„Nie zrobilibyśmy niczego inaczej” - 11 bit o szansach na This War of Mine 2
Szanse na to, że zagramy kiedyś w This War of Mine 2, są niewielkie. Pierwowzór jest bowiem produkcją kompletną. „Nie zrobilibyśmy niczego inaczej” – twierdzi CEO polskiego 11 bit studios.
Mimo ponad pięciu lat „na karku”, Frostpunk wciąż pozostaje najnowszym dziełem 11 bit studios. Jak wiemy, w przyszłym roku otrzyma on kontynuację. Na takową najwyraźniej nie może zaś liczyć poprzednia produkcja polskiego dewelopera, czyli This War of Mine.
Dlaczego? Bynajmniej nie dlatego, że sequel by się nie sprzedał. Po prostu 11 bit studios nie chce po raz drugi tworzyć tego samego. Nigdy zaś nie miało odpowiednio dobrego pomysłu – swego rodzaju myśli przewodniej – który uczyniłby produkcję This War of Mine 2 w pełni zasadną.
Więcej na ten temat powiedział CEO 11 bit studios, Przemysław Marszał, w wywiadzie, którego udzielił niedawno serwisowi Donald.pl.
Jak już wspomniałem, nie zrobilibyśmy niczego inaczej. To jeden z powodów, przez które nigdy nie powstało This War of Mine 2. Wiele razy o tym myśleliśmy, ale nigdy nie pojawił się na stole tak silny pomysł, aby stworzyć kolejna odsłonę TWoM.
[…] Uwielbiamy podejście „idea driven games”. W związku z tym na początku najważniejsza jest dla nas właśnie ta idea stojąca za każdą grą, jej przesłanie. Może to wydawać się zaskakujące, ale nawet jak rozpoczynaliśmy prace nad Frostpunkiem 2, to główną początkową osią było myślenie o tym, jaka teraz idea będzie przewodnim motywem Frostpunka 2 . To podejście jest bardzo, bardzo ryzykowne, ale jednocześnie jak już się uda, to mam nadzieję, że będziemy w stanie tworzyć gry bardzo trudne do skopiowania. Takie, które, jak TWoM, pozostają unikalnymi doświadczeniami poruszającymi konkretne aspekty człowieczeństwa.
Inną bardzo ciekawą kwestią, którą poruszył Przemysław Marszał, jest odbiór This War of Mine jako lektury szkolnej.
To, co chyba najbardziej zostało mi w głowie w kontekście informacji po lekcjach, to list jednej z nauczycielek języka polskiego. Kilka miesięcy temu dostaliśmy taką korespondencję i cały czas ze mną siedzi. I jest bardzo prosta. Dostaliśmy podziękowania za zaangażowanie CAŁEJ klasy na „polaku”. Pojawiały się tam zdania typu: „to była pierwsza lekcja języka polskiego, w której nawet uczniowie z ostatnich ławek wyrywali się do dyskusji”.
Ewidentnie ta gra, jak i po prostu gry rozmawiają językiem współczesnego pokolenia, są dla niego bardziej autentyczne, przy czym nie chcę tutaj oceniać, czy lepsze. To, co dodatkowo TWoM ma w sobie jako lektura, to element, który osobiście bardzo szanuję. A mianowicie to, że podmiotem lirycznym jest gracz. Nie ma już pytań na „polaku”, „co autor chciał przez to powiedzieć”, a pojawiają się pytania, „jaka była Twoja, uczniu, intencja i co myślałeś”.
Po tym, jak została nieobowiązkową lekturą szkolną, podstawową wersję This War of Mine udostępniono za darmo na stronię rządowej – pobierzecie ją stąd. Jeśli jednak chcecie wesprzeć twórców, do czwartku do godziny 19:00 polskiego czasu na Steamie za 21,36 zł możecie zakupić This War of Mine: Complete Edition, zawierające wszystkie wydane dodatki – w tym The Little Ones.
- Recenzja gry This War of Mine – survival na wojnie z perspektywy cywila
- This War of Mine – poradnik do gry