Sega kupiła autorów Company of Heroes 2, Koch Media przejęło deweloperów Saints Row, koniec twórców Darksiders - wyniki aukcji aktywów THQ
Aukcja aktywów THQ dobiegła końca. Wśród zwycięzców licytacji znalazła się m.in. firma Sega, która kupiła studio Relic i serię Company of Heroes oraz niemieckie Koch Media, które nabyło zespół Volition i cykl Saints Row. Niestety, nie było chętnych na znane z Darksiders studio Vigil, co oznacza koniec tego dewelopera.
Dobiegła końca aukcja, na której licytowano aktywa postawionej w stan bankructwa firmy THQ. Sprzedano większość będących własnością wydawcy zespołów deweloperskich oraz największych marek. Uzyskano w sumie około 100 mln dolarów, co wystarczy jednak tylko na częściowe pokrycie zobowiązań względem wierzycieli. Rezultaty aukcji muszą jeszcze zostać ostatecznie zaakceptowane przez sąd, ale nic nie wskazuje na to, aby miały być z tym jakieś problemy.
Najcenniejszym kawałkiem tortu okazało się studio Relic Entertainment, wraz ze wszystkimi prawami do Company of Heroes 2. Zestaw ten nabyła firma Sega za 26,6 mln dolarów, przelicytowując o 300 tys. konkurencyjną ofertę przedsiębiorstwa Zenimax Media. Fani zespołu powinni być zadowoleni z tego rezultatu aukcji. Sega bardzo dobrze obchodzi się z będącymi jej własnością pecetowymi deweloperami, czyli Sports Interactive (seria Football Manager) oraz Creative Assembly (cykl Total War). Firma cały czas inwestuje w rozwój obu studiów, podczas gdy jej konsolowe zespoły dotykają cięcia. Pod jej skrzydłami Relic będzie w najbardziej komfortowej sytuacji od wielu lat.
Warto dodać, że na aukcję nie była wystawiona licencja na markę Warhammera 40,000. Będąca jej właścicielem firma Games Workshop słynie z wyjątkowo rygorystycznych kontraktów i pojawiły się spekulacje, że po bankructwie THQ wszystkie prawa wróciły do Games Workshop. Jeśli tak się stało, to należy się spodziewać, że licencję samodzielnie wykupi wkrótce Sega. Zwłaszcza, że obie firmy podpisały niedawno kontrakt, który zaowocuje stworzeniem komputerowych adaptacji Warhammer Fantasy Battle. Tym samym dwie odnogi marki znalazłyby się pod jednym dachem.
Drugim najcenniejszym aktywem THQ okazało się studio Volition, wraz ze wszystkimi prawami do serii Saints Row. Zestaw ten za 22,3 mln dolarów przejęła firma Koch Media, która wydaje gry pod szyldem Deep Silver. Wynik tej aukcji był sporym zaskoczeniem. Saints Row to zdecydowanie najlepiej sprzedająca się seria THQ, a mimo to Relic został kupiony za wyraźnie większą sumę. W rzeczywistości jednak taka wycena ma sens. Company of Heroes 2 znajduje się już bowiem na końcowym etapie produkcji, podczas gdy nowy właściciel Volition będzie musiał wpierw wpompować w studio sporą sumę, zanim kolejne Saints Row trafi do sprzedaży. Niespodzianką było również samo zwycięstwo Koch Media, które przelicytowało znacznie większe firmy, w tym Ubisoft. Najwyraźniej po wielomilionowych wynikach sprzedaży Dead Island niemiecki wydawca zasmakował w wielkich sukcesach.
Wysłannicy Ubisoft nie wrócą jednak do domu z pustymi rękoma. Wygrali oni bowiem aukcję, na której sprzedawano wewnętrzne studio deweloperskie THQ zlokalizowane w Montrealu. Za całą, kilkusetosobową załogę, wraz z prawami do znajdujących się w produkcji, choć wciąż nieujawnionych, gier 1666 i Underdog, zapłacili jedynie 2,5 mln dolarów. Jest to świetna inwestycja dla wydawcy, zwłaszcza, że jego największe studio mieści się w tym samym mieście.
Jedyną osobą, która może czuć się niezręcznie z powodu całej sytuacji jest ojciec serii Assassin’s Creed Patrice Desilets. Kilka lat temu odszedł on bowiem z Ubisoftu do THQ. Pierwszy z tych wydawców próbował wtedy nieskutecznie zablokować ten transfer na drodze sądowej. Warto dodać, że przedstawiciel nowego właściciela studia poinformował, że jest jeszcze zbyt wcześnie, aby stwierdzić, czy w wyniku sprzedaży Desilets powróci do Ubisoftu.
Przedmiotem aukcji były również prawa wydawnicze do gier opracowywanych we współpracy z deweloperami nie będącymi własnością THQ. Studio Crytek za marne 500 tys. dolarów kupiło wszystkie prawa do serii Homefront, co ma sens, gdyż właśnie ten zespół zajmuje się produkcją części drugiej. Podobny manewr próbowało wykonać studio Turtle Rock (autorzy pierwszego Left 4 Dead), licytując prawa do tworzonej przez siebie i wciąż nieujawnionej gry Evolve. Skromna oferta dewelopera w wysokości 250 tys. dolarów została jednak kompletnie przebita przez firmę Take-Two, która wyłożyła na zakup tej gry 10,8 mln dolarów.
Ponadto Koch Media za 5,8 mln dolarów nabyło prawa wydawnicze do Metro 2033 i Metro: Last Light, natomiast Ubisoft wyłożyło 3,2 mln dolarów na zakup South Park: The Stick of Truth, nad którym pracuje studio Obsidian Entertainment. W przypadku tej ostatniej produkcji pojawiły się jednak pewne problemy. Będąca właścicielem całej marki firma South Park Digital Studios złożyła do sądu wniosek o wstrzymanie transferu praw aż do osiągnięcia przez nią porozumienia z Ubisoftem oraz otrzymania odpowiednich gwarancji i zaległych zobowiązań.
Największym przegranym okazało się będące własnością THQ studio Vigil, czyli autorzy serii Darksiders. Niestety, żadna z biorących udział w aukcji firm nie wykazała zainteresowania zakupem tego zespołu. Prawa do cyklu mogą zostać jeszcze sprzedane w późniejszym terminie (zainteresowanie nimi wyraziło japońskie studio Platinum Games), ale cała załoga została zwolniona. Na forum NeoGAF szef studia, Ben Cureton, opublikował list otwarty, w którym podziękował swoim kolegom z zespołu za wszystkie lata wspólnej pracy. Wspomniał również o znajdującym się we wczesnych stadiach produkcji projekcie Crawler, który w obecnej sytuacji nigdy nie zostanie zrealizowany.
Warto na koniec dodać, że część z należących do THQ praw i marek, w tym Homeworld, nie była przedmiotem aukcji. Te aktywa zostaną sprzedane w kolejnych fazach postępowania upadłościowego. Grupa zdesperowanych fanów wspomnianej serii rozpoczęła zbiórkę na serwisie Indiegogo, która ma umożliwić im „ocalenie” cyklu, choć osobiście preferowalibyśmy raczej, aby te prawa znalazły się w posiadaniu firmy Sega. Na koniec warto dodać, że według najnowszych plotek, prawa do wrestlingowej licencji WWE nabyło Take-Two Interactive.