Rise of the Tomb Raider – kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: po premierze wersji na PS4 i PS4 Pro]
W niniejszym artykule znajdziecie kompendium wiedzy o Rise of the Tomb Raider, na bieżąco uzupełniane kolejnymi nowościami nt. tej przygodowej gry akcji studia Crystal Dynamics. W czternastej aktualizacji piszemy o wersjach na PS4 i PS4 Pro po ich premierach (oceny, specyfikacja techniczna).
- 1. Fabuła
- 2. Rozgrywka (2.1. Informacje ogólne ; 2.2. Lokacje ; 2.3. Zdolności Lary ; 2.4. Wyposażenie i crafting)
- 3. Technikalia (3.1. Informacje ogólne ; 3.2. Edycje konsolowe ; 3.3. Wersja PC)
- 4. Inne informacje (4.1. Funkcje sieciowe i mikropłatności ; 4.2. Wydania specjalne i pre-order ; 4.3. Polskie wydanie ; 4.4. Filmowe adaptacje)
- 5. Informacje popremierowe (5.1. Odbiór ; 5.2. Dodatki ; 5.3. Wersja na PS4 (20. Rocznica Serii) ; 5.4. Inne informacje / ciekawostki)
- 6. Multimedia
Rise of the Tomb Raider to jedenasta główna gra z opowiadającej o przygodach Lary Croft serii Tomb Raider, będąca zarazem drugim tytułem po restarcie cyklu, który został dokonany w 2013 roku produkcją zatytułowaną po prostu Tomb Raider. Tak jak poprzednio, mamy do czynienia z przygodową grą akcji z pierwiastkami survivalowymi, ukazującą wydarzenia z perspektywy TPP (czyli zza pleców bohaterki).
Już na wstępie wypada nadmienić, że Microsoftowi udało się podpisać z jej wydawcą (firmą Square Enix) umowę, na mocy której omawiana gra stała się czasowym tytułem ekskluzywnym na konsole Xbox 360 i Xbox One. Mieszkający w USA użytkownicy platform sprzętowych giganta z Redmond zaczęli grać 10 listopada 2015 roku (Europejczycy dołączyli do nich trzy dni później), natomiast posiadaczom innych urządzeń przyjdzie poczekać na swoją kolej znacznie dłużej. Na pecety Rise of the Tomb Raider trafiło 28 stycznia (w Polsce dzień później), zaś na PlayStation 4 wyszło niecały rok po premierze na Xboksach – w październiku 2016 roku.
Tak jak poprzednio, produkcją zajęło się studio Crystal Dynamics – przynajmniej jeśli chodzi o wersję na Xboksa One. Edycje na PC i X360 powierzono bowiem holenderskiemu zespołowi Nixxes Software, który już wcześniej wielokrotnie współpracował z Crystal Dynamics przy portowaniu gier z serii Tomb Raider (i nie tylko).
Jak zwykle, w kompendium stopniowo gromadzimy wszystkie ważne informacje na temat omawianej gry, aktualizując ten tekst na bieżąco (nowości są zazwyczaj wyróżnione pogrubieniem).
Aktualizacja #14 (2 grudnia 2016): Po premierze wersji na PS4 i PS4 Pro – specyfikacja techniczna [3.2], oceny [5.1], zwiastun na premierę [6].
Aktualizacja #13 (20 września 2016): Reorganizacja z uzupełnieniem informacji o dodatku Blood Ties (Więzy krwi) [5.2] i wersji na PS4 (20. Rocznica Serii) [5.3] oraz nowe materiały wideo, pokazujące zawartość z wersji na PS4, jak również ową edycję na PS4 Pro [6].
Aktualizacja #12 (24 lipca 2016): Aktualizacja wyników sprzedaży, zapowiedź wersji na PS4 z wieloma nowymi elementami (edycja 20 Year Celebration), oficjalny materiał wideo z okazji 20-lecia serii Tomb Raider.
Aktualizacja #11 (29 marca 2016): Wsparcie dla DirectX 12 (i rozczarowujące wyniki testów), aktualizacja wyników sprzedaży i listy nagród, premiera dodatku Cold Darkness Awakened, nowy materiał wideo (zwiastun Complete Experience).
- 18 października 2016: Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PS4 - 20 lat i 11 gier później Lara wciąż zachwyca
- 29 stycznia 2016: Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PC – świetna konwersja!
- 9 listopada 2015: Recenzja gry Rise of the Tomb Raider - pojedynek z Uncharted 4 będzie trudny
- 24 września 2015: Graliśmy w Rise of the Tomb Raider – Lary Croft wizyta w Syrii
- 8 sierpnia 2015: Graliśmy w Rise of the Tomb Raider – u Lary bez rewolucyjnych zmian
- 20 lipca 2014: Czego oczekujemy od Rise of the Tomb Raider? Marzymy o nowych przygodach Lary Croft
Aktualizacja #10 (1 lutego 2016): Premiera wersji PC – informacje techniczne (grafika, rekomendowane wymagania sprzętowe, zabezpieczenia), oceny, trailery i materiał tvgry.pl. Premiera dodatku Baba Yaga: The Temple of the Witch.
Aktualizacja #9 (11 stycznia 2016): Materiały dot. wersji PC – termin premiery, wymagania sprzętowe, zwiastun; wyniki sprzedaży, debiut dodatku Endurance Mode, trial na XOne i promocja firmy NVIDIA.
Aktualizacja #8 (17 grudnia 2015): Więcej informacji o dodatkach Endurance Mode, Baba Yaga: The Temple of the Witch i Cold Darkness Awakened.
Aktualizacja #7 (17 listopada 2015): Dodatkowe szczegóły o różnych aspektach rozgrywki i warstwie technicznej gry, przegląd ocen, nowe trailery i materiały ekipy tvgry.pl.
Aktualizacja #6 (17 października 2015): Garść nowych szczegółów o fabule i rozgrywce, długość gry i dodatkowe tryby zabawy, funkcje sieciowe i mikropłatności, dodatki w przepustce sezonowej, bonusy pre-orderowe, zestaw Xboksa One z Tomb Raiderami i udostępnienie Rise of the Tomb Raider do ogrania podczas Warsaw Games Week 2015, nowy gameplay.
Aktualizacja #5 (21 września 2015): Porównanie graficzne wersji na XOne i X360, brak rywalizacyjnego multiplayera i zapowiedź jego namiastki w trybie fabularnym, edycja kolekcjonerska, dubbing Karoliny Gorczycy w polskiej wersji językowej, nowe informacje o planowanej od dłuższego czasu trzeciej ekranizacji przygód Lary Croft oraz dwa gameplaye i trailer.
Aktualizacja #4 (21 sierpnia 2015): Europejska data premiery na X360 i XOne, brak ekranów wczytywania, nowe szczegóły nt. systemu rozwoju postaci, dwa nowe gameplaye (w tym 13 minut z Syrii).
Aktualizacja #3 (24 lipca 2015): Dokładna data debiutu wydań xboksowych w USA oraz ogólne terminy premier wersji PC i PS4, gruntowna przebudowa sekcji o rozgrywce oraz sporo materiałów wideo z targów E3 2015.
Aktualizacja #2 (12 marca 2015): Ciąg dalszy nowinek z Game Informera – odrobina informacji o konstrukcji zagadek logicznych i systemie walki oraz dostępnym arsenale. Oprócz tego rozsialiśmy po kompendium nowe screeny.
Aktualizacja #1 (5 lutego 2015): Dzięki informacjom zawartym w marcowym numerze magazynu Game Informer, poznaliśmy więcej szczegółów na temat deweloperów trzymających pieczę nad tytułem, fabuły i lokacji, które przyjdzie nam odwiedzić, nowych możliwości Lary oraz wytwarzania i ulepszania ekwipunku.
1. Fabuła
Rise of the Tomb Raider kontynuuje historię opowiedzianą w poprzedniej odsłonie serii. Wydarzenia, jakie miały miejsce na wyspie Yamatai, odcisnęły piętno na Larze Croft, czyniąc ją twardszą i bardziej bezwzględną, a zarazem dręczoną przez wspomnienia kobietą. Niestworzone opowieści młodej pani archeolog nie znalazły posłuchu w jej dawnym środowisku, co skazało bohaterkę na wyalienowanie. Postanawia więc ona odnaleźć dowody na istnienie tego, z czym walczyła na wyspie, ale przede wszystkim zamierza dokończyć badania ojca, który wpadł na trop tajemnicy nieśmiertelności.
Lara rusza w tym celu na Syberię, na poszukiwanie legendarnego miasta Kitież, o którym mówi się, że jest niewidzialne i kryje wspomniany sekret. Protagonistka nie jest jednak całkiem sama; na początku towarzyszy jej znany z poprzedniej odsłony Jonah Maiava (kucharz ze statku Endurance), a potem spotyka na swojej drodze inne przyjaźnie nastawione postacie. Na obszarze gry łatwiej jednak o niebezpieczeństwa niż pomocne dłonie – na Larę czyhają nieubłagane siły natury, dzikie zwierzęta, prastare pułapki, tajemnicze moce, a przede wszystkim uzbrojeni po zęby członkowie złowrogiej organizacji znanej jako Trójca (ang. Trinity), która przybyła na Syberię w tym samym celu, co Lara.
Wbrew sugestiom płynącym z przedpremierowych zapowiedzi, rozgrywka w Rise of the Tomb Raider skupia się na jednym obszarze – Syberii – który składa się z szeregu połączonych ze sobą lokacji. Jedyną odskocznią od europejskich krajobrazów jest krótki epizod z wizytą w Syrii.
2. Rozgrywka
2.1. Informacje ogólne
Twórcy pozostali z grubsza wierni rozwiązaniom z Tomb Raidera. Gra łączy akcję z przygodą w widoku trzecioosobowym i składa się z naprzemiennych sekcji polegających na radzeniu sobie z wyzwaniami platformowymi, zmaganiu się z przeciwnikami, eksplorowaniu tajemniczych lokacji oraz rozwiązywaniu zagadek. Ostatnie dwa elementy nabrały przy tym większego znaczenia względem poprzedniej gry, gdyż odwiedzane lokacje zyskały znacznie bardziej otwartą strukturę.
Rozgrywka ma przy tym mniej liniową strukturę, gdyż toczy się w częściowo otwartym środowisku, oferującym szereg pobocznych aktywności – zadań pobocznych, grobowców z wyzwaniami, zbieraniem surowców [por. 2.4] i znajdziek etc. Jeśli chodzi o walkę, można do niej podejść na różne sposoby – wprawdzie preferowane jest pozostawanie w ukryciu i planowanie „działań zaczepnych” z użyciem specjalnej amunicji czy elementów otoczenia (Rise of the Tomb Raider oferuje w tym względzie znacznie więcej opcji niż poprzednia gra), ale nic nie stoi na przeszkodzie, by eksterminować wrogów niczym w tradycyjnym shooterze.
Z uwagi na otwartość lokacji i występujące w nich liczne aktywności poboczne, przejście Rise of the Tomb Raider może zająć nawet 30-40 godzin, choć osoby skupiające się na głównym wątku fabularnym powinny uwinąć się w połowę tego czasu (15-20 godzin). Jeszcze dłuższą zabawę mogą zapewnić dodatkowe formy rozgrywki:
- Remnant Resistance (pol. Wyprawa) – umożliwia tworzenie własnych misji w wybranych etapach przy użyciu Expedition Cards (pol. Kart Wyprawy), a następnie dzielić się nimi z innymi graczami i rywalizować o jak najlepsze wyniki [por. 4.1];
- Score Attack – pozwala powtarzać etapy z dodatkowymi zasadami, np. na czas albo na punkty;
- Chapter Replay – powtarzanie pojedynczych etapów z zachowaniem ekwipunku i zdolności zdobytych po pierwszym przejściu.
2.2. Lokacje
Poszczególne „huby” na Syberii są nawet trzy razy większe niż analogiczne obszary w poprzedniej grze z serii – ogółem zwiedzamy znacznie bardziej rozległy i wypełniony nieporównanie liczniejszymi atrakcjami teren niż w Tomb Raiderze z 2013 roku. Co ciekawe, poszczególne miejsca w obrębie wspomnianego regionu nie są od siebie oddzielone ekranami wczytywania – chyba że użyjemy systemu szybkiej podróży, działającego, tak jak poprzednio, między obozowiskami. Te ostatnie służą także za miejsce rozwijania postaci, uprawiania rzemiosła etc.
Jak mogą sugerować podane wyżej informacje, eksploracja stała się silniej zaakcentowana niż w poprzednio. W poszczególnych lokacjach spędzamy na tyle dużo czasu, że doświadczamy zmiennych warunków pogodowych i cyklu dobowego. Elementy te nie pozostają bez pewnego znaczenia dla rozgrywki – dla przykładu, mgła czy deszcz mogą osłabić percepcję przeciwników, a pewne gatunki stworzeń pokazują się tylko o konkretnej porze dnia. Wśród odwiedzanych miejsc nadal dominują mniej lub bardziej otwarte przestrzenie, ale tym razem dołożono starań, by graczom nie brakowało krypt, grobowców itp., jak przystało na grę z serii Tomb Raider.
2.3. Zdolności Lary
Tak jak dotąd, Lara nie wywija salt w powietrzu (w odróżnieniu od swojego wcześniejszego wcielenia), ale jest wysportowaną dziewczyną, potrafiącą sprawnie biegać, skakać, wspinać się, poruszać w ukryciu etc. W Rise of the Tomb Raider bohaterka nauczyła się także nowych sztuczek, jak np. pływanie i atakowanie spod powierzchni wody, chowanie się w krzakach i wspinanie na drzewa. Oprócz nowych ruchów dostępnych od samego początku zabawy, nie zabrakło także perków i umiejętności do nabywania w toku gromadzenia punktów doświadczenia, które są przyznawane za wszelkie akcje wykonywane przez Larę. Zdolności do wykupienia jest 50 i zostały one podzielone na trzy drzewka: walka wręcz i leczenie, łowiectwo i zbieranie surowców, rzemiosło i eksploracja. Możemy nauczyć bohaterkę m.in. wyciągać strzały z ciał przeciwników, znajdować przy trupach więcej amunicji, łatwiej wykrywać zwierzęta i ich ślady oraz zdobywać więcej punktów doświadczenia przez sukcesywne zabijanie wrogów w finezyjny sposób („kombosy”).
Co ciekawe, w system rozwoju postaci wpisuje się także eksploracja. W wielu wypadkach szperanie za znajdźkami służy poprawianiu znajomości u Lary obcych języków. Z każdym poziomem biegłości otwieramy sobie więcej możliwości wchodzenia w interakcje z otoczeniem, co przekłada się na więcej informacji o odwiedzanych lokcjach i wydarzeniach, które miały w nich miejsce, a także dostęp do skrzyń ze skarbami, lepszych elementów wyposażenia i innych nagród tego typu.
2.4. Wyposażenie i crafting
Choć zarządzanie ekwipunkiem i jego tworzenie/ulepszanie było obecne już w poprzedniej odsłonie serii, Rise of the Tomb Raider wynosi ten element rozgrywki na zupełnie nowy poziom i kładzie nań znacznie większy nacisk. O ile w Tomb Raider korzystaliśmy z jednego, uniwersalnego zasobu (ang. salvage), teraz zbieramy aż 16 rodzajów surowców, podzielonych na pospolite (m.in. zioła, skóry, grzyby, drewno, pióra i olej) oraz egzotyczne (np. poroża jeleni, tłuszcz dzika, bizantyńskie monety, części maszyn). Tym samym zwiększyła się również liczba dostępnych elementów wyposażenia i ich modyfikacji. Do dyspozycji mamy po cztery rodzaje łuków, pistoletów, strzelb i karabinów maszynowych (wraz z szerokim zakresem ulepszeń), a do tego dochodzą modyfikacje czekana i ubrania Lary.
Oprócz broni, surowce umożliwiają także wytwarzanie zróżnicowanych typów amunicji (np. strzał zatrutych i wytłumionych) oraz innych rzeczy, takich jak bandaże czy pułapki. Warto jeszcze wspomnieć, że opcje rzemiosła są dostępne nie tylko w obozowiskach – z posiadanych surowców korzystamy także w terenie, by np. na szybko zaopatrzyć się w amunicję czy apteczkę lub podpalić podniesiony kanister z benzyną, a następnie rzucić nim w przeciwników. Tworzenie coraz lepszych przedmiotów umożliwiają nam znajdowane schematy.
3. Technikalia
3.1. Informacje ogólne
Rise of the Tomb Raider jest pierwszą odsłoną serii powstałą od początku i przede wszystkim z myślą o platformach sprzętowych ósmej generacji, zatem grafika jest wyraźnie ładniejsza niż w ostatniej odsłonie. Twórcy położyli szczególny nacisk na wygląd głównej bohaterki, dbając o możliwie realistyczne jej ukazanie zarówno w odniesieniu do ogólnego wyglądu i ekspresji, jak i rozmaitych szczegółów (pokroju brudu i krwi na ciele czy śniegu na kurtce, które pojawiają się w toku przygód). Skalę zmian uzmysławia zastosowana przez dewelopera nowa technologia o nazwie Mova – stosowane w performance capture narzędzie skanowania twarzy, które dzięki rozpylaniu na twarzy aktora specjalnej fluorescencyjnej farby pozwala uzyskać 7 tysięcy punktów odniesienia przekładających się na mimikę trójwymiarowego modelu. Dla porównania, do tej pory uzyskiwano 90 takich punktów.
3.2. Edycje konsolowe
Rzecz jasna, skupienie się na konsolach ósmej generacji oznacza również wyraźne różnice w grafice między wersjami na Xboksa One i Xboksa 360 – niżej znajdziecie przykładowy screen porównujący te edycje (więcej tutaj). Na szczęście edycja na X360 nie została zrobiona „na kolanie” i wciąż oferuje okazałą oprawę wizualną jak na możliwości sprzętu siódmej generacji.
Wydanie na XOne działa docelowo w rozdzielczości 1080p i z 30 klatkami na sekundę płynności animacji, ale grze zdarzają się „chrupnięcia”.
Takie same statystyki ma wersja na PlayStation 4, choć działa i wygląda minimalnie lepiej od swojego xboksowego odpowiednika.
Ponadto od momentu premiery konsoli (10 listopada) Rise of the Tomb Raider wspiera możliwości PlayStation 4 Pro. Oznacza to możliwość wybrania jednego z trzech wariantów konfiguracji gry: rozdzielczość 4K przy 30 klatkach na sekundę, rozdzielczość 1080p przy stabilnych 30 FPS lub 1080p z płynnością animacji wahającą się w przedziale 45–60 klatek. Poszczególne ustawienia różnią się też włączanymi/wyłączanymi efektami. Oprócz tego wersja na PS4 Pro oferuje obsługę technologii HDR.
3.3. Wersja PC
Pod względem grafiki wydanie na komputery osobiste nie odbiega znacząco od wersji na Xboksa One, ale przy bardzo wysokich ustawieniach uważne oko wypatrzy pewne poprawki – dotyczą one m.in. ostrości tekstur, jakości cieni, animowania mniejszych zarośli i profitów zapewnianych przez efekt teselacji. Ponadto edycja ta gwarantuje szeroki zakres konfiguracji, w tym wsparcie dla rozdzielczości 4K.
Minimalne wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: Windows 7/8/10 (64-bit)
- Procesor: Core i3-2100 (3,1 GHz)
- Pamięć RAM: 6 GB
- Karta grafiki: GeForce GTX 650 2GB / Radeon HD7770 2GB (DirectX 11)
- Wolne miejsce na dysku: 25 GB
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: Windows 10 (64-bit)
- Procesor: Core i7-3770 (3,4 GHz)
- Pamięć RAM: 8 GB
- Karta grafiki: GeForce GTX 970 4GB / Radeon R9 290X 4GB (DirectX 11)
- Wolne miejsce na dysku: 30 GB
Screeny z wersji PC znajdziecie w naszej galerii. Warto również wspomnieć, że pecetowy Rise of the Tomb Raider robi użytek z trudnego do złamania zabezpieczenia Denuvo.
Równocześnie z premierą wydania na komputery osobiste, w sieci pojawiły się sterowniki do kart grafiki od firm NVIDIA i AMD, które miały za zadanie poprawić wydajność w grze.
Dodatkowo w marcu 2016 roku omawiany tytuł doczekał się wsparcia dla bibliotek DirectX 12 (oczywiście tylko na Windowsie 10). Niestety, to, co miało być wielką rewolucją, w tym przypadku okazało się wielkim rozczarowaniem – jak pokazują niezależne testy, na kartach grafiki firmy NVIDIA gra działa na „dwunastce” zaledwie minimalnie lepiej niż na DirectX 11, a w przypadku układów firmy AMD zanotowano wręcz… spadek wydajności. Na szczęście twórcy poprawiali obsługę DirectX 12 kolejnymi łatkami.
4. Inne informacje
4.1. Funkcje sieciowe i mikropłatności
Inaczej niż poprzedni Tomb Raider, omawiana produkcja nie oferuje klasycznego trybu rozgrywki wieloosobowej – i nie ma się czemu dziwić, bo w odsłonie z 2013 roku multiplayer niemal jednogłośnie został uznany za nieporozumienie. Nie oznacza to jednak całkowitego braku funkcji sieciowych w Rise of the Tomb Raider.
Są one reprezentowane przez wspomniane wcześniej Karty Wyprawy – specjalne modyfikatory rozgrywki, możliwe do użycia w trybie Wyprawy [por. 2.1]. Na starcie udostępniono ok. 300 kart, a kolejne mają pojawić się po premierze gry. Znajdują się wśród nich zarówno takie, które utrudniają lub ułatwiają rozgrywkę, jak i mające charakter kosmetycznego dodatku (np. tryb wielkich głów). Ponadto dzielą się one na jednorazowe i wielokrotnego zastosowania. Do zdobywania paczek kart służą kredyty zdobywane za podejmowanie się wyzwań w grze i odkrywanie sekretów. Można je też kupować za prawdziwe pieniądze (Pakiet wyzwań, Złoty pakiet, Srebrny pakiet). Co więcej, Karty Wypraw mogą być używane jako namiastka multiplayera – wspomniany już tryb Wyprawy pozwala na opracowywanie własnych wyzwań w obrębie wybranych lokacji z kampanii, a następnie dzielenie się nimi z innymi graczami i rywalizowanie w nich o jak najlepsze wyniki w rankingach.
4.2. Wydania specjalne i pre-ordery
Firma Square Enix nie zaszalała z liczbą specjalnych edycji Rise of the Tomb Raider – oprócz standardowej odmiany, dostępna jest „tylko” edycja kolekcjonerska (zarówno na konsolach, jak i PC). Poza grą i wyjątkowym opakowaniem (stylizowanym na drewnianą skrzynkę) zawiera ona 30-centymetrową figurkę Lary Croft, repliki dziennika i jadeitowego naszyjnika bohaterki oraz stalowe pudełko na płytę. Poniżej macie wizualizację tego wydania:
Zamówienia przedpremierowe były nagradzane dodatkiem o nazwie Remnant Resistance Pack. Zawiera on skórkę na pistolet (Moon Shadow Skin), Kartę Wyprawy dającą zwiększoną odporność na ostrzał z broni palnej (Bullet Resistance; jest to karta wielokrotnego użytku) oraz specjalny strój dla Lary (Remnant Outfit), w którym bohaterka ma szansę uzdrawiać się, nie zużywając bandaży.
4.3. Polskie wydanie
Dopóki Rise of the Tomb Raider był dostępny tylko na konsole z rodziny Xbox, wydaniem gry na naszym rynku zajmował się oficjalnie polski oddział Microsoftu. Zmiana dystrybutora nie oznaczała jednak zerwania z lokalizacyjną tradycją zapoczątkowaną przez Cenegę w poprzedniej odsłonie serii – omawiana produkcja również otrzymała tłumaczenie z dubbingiem, a Larę Croft ponownie zagrała Karolina Gorczyca (zastępując głos Camilli Luddington). Przy okazji premiery wersji PC kwestia wydania gry w Polsce przeszła w ręce drugiej z wymienionych firm, ale tytuł zachował polonizację przygotowaną na potrzeby konsol.
4.4. Filmowe adaptacje
Co prawda, deweloper ani wydawca nie zdradzili się z zamiarem nakręcenia filmu na podstawie omawianej gry, ale z inicjatywą taką wyszli fani. Amerykański aktor Stephen Lunsford chce stworzyć miniserial, który przedstawi wydarzenia poprzedzające fabułę Rise of the Tomb Raider i będzie towarzyszył premierze tego tytułu. Studio Crystal Dynamics zadeklarowało poparcie dla filmowców i wyraziło chęć udzielenia im pomocy (np. w odwzorowywaniu postaci). W roli głównej ma wystąpić Cambria Edwards, znana z filmików promocyjnych gry Tomb Raider z 2013 roku. Kręcenie zdjęć do tej produkcji miało rozpocząć się w maju 2015 roku.
Warto też wspomnieć, że w marcu 2013 roku wytwórnia MGM we współpracy z GK Films miała ropocząć produkcję trzeciego filmu o Larze Croft z prawdziwego zdarzenia (również z błogosławieństwem Crystal Dynamics). Obecnie produkcja jest planowana na 2017 rok i ma wstępny scenariusz, opowiadający o tym, jak narodziła się legenda Lary. Wciąż trwają jednak poszukiwania reżysera i odtwórczyni głównej roli.
5. Informacje popremierowe
5.1. Odbiór (oceny)
5.1.1. Oceny
Gra Rise of the Tomb Raider w wersji na Xboksa One spotkała się z bardzo ciepłym odbiorem krytyków, w zasadzie dorównując swojej poprzedniczce. Recenzenci w większości pochwalili piękną oprawę graficzną, a także zachowanie dotychczasowej formuły rozgrywki przy jednoczesnym podrasowaniu jej paroma innowacjami i mnóstwem zawartości bez zaburzenia zanadto tempa akcji i proporcji między różnymi aspektami rozgrywki. Testerom zdarzało się narzekać natomiast na miałkość fabuły i głupotę przeciwników, ponadto niektórzy uznali za wadę brak większych innowacji oraz nadmiar akcji względem przygody.
Średnia ocen gry na XOne w serwisie Metacritic wynosi obecnie 86% (na podstawie 102 recenzji). W naszym serwisie g40st wystawił Rise of the Tomb Raider solidne 8.0 / 10. Z jego opinią zapoznacie się tutaj:
Bardzo pozytywnie krytycy zareagowali także na wersję PC – obsypano ją pochwałami za grafikę jeszcze ładniejszą niż na XOne i bardzo dobrą optymalizację. Średnia ocen tego wydania w serwisie Metacritic wynosi 86% (na podstawie 45 recenzji). Również nasz recenzent, g40st, docenił wysoką jakość portu, przyznając mu notę 8.5 / 10. Więcej o jego opinii dowiecie się stąd:
Również wersja na PlayStation 4 została bardzo ciepło przyjęta – może nawet cieplej niż pozostałe, bo krytykom przypadła do gustu zawartość opracowana z myślą o wydaniu 20. rocznica serii. Średnia ocen tej edycji w serwisie Metacritic wynosi 88% (na podstawie 54 recenzji), a g40st wystawił jej u nas mocne 8.5 / 10:
5.1.2. Wyniki sprzedaży
Firmy Microsoft i Square Enix długo zwlekały z podzieleniem się jakimikolwiek rezultatami omawianej gry, co zrodziło przypuszczenia, że sprzedaż była słaba, a decyzja o uczynieniu Rise of the Tomb Raider czasowym „ekskluzywem” na Xboksy okazała się strzałem w stopę. Dopiero w pierwszych dniach 2016 roku (niecałe dwa miesiące po premierze) producent wspomnianych konsol rozwiał część wątpliwości, wyjawiając, że sprzedaż tytułu przekroczyła milion egzemplarzy (ale nie podano dokładnej liczby).
Jak się zdaje, gra lepiej poradziła sobie na pecetach, plasując się w premierowym tygodniu bardzo blisko szczytowej pozycji w rankingu Steama. Pierwsze miejsce przypadło jej natomiast w wynikach polskich Empików. Również raport firmy SuperData za styczeń 2016 roku sugeruje, że Rise of the Tomb Raider uzyskał dobry rezultat na komputerach osobistych (czwarte miejsce na liście najlepiej sprzedających się gier w dystrybucji cyfrowej na PC). Według danych serwisu Steam Spy, na platformie dystrybucji cyfrowej firmy Valve Software omawiany tytuł posiada obecnie ok. 1,2 miliona graczy. Co ciekawe, znikoma część graczy pecetowych (ok. 2%) nabyła grę w Windows Store.
5.1.3. Nagrody
Rise of the Tomb Raider było wielokrotnie nominowane do różnych nagród (np. w plebiscycie D.I.C.E. 2015 w aż ośmiu kategoriach, w tym do statuetki dla gry roku), ale ostatecznie produkcji udało się zdobyć niewiele wyróżnień – do tych najbardziej wartych wzmianki zalicza się Writers Guild Award za najlepszy scenariusz i jedna statuetka na wspomnianej gali D.I.C.E. Awards, przynana Larze Croft jako najlepszej postaci.
5.2. Dodatki
Rise of the Tomb Raider otrzymał przepustkę sezonową, w skład której wchodzą głównie dodatki singleplayerowe, ale nie brakuje też garści komponentów rozszerzających funkcje sieciowe [por. 4.1]. Cztery główne rozszerzenia w season passie to:
Endurance Mode. Dodatek wypuszczony 29 grudnia 2015 r. na XOne i X360 w cenie 34,99 zł, 28 stycznia 2016 r. na PC w cenie 9,99 euro oraz 11 października 2016 roku na PS4 (razem z „podstawką”). Wprowadza głównie dodatkowy tryb rozgrywki, w którym bohaterka próbuje przetrwać w ekstremalnych warunkach. Za dnia zbiera surowce i wytwarza z nich odpowiednie narzędzia (broń, amunicję etc.), a nocą odpiera ataki drapieżników i uzbrojonych ludzkich napastników. Zmagania uatrakcyjnia ranking, w którym zbierane i porównywane są wyniki graczy. Oprócz tego Endurance Mode oferuje niedostępny wcześniej rodzaj broni i strój dla Lary.
Baba Yaga: The Temple of the Witch / Świątynia wiedźmy. Większe fabularne rozszerzenie, wypuszczone 26 stycznia 2016 r. na XOne i X360 (za 34,99 zł), 28 stycznia na PC (za 9,99 euro) oraz 11 października 2016 roku na PS4 (razem z „podstawką”). Zapewnia kilkugodzinną przygodę, w której Lara w poszukiwaniach pewnej zaginionej osoby zapuszcza się do zakazanego lasu na Syberii, opanowanego przez ciemne siły kierowane przez tytułową Babę Jagę. Dodatek oferuje eksplorację, walkę, rozwiązywanie zagadek i fabularne przerywniki filmowe, a także nowych przeciwników, strój dla bohaterki i niedostępny wcześniej rodzaj łuku. Więcej informacji
Cold Darkness Awakened. Drugi dodatek fabularny, wypuszczony 29 marca 2016 roku na PC (za 9,99 euro) oraz XOne i X360 (34,99 zł), a 11 października 2016 roku na PS4 (razem z „podstawką”). Zawiera pomniejszą przygodę, w której odkryty zostaje tajny radziecki ośrodek badawczy z czasów zimnej wojny, a jego otwarcie uwalnia tajemniczą substancję, przemieniającą ludzi i zwierzęta w krwiożercze bestie. Lara musi odpierać coraz groźniejsze fale przeciwników, w międzyczasie uzupełniając na bieżąco ekwipunek dzięki zbieranym w locie przedmiotom oraz szukając sposobu na powstrzymanie lub nawet odwrócenie katastrofy. Ponadto Cold Darkness Awakened oferuje nowy rodzaj broni i strój dla bohaterki.
20 Year Celebration Pack. Pakiet dodatków wypuszczony 11 października 2016 roku na PC, XOne (odpłatnie i jako część przepustki sezonowej) oraz PS4 (razem z „podstawką”). Dodaje on zrujnowaną rezydencję Croftów, w której na gracza czekają dwie przygody. Pierwsza (tytułowa „Blood Ties”) polega na eksploracji posiadłości i rozwiązywaniu zagadek w celu znalezienia dowodu na to, że Lara jest prawowitą spadkobierczynią majątku. Z kolei w drugiej, nazwanej „Lara’s Nightmare”, bohaterce przychodzi bronić się w tej samej rezydencji przed hordą zombie. DLC oferuje też dwuosobową kooperację w trybie Endurance, poziom trudności Extreme Survivor do kampanii, dodatkowe stroje/skórki dla postaci (w tym pięć wziętych z klasycznych odsłon serii Tomb Raider) oraz nowe bronie i Karty Wyprawy. Więcej informacji
Oprócz tego twórcy oferują szereg małych pakietów z dodatkowymi Kartami Wyprawy, strojami dla Lary oraz broniami i innymi przedmiotami. Zawartość ta była wypuszczana przez cztery miesiące od pierwotnej premiery gry (do marca 2016 roku).
5.3. Wersja na PS4 (20. Rocznica Serii)
Wersja na konsolę PlayStation 4, opatrzona podtytułem 20. Rocznica Serii (ang. 20 Year Celebration), odznacza się przede wszystkim nową zawartością, niedostępną wcześniej na innych platformach sprzętowych. Mowa tu zwłaszcza o dwóch przygodach rozgrywających się w rezydencji Croftów, które zostały zebrane (razem z innymi atrakcjami) w dodatek Blood Ties i wydane również na PC oraz XOne [por. 5.2].
Atrakcją ekskluzywną dla posiadaczy PlayStation 4 jest natomiast możliwość zwiedzania wspomnianej posiadłości przy wykorzystaniu gogli PlayStation VR (w widoku FPP). Oprócz tego Square Enix zapewniło wsparcie dla możliwości konsoli PlayStation 4 Pro [por. 3.2].
5.4. Inne informacje / ciekawostki
- Przy okazji premiery omawianej gry Microsoft wypuścił zestaw konsoli Xbox One z 1-terabajtowym dyskiem twardym oraz grami Tomb Raider i Rise of the Tomb Raider w formie cyfrowej.
- 21 grudnia 2015 roku udostępniono wersję testową Rise of the Tomb Raider na konsoli Xbox One. Każdy użytkownik może ściągnąć za darmo kompletną grę (ponad 20 GB danych), a następnie bawić się nią swobodnie przez godzinę.
- Na początku 2016 roku (a dokładniej w dniach 7 stycznia - 16 lutego) firma NVIDIA zorganizowała promocję, w ramach której steamowy klucz Rise of the Tomb Raider był dołączany do każdego egzemplarza karty grafiki GeForce GTX 970, 980 lub 980 Ti tudzież notebooka wyposażonego w odpowiednik któregoś z wymienionych układów.