autor: Michał Jodłowski
Torment: Tides of Numenera – kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: patch 1.1.2, nowy towarzysz]
W kolejnym już naszym kompendium zebrane zostały wszystkie najważniejsze informacje i materiały dotyczące duchowego spadkobiercy kultowego Planescape: Torment – Torment: Tides of Numenera. Będzie ono na bieżąco aktualizowane aż do premiery gry, która nastąpić ma początkiem 2017 roku.
- 1. Fabuła (1.1. Towarzysze postaci)
- 2. Świat gry
- 3. Mechanika (3.1. Postać gracza; 3.2. System dialogów; 3.3. Fale; 3.4. Dziedzictwo; 3.5. System walki; 3.6. Przedmioty; 3.7. Poziom trudności; 3.8. Śmierć; 3.9. Typy postaci)
- 4. Technikalia (4.1. Silnik gry; 4.2. Lokalizacje; 4.3. Udźwiękowienie i ścieżka dźwiękowa; 4.4. Wsparcie modyfikacji; 4.5. Wymagania sprzętowe; 4.6. Edycje pudełkowe; 4.7. Polska obsada aktorska; 4.8. Dodatki)
- 5. Aktualizacje
- 6. Pozostałe informacje (5.1. Odbiór mediów)
- 7. Materiały wideo
To kompendium wiedzy poświęcone jest grze Torment: Tides of Numenera – duchowemu spadkobiercy kultowego, przez wielu uważanego za najlepszego przedstawiciela gatunku cRPG, Planescape: Torment. Zebrane zostały tutaj wszystkie najważniejsze i najciekawsze dostępne informacje oraz materiały.
Gra została wydana na komputery osobiste z systemami Windows, Linux oraz Mac OS X, a także – wbrew początkowym planom – na konsole PlayStation 4 i Xbox One. Pudełkowe wydanie ukazało się globalnie nakładem rodzimej firmy Techland Publishing (zawiera cyfrowe i fizyczne bonusy). Za produkcję nowego Tormenta odpowiedzialne jest studio inXile Entertainment, a w gronie deweloperów zasiadają takie znamienite postaci świata RPG jak Chris Avellone (główny projektant i pomysłodawca oryginalnego Planescape: Torment), Colin McComb (jeden z projektantów Planescape: Torment i settingu Planescape) czy George Zeits (dyrektor kreatywny znakomitego rozszerzenia Neverwinter Nights 2 – Neverwinter Nights 2: Maska Zdrajcy). Środki potrzebne do stworzenia gry zostały zebrane głównie przez zbiórkę na Kickstarterze. Torment: Tides of Numenera jest aktualnym rekordzistą tejże platformy crowdfundingowej w kategorii gier komputerowych z wynikiem 4 188 927 dolarów.
W zasobach naszego serwisu znajduje się również kompleksowy poradnik do rzeczonej gry.
Aktualizacja #14 [18 maja 2017 r.]: zaktualizowano sekcję „Aktualizacje” o informacje dotyczące patcha 1.1.0.
Aktualizacja #13 [30 marca 2017 r.]: do kompendium została dodana sekcja „Aktualizacje”, gdzie opisany został pierwszy patch do gry. Zaktualizowana została również podsekcja „Towarzysze postaci”” o informacje dotyczące kolejnego, darmowego towarzysza.
Aktualizacja popremierowa [2 marca 2017 r.]: kompendium zostało uporządkowane i zaktualizowane o informacje dotyczące odbioru medialnego gry. Ponadto podaliśmy oficjalne wymagania sprzętowe opisywanego tytułu oraz zamieściliśmy najnowsze zwiastuny.
Aktualizacja #11 [30 stycznia 2017 r.]: zaktualizowano podsekcję „Towarzysze postaci” i sekcję „Świat gry” o informacje dotyczące zmian i cięć w finalnej wersji gry. Piszemy także o nieobecnym systemie rzemiosła w podsekcji „Przedmioty” oraz potencjalnych DLC/rozszerzeniach w nowej podsekcji „Dodatki”.
