Testujemy Civilization V na notebooku ASUS G74SX
Testujemy grę Civilization V na notebook ASUS G74SX.
Niewiele jest pecetowych serii, które cieszyłyby się podobną renomą jak Civilization. Sprawdziliśmy jak najnowsza odsłona cyklu radzi obie na mocniejszym z naszych notebooków.
Civilization V zbudowano na tych samych fundamentach, co poprzednie części. Wciąż jest to rozgrywana w systemie turowym epicka strategia, w której obejmujemy władzę nad małą społecznością i naszym zadaniem jest przekształcenie jej w kwitnącą i potężną cywilizację. Metody realizacji tego celu są liczne: handel, dyplomacja, rozwój ekonomiczny, kulturalny i naukowy, a ostatecznie również oczywiście wojny. Jednak choć podstawowe założenia pozostały te same, to jednocześnie w konkretnych mechanizmach zabawy zaszły olbrzymie zmiany. Pierwszym co rzuca się w oczy jest nowy interfejs. Zajmuje on znacznie mniej miejsca niż poprzednio i ekranu nie zaśmiecają już niepotrzebne ikony oraz informacje. Jednocześnie cały czas mamy zapewniony łatwy dostęp do wszystkich komend i żadna z nich nie jest dalej niż o jedno lub dwa kliknięcia. Podczas samej zabawy sprawdza to się wyśmienicie i grę można stawiać innym deweloperom za wzór tego jak projektować czytelne i przyjazne użytkownikowi interfejsy.
Prawdziwą rewolucją jest wprowadzenie pól w kształcie heksów (zastąpiły znane z poprzednich części kwadraty). Z pozoru może wydawać się to drobnostką, ale w rzeczywistości wpływ na rozgrywkę ma ogromny. Dzięki temu mapy zyskały znacznie bardziej naturalny wygląd, a fakt, że każde pole ma teraz sześć boków, otwiera sporo nowych możliwości taktycznych. Kolejną nowością jest ustawienie limitu jednostek - na danym heksie naraz może znajdować się tylko jedna określonego typu. Nastąpiło też znaczące zwiększenie wpływu terenu na przebieg zabawy. Obecnie właściwe wykorzystanie rzek, wzgórz czy lasów często ma decydujące znacznie dla wyniku wojny. Spore zmiany zaszły też w mechanice oblężeń- każde miasto posiada teraz własny pasek zdrowia i potrafi bronić się nawet bez obsadzonych w nim oddziałów. Ponadto skasowano religię i zastąpiono ją ustrojami społecznymi, zapewniającymi określone bonusy i kształtującymi zachowania naszych poddanych. Ich działanie oparto na zasadach podobnych do tych z gier RPG - podzielono je na możliwe do odblokowania gałęzie, jak np. Tradycja, Wolność, Honor czy Racjonalizm. W czasie gry otrzymujemy specjalne punkty, za które kupujemy kolejne stadia danego ustroju społecznego. Po skompletowaniu pięciu gałęzi zyskujemy możliwość wybudowania w jednym z miast tzw. Projektu Utopii, co zapewnia zwycięstwo kulturowe i tym samym wygranie całej gry.
W dniu premiery Civilization V stanowiła świetną strategię, która zasłużenie dostawała wszędzie same 9-tki. Część fanów uznała jednak, że nie dorównuje ona legendarnej czwórce. Wiele z ich zarzutów było prawdziwe, zwłaszcza odnośnie potknięć sztucznej inteligencji. Od tego czasu jednak zespół Firaxis wypuścił całą masę aktualizacji, które poprawiły praktycznie wszystkie niedociągnięcia. Obecnue jest to po prostu najlepsza odsłona teh serii. Zwłaszcza, że już wkrótce wyjdzie dodatek Gods & Kings, który nie tylko wprowadzi masę nowości, ale przywróci również religię i tym samym wytrąci przeciwnikom „piątki” z rąk ich ostatni argument.
MINIMALNE WYMAGANIA SPRZĘTOWE
Procesor:Core 2 Duo 1.8 GHz
Pamięć RAM: 2 GB
Karta grafiki: GeForce 7900 GS 256 MB
System operacyjny: Windows XP/Vista/7
REKOMENDOWANE WYMAGANIA SPRZĘTOWE
Procesor: Quad Core 1.8 GHz
Pamięć RAM: 4 GB
Karta grafiki: GeForce 9800 512 MB
System operacyjny: Windows XP/Vista/7
Jak widać, wymagania nie są małe, zwłaszcza jak na strategię turową. Przypomnijmy, że ASUS G74SX posiada procesor Intel Core i7-2630QM, 8 GB pamięci RAM oraz kartę grafiki GeForce GTX 560M z 3GB pamięci własnej (dokładny opis specyfikacji notebooka znajdziedzie w oddzielnej sekcji naszej strony).
.
Ustawienia wysokie, DirectX 11, rozdzielczość 1366 x 768
Testowanie zacząłem od razu od ustawień wysokich w rozdzielczości 1366 x 768. Notebook nie zawiódł moich oczekiwań. Wyświetlanie grafiki było w pełni płynne i silnik ani razu nie zszedł poniżej 50 klatek na sekundę, niezależnie od tego co akurat wyświetlane było na ekranie.
.
Ustawienia wysokie, DirectX 11, rozdzielczość 1920 x 1080
Po podwyższeniu rozdzielczości do 1920 x 1080 notebook wciąż dawał sobie doskonale radę. Nawet przy takim ustawieniu gra zawsze wyświetlała ponad 40 klatek na sekundę, a przez większość czasu znacznie więcej.
.
Podsumowanie
ASUS G74SX wyśmienicie wypadł w konfrontacji z Civilization V. Konfiguracja notebooka okazałą się wystarczająco mocna aby zapewnić doskonałe wyniki niezależnie od wybranej rozdzielczości i poziomu detali. Gra wyglądała ślicznie i działała równie dobrze. Komfort zabawy był więc stuprocentowy.