Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 listopada 2008, 11:44

autor: Filip Grabski

Spore na liście 50-ciu najlepszych wynalazków 2008 roku według magazynu Time

Amerykański tygodnik Time umie doceniać nowoczesne technologie. W grudniu 2006 r. osobowością roku zostaliśmy my – użytkownicy Internetu, w ramach docenienia rewolucji Web 2.0. Dziś Time prezentuję listę najciekawszych wynalazków roku, na której znalazła się gra Spore.

Amerykański tygodnik Time umie doceniać nowoczesne technologie. W grudniu 2006 r. osobowością roku zostaliśmy my – użytkownicy Internetu, w ramach docenienia rewolucji Web 2.0. Dziś Time prezentuję listę najciekawszych wynalazków roku, na której znalazła się gra Spore.

Zapowiadany jako coś w rodzaju rewolucji w świecie gier, Spore generalnie został przyjęty przychylnie przez środowisko (serwis Metacritic mówi o średniej ocen na poziomie 84), ale przez samych graczy już mniej (wspomniany Metacritic pokazuje, że oceny użytkowników są dużo mniej przyjazne – niecałe 5/10). Na GOLu sytuacja wygląda nieco lepiej (8/10 w recenzji, 8,2/10 w ocenie czytelników), ale kontrowersje dotyczące gry Willa Wrighta z pewnością są zauważalne. O grze się jednak mówi, a to przekłada się na sprzedaż –2 miliony kopii należy uznać za sukces.

Spore zostało również zauważone przez ludzi z Time'a układających wspomnianą listę 50-ciu najciekawszych wynalazków mijającego roku. Gra Wrighta uplasowała się na dwudziestej pozycji z tytułem „gra o wszystkim”. Opis głosi: „To świętokradztwo, geniusz lub obie te rzeczy – wziąć całą ewolucję gatunku, od jednokomórkowej molekuły po odkrywające galaktykę świadome organizmy – i zamienić w grę wideo. Ale dokładnie to zrobił Will Wright. Jest to człowiek, który stworzył Simsy – grę o codziennym życiu na przedmieściach, ale najwyraźniej stwierdził, że panorama ludzkich zachowań jest zbyt ograniczająca, bowiem spędził siedem lat tworząc Spore: grę, w której gracze projektują własną formę życia i prowadzą ją przez różne aspekty rozwoju, prze całe wieki, od barbarzyństwa po cywilizację.”

I pięknie to wygląda, trzeba przyznać. Sam koncept gry również jest niezwykły, choć trzeba przyznać, że towarzystwo, w jakim Spore się znalazło, jest co najmniej nietuzinkowe. Przykłady? Miejsce 49. Jedzenie ulepszane dźwiękiem – pewien kucharz odkrył, że ostrygi podawane przy akompaniamencie dźwięków morza wydają się o 30% bardziej słone, niż gdy są jedzone przy odgłosach wydawanych przez zwierzęta hodowlane. Miejsce 24. Bioniczne szkła kontaktowe – uzbrojone w mikroskopijne diody LED wyświetlają proste obrazy bezpośrednio na oku. Miejsce 9. - Internet w kosmosie, a miejsce 1. to komercyjny test DNA. Jak widać lista jest niebanalna. Całość odnajdziecie pod tym adresem.

A na sam koniec – gratulacje Willu Wrighcie, gratulacje Spore!

 

Spore na liście 50-ciu najlepszych wynalazków 2008 roku według magazynu Time - ilustracja #1
Miejsce 20. Gra o wszystkim

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko) oraz opiekuje się ciekawostkami filmowymi dla Filmomaniaka. Od 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj. Prywatnie ojciec, mąż, podcaster (od 8 lat współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej