Sprzedaż pism komputerowych w latach 2007-2016. Coraz mniejsze zainteresowanie prasą papierową
Portal Wirtualnemedia.pl opublikował interesujące dane dotyczące kondycji polskiej branży pism komputerowych w latach 2007-2016. Nie są one dla niej zbyt optymistyczne. Poznaliśmy również najchętniej kupowany magazyn o grach i sprzęcie w 2016 roku.
Sprzedaż czasopism komputerowych w latach 2007-2016
Serwis Wirtualnemedia.pl opublikował na swoich łamach kilka interesujących danych dotyczących kondycji rynku prasy komputerowej w ostatnim czasie. Na największą uwagę zasługuje wykres ukazujący to, jak radziły sobie polskie magazyny o grach i sprzęcie w latach 2007-2016. Wnioski, jakie można z niego wysnuć, nie są zbyt optymistyczne dla naszych rodzimych periodyków. Rynek czasopism komputerowych w Polsce cały czas się kurczy. Z roku na rok papierowe magazyny czyta coraz mniej osób.
Bardzo duży spadek liczby odbiorców zaliczył „PC Format” (Wydawnictwo Bauer). W 2007 roku udało się sprzedać średnio miesięcznie 152 469 tysięcy egzemplarzy. W 2016 roku liczba średnio sprzedawanych sztuk magazynu w miesiącu spadła o 72%. Średnia miesięczna sprzedaż „Komputer Świata” (Ringier Axel Springer Polska) spadła o 61,52%, a „Chipa” (Burda Communications), który ma wkrótce zniknąć z rynku, aż o 85,28%. Najbardziej stabilną średnią miesięczną sprzedaż w kolejnych latach miało „CD-Action” (Wydawnictwo Bauer), która od 2007 roku spadła „tylko” o 26,6%.
Co ciekawe, tylko w przypadku „Chipa” spadek z roku na rok był systematyczny. „PC Format” miał niewielką zwyżkę sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku w 2012, lecz szybko tendencja zniżkowa wróciła na swoje tory. W przypadku „CD-Action” i „Komputer Świata” kwestia ta nie jest już tak oczywista. Były lata, gdy można było zauważyć wzrost dystrybucji w stosunku do poprzedniego roku, lecz ostatecznie każde opisywane czasopismo zakończyło rok 2016 z wyraźną stratą w stosunku do 2007. Dokładne dane z poszczególnych lat można znaleźć tutaj.
Sprzedaż czasopism komputerowych w 2016 roku
Żadnemu czasopismu nie udało się również poprawić średnich miesięcznych wyników sprzedaży w stosunku do 2015 roku. W 2016 na pierwszym miejscu uplasował się magazyn „CD-Action”, co tak naprawdę jest już normą na polskim rynku. Miesięcznik w ubiegłym roku sprzedawał się średnio miesięcznie w nakładzie 71 573 egzemplarzy, co stanowi spadek o 9,49% w porównaniu z rokiem 2015 (wówczas było to 79 080 egzemplarzy). Na drugim miejscu uplasował się „PC Format” z 41 518 sprzedanymi egzemplarzami (spadek aż o 19,07%). Trzecie miejsce przypadło natomiast „Komputer Światowi”, który może pochwalić się 32 891 sprzedanymi egzemplarzami (spadek o 6,76%). Ostatnie miejsce okupuje „Chip”. W zeszłym roku sprzedawał się on średnio miesięcznie w zaledwie 8 999 egzemplarzach (spadek o 15,24%).
Niezbyt różowo dla rynku prasy komputerowej wyglądają również dane sprzedaży z grudnia 2016 roku. Wciąż najlepiej sprzedawało się „CD-Action” (63 552 egzemplarzy), jednak w porównaniu z tym samym miesiącem w 2015 roku pismo zaliczyło spadek aż o 35,54%. „PC Format” zajął drugie miejsce z 42 209 sprzedanych egzemplarzy (spadek o 23,91%), trzecie przypadło „Komputer Światowi” (28 819 sprzedanych egzemplarzy; spadek o 24,45%), a czwarte „Chipowi” (sprzedano 8 846 egzemplarzy, co stanowi spadek o 6,93% w stosunku do grudnia 2015 roku).