Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 października 2021, 12:42

Recenzje Age of Empires 4 - jest dobrze, Game Pass ma kolejny hit

Na trzy dni przed premierą Age of Empires 4 w sieci pojawiły pierwsze recenzje gry. Wygląda na to, że jesteśmy świadkami zarówno udanego powrotu kultowej serii, jak i debiutu jednej z najlepszych strategii tego toku, która od premiery będzie dostępna w usłudze Xbox Game Pass.

Age of Empires to seria, której chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Zapoczątkowany w 1997 roku cykl na wiele lat skradł serca fanów RTS-ów. Przez półtorej dekady dostawaliśmy jedynie odświeżone wersje klasyki lub wariacje znanej formuły z mitologią w roli głównej. W końcu na targach gamescom 2017 została zapowiedziana część czwarta. Musieliśmy na nią czekać kolejne cztery lata, ale wygląda na to, że było warto – na trzy dni przed oficjalną premierą gry pojawiły się jej pierwsze recenzje. Krytycy stwierdzili niemal jednogłośnie: studio Relic Entertainment dostarczyło hit na miarę oczekiwań. Zachęcam do zapoznania się z naszą recenzją Age of Empires IV (link poniżej), a następnie do rzucenia okiem, jak tytuł ocenili zachodni krytycy.

Age of Empires 4 – wybrane recenzje

  • CGMagazine – 10/10
  • GamesRadar+ – 5/5
  • GamingTrend – 95/100
  • Wccftech – 9/10
  • PCInvasion – 8,5/10
  • COGConnected – 84/100
  • Game Informer – 83/10
  • GRYOnline.pl – 8/10
  • IGN – 80/10
  • PCGamesN – 80/10
  • TheSixthAxis – 80/100
  • VG247 – 4/5
  • VGC – 4/5
  • PC Gamer – 77/100
  • WellPlayed – 7/10
  • ScreenRant – 3/5
  • Metascore: 84/100 (z 35 recenzji)

Jak widzicie, recenzenci są w miarę zgodni; większość wystawionych not oscyluje w okolicy 80%. Trafiło się co prawda kilka gorszych ocen – jak te wystawione przez krytyków z serwisów WellPlayed oraz ScreenRant – ale z nawiązką zostały one pokryte przez dziewiątki od portali PCGamesN i GamingTrend czy „dychy” od ekspertów z GamesRadar+ oraz CGMagazine. Jakie elementy gry zyskały uznanie dziennikarzy, a na które kręcili oni nosem?

Szczególnych pochwał doczekała się kampania fabularna. Ciekawie zaprojektowane misje zapewniają odpowiednie wyzwanie, a różnorodne pod względem rozgrywki nacje (dysponujące unikalnymi cechami, jednostkami i budynkami) nie pozwalają się nudzić. Ponadto wielu recenzentów zwróciło uwagę na interesujące filmiki wprowadzające – mają one formę krótkich dokumentów i zawierają cenne informacje historyczne, które świetnie korespondują z tym, co oglądamy później na ekranie. Innymi słowy, Age of Empires IV uczy i bawi.

Rozgrywka znana z klasycznych RTS-ów doczekała się drobnