autor: Bartosz Świątek
Trwa nabór do rządowego programu Rozwój Sektorów Kreatywnych
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosił nabór do programu Rozwój Sektorów Kreatywnych, w ramach którego wsparcie uzyskać mogą m.in. polscy twórcy gier. Wnioski można składać do 26 marca bieżącego roku.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosił nabór do drugiej edycji rządowego programu Rozwój Sektorów Kreatywnych. Wnioski o dofinansowanie można składać do 26 marca bieżącego roku. Warto jednak odnotować, że w przeciwieństwie do zeszłorocznej edycji, w obecnym kształcie inicjatywa Rozwój Sektorów Kreatywnych nie przewiduje finansowania dla działań związanych z rozwojem i tworzeniem produktów i prototypów (w tym gier). Środki na podobne cele mają być rozdzielane w oparciu o osobny nabór i przydzielane w trybie de minimis (co oznacza, że z uwagi na relatywnie nieduże kwoty nie będą podlegały kontroli ze strony Unii Europejskiej).
O jaki program chodzi?
Omawiana inicjatywa powstała w zeszłym roku, a jej celem jest wspieranie polskich twórców i promowanie rodzimej kultury za granicą, w szczególności poprzez ułatwianie im łączenia działalności artystycznej z prowadzeniem opłacalnego, dobrze funkcjonującego biznesu. W 2017 r. budżet programu wyniósł 5,175 mln złotych. Jego pilotażowa edycja okazała się dużym sukcesem i pokazała, że w naszym kraju istnieje duże zapotrzebowanie zarówno na podobne wsparcie, jak i powstające dzięki niemu narzędzia i rozwiązania. Pieniądze pomogły sfinansować 88 projektów, m.in. edukacyjnych, badawczych, wspierających rozwój produktów oraz ułatwiających im zaistnienie na zagranicznych rynkach.
Znaczenie dla polskiej branży gier
W poprzednim roku wsparcie finansowe dzięki tej inicjatywie uzyskały 23 projekty związane bezpośrednio z rodzimą branżą gier wideo. Łączna kwota dofinansowań przekroczyła 1,2 mln złotych, co oznacza, że ponad 20% wszystkich pieniędzy przeznaczonych na program trafiło albo do polskiego gamedevu, albo też do firm prowadzących badania dotyczące gier. Wspomniana kasa została przeznaczona na:
- umożliwienie udziału w zagranicznych targach branżowych (m.in. E3, gamescom, PAX, Tokyo Game Show),
- stworzenie prototypów gier i w pełni funkcjonalnych produkcji (np. niezapowiedziany projekt od Bloober Team czy Breaking Point autorstwa Crunching Koalas),
- prowadzenie centrum zarządzania projektami edukacyjnymi i promocyjnymi dla sektora niezależnych twórców gier (działania prowadziła Fundacja Indie Games Polska),
- realizację polskich wydarzeń branżowych (np. Pixel Heaven 2017, Game Industry Conference),
- badania w zakresie czynników wpływających na sukces gier i aplikacji mobilnych (wyniki zostaną udostępnione polskim twórcom, by ułatwić im prowadzenie przyszłych działań),
- szkolenie scenarzystów gier wideo (np. projekt „Write the Game – Szkoła Letnia Scenariuszy Gier Komputerowych”, zrealizowany przez krakowskie Stowarzyszenie Willa Decjusza, we współpracy z czołowymi polskimi studiami, m.in. CD Projekt RED czy Reality Pump).
Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, by tym razem do polskich producentów popłynęło podobnie dużo albo i więcej pieniędzy, choć z uwagi na zmiany w programie, pewnie będzie o to nieco trudniej. Więcej informacji o inicjatywie Rozwój Sektorów Kreatywnych można znaleźć na stronach Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Trzymamy kciuki!
- Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – strona główna
- Informacje o programie Rozwój Sektorów Kreatywnych