Aktualizacja #10 [3 stycznia 2017 r.]: kompendium zostało uzupełnione o datę premiery, informacje na temat wydań pudełkowych oraz polskiej obsady aktorskiej, a także o opisy dostępnych typów postaci. W kompendium znajdziecie też najnowsze zwiastuny i filmiki promocyjne.
Aktualizacja #9 [14 września 2016 r.]: dodaliśmy informację na temat konsolowych wersji gry.
Aktualizacja #8 [23 lipca 2016 r.]: wzbogaciliśmy kompendium o informacje dotyczące wydania pudełkowego, daty premiery i wersji beta („Beta-testy”).
Aktualizacja #7 [25 maja 2016 r.]: zaktualizowano podsekcję „Beta-testy” (o wymagania sprzętowe) i sekcję „Materiały wideo”. W sekcji „Technikalia” powstała dodatkowa podsekcja – „Postępy w produkcji”.
Aktualizacja #6 [8 stycznia 2016 r.]: kompendium zostało zaktualizowane o nową datę premiery (bliżej nieokreślony termin w 2016 roku) oraz gameplay z komentarzem deweloperskim (sekcja „Materiały wideo”), ponadto dodana została podsekcja „Beta-testy” zawierająca informacje na temat nadchodzących zamkniętych testów beta.
Aktualizacja #5 [14 października 2015 r.]: podsekcja „System walki” została zaktualizowana o nowe informacje oraz filmik przedstawiający przykładowe starcie w grze.
Aktualizacja #4 [28 sierpnia 2015 r.]: kompendium zostało wzbogacone o podsekcję „Alfa testy”, a także filmik przedstawiający krótki fragment gry dostępny w pierwszym testowym buildzie udostępnionym darczyńcom..
Aktualizacja #3 [14 lipca 2015 r.]: do sekcji 5. Materiały wideo dodaliśmy nowy zwiastun, prezentujący świat przedstawiony gry. Warto przy okazji wspomnieć, że budżet produkcyjny Torment: Tides of Numenera przekracza obecnie kwotę 4,9 miliona dolarów.
Aktualizacja #2 [23 września 2014 r.]: studio inXile entertainment podzieliło się pierwszym zapisem rozgrywki z gry Torment: Tides of Numenera, w którym możemy dokładniej przyjrzeć się m.in. szalenie ważnemu dla tej produkcji systemowi dialogów. Filmik dostępny jest w sekcji „5. Materiały wideo” tego kompendium.
Aktualizacja #1 [19 sierpnia 2014 r.]: Adam Heine, główny projektant Torment: Tides of Numenera, opowiedział niedawno szerzej o świecie, w którym umieszczona jest gra, a także zdradził, jakich potworów w nim nie spotkamy. Wszystkie te informacje zawarte są w sekcji „2. Świat gry” i zostały zaznaczone wytłuszczoną czcionką.
1. Fabuła
W Torment: Tides of Numenera gracz wciela się w postać zwaną Ostatnim Porzuconym, będącą ostatnią częścią „łańcucha” żywotów stworzonego przez byt określany jako Pan Wcieleń. Owo bóstwo było niegdyś śmiertelnikiem, który odkrył sposób na oszukiwanie śmierci przy wykorzystaniu starożytnych artefaktów, dzięki czemu przeżywał kolejne wieki używając do tego ciał śmiertelników. Nie wiedział jednak, że po opuszczeniu przez jego świadomość danego, nazwijmy to, żywiciela, wybudzał się on, choć jako tabula rasa. Jakby tego było mało, swoimi czynami obudził pradawnego arcywroga, Rozpacz, który poluje na Pana Wcieleń i wszystkie jego dzieła, wliczając w to postać gracza. Cykl oszukiwania śmierci dobiegł końca, a Pan Wcieleń zniknął, najprawdopodobniej zaszywszy się gdzieś przed Rozpaczą. Zadaniem gracza jest odnalezienie go (tj. Pana Wcieleń) zanim Rozpacz odnajdzie jego… i postać gracza.
