autor: Zuzanna Domeradzka
Już prawie nikt nie kupuje gier w pudełkach na PC; branża na minusie w 2022
Rynek gier na PC w 2022 roku uzyskał wyższy przychód niż w poprzednim. Mimo to gracze wciąż wydają więcej na tytuły mobilne, a cała branża growa jest na minusie. Zobaczcie podsumowanie tego roku na podstawie dostępnych danych analitycznych.
Rok 2022 lada moment dobiegnie końca. W ostatnim okresie premier doczekała się masa dobrych gier takich jak A Plague Tale: Requiem, Elden Ring, Evil West czy God of War: Ragnarok. Ile rzeczywiście wart jest rynek gier, biorąc pod uwagę minione dwanaście miesięcy, i jaki procent stanowią wydatki na produkcje na PC czy konsole?
Portal GamesIndustry.biz zestawił co ważniejsze informacje podsumowujące rok na kilku wykresach, posługując się publicznie dostępnymi danymi od różnych firm analitycznych. Okazuje się, że cały rynek growy jest wart aż o 4,3% mniej w porównaniu do 2021 roku, bo „tylko” 184,4 miliarda dolarów (via Newzoo.com). Względem zeszłego roku wyłącznie gry pecetowe zarobiły więcej. Dokładne dane możecie przeanalizować poniżej.
- Rynek gier mobilnych: 92,2 miliarda dolarów przychodu, co stanowi 50% wartości całego rynku (o 6,2% mniej niż w zeszłym roku).
- Rynek gier konsolowych: 51,8 miliarda dolarów przychodu, co stanowi 28% wartości całego rynku (o 4,2% mniej niż w zeszłym roku).
- Rynek gier pecetowych: 38,2 miliarda dolarów przychodu, co stanowi 21% wartości całego rynku (o 1,8% więcej niż w zeszłym roku).
- Rynek gier przeglądarkowych: 2,3 miliarda dolarów przychodu, co stanowi 1% wartości całego rynku (o 16,7% mniej niż w zeszłym roku).
Jeśli zaś chodzi o to, w jakiej postaci gracze kupują dane tytuły, to dystrybucja cyfrowa niekwestionowanie wygrywa z pudełkową, nawet biorąc pod uwagę produkcje konsolowe. I tak na gry w wersjach cyfrowych wydaliśmy w 2022 roku 173,8 miliarda dolarów (czyli o 4% mniej niż w zeszłym roku), a na te na nośnikach fizycznych raptem 10,7 miliarda dolarów (aż o 10,1% mniej niż w zeszłym roku). Poniżej zobaczycie zestawienie procentowe.
- Gry na PC: wersje cyfrowe 98%, wersje pudełkowe 2% całości.
- Gry konsolowe: wersje cyfrowe 72%, wersje pudełkowe 28% całości.
Warto wspomnieć również o bestsellerach w poszczególnych państwach. W 2022 roku w Wielkiej Brytanii najlepiej sprzedawała się FIFA 23, w Japonii Splatoon 3, a w Stanach Zjednoczonych Call of Duty: Modern Warfare 2 (via GfK, Famitsu i NPD Group).
Ponadto Elden Ring jest jedną z pozycji zasługujących na największą uwagę spośród produkcji debiutujących w tym roku. Nie dość, że FromSoftware udowodniło to, odbierając tytuł najlepszej gry na The Game Awards 2022, to jeszcze okazuje się, iż jest to najwyżej oceniany tytuł w serwisie Metacritic. Biorąc pod uwagę wersje na PlayStation 5 oraz Xboxy Series X/S, Elden Ring cieszy się średnią ocen na poziomie 96%. Co ciekawe, jest to również trzecia najczęściej wyszukiwana w Google gra w tym roku (biorąc pod uwagę użytkowników ze Stanów Zjednoczonych).