Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 kwietnia 2019, 17:13

Steam kochany, Epic, EA i Apple znienawidzone – badania opinii graczy

Z badania przeprowadzonego przez firmę DFC Intelligence wynika, że Steam cieszy się wśród graczy bardzo dobrą opinią. Podobnie mają się sprawy z producentami konsol, a także z… Google. Po drugiej stronie barykady znajdują się natomiast firmy Apple, Electronic Arts oraz Epic Games, które raczej nie mają powodów do zadowolenia.

DFC Intelligence, czyli amerykańska firma zajmująca się doradztwem i analizami rynkowymi w zakresie szeroko pojętej „interaktywnej rozrywki”, przeprowadziła badanie mające na celu sprawdzenie zadowolenia graczy z usług świadczonych przez poszczególne firmy i jakości należących do nich marek. Wynika z niego, że firma Epic Games będzie musiała sporo się natrudzić, by realnie zagrozić Valve. Steam bowiem może się pochwalić zdecydowanie największym odsetkiem zadowolonych użytkowników spośród wszystkich firm lub marek wymienionych w ankiecie. Inna sprawa, że dobrą opinią wśród graczy cieszy się również Google, które w zeszłym miesiącu zapowiedziało Stadię – usługę streamingową w założeniach mającą sprawić, iż gracze nie będą już potrzebować mocnych komputerów oraz konsol.

Starcie Epic Games Store i Steama można porównać do pojedynku Dawida i Goliata… tylko że to Goliat jest w tej opowieści ulubieńcem ludu. (źródło obrazka: kanał gameranx w serwisie YouTube) - Steam kochany, Epic, EA i Apple znienawidzone – badania opinii graczy - wiadomość - 2019-04-11
Starcie Epic Games Store i Steama można porównać do pojedynku Dawida i Goliata… tylko że to Goliat jest w tej opowieści ulubieńcem ludu. (źródło obrazka: kanał gameranx w serwisie YouTube)

Jak można się przekonać, rzucając okiem na poniższy wykres, ponad połowa ankietowanych ma pozytywny stosunek do Steama; samo Valve odnotowało nieco gorszy (ale wciąż dobry) wynik. Firma Epic Games aktualnie nie ma zbyt wielu powodów do zadowolenia – sympatię do niej deklaruje mniej niż dziesięć procent graczy, a za nią znalazły się jedynie Electronic Arts oraz Apple. Narzekać nie mogą natomiast wiodący producenci konsol, czyli Sony, Microsoft i Nintendo, które to marki są niemal jednakowo mocne.

Wykres obrazujący odsetek graczy mających pozytywną opinię na temat danej firmy.
Wykres obrazujący odsetek graczy mających pozytywną opinię na temat danej firmy.

Poza tym warto zauważyć, że ankietowani mają pozytywny stosunek zarówno do samego Google, jak i do będącego jego własnością serwisu YouTube. Co to oznacza dla wyżej wspomnianej Stadii? Cóż, tak naprawdę… niewiele. Jak zauważają autorzy badania, Google jest firmą znaną głównie ze swoich darmowych usług (czemu zapewne zawdzięcza dobrą opinię) i będzie musiało znaleźć sposób, by przekonać graczy do Stadii. Oczywiście sprawę komplikuje fakt, że ta ostatnia będzie płatna, co raczej nie pozostanie bez wpływu na nastawienie graczy do samej firmy.

Na koniec – słowo o samym badaniu. Otóż ankietę wypełnił tysiąc graczy z całego świata (pomijając Azję), w przedziale wiekowym od trzynastu do trzydziestu lat. Można gdybać, że uzyskane wyniki byłyby nieco inne, gdyby badaniu poddano na przykład wyłącznie osoby ze Stanów Zjednoczonych.

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

więcej