Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 2 czerwca 2009, 13:00

autor: Piotr Doroń

Tetris obchodzi 25-lecie istnienia

Serwis VentureBeat zamieścił na swych łamach interesujący rocznicowy artykuł, w którym podsumował historię Tetrisa, bodaj najpopularniejszej gry na świecie. Czytamy w nim, że fenomen wymyślony 25 lat temu przez 29-letniego rosyjskiego programistę Aleksieja Pażytnowa sprzedał się już w 125 milionach egzemplarzy.

Serwis VentureBeat zamieścił na swych łamach interesujący rocznicowy artykuł, w którym podsumował historię Tetrisa, bodaj najpopularniejszej gry na świecie. Czytamy w nim, że fenomen wymyślony 25 lat temu przez 29-letniego rosyjskiego programistę Aleksieja Pażytnowa sprzedał się już w 125 milionach egzemplarzy.

Tetris obchodzi 25-lecie istnienia - ilustracja #1

Aleksiej Pażytnow

Dzieło nie dość, że zawitało na ponad trzydzieści zróżnicowanych platform, to jeszcze opanowało w 10% rynek gier na komórki. To dzięki niemu mamy okazję testować takie produkcje, jak Meteos, czy też Lumines. Można się nawet pokusić o stwierdzenie, że gdyby nie Tetris to rozwój rynku elektronicznej rozrywki nie byłby tak dynamiczny.

Tetris obchodzi 25-lecie istnienia - ilustracja #2

Tetris z 1986 roku... (Tetris, IBM PC)

Tetris obchodzi 25-lecie istnienia - ilustracja #3

... i z października 2008 (Tetris Party, Wii).

Na przestrzeni lat Tetris niesamowicie ewoluował. Pomysł przechodził liczne zmiany – oferowano jego trójwymiarowe wersje, dodawano różne efekty, a także rozbudowywano o nowe rozwiązania, w tym różnorodne power-upy pozwalające osiągnąć gigantyczne sumy punktów. Trzon pozostał jednak ten sam – w dalszym ciągu chodzi przecież o dające niezwykłą satysfakcję układanie klocków. I chwała za to Pażytnowowi.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej

gry