Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 21 maja 2013, 08:08

autor: Piotr Doroń

Syberia - przygodówkowy klasyk od teraz także na iOS

Syberia od studia Microids, będąca jedną z najciekawszych pecetowych przygodówek XXI wieku, jest rozpamiętywana z niemałym rozrzewnieniem. Tytuł zdobył uznanie nie tylko graczy, ale i krytyków, trafiając na przestrzeni 11 lat, jakie minęły od jego premiery na PC, na szereg dodatkowych platform sprzętowych (PlayStation 2, Xbox i Nintendo DS). W tym tygodniu dołączył do nich mobilny port przeznaczony dla urządzeń z systemem iOS. Póki co, Syberia dostępna jest tylko w ofercie kanadyjskiego App Store.

Syberia od studia Microids, będąca jedną z najciekawszych pecetowych przygodówek XXI wieku, jest rozpamiętywana z niemałym rozrzewnieniem. Tytuł zdobył uznanie nie tylko graczy, ale i krytyków, trafiając na przestrzeni 11 lat, jakie minęły od jego premiery na PC, na szereg dodatkowych platform sprzętowych (PlayStation 2, Xbox i Nintendo DS). W tym tygodniu dołączył do nich mobilny port przeznaczony dla urządzeń z systemem iOS. Póki co, Syberia dostępna jest tylko w ofercie kanadyjskiego App Store.

Choć wydawca, firma Big Fish Games, dotąd nie określił czy i kiedy możemy spodziewać się wydania gry w pozostałych regionach świata, w tym w Europie, to wątpliwym jest, by tytuł takiego kalibru nie został udostępniony szerszemu gronu odbiorców. Warto przy okazji zauważyć, że gra rozprowadzana jest w modelu free-to-play. Po pobraniu darmowej wersji demonstracyjnej, gracze mogą zdecydować się na wykupienie jednego z trzech epizodów (kolejne dwa opublikowane zostaną w późniejszym czasie), na które podzielone zostały przygody Kate Walker. Wszystko wskazuje na to, że zakup każdego z nich wiązać się będzie z wydatkiem 4,99 dolarów, czyli około 16 zł.

iOS-owy port Syberii został dostosowany pod kątem sterowania. Grę kontroluje się w całości za pomocą ekranu dotykowego. Odbywa się to w sposób niezwykle naturalny – wszak tytuł jest reprezentantem gatunku przygodówek point’n’click. Nieznacznie zmodyfikowano jedynie interfejs, tak aby w większym stopniu odpowiadał on specyfice urządzeń mobilnych. Wersja na mobilne platformy firmy Apple posiada pełny dubbing, co podnosi nie tylko wagę produkcji, ale też jej wartość w oczach fanów. Większym zmianom nie poddano też szaty graficznej – w dalszym ciągu stanowi ona połączenie dwuwymiarowych, prerenderowanych teł oraz trójwymiarowych postaci.

W Syberii gracz wciela się w Kate Walker, prawniczkę z Nowego Jorku, która została wynajęta przez firmę zabawkarską, by doprowadzić do końca przejęcie pewnej europejskiej fabryki zabawek. Akcja rozpoczyna się w momencie, gdy bohaterka przyjeżdża na miejsce i dowiaduje się, że właścicielka przedsiębiorstwa, Anna Voralberg, nie żyje. Kate wszczyna wówczas poszukiwania spadkobiercy, Hansa Voralberga. W tym celu odwiedza wiele zróżnicowanych lokacji (m.in. miasteczko industrialne, kopalnię i nadmorski kurort) i stawia czoło zagadkom wymagającym logicznego myślenia. Współautorem scenariusza do gry jest francuski pisarz, Benoit Sokal.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej