Sieciowa dystrybucja na konsolach jest opłacalna
Analitycy z organizacji Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR) dowodzą, że wydawcy, którzy zdecydowali się udostępniać dodatkowe płatne materiały do gier za pośrednictwem Sieci niemal dwukrotnie mogą podwoić zyski ze sprzedaży każdego tytułu.
Analitycy z organizacji Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR) dowodzą, że wydawcy, którzy zdecydowali się udostępniać dodatkowe płatne materiały do gier za pośrednictwem Sieci niemal dwukrotnie mogą podwoić zyski ze sprzedaży każdego tytułu.
Nie jest tajemnicą, że koszt produkcji gier komputerowych i video z roku na rok ciągle wzrasta. W związku z tym, konieczne stało się poszukiwanie nowych, alternatywnych ścieżek w dotarciu klienta. Jedną z nich jest właśnie Internet i zawartość cyfrowa, udostępniana w wielu wyspecjalizowanych serwisach (Steam, GameTap). Nie inaczej sprawa wygląda z rynkiem konsolowym, na którym, wraz z premierą platform nowej generacji, możliwość ściągania gier czy też dodatków do nich stała się codziennością.
Według EEDAR, gry na Xboxa 360 oferujące dodatkową zawartość poprzez usługę Xbox Live Marketplace sprzedają się lepiej o 129%, w przypadku PlayStation 3 liczba ta wynosi 16%.
Najwięcej gier oferuje Nintendo, zaś na Xboxa 360 dostępnych jest najwięcej tytułów oryginalnych (77%), nigdy wcześniej nie publikowanych. Nieco inaczej wygląda to, jeżeli uwzględnić rozmiar pełnych gier i dodatków do nich. Wtedy na pierwsze miejsce wysuwa się Xbox 360 (106,5GB), na drugim zaś znajduje się PlayStation 3 (19,2GB), przy czym każdy z oferowanych na PS Store dodatków jest średnio dwukrotnie większy od tych z XBLM.
Specjaliści z EEDAR wyliczyli również, że 84% gier oferowanych w usłudze Microsoftu zawiera element funkcjonalności sieciowej. Może to być możliwość gry przez Live, leaderboardy, śledzenie statystyk czy chat głosowy. W przypadku konsoli Sony liczba ta wynosi 45%, natomiast Nintendo zupełnie nie przejęło się modą panującą na wspólne, sieciowe granie.
Gry dostępne na konsole w cyfrowej dystrybucji
- W sumie, trzy usługi oferują 187 gier, z czego 51% z nich to gry przeznaczone dla Wii
- Rozpiętość cenowa w przypadku PS3 waha się od $4.99 do $19.99 (średnia $5.99), najczęściej jest to jednak $6.17.
- Xbox 360 – od $5 do $15 ($10), w tym przypadku normą jest $7.53.
- Wii – od $1.00 do $10.00 ($6.00), zwykle $6.69.
- W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy od premiery danej konsoli, na XBLM ukazało się 21 tytułów, na PS Store 29 tytułów, a na Virtual Console 95 tytułów.
- 39% gier jest z gatunku arcade, 21% to gry akcji. 94% z tych arcade’owych ukazało się wcześniej na innych systemach.
Zawartość dodatkowa oferowana w cyfrowej dystrybucji:
- Siódma generacja konsol (PS3, Wii, Xbox 360) oferując możliwość ściągania dem i trailerów generuje ogólną wyższą sprzedaż niż poprzednie generacje.
- Gry, w przypadku których udostępniono demo i trailer generują o 69% więcej dochodu niż tytuły bez takiej promocji.
- Gry z udostępnionym jedynie demem, ale bez trailerów generują dochód większy o 62%.
- Gry z samym tylko trailerem, bez żadnego dema, generują dochód wyższy o 72%.
- 94% zawartości dodatkowej oferowane jest na Xboxa 360. Jedynie 6% na PS3, zaś usługi wirtualne Wii nie oferują kompletnie nic.
- Całkowita wartość oferowanych na XBLM dodatków do gier jest warta ponad czterdzieści razy więcej niż ta, którą oferuje PS Store.
- 89% dodatków na PS3 jest darmowa, na Xboxa 360 wskaźnik ten wynosi jedynie 29%.
- Średnia cena dodatków waha się od $1.69 (Xbox 360) do $1.97 (PS3).