Tak mniej więcej przedstawia się ogólne tło fabularne Torment: Tides of Numenera. Już teraz prawdopodobnie fani Planescape: Torment dostrzegają ogromne podobieństwa. Te natomiast się tutaj nie kończą. Postać gracza przemierzy, samopas lub w różnorodnym towarzystwie, mniej lub bardziej dziwne i fantastyczne miejsca. Unikalną cechą protagonisty jest fakt, że przyciąga do siebie innych ludzi – potężnych, choć w ten czy inny sposób zniszczonych. Zależnie od podejmowanych decyzji, gracz może okazać się ich wybawicielem lub doprowadzić ich do ostatecznej zagłady.
Jeśli podobieństw do Planescape: Torment jeszcze komuś za mało, pozostaje ostatnie, prawdopodobnie najbardziej symboliczne: wielkie pytanie, na które odpowiedź graczowi przyjdzie szukać przez całość podróży w świecie gry – „co znaczy jedno życie?”. Oprócz tego, Torment: Tides of Numenera zgłębia takie motywy jak szeroko rozumiane opuszczenie czy tajemnica. Graczom przyjdzie poznawać tajniki świata, motywacje jego mieszkańców wreszcie i ich własnej postaci.
1.1. Towarzysze postaci
W grze pojawia się kilkoro opcjonalnych towarzyszy, z którymi będzie można nawiązywać bliższe lub dalsze relacje, wliczając w to mniej lub bardziej szczęśliwe romanse. Na niecały miesiąc przed premierą gry okazało się, że ich liczba została „nieznacznie zredukowana” w celu poprawy jakości fabuły i jej bohaterów (mowa o nowych liniach dialogowych, zadaniach i zakończeniach). Cięcie dotyczyło dwóch postaci: Ooma oraz Riastrada, choć ten pierwszy ostatecznie został dodany do gry wraz z patchem 1.1.0.
2. Świat gry
Gra umiejscowiona jest w nowym settingu zwanym Numenerą autorstwa Montego Cooka, który zasiada w gronie deweloperów Torment: Tides of Numenera, a także pisał wiele lat temu na potrzeby Planescape. Numenera to nazwa tajemniczych, potężnych i często niebezpiecznych artefaktów, jakie pozostawiły po sobie cywilizacje niegdyś zamieszkujące świat, który przez współczesnych nazwany został Dziewiątym Światem. Nie jest do końca jasne, co stało się z mieszkańcami poprzednich „ośmiu światów”, aczkolwiek nikt nie podaje w wątpliwość ich istnienia. Poziom ich zaawansowania był tak ogromny, że mogli oni ingerować w prawa fizyki, zwiedzać równoległe wszechświaty czy inne wymiary, a także parać się inżynierią planetarną. Akcja gry toczyć się będzie na Ziemi za mniej więcej miliard lat.
Dziewiąty Świat pełen jest tajemnic i magii, która bywa uważana za naturalny fenomen, choć wciąż niepojęty dla ludzkości. Technologicznie świat gry stoi na poziomie średniowiecza i posiada jedynie 900 lat spisanej historii. Mieszkańcy Dziewiątego Świata mają bardzo ograniczoną wiedzę historyczną – nie wiedzą, kiedy zniknęła ostatnia wielka cywilizacja, ani nawet skąd oni sami się wzięli. Istnieje wśród nich przekonanie, że Ziemia już kiedyś do nich należała, następnie przeszła we władanie kogoś innego, a obecnie na powrót jest ich własnością.
Twórcy nowego Tormenta odchodzą od klasycznych konwencji fantasy w grach RPG, dlatego w świecie przedstawionym nie napotkamy sztampowych potworów w rodzaju szkieletów, wampirów czy smoków. Prawdopodobnie czekają na nas znacznie bardziej oryginalne i/lub dziwaczne kreatury.
