felietony - newsy i ciekawostki (2)
Xbox 360 - wielki reformator ma 10 lat
Piotr Rusewicz, 23 listopada 2015, 13:40
Każda konsola wnosi do branży coś od siebie - nieważne, czy chodzi o te, które odniosły gigantyczny sukces (jak NES, PSX i PS2), czy te mniej udane, w rodzaju Nintendo 64 czy Segi Saturn. Xbox 360 zalicza się do pierwszej grupy, przede wszystkim dzięki temu, ile zmienił w świecie gier.
Black & White 2 – 10 lat boskiej gry Petera Molyneuxa
Piotr Rusewicz, 7 października 2015, 15:25
Kiedy w mediach tradycyjnych wspomina się o „zabawie w boga”, najczęściej ma to negatywny wydźwięk. Od klonowania owieczek, hodowania sztucznej żywności i zmieniania koryt rzek daleko jednak do gier. Poza tym w wirtualnym świecie przeważnie jesteśmy półbogami, wybrańcami losu, czempionami mogącymi na chwilę podpalić swój miecz lub wykonać podwójny skok... Jednak w kilku przypadkach możemy poczuć się naprawdę jak stwórca – takim przypadkiem było Black & White 2.
Czy Dark Messiah przetrwał próbę czasu?
Kamil Brycki, 4 września 2015, 11:27
Dark Messiah of Might and Magic to gra, która kiedyś bawiła mnie zdecydowanie bardziej niż inne gry fantasy FPP. Po latach wracam sprawdzić, czy "to coś" znajduje się w tej produkcji, czy też jest to tylko "wspomnienie z dzeciństwa".
11000 dni Amigi
Piotr Rusewicz, 28 lipca 2015, 19:00
Przez wiele, wiele lat Amiga była moim marzeniem. Niespełnionym mirażem, kopalnią wspaniałych gier, których na moich podróbkach NES-a nie miałem.
Gra Max Payne ma już ponad 14 lat
Konrad Flis, 26 lipca 2015, 13:43
Gra, do której chce się wracać. Max Payne to dzisiaj kultowa pozycja, ukończeniu której towarzyszy uczucie porównywalne do przeczytania dobrej książki lub obejrzenia porządnego filmu.
Moja historia gier platformowych - część 1
Dawid Czaja, 21 lipca 2015, 15:44
Krótkie wspomnienia o platformówkach z czasów zamierzchłych. To od tych gier rozpoczął się rozkwit branży trwający po dziś dzień, a co za tym idzie, to one doprowadziły do nieprawdopodobnego zwiększenia rangi tego przemysłu jako jednej z gałęzi gospodarki, ciągnąc za sobą rozwój konsol oraz komputerów osobistych.
F1 2015 i symboliczny brak kariery
Norbert Szamota, 10 lipca 2015, 22:05
F1 2015 wyjechała na tor słabo zatankowana i raczej wyścigu do serc graczy nie wygra. Brak trybu kariery to dla mnie osobiście symbol problemów Codemasters z ogarnięciem tej licencji.
Konami może sobie pozwolić na wymazanie Kojimy
Norbert Szamota, 4 lipca 2015, 19:45
Zamieszanie wokół Hideo Kojimy trwa. Konami posuwa się do dziwnych i drastycznych kroków, próbując nawet wymazać twórcę z rzeczywistości. Wygląda na to, że Japończycy mogą sobie na coś takiego pozwolić.
PayDay 2 nie nadaje się dla samotnika
Norbert Szamota, 1 lipca 2015, 15:05
Samotnicy też mogą spróbować napaść na bank w PayDay 2. Tylko czy w ogóle powinni próbować?
Piętnaście lat gry Diablo II - rocznica w piekle
Piotr Rusewicz, 29 czerwca 2015, 08:56
Diablo II. Być może najważniejszy pecetowy tytuł na wyłączność. Jedna z nielicznych gier sprzed ery 3D, które Blizzard wciąż oficjalnie wspiera. Numer 1 na liście najlepszych hack & slash Gry-Online. A dla mnie niesamowicie kontrowersyjny sequel.
Przez pięć minut na E3 przestało chodzić o pieniądze
Michał Grygorcewicz, 26 czerwca 2015, 15:25
Czasem przez ten rządzony już niemal wyłącznie przez pieniądze biznes potrafi jeszcze przebić się iskierka czegoś więcej. Pasji, zamiłowania i świeżego spojrzenia. Oto Unravel.
Deus Ex wiecznie żywy. Rocznica cyberpunkowego mieszańca
Piotr Rusewicz, 23 czerwca 2015, 16:30
Deus Ex był pierwszym tytułem, który skłonił mnie do ulepszenia swojego peceta. Wcześniej nie miałem takiej potrzeby - to co chciałem mój złom odpalał, a nieliczne kieszonkowe inwestowałem wtedy w konsole oraz gry na nie.
To nie będzie zwykły remake – nadzieje i obawy związane z powrotem Final Fantasy VII
Norbert Szamota, 18 czerwca 2015, 17:59
Wiele lat przyszło czekać fanom kultowej siódmej odsłony Final Fantasy na oficjalne ogłoszenie remake’u. Teraz wiemy już nie tylko, że powstaje, ale też będzie nieco różnił się od oryginału. Jakie można mieć w związku z tym nadzieje i obawy?
Analiza zapowiedzi Mass Effect: Andromeda
Dawid Czaja, 16 czerwca 2015, 23:13
Co wnioskujemy z tytułu gry? Jak wszystkie poznane rasy, z Radą na czele, rozwinęły podróże międzygalaktyczne? Nie będzie wątku Sheparda? I dobrze! Przyglądamy się pokrótce pierwszym informacjom na temat Mass Effect: Andromeda.
Siedem gier, którymi Microsoft mógłby zarządzić na E3 2015
Mateusz Trochonowicz, 4 czerwca 2015, 15:23
E3 2015 jest już tuż za rogiem, więc dywagujemy, czym Microsoft mógłby zamknąć usta krytykom i zarządzić na tegorocznej imprezie!
Dlaczego przeciętna grafika na zwiastunie Fallout 4 MA znaczenie
Luc, 4 czerwca 2015, 13:56
Czekałem na nowego Fallouta z wielkimi nadziejami. To co zobaczyłem, nie tylko nie rzuciło mnie na kolana, ale wzbudziło dodatkowo obawy o jakość samej rozgrywki.
Siedem gier, którymi Sony mogłoby zarządzić na E3 2015
Norbert Szamota, 2 czerwca 2015, 16:12
Wielkimi krokami zbliża się kolejna edycja E3. Przed Sony doskonała okazja, by porwać tłumy i napędzić sprzedaż PS4. Jakimi odsłonami ukochanych, a często zapomnianych dzisiaj serii japoński gigant mógłby podbić serca graczy?
Pac-Man co wszystko zjadał. 35 lat żółtej kropki
Piotr Rusewicz, 21 maja 2015, 19:15
Duch produkcji takich jak Pac-Man jest bardzo silny do dzisiaj. W uwielbianych przeze mnie produktach Platinum Games, w bijatykach, w takich niezależnych tytułach jak Hotline Miami, lub Not a Hero. 35 lat Pac-Mana to przyjemna rocznica niemalże wiecznej gry!
Red Dead Redemption – pięć lat po premierze GTA na Dzikim Zachodzie
Michał Grygorcewicz, 18 maja 2015, 12:35
Red Dead Redemption to gra, która swoją premierą pięć lat temu udowodniła światu naprawdę wiele.To prawdopodobnie najlepszy kawałek kodu Rockstara. To na pewno najlepsza produkcja z akcją umiejscowioną na Dzikim Zachodzie i być może najważniejszy tytuł poprzedniej generacji.
Alan Wake kończy 5 lat - analiza pastiszu
Piotr Rusewicz, 14 maja 2015, 12:04
Alan Wake ma już 5 lat. To świetna okazja do przypomnienia sobie tej nietypowej, ciekawej, innej gry. Oraz rozmowy o grach jej podobnych.
Prince of Persia i Jordan Mechner - dwaj książeta gier wideo
Karol Krajewski, 24 kwietnia 2015, 12:25
Oto niespecjalnie długa historia życia i tworzenia gier przez Jordana Mechnera - ojca marki Prince of Persia, wizjonera i artysty, którego dzieła wpłynęły na całą branżę gier wideo.
Najrzadsze i najcenniejsze gry wideo – co jest warte majątek?
Jerzy Bartoszewicz, 22 kwietnia 2015, 11:13
Kolekcjonerzy gier wideo są w stanie zapłacić olbrzymie pieniądze za bardzo niepozorne i często zapomniane produkcje. Sprawdźcie przegląd najrzadszych i najcenniejszych gier, by przekonać się, czy gdzieś na waszym strychu lub w piwnicy, nie spoczywa warty majątek Święty Graal elektronicznej rozrywki.
Deus Ex: Mankind Divided – oczekiwania i obawy
Michał Jodłowski, 20 kwietnia 2015, 15:40
Deus Ex: Mankind Divided, po znakomitym Buncie Ludzkości, jest kolejnym pełnoprawnym prequelem do kultowego Deus Ex z 2000 roku. Poprzednik ustawił poprzeczkę bardzo wysoko, a oficjalne zapowiedzi i efektowny zwiastun tylko zaostrzyły apetyty fanów cyberpunku. Czy jednak ulepszanie bardzo udanej może zakończyć się wyłącznie sukcesem?
Przyglądamy się grze Armikrog - następcy kultowego Neverhood
Paweł Piróg, 20 marca 2015, 09:32
Kultowa przygodówka The Neverhood ma na karku prawie 19 lat. Najwyższa pora, by po wielu latach świetności odstąpić miejsce młodszemu plastelinowemu bratu.
Konsole - moja przesiadka ze starej generacji na nową
Daniel Malarecki, 23 stycznia 2015, 18:59
Nowa generacja konsol rozwija skrzydła a stara powoli odchodzi w zapomnienie. Nadszedł więc czas inwestycji w nowy sprzęt...
Kino zwycięzców i przegranych - filmowy rok 2014
Adam Kaczmarek, 21 grudnia 2014, 19:42
Filmowy rok 2014 dobiega końca. Jaki on był dla całej branży filmowej? Na pewno dochodowy. A dla mnie - jak każdy, w którym powstały filmy dobre i złe.
Polski crowdfunding znowu zawodzi, tym razem przez Franko 2
Adam Kaczmarek, 17 grudnia 2014, 10:24
Franko 2 nie zbije nikogo w tym roku i być może w ogóle. Kolejny projekt oparty na zbiórce został wstrzymany.
Kosmos z maszyny w No Man’s Sky albo krótka historia pewnego hype’u
Łukasz Gawełko, 4 grudnia 2014, 17:35
Jak to możliwe, że No Man's Sky cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem mediów, chociaż o samej grze wciąż wiadomo tak niewiele? Cały szkopuł polega na tym, że nieskończona różnorodność, serwowana zwłaszcza w wydaniu przestrzennym, szybko okazuje się doświadczeniem nużącym.
Po co nam Natalia Siwiec na imprezie premierowej Far Cry 4?
Jerzy Bartoszewicz, 24 listopada 2014, 17:19
Znana modelka, a właściwie celebrytka, czyli osoba znana z tego, że jest znana, pojawiła się na imprezie premierowej Far Cry 4. Wśród graczy i dziennikarzy pojawiło się pytanie – po co zapraszać takich ludzi na imprezy związane z elektroniczną rozrywką? Czy ma to sens? Otóż ma i wyjaśnię to pokrótce w niniejszym wpisie.
Publisher’s Creed – czyli jak wykorzystać embargo, by zrobić klienta na szaro
Konrad Zabłocki, 13 listopada 2014, 16:54
Opinie na temat Assassin's Creed: Unity są mocno podzielone, ale gra raczej zawiodła oczekiwania. O tym jednak dowiedzieliśmy się już po jej światowej premierze, bo tak zażyczył sobie wydawca. Czy jest to praktyka fair wobec graczy?
"Przytrzymaj X, żeby złożyć hołd" - nowe Call of Duty nie obyło się bez kontrowersji
Konrad Zabłocki, 5 listopada 2014, 16:30
Niewinna z pozoru prośba skierowana do gracza szybko obiegła Internet i stała się przyczynkiem do wielu dyskusji. Czy święte oburzenie jest w pełni uzasadnione?
Czarne dni Sony
Norbert Szamota, 30 października 2014, 20:04
Posiadacze PlayStation muszą w ostatnim czasie wykazywać się anielską cierpliwością wobec Sony. Japoński gigant ma wyraźny kryzys i fatalną serię wpadek na koncie...
Interakcja z NPC-ami czyli "odgrywanie roli” w cRPG-ach
Maciej Kubiszewski, 27 października 2014, 17:15
Zastanawialiście się kiedyś w jaki sposób "odgrywa się role" w komputerowych RPG-ach? Na czym polega interakcja z postaciami niezależnymi i towarzyszami z drużyny?
W transie Hotline Miami
Paweł Piróg, 13 października 2014, 16:52
Epileptyczna grafika, wybuchowa muzyka, paradoksalne bogactwo treści, ale przede wszystkim końcowy efekt uzależnienia, hipnozy, działania narkotyku. Tym jest Hotline Miami.
Klocki LEGO, klocki LEGO... To zabawa dla każdego!
Kamil Brycki, 10 października 2014, 16:08
Czy jest wśród nas ktoś, kto nie lubi się bawić? A jeżeli rozmawiamy o zabawie nie w kontekście tańca, śpiewu i pijactwa, to o jakiej zabawie możemy myśleć? Kiedy byłem młodszy, uwielbiałem klocki LEGO - i dalej je uwielbiam. Dlaczego?
Śródziemie: Cień Mordoru[PC] - pierwsze i drugie wrażenia
Paweł Piróg, 9 października 2014, 12:36
Powrót Śródziemia do branży cieszy i zaskakuje jakością. Nie mnie. Od samego początku gra nie napawa optymizmem i nie ma w sobie pierwiastka oryginalności.
Nie ma gier idealnych, więc jaki będzie Wiedźmin 3?
Paweł Piróg, 30 września 2014, 16:33
Wiedźmin 3 bez wątpienia będzie jedną z najbardziej dopracowanych cRPG na rynku. Problem w tym, że mimo natłoku zalet ciężko zlokalizować wady produkcji, które przecież muszą istnieć.
Tekst z okazji 15-lecia premiery Homeworld
Filip Grabski, 26 września 2014, 19:15
W Internecie wszystko musi być szybciej, więc na 3 dni przed faktyczną rocznicą zapraszam na wspominkowy tekst o genialnej grze Homeworld. 15 lat temu Relic Entertainment wypuściło na rynek jednego z najlepszych RTSów w historii.
Miasto 44 - young & beautiful & brutal
Adam Kaczmarek, 19 września 2014, 15:45
Na dobry film wojenny czekaliśmy nad Wisłą bardzo długo. Obraz Jana Komasy był produkowany od 8 lat i okazało się, że warto było czekać. To emocjonalna, heroiczna i niepozbawiona brutalnych akcentów interpretacja wydarzeń z warszawskiego powstania.
Trylogia Igrzysk Śmierci - Niesamowita filmowo-książkowa przygoda
Paweł Piróg, 12 września 2014, 18:13
Igrzyska Śmierci zewnętrznie mogą sprawiać wrażenie historyjki dla nastolatków, acz w istocie to bardzo emocjonująca, intrygująca i genialnie napisana powieść, której ekranizacja wcale nie jest gorsza.
Krótko i mało merytorycznie o tym, czy aby warto zacząć zabawę w World of Warcraft
Karol Krajewski, 1 września 2014, 18:19
To w końcu warto czy nie warto dobić do tego World of Warcraft? Cóż, według mnie jak najbardziej!
Czy gry na wyłączność mają jeszcze rację bytu?
