
Niemniej chcemy Wam pokazać kierunek, w którym idziemy.
Chcesz omówić narzędzie do zaznaczania?
Tak. Zmieniło się ono trochę odkąd je pokazaliśmy.
Wiele osób pytało o możliwość przesunięcia zaznaczonego obszaru.
Dlatego dodaliśmy odpowiedni widget.
Jeśli potrzebuję coś stworzyć, to wystarczy, że kliknę i mogę tworzyć kolejny.
Dzięki temu możecie zachować proporcje.
Ten sam efekt uzyskacie stosując "kopiuj+wklej", ale poprzednia metoda jest szybsza.
Możesz jeszcze raz pokazać narzędzie do zaznaczania?
Dodaliśmy linie głębokości, które pozwalają określić, jak głęboko coś wejdzie.
Narzędzie do wyrównywania już znacie, ale jeszcze nad nim popracowaliśmy.
Eric pokazał mi już trik z narożnikiem, który jest świetnym przykładem możliwości.
Możecie zmieniać rozmiar pędzla i dzięki temu tworzyć prawdziwe narożniki.
Po prostu zmniejszcie pędzel i przeciągnijcie narożnik.
Dzięki temu możecie stworzyć np. naroże zamku o nachyleniu 45 stopni.
To najłatwiejsza metoda.
Etap prac jest wciąż wczesny, więc ostateczna wersja może wyglądać inaczej.
Niemniej te opcje bardzo nam się podobają i na pewno się na nich skupimy.
To coś nad czym pracowałem, czyli schody na podwyższeniu.
Chciałbym teraz umieścić ich lustrzane odbicie po drugiej stronie.
Mogę po prostu skopiować cały obiekt, wkleić go i nacisnąć "m" aby otrzymać lustrzane odbicie.
Upewnij się, że pracujesz w odpowiednim trybie.
Zaletą lustrzanego odbicia jest możliwość ustawiania obiektów w różne strony.
Eric właśnie dostosowuje układ swoich schodów, czego nie mógł zrobić bez tego narzędzia.
To opcja, o którą pytaliście, a której nie mieliśmy jak pokazać.
Zaimplementowaliśmy ją już jakiś czas temu.
Wkleiłem lustrzane odbicie schodów.
Nie mówiliśmy zbyt wiele o trybie siatki.
Kolejną opcją jest możliwość poruszania się wewnątrz siatki.
Jest ona dostępna nie tylko dla sześcianów, ale i innych kształtów.
Znajduję się na siatce, która pozwala dowolnie przesuwać blok.
Wciskam "g" żeby uruchomić tryb siatki.
To przydatna opcja, gdy buduje się np. fundament domu, gdy ważna jest symetria.
Widzicie jak szybko mi idzie budowa.
Nie ma żadnych luk pomiędzy blokami.
Jeśli wybierzecie inny kształt, to też nie ma problemu z utrzymaniem się w siatce.
Wszystkie elementy idealnie przylegają, przyspieszając pracę.
Nie musicie się zupełnie martwić, że coś będzie zwisać.
Pamiętajcie, że w każdej chwili możecie opuścić ten tryb, odzyskując pełną swobodę.
Te łuki wyglądają bardzo interesująco. Jak je stworzyłeś?
Łuki są dość często spotykanym elementem architektonicznym.
Możemy tworzyć je na wiele sposobów.
Tu wykorzystałem zwykły blok do stworzenia abstrakcyjnego łuku.
A teraz można zaznaczyć całość, wybrać narzędzie do wygładzania i voila.
Mamy idealne łuki.
Zajęło mi takie jakieś 5 sekund.
Podczas sesji mieliście sporo pytań, na które teraz postaramy się odpowiedzieć.
Czy budynki mogą się unosić?
Oczywiście, że mogą, co zaprezentuje Wam Eric.
Zaznacza obiekt nad ziemią, wypełnia go i mamy unoszącą się bazę.
Czy każde narzędzie zadziała z sześcianem i kulą?
Jak najbardziej.
Kiedyś sądziłem, że niektóre narzędzia mogą obejść się bez sześcianu, np. malowanie, ale jednak przydał się on przy krawędziach.
Dlatego jest on dostępny dla wszystkich narzędzi.
Czy malowanie korzysta z zasobów?
Tak i dlatego należy pamiętać, że nie jest to zwyczajne nakładanie maski, ale zamiana bazy.
Gdy usuwasz stary materiał, to go odzyskujesz.
Kasujesz to, czym malujesz.
Nieważne jak kula jest duża, malujesz wszystko, czego nią dotkniesz.
Pytaliście też o interaktywne rekwizyty, jak np. drzwi.
Planujemy je umieścić i obecnie nad nimi pracujemy.
Kolejną rzeczą jest latanie.
Będzie ono dostępne tylko w trybie budowy.
Nie będzie można sobie poszybować po świecie w trakcie regularnej gry.
Pytaliście również o rozmiar bloków.
Wciąż nad nimi pracujemy, sprawdzając naprawdę przeróżne kombinacje rozmiarów.
Testujemy każdą skalę, sprawdzając, która będzie najlepsza.
To wszystko co chcieliśmy Wam pokazać o zaawansowanych narzędziach.
Mam nadzieję, że odpowiedzieliśmy na Wasze pytania.
Złapcie nas na Facebooku i Twitterze i dajcie nam znać, co o tym sądzicie.