Na miesiąc przed premierą okazało się, że Oasis of M'ra Jolios – drugie duże miasto w grze będące nagrodą za osiągnięcie progu 4 milionów dolarów w zbiórce funduszy – pojawi się w grze w innej, skromniejszej formie niż obiecano. Powodem takiego stanu rzeczy miał być nieoczekiwany rozrost innej znaczącej lokacji zwanej Bloom.
Encyklopedia świata Torment: Tides of Numenera, Voluminous Codex, będąca jednym z celów dodatkowych zbiórki funduszy, została dodana do gry blisko dwa miesiące po premierze w ramach patcha 1.1.0.
3. Mechanika
3.1.Postać gracza
Gracz może wybrać płeć postaci, a także jedną z trzech grywalnych klas: Glaive (wojownik), Nano (mag) i Jack (łotrzyk). Dodatkowo dostępne są dwa modyfikatory: deskryptory oraz skupienie [oryg. focus]. W skład pierwszych wchodzą Clever, Tough, Strongwilled i Mystical, natomiast skupienie jest odpowiednikiem specjalizacji postaci, np. w rzemiośle czy walce danym rodzajem broni. Postać rozwijamy przez zwiększanie jej statystyk i umiejętności, awansując na kolejne, nazwijmy to, poziomy wtajemniczenia [oryg. Tiers].
3.2.System dialogów
W Planescape: Torment dialogi odgrywały szalenie ważną rolę. Nie inaczej jest w przypadku jego duchowego następcy. Gra będzie wykorzystywać podobny system drzewka dialogowego. Ponadto nowego Tormenta będzie można ukończyć bez wdawania się w ani jedną walkę (w protoplaście obowiązkowych było zaledwie kilka), choć nie będzie to łatwe. Ponadto słowne rozwiązanie sytuacji nie zawsze równa się większej nagrodzie, gdyż wszystko zależy od okoliczności.
3.3. Fale
Gra nie wykorzystuje typowego systemu charakteru postaci, który ustala się na samym początku rozgrywki. Spadkobierca korzysta z podobnego rozwiązania, co pierwszy Torment: poczynania naszej postaci definiują to, kim ona jest. W świecie przedstawionym, system moralności stanowią tytułowe Fale [oryg. Tides]. Są to dość skomplikowane idee; nie osądzają postaci, a raczej ją definiują. Mechanicznie otwierają rozmaite możliwości, począwszy od kosmetycznych zmian postaci, przez odblokowywanie unikalnych przedmiotów, na nowych opcjach dialogowych skończywszy. Fale są realnym elementem świata gry, jak np. fizyka. Oto ich lista:
- Złota – empatia, hojność, współczucie, poświęcenie.
- Indygo – sprawiedliwość, słuszność, kompromis, większe dobro.
- Srebrna – admiracja, potęga, sława.
- Czerwona – pasja, emocje, akcja, patos, żarliwość.
- Niebieska – rozsądek, wnikliwość, mądrość.
Fale zmieniają się wobec podejmowanych przez postać gracza decyzji i stanowią one z czasem o jego Dziedzictwie. Mimo że można manipulować wszystkimi Falami, to o tym ostatnim zadecydują dwie wybrane Fale.
3.4. Dziedzictwo
Dziedzictwo to w wielkim uproszczeniu kolejny stopień systemu moralności (a właściwie definiowania – nie występuje tutaj podział na dobro/zło czy porządek/chaos). Jest on efektem poruszania kolejnych Fal i decyduje ostatecznie o tym, kim jest nasza postać, jak reagują na nią inni, a nawet to, jakie bonusy czy specjalne moce otrzymuje. Otwiera także nowe możliwości ukończenia głównego wątku.
3.5. System walki
Walka odbywa się w systemie turowym. W danej turze można wykonać tylko jedną czynność. Istotne w tej kwestii są tzw. Kryzysy [oryg. Crises], w których mamy ograniczoną ilość czasu i mniej lub bardziej dramatyczne wydarzenia dzieją się na ekranie. Wymagać one będą zastosowania różnych rozwiązań, w tym siłowych. Oczywiście pojawią się też prostsze możliwości stosowania przemocy, aczkolwiek walki w Torment: Tides of Numenera ma być znacznie mniej niż w konkurencyjnych tytułach. Mowa tutaj chociażby o używaniu obiektów rozmieszczonych w środowisku gry czy nawet nawiązywaniu dialogu z przeciwnikiem (celem np. zastraszenia go bądź zmuszenia do poddania).