Jerzy Bartoszewicz, 31 sierpnia 2014, 11:59
Dramat jaki wybuchł wokół informacji o czasowej „ekskluzywności” Rise of The Tomb Raider dla konsol Xbox One i Xbox 360 nakłonił mnie do przemyśleń nad problemem tytułów na wyłączność. Tak naprawdę, nigdy jeszcze nie mieliśmy tak swobodnego dostępu do poszczególnych gier na tak wielu różnych platformach, a czasem po prostu o tym zapominamy.
Serio wróć: Jazz Jackrabbit
Adrian Pilarczyk, 26 sierpnia 2014, 14:39
Pamiętacie jeszcze o grze Jazz Jackrabbit? Wyobraźcie sobie, że Epic Games, kojarzone obecnie z gatunkiem pełnokrwistych shooterów, pełnych mięsa tak tego wychodzącego z ust bohaterów, jak i z trzewi ich wrogów, kiedy rozpruje się ich za pomocą piły mechanicznej, niegdyś parało się tworzeniem sympatycznych platformówek, w których główną rolę odgrywał zając.
Wiedźmin Bagińskiego a polskie kino
Adam Kaczmarek, 25 sierpnia 2014, 15:10
Tomek Bagiński porywa się z motyką na Słońce, czyli dlaczego Wiedźmin może się jednak udać.
"Batman: Atak na Arkham" - Batman prosto z gry!
Wojciech Strzelec, 20 sierpnia 2014, 12:43
Wszystkim fanom Batmana placówka Arkham Asylum jest bardzo dobrze znana. To w niej znajdziemy największych bandziorów z Gotham, schwytanych przez człowieka-nietoperza. I to właśnie więzienie jest głównym miejscem akcji najnowszej animacji o Batmanie, która umiejscowiona jest w uniwersum znanym z ostatnich gier Rocksteady i Splash Damage.
Divinity: Original Sin - kiedyś gry były inne, to już nie wróci. A może jednak?
Adam Grabowski, 5 sierpnia 2014, 16:10
Tyle się ostatnio czyta o tym, że gry wykonane po staremu to fantasmagoria, która nie może zaoferować niczego poza rozczarowaniem. Można się nawet z takim rozumowaniem pogodzić. Tymczasem na ringu pojawia się zawodnik, który ma do powiedzenia w tej kwestii coś innego.
Wrażenia z bety Destiny, czyli jak Activision pozwoliło mi zaoszczędzić dwieście złotych
Karol Krajewski, 30 lipca 2014, 19:38
Po zabawie z betą Destiny jestem strasznie zawiedziony. Nie tego się spodziewałem po produkcji z takim funduszem. Niby jest tu dużo rzeczy, ale każda wydaje się być niedopracowana i ogólnie pusta. Nie rozumiem skąd wziął się na to hype.
Dlaczego beta Destiny mnie kupiła - 5 powodów
Jerzy Bartoszewicz, 29 lipca 2014, 16:17
Alfa i betatesty nowej produkcji studia Bungie utwierdziły mnie w przekonaniu, że może się ona okazać jedną z najlepszych serii raczkującej jeszcze nowej generacji konsol. Podczas gdy z pewnych względów nie trafiało do mnie Halo, przy Destiny bawiłem się dotychczas naprawdę bardzo dobrze. W niniejszym wpisie opisuję pięć rzeczy, które mocno przyciągają mnie do tego tytułu.
Współczesne gry rozleniwiają na przykładzie Divinity: Original Sin
Karol Krajewski, 24 lipca 2014, 16:05
Divinity: Orginal Sin to dla mnie takie małe objawienie. Produkcja ta oduczyła mnie mechanik, które istnieją w tejże branży od kilku lat. Włączyła mi myślenie, które ostatnio stało się strasznie niemodne, w szczególności w gatunku RPG.
Najlepsza gra na wakacje
Paweł Piróg, 22 lipca 2014, 13:10
Lecicie na Filipiny, Karaiby, albo na Teneryfę? Nie? Nic nie szkodzi. Egzotyczną przygodę możesz przeżyć przed swoim komputerem lub konsolą.