autor: Bartosz Świątek
Streaming źródłem niemal połowy dochodów całej branży muzycznej
Raport przygotowany przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego wskazuje, że streaming odpowiada już za 47% dochodów generowanych przez branżę muzyczną.
Raport opublikowany wczoraj przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (International Federation of Phonographic Industry – IFPI) pokazuje, że streaming muzyki błyskawicznie zyskuje na popularności. W 2018 roku strumieniowanie odpowiadało za 47% globalnych dochodów całej branży muzycznej (a w Stanach Zjednoczonych jest to aż 75%). Rozwiązania tego typu wygenerowały 19,1 mld dolarów – o 34% więcej niż rok wcześniej, co niemal dokładnie pokrywa się ze statystyką obrazującą wzrost liczby płatnych subskrypcji (32%).
To właśnie płatne usługi odpowiadają za przeszło 1/3, bo aż 37% dochodów z muzyki (10%, których brakuje do statystyki cytowanej w pierwszym akapicie to pieniądze z reklam, którymi okraszone są darmowe streamy). Rozwój strumieniowania jest korzystny dla całego rynku, który urósł w 2018 r. o blisko 10%. To czwarty rok wzrostów z rzędu, po wcześniejszej, wieloletniej zapaści.
W miarę, jak rynki muzyczne rozwijają się i ewoluują, konieczne jest tworzenie odpowiedniej infrastruktury prawnej i biznesowej w celu zapewnienia uczciwej wyceny muzyki oraz zwrotu dochodów właścicielom praw autorskich w celu wsparcia kolejnego cyklu rozwoju – przekonuje Frances Moore, dyrektor generalny IFPI.
W USA usługi umożliwiające streamowanie muzyki od 2015 roku generują więcej pieniędzy niż sprzedaż płyt CD. Błyskawiczne tempo przejmowania przez nie kolejnych części rynku muzycznego naprawdę robi wrażenie.
- International Federation of Phonographic Industry – strona oficjalna
- Spotify – strona oficjalna
- Tidal – strona oficjalna