3.6. Przedmioty
Przedmioty odgrywają kluczową rolę w grze. Twórcy starają się, aby każdy z nich posiadał unikalny opis tak, jak miało to miejsce w Planescape: Torment. W Torment: Tides of Numenera nie pojawi się system rzemiosła, gdyż deweloperzy uznali, że za bardzo przypominał rozwiązania kojarzone z gatunkiem MMO.
3.7. Poziom trudności
Gra posiada regulowany poziom trudności. Różnica polega głównie na trudniejszych/łatwiejszych walkach czy rzutach na umiejętności, liczby punktów zdrowia regenerowanych w czasie odpoczynku, a także losowości np. zadawanych obrażeń. Istotny jest fakt, że zranić sojuszników można niezależnie od wybranego poziomu.
3.8. Śmierć
Podobnie jak w Planescape: Torment, śmierć głównej postaci wcale nie oznacza końca gry, gdyż jej ciało jest nieśmiertelne. Umysł natomiast przenosi się do tzw. Labiryntu Porzuconego [oryg. Castoff Labirynth], z którego musi się wydostać. Jest to dziwne miejsce, pełne przeróżnych stworzeń i obiektów, które ciężko do czegokolwiek porównać. Posiada ono 12 poziomów zwanych Głębiami [oryg. Fathoms]. Za każdym razem, gdy postać przenosi się do tejże lokacji, pojawia się tam nowy przedmiot, który można zabrać ze sobą do świata żywych.
3.9. Typy postaci
Glewie
Glewie to elitarni wojownicy Dziewiątego Świata. Jak nietrudno zgadnąć, jest to postać walcząca wręcz, znosząca najcięższe lanie i zadająca najwięcej obrażeń. Co więcej, glewie jako jedyne postaci mogą atakować dwa razy na rundę.
Nano
Nano to swojego rodzaju magowie, będący mistrzami w używaniu starożytnych technologii i rzucaniu zaklęć zwanych ezoteriami. Pośród ich unikalnych zdolności znaleźć można m.in. leczenie i teleportowanie towarzyszy, a nawet czytanie w myślach. Nano posiadają najszerszą wiedzę o Dziewiątym Świecie.
Szelmy
Szelmy to postaci w rodzaju złotych rączek, speców od wszystkiego, którzy nie ograniczają się do konkretnej dziedziny i tym sposobem oferują najwięcej możliwości interakcji ze światem. Szelmy polegają na sprycie, zaradności i uroku osobistym.
4. Technikalia
4.1. Silnik gry
Gra wykorzystuje silnik Unity, ten sam, który napędza inne, głośne ostatnio tytuły niezależne – Wasteland 2 oraz Pillars of Eternity.
4.2. Lokalizacje
Gra dostępna jest w języku angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim, hiszpańskim, rosyjskim oraz polskim.
4.3. Udźwiękowienie i ścieżka dźwiękowa
Ważniejsze dla fabuły postaci zostaną przynajmniej częściowo udźwiękowione tak, jak miało to miejsce w przypadku Planescape: Torment. Ponadto ścieżkę dźwiękową skomponuje Mark Morgan, znany ze stworzenia soundtracków wcześniej wspomnianego Planescape: Torment czy dwóch pierwszych części serii Fallout. Poniżej można posłuchać próbki udostępnionej przez studio inXile Entertainment.
4.4. Wsparcie modyfikacji
Twórcy nie zamierzają w żaden sposób utrudniać moderom pracy, aczkolwiek ewentualne narzędzia ułatwiające modyfikowanie gry mogą pojawić się jedynie po premierze i nie są uwzględniane w budżecie produkcji.
4.5. Wymagania sprzętowe
Minimalna konfiguracja sprzętowa
- System operacyjny: Windows XP / Vista / 7 / 8 / 8.1 / 10 (64 bit);
- Procesor: z serii Intel i3 lub odpowiednik;
- Karta grafiki: z obsługą bibliotek DirectX 9.0c, GeForce GTX 460 lub odpowiednik;
- Pamięć RAM: 4 GB;
- Dysk twardy: 12 GB wolnej przestrzeni dyskowej.
Zalecana konfiguracja sprzętowa
- System operacyjny: Windows 7 / 8 / 8.1 / 10 (64 bit);
- Procesor: z serii Intel i5 lub odpowiednik;
- Karta grafiki: z obsługą bibliotek DirectX 10, GeForce GTX 560 lub odpowiednik;
- Pamięć RAM: 8 GB;
- Dysk twardy: 12 GB wolnej przestrzeni dyskowej.
4.6. Edycje pudełkowe
Edycja Day One
Zawartość premierowej edycji Day One:
- Płyta z grą;
- Cyfrowy stustronicowy poradnik;
- Drukowana mapa świata;
- Płyta audio CD ze ścieżką dźwiękową;
- DLC: wyjątkowa zbroja dla naszej postaci (Synstalowy Pancerz Umysłu).
Edycja kolekcjonerska
Zawartość edycji kolekcjonerskiej:
- Elementy edycji Day One;
- Kolekcjonerskie pudełko;
- Artbook w twardej oprawie (80 stron);
- Brelok Talizman Tidal;
- Figurka kolekcjonerska (20 cm);
- DLC: wyjątkowa zbroja dla naszej postaci (Synstalowy Pancerz Umysłu).
4.7. Polska obsada aktorska
W polskiej wersji językowej usłyszymy takie znane postaci świata aktorskiego, jak Piotr Fronczewski w roli narratora, Aleksandra Szwed oraz Andrzej Blumenfeld. Według informacji podanych przez wydawcę, tłumacze musieli przełożyć ponad 1,5 miliona słów.
4.8. Dodatki
Niewykluczone, że gra otrzyma dodatki DLC bądź pełnoprawne rozszerzenia. Z zapowiedzi deweloperów wynika, że będą one darmowe dla osób, które wsparły zbiórkę funduszy na poczet budżetu produkcyjnego.
5. Aktualizacje
- Patch 1.0.2 – pierwszy patch zawiera kilkadziesiąt poprawek i ulepszeń. Do najważniejszych należy zaliczyć zwiększenie stabilności i wydajności gry, naprawienie błędu sprawiającego, że towarzysze ze sobą nie rozmawiają (bądź robią to zbyt rzadko), zmiana balansu niektórych kryzysów czy usprawnienia w wyszukiwaniu ścieżek i w sztucznej inteligencji. Zaktualizowano również polską lokalizację. Tutaj można przeczytać pełną dokumentację w języku angielskim.
- Patch 1.1.0 – drugi patch to przede wszystkim dodanie Ooma, jednego z wyciętych towarzyszy, z powrotem do gry, a także podobnie brakującego Voluminous Codex. Włączono również nowe elementy interfejsu (dotyczące Dziedzictwa i relacji z kompanami). Rozszerzono też system rozwoju postaci o kolejne dwa szczeble (Tiers). Oprócz tego wprowadzono rozmaite, mniejsze poprawki i ulepszenia.
6. Pozostałe informacje
6.1. Odbiór mediów
Gra spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem. W naszej recenzji Torment: Tides of Numenera otrzymało znakomitą ocenę: 9/10. Średnia ocen recenzentów w serwisie Metacritic wynosi 8,2/10 na podstawie 70 not (wersja PC).
7. Materiały wideo
- Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera
- Nasze przedpremierowe teksty o grze Torment: Tides of Numenera
- Oficjalna strona internetowa Torment: Tides of Numenera
- Oficjalna strona internetowa settingu Numenera