Sony ujawnia dane za rok fiskalny 2008; PS3 Slim w produkcji?
31 marca już daleko za nami, przyszła więc pora, by Sony pochwaliło się obszernym podsumowaniem zakończonego ponad miesiąc temu roku fiskalnego. W skrócie? Sprzedaż gier rośnie, sprzedaż PlayStation 3 rośnie, ale Sony wciąż traci.
31 marca już daleko za nami, przyszła więc pora, by Sony pochwaliło się obszernym podsumowaniem zakończonego ponad miesiąc temu roku fiskalnego. W skrócie? Sprzedaż gier rośnie, sprzedaż PlayStation 3 rośnie, ale Sony wciąż traci.
A nieco rozwijając powyższy wstęp: Sony poinformowało, że sprzedaż gier na flagową konsolę firmy poszła zdecydowanie w górę. Rok fiskalny 2008 (trwający od 1.04.2008 do 31.03.2009) w porównaniu z 2007 przyniósł wzrost sprzedanego oprogramowania o 79%, do ponad 103 milionów sztuk. Ale sukces odtrąbiono tylko w przypadku PS3. Mniejsze siostry (PlayStation 2 i Portable) odnotowały 46-procentową stratę w sprzedaży gier (w sumie sprzedano 83,5 miliona sztuk). Sytuacja ta odzwierciedlona jest w rynkowej kondycji samych konsol: PS3 zdobyło dodatkowe 10% w porównaniu z rokiem ubiegłym (z 9,12 miliona sprzedanych pudeł w 2007 wskoczono na 10,06 miliona sztuk w 2008), sprzedaż PSP wzrosła o skromne 2% (do ponad 14 milionów sztuk), a PS2 odczuło dotkliwy spadek – 42% w dół, do „jedynie” 7,9 miliona sztuk (choć musicie przyznać, że jak na tak wiekowy sprzęt, stara PlayStation nadal zaskakuje wigorem).
I choć dane te wyglądają naprawdę dobrze, to Sony wciąż jest pod kreską. Ogólna sprzedaż sprzętu z rodziny PlayStation spadła o 18% w porównaniu z rokiem ubiegłym (winą obarcza się dramatyczny spadek popularności PS2 i szalejące kursy wymiany walut). Dzięki obniżonym kosztom produkcji PS3 dywizja Sony odpowiedzialna za gry zdołała obniżyć straty z poziomu 124 miliardów jenów (ok. 1,3 miliarda dolarów) w roku fiskalnym 2007 do 58,5 miliarda jenów (ok. 612 milionów dolarów) w 2008. Ogólna wysokość straty całego koncernu Sony za miniony okres wyniosła zaś niemal równy miliard dolarów. Tym niemniej Japończycy patrzą w przyszłość optymistycznie – tegoroczna sprzedaż PS3 ma wzrosnąć z 10 do 13 milionów sztuk, PSP najpewniej poprawi swój wynik o 2 miliony (do 16 milionów), a PS2 straci kolejne 2 miliony sprzedanych sztuk. Z kolei sprzedaż oprogramowania na wszystkich konsolach ma osiągnąć pułap 240 milionów kopii.
Być może w wykonaniu tego zadania pomoże odświeżona wersja PS3 – coś na wzór wersji Slim poprzedniej generacji. Choć Sony niczego nie potwierdza, na pewnym chińskim forum pojawiły się fotografie rzekomo wprost z fabryki, pokazujące nową, odchudzoną wersję PS3. Oczywiście na owym forum zdjęć już nie ma, ale serwis 1up uwiecznił je dla potomnych. Podoba się? Mnie się podoba, choć jakby mniej się błyszczy.