autor: Michał Harat
„To smutne, że tak to się skończyło”. Techtonica 1.0 zawiodła graczy; twierdzą, że pełna wersja gry o budowaniu fabryk jest niegrywalna
Gra czerpiąca garściami z takich hitów jak Factorio i Satisfactory opuściła już wczesny dostęp. Techtonica w wersji 1.0 nie przypadła jednak graczom do gustu. Z gry symulacyjno-strategicznej o budowaniu fabryk stała się „symulatorem windy”.
Gra symulacyjno-strategiczna Techtonica, czerpiąca garściami z takich hitów jak Factorio czy Satisfactory, opuściła niedawno wczesny dostęp. Niezależna produkcja studia Fire Hose Games w premierowej wersji 1.0 nie spodobała się jednak graczom. W zaledwie kilka dni od pełnoprawnego debiutu otrzymała od użytkowników Steama dziesiątki negatywnych recenzji.
Techtonica 1.0 – symulator jeżdżenia windą
Wśród opinii graczy niezadowolonych z wersji 1.0 gry Techtonica najczęściej pojawiąjącym się zarzutem jest fatalna decyzja deweloperów o podziale dużej, otwartej mapy na mniejsze, zamknięte lokacje.
W poprzedniej wersji gry użytkownicy mieli do dyspozycji mapę, która oferowała swobodną eksplorację. W wersji 1.0 została ona podzielona na mniejsze fragmenty, do których można uzyskać dostęp tylko za pomocą windy, a w miejscach, w których niegdyś były przejścia, teraz są niezniszczalne ściany (co wskazuje dodatkowo na leniwy recykling projektów lokacji). Niektórzy żartują, że Tehctonica to teraz „symulator jeżdżenia windą”.
Deweloperzy na skargi graczy o „pomniejszenie” świata gry odpowiedzieli natomiast, że była to decyzja podyktowana chęcią wprowadzenia nowych misji fabularnych. Ich zdaniem było to niemożliwe przy zachowaniu poprzedniej struktury mapy, bo „zniszczyłoby save’y”. W dodatku, jak tłumaczą w komunikacie wystosowanym do fanów, liczyli też na to, że zmiany przyciągną nowych graczy, gdyż takie rozwiązanie projektowe wyróżnia ich na tle konkurencji. Jak podsumowali:
Wiedzieliśmy, że pojawią się pewne protesty, ale uznaliśmy, że warto wprowadzić tę zmianę ze względu na wszystkie inne korzyści, jakie uzyskujemy. Nowi gracze nie zauważą tej zmiany i prawdopodobnie ją polubią, a mamy nadzieję, że starzy gracze, którzy wyczerpali wcześniejsze treści, polubią nowe wyzwanie. (…) Jeśli nie możecie zaakceptować tej zmiany, jest nam przykro, że Was zawiedliśmy.
„Starzy gracze” jednakże poczuli się po prostu oszukani, bo otwarta mapa była do tej pory dużym atutem Techtoniki, a jej eksploracja sprawiała dużo frajdy. Część z nich zarzuca też deweloperom, że w ogóle nie wzięli pod uwagę feedbacku, jaki otrzymywali do tej pory od społeczności i podstawowe mechaniki gry, które wymagały poprawy (m.in. system budownictwa) nie zostały ulepszone, a na „ciaśniejszej” mapie są teraz jeszcze bardziej frustrujące.
Zdaniem niektórych Techtonica z dobrze zapowiadającej się produkcji o budowaniu fabryk zmieniła się w niegrywalny twór, w którym dosłownie nie ma już miejsca na budowanie tychże. „To smutne, że to się tak skończyło” – podsumował jeden z użytkowników.
Jak powrócić do wersji 0.5?
Deweloperzy w reakcji na niezadowolenie graczy umożliwili im powrót do wersji 0.5. Na forum Steam gry zamieścili instrukcję, jak tego dokonać. Dla osób, które „nie mogą zaakceptować” zmian przygotowana została „legacy_version”, która od tej pory dostępna jest w zakładce „Beta”, (otrzymacie do niej dostęp wpisując hasło: CalyxClassic) z poziomu biblioteki Steam.
Należy jednak pamiętać, że wersja 0.5 nie będzie przez deweloperów wspierana, a multiplayer, z oczywistych względów, nie działa z premierowym wydaniem gry. Twórcy zaznaczyli też, że nie odpowiadają za stabilność tej wersji.
W Techtonicę bawi się teraz średnio 930 osób jednocześnie i sądząc po wykresie na SteamDB premierowa wersja, mimo wszystko, przyciągnęła trochę graczy (w ostatnich tygodniach liczba ta nie przekraczała 100). Pytanie tylko, na jak długo.
Jakby tego było mało, Polacy z Techtonikę płacą prawie najwięcej na świecie (aktualnie w 34-procentowej promocji jest to 91,73 zł – tylko Szwajcarzy muszą sięgnąć do portfela głębiej od nas).