„Hero Pass dosłownie zrujnuje tę grę” - popularne darmowe MMORPG na Steam mierzy się z review bombingiem [Aktualizacja]
Darmowe RuneScape znowu podpadło graczom przez mikrotransakcje, tym razem w formie nowej przepustki (ze starymi problemami).
Aktualizacja
Tak jak zapowiadano, studio Jagex opublikowało drugą notkę dotyczącą Hero Passa, przyznając, że „zawaliło sprawę”:
Popełniliśmy poważny błąd w ocenie [sytuacji – dop. red.], za co przepraszamy. Musimy się nad tym zastanowić i wyciągnąć wnioski. Oznacza to również, że musimy poświęcić więcej czasu na słuchanie społeczności i współpracę z nią. O tym, jak i dlaczego do tego doszło, porozmawiamy innym razem, a teraz najważniejsze jest to, co z tym zrobimy.
„Co z tym zrobimy” sprowadza się do kilku kwestii, w tym usunięcia elementów pay-to-win poprzez m.in. całkowite pozbycie się opcji wykupywania poziomów przepustki oraz przeniesienie bonusów do doświadczenia bezpłatnych etapów Hero Passa. Poza tym twórcy w pełni przywrócą dotychczasowy system dziennych zadań (aczkolwiek może to zająć kilka tygodni), a nagrody przepustki mają być łatwiejsze do zdobycia.
Osoby, które zakupiły już wersję premium przepustki, mogą otrzymać zwrot pieniędzy po kontakcie ze wsparciem technicznym.
Tym razem wpis twórców przyjęto nieco cieplej, wręcz z niedowierzaniem, że deweloper rzeczywiście posłuchał graczy i nie zajęło mu to tygodni lub nawet miesięcy (via Reddit). Część graczy nadal ostrożnie podchodzi do zapewnień zespołu, ale ogólne nastroje są nieporównywalnie bardziej pozytywne niż po pierwszej notce.
Oryginalna wiadomość
Nie tylko Blizzardowi udało się podpaść niegdyś oddanym fanom. Kultowe MMORPG RuneScape zostało zbombardowane negatywnymi recenzjami na Steamie po kontrowersyjnej aktualizacji z tego tygodnia.
Gwoli ścisłości, mówimy o „współczesnej” wersji tej gry. Klasyczny wariant RuneScape, choć nadal wspierany na oficjalnych serwerach, de facto nie jest już rozwijany. W kontekście ostatnich doniesień raczej nie martwi to fanów „oldschoolowego” RS-a.
O RuneScape negatywnie na Steamie (i nie tylko)
29 sierpnia studio Jagex zapowiedziało bohaterską przepustkę (Hero Pass), która 4 września trafiła do Runescape 3 (tak, „3”; „dwójka” otrzymała dużą aktualizację w 2013 r.). W założeniu miała ona dać graczom „lepszego, bardziej satysfakcjonującego RS-a”.
Niemniej rzut oka na zaledwie 24% pozytywnych opinii z ostatnich 30 dni na Steamie dobitnie pokazuje, co gracze sądzą o nowej przepustce. Około 2 tysiące negatywnych ocen filmiku zapowiadającego Hero Passa przy nieco ponad 300 „polubieniach” i komentarze pod premierowym zwiastunem również rozwiewają wątpliwości co do nastroju fanów.
Nowa przepustka, te same problemy
Gniew i irytacja graczy to bynajmniej nie efekt tej jednej zmiany. Hero Pass to tylko kropla, która przelała czarę goryczy napełnianą od co najmniej dekady.
- Sama przepustka to raczej klasyczny przykład tego typu systemu: mamy darmowe nagrody oraz te wymagające wykupienia subskrypcji premium RuneScape. Posiadanie jej pozwala też pominąć poziomy przepustki – oczywiście za dodatkową opłatą.
- Pierwszym zarzutem graczy wobec Hero Passa jest rozczarowanie związane z nazwaniem go dużą aktualizacją na „mapie drogowej” RuneScape. Fani nijak nie uznają przepustki za dodatek na miarę ciepło przyjętej Nekromancji.
- Drugim powodem frustracji jest to, że to nie pierwsza taka zagrywka studia Jagex. 10 lat temu równie chłodno przyjęto tzw. Squeal of Fortune, które w oczach fanów podpadało pod hazard (sprawa ma nawet własny wpis na fanowskiej wiki gry). Do tego w poprzednim roku wprowadzono Yak Track – „wydarzenia promocyjne”, a w istocie przepustkę, która też nie zyskała sympatii graczy i została zastąpiona przez Hero Passa.
- Trzecią problematyczną kwestią jest obecność elementów znienawidzonego pay-to-win. Nagrody Hero Passa to nie tylko przedmioty kosmetyczne – to także bonus do tempa rozwoju lub nawet mocy umiejętności.
Te trzy problemy wystarczyłyby do zirytowania fanów, ale gracze znajdują więcej powodów do wylewania pomyj na dewelopera. Na przykład dzienne aktywności zostały zmienione, rzekomo po to, by gracze nie czuli się zmuszeni do codziennego grania (tzw. DailyScape). Fakt, irytowało to część graczy, ale – jak zwracają uwagę fani (via Reddit) – teraz dzienne zadania będą bardziej czasochłonne, mimo gorszych nagród niż dotychczas.
Bohater korporacyjnych zysków?
W efekcie część fanów nawołuje do masowego anulowania subskrypcji RuneScape’a (via serwis Reddit). Fani na Steamie również nie pozostawiają suchej nitki na twórcach, nawet w „pozytywnych” opiniach:
Współczuję moim braciom z Runescape 3. To straszne bagno i Jag (studio Jagex – przyp. red.] dobrze o tym wie. Skończycie po prostu z problemem z 2007 roku – napisał BurkeofBrunswick
Dobra gra, ale za bardzo zmonetyzowana. […] Dla kontekstu: gram w tę grę od ponad dwudziestu lat. Zawsze była dla mnie czymś w rodzaju „odskoczni”, gdy znudziły mi się inne MMO. Zawsze podziwiałem liczbę aktualizacji i łatek, ale są jednak pewne granice – tak to ujął Dramatis Persona.
Świetna gra ze skrajnymi mechanikami pay-to-win. Ostatnio dodany Hero Pass niszczy spójność rozgrywki – tak krótko podsumował swoją opinię okeneko.
Internauci dają więc wyraźnie do zrozumienia, że „MTX [zalewanie MMO mikrotransakcjami – przyp. red.] to nie zawartość”, na którą czekają gracze (via Reddit). Ba, przepustkę skrytykował nawet John Pi, jeden z oryginalnych twórców gry (via Twitter).
Jakby tego było mało, część fanów donosi o – tak to nazwijmy – giełdowo-korporacyjnym aspekcie Hero Passa.
- Grupa Carlyle ma rozważać sprzedanie studia Jagex (via Financial Times / Reuters) i część internautów podejrzewa, że przepustkę wydano w celu zwiększenia przychodów firmy pod koniec roku. Tym samym poprawiłyby się notowania studia, co pozwoliłoby Carlyle zwiększyć zysk ze sprzedaży dewelopera.
- Niektórzy fani sugerują, że z tego samego powodu Jagex przestało blokować konta botów farmiących w RuneScape. Miało to nastąpić pod koniec drugiego kwartału roku fiskalnego 2023.
Twórcy RuneScape obiecują poprawę
Zespół Jagex bynajmniej nie pozostał głuchy na te narzekania, choć – rzecz jasna – nie odniósł się do tych ostatnich zarzutów.
- W środę opublikowano komunikat odnoszący się do uwag graczy: zapowiedziano zmiany w dziennych zadaniach i wyczyszczenie przepełnionego interfejsu.
- Obiecano też przyjrzeć się elementom przepustki zagrażającym balansowi rozgrywki oraz czasowi potrzebnemu na zdobycie poziomów Hero Passa.
- Ma być to pierwsza „aktualizacja” w tej sprawie, o czym zapewnił jeden z moderatorów RuneScape (via Twitter), a co powtórzono także w najnowszym wpisie na oficjalnej stronie gry. Kolejne wieści mają pojawić się dzisiaj.
Na razie studiu nie udało się przekonać graczy (via serwis Reddit), aczkolwiek część fanów sugeruje też potencjalne zmiany w przepustce.
Może Cię zainteresować:
- RuneScape 3 – poradnik do gry
- Tym razem przesadzili. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki