autor: Szymon Liebert
Tutorial – Jak grać w Warzone Huttball
W serii poradników dotyczących trybu PvP prezentujemy poszczególne areny typu Warzone. Każdy z nich zawiera opis zasad, mapę pola bitwy oraz garść porad. Pierwszy odcinek jest poświęcony Huttball, czyli futurystycznemu sportowi.
Wstęp
Huttball to futurystyczny sport. Zasady rozgrywki są proste – drużyny RotWorms i FrogDogs muszą przenieść „piłkę” do strefy „bramkowej” przeciwnika (przypominającej metę – linię rozciągniętą na szerokość areny). Wygrywa drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 6 punktów. Jeśli maksymalny wynik nie zostanie osiągnięty, wygra zespół, który zdobył najwięcej punktów w ciągu 15 minut. W przypadku remisu zwycięża drużyna, która jako ostatnia miała kontrolę nad piłką.
Arena
Podstawową mapą dla trybu Huttball jest The Pit. Symetryczna arena posiada dwie „dziury” przed strefami startowymi (w rzeczywistości nie są to przepaście, ale niżej położona powierzchnia), które utrudniają dostanie się do nich. Ze środka areny można przedostać się do linii bramkowych (oznaczonych na żółto na mapce) na dwa sposoby: górną lub dolną częścią systemu platform prowadzących nad przepaściami lub z samych zagłębień za pomocą umiejętności pozwalającej wykonać większy skok (np. Force Leap).
Wydostanie się ze środkowej części areny, gdzie pojawia się piłka, mogą ułatwić lub utrudnić dwie „skocznie” (oznaczone kolorem szarym na mapce) – wyrzucają one w powietrze (niestety, dość losowo, przez co czasem trafiamy nie tam, gdzie chcemy). Na arenie nie brakuje pułapek. Generalnie trafimy na dwa rodzaje niebezpieczeństw:
- Zbiorniki z kwasem (oznaczone na jasnozielono) – znajdują się nieopodal startowego punktu piłki na środku boiska. Wejście do nich może skończyć się tragicznie.
- Płonące platformy (oznaczone na pomarańczowo) – kładki prowadzące ze środka areny do stref „bramkowych” każdej z drużyn zawierają miotacze ognia. Nadchodzącą falę płomieni rozpoznamy po rozgrzewających się palnikach – stanie w nich lub nawet próba przebiegnięcia mogą szybko zabić postać.
The Pit zawiera także trzy rodzaje bonusów, które można zebrać:
- Przyspieszenie (oznaczone na czerwono) – znajdują się w „zagłębieniach” po obu stronach areny (oddzielających strefę startową od środkowej części mapy). Dzięki nim możemy biegać szybciej przez kilka sekund.
- Leczenie/Zwiększenie obrażeń (oznaczone na ciemnozielono) – znajdują się po obu stronach środkowej części areny przy skrzyniach.
- Leczenie (oznaczone na niebiesko) – znajdują się w czterech punktach mapy – przy wyjściach z obu „dziur”. Odnawiają sporą porcję punktów życia.
Rozgrywka
Warzone wymaga nie tylko opanowania swojej postaci, ale też poznania układu mapy oraz odpowiedniego zgrania między członkami zespołu. Piłkę mogą przenosić dowolne postacie z obu drużyn. Na początku każdego meczu znajduje się ona na pozycji startowej (oznaczona kolorem fioletowym). Po kolejnych „golach” lub stratach, ponownie wraca na środek areny i drużyny muszą jeszcze raz o nią zawalczyć.
Żeby podnieść piłkę z pozycji startowej wystarczy podbiec do niej i kliknąć prawym przyciskiem myszy. Wokół postaci pojawi się znacznik i będziemy poruszać się wolniej. Osoba, która niesie piłkę, jest widoczna dla wszystkich graczy na mapie. Musimy liczyć się więc z tym, że automatycznie staniemy się celem dla większości przeciwników. Odebranie piłki wrogowi jest możliwe tylko przez zabicie go – chyba że wykona niefortunne podanie.
Piłkę możemy „stracić” tylko na dwa sposoby – ginąc lub wykonując niewłaściwe podanie. Aby rzucić piłkę należy użyć umiejętności Throw Ball, która znajduje się w panelu zdolności postaci. Po aktywowaniu skilla musimy określić cel rzutu – trzeba wycelować tak, żeby trafić w swojego kompana (w innym przypadku piłka przepadnie i wróci na pozycję startową lub zostanie przejęta przez przeciwnika).
Porady
W rozgrywkach typu Huttball odnajdą się przedstawiciele różnych klas i specjalizacji. Należy jednak pamiętać o tym, że w konkretnych sytuacjach przydadzą się dość specyficzne umiejętności, które nie mają tak dużego znaczenia w grze PvE i innych trybach PvP. Ogólnie podczas gry warto stosować się do następujących porad:
Przyspieszenie – podczas zabawy korzystamy z umiejętności, które przyspieszają postacie. Podstawą jest sprint, przyznawany we wczesnej fazie rozwoju postaci. Niektóre postacie, jak np. Jedi Consular lub Sith Inquisitor, dysponują też innymi przyspieszeniami, które ułatwiają im szybkie przedostanie się na środek areny i zabranie piłki przed innymi.
Skoki i przyciąganie – jako że arena jest pełna trudno dostępnych miejsc i platform, warto skorzystać z umiejętności przyciągających innych graczy, „teleportujących” lub pozwalających wykonywać duże skoki. W ten sposób możemy ominąć przepaść, wyskoczyć z dołu na górę lub szybko przedostać się na inną platformę.
Przeszkadzanie wrogom – podczas meczów szczególnie ważne jest rozsądne wykorzystywanie umiejętności typu „crowd control”. Nadużywanie ich sprawia, że wróg zyskuje chwilową odporność na manipulację, więc nie będziemy w stanie powstrzymać jego szarży z piłką. Warto stosować zdolności odpychające lub powalające – pamiętajmy, że często wystarczy zrzucić wroga z platformy lub zepchnąć go na pułapkę, aby oczyścić sobie drogę.
Nieprzetrzymywanie piłki i dynamika – mając piłkę nie warto za wszelką cenę przeć do przodu – często lepiej podać komuś, kto nie jest pilnowany przez wrogów lub znajduje się na lepszej pozycji. Kiedy ochraniamy sprzymierzeńca z piłką, nie musimy podążać za nim krok w krok. Lepiej zatrzymać podchodzących wrogów lub wysunąć się na pozycję z przodu – jest szansa, że posiadacz piłki zauważy to i poda piłkę.
Bonusy – w walce warto korzystać z bonusów znajdujących się na arenie. Czasami mogą uratować życie, bo oferują potężny zastrzyk punktów życia (o co nie zawsze jest łatwo ze strony innych graczy). Ponadto pomiędzy rundami możemy kupić stimpacki PvP od odpowiedniego NPC – to także przydatne dodatki.