Rockstar ustala zasady dla serwerów RP w GTA 5; zabrania NFT i lootboxów
Studio Rockstar Games zabroniło tworzenia serwerów role-play do Grand Theft Auto 5 i Red Dead Redemption 2, które wykorzystują płatne lootboksy, kryptowaluty oraz NFT.
Tworzone przez fanów serwery RP/role-play (najczęściej zbudowane na modyfikacji FiveM) dla Grand Theft Auto V cieszą się wielką popularnością na PC. Wiele z nich mocno zmienia reguły rozgrywki, pozwalając graczom na wcielenie się w zarówno w szarych mieszkańców Los Santos, jak i branie udziału w starciach między policją i złodziejami czy też wojnach frakcji. Niektórzy zarządcy takich serwerów ostatnio zaczęli jednak wprowadzać mocno wątpliwe rozwiązania monetyzacyjne, co wymusiło na studiu Rockstar Games (i jego właścicielu, firmie Take-Two) wyartykułowanie kilku zakazów w tej kwestii.
Deweloper zabrania prowadzenia serwerów RP do GTA 5 (oraz RDR2), które m.in.
- używają Grand Theft Auto V w celach komercyjnych, co obejmuje m.in. płatne lootboksy oraz sprzedaż wirtualnej waluty;
- wykorzystują kryptowaluty oraz NFT;
- oferują nowe misje, mapy lub historie;
- szkodą oficjalnym trybom multiplayer w GTA Online i Red Dead Online;
- w niewłaściwy sposób wykorzystują znaki towarowe i własność intelektualną Rockstar Games oraz innych firm.
Jak widać, zasady te napisano tak szeroko, że w praktyce Rockstar Games może zażądać zamknięcia praktycznie każdego serwera RP. Deklaracja studia ma jednak głównie na celu powstrzymanie lootboksów, NFT oraz innych form zarabiania na GTA 5 bez zgody deweloperów.
Większość fanowskich serwerów oferuje nowe misje i historie, a wiele z nich utrzymywanych jest za pomocą datków od graczy. Rockstar Games do tej pory to ignorowało i raczej deklaracja zasad tego nie zmieni. Studio chce po prostu powstrzymać najbardziej wątpliwe projekty tego typu.
Należy jednak pamiętać, że w przypadku modów do gier tego zespołu fani zawsze stąpają po kruchym lodzie. Rockstar Games i Take-Two co pewien czas wymuszają zakończenie rozwoju nieoficjalnych projektów. W zeszłym roku ten los spotkał m.in. modyfikacje re3 i reVC oraz GTA Underground. Nie zdziwilibyśmy się, gdyby tolerancja zespołu względem serwerów RP do GTA 5 zakończyła się wraz z premierą GTA 6.
- Recenzja gry GTA V na PC – Los Santos piękne, jak nigdy przedtem
- GTA 5 – poradnik do gry
- Oficjalna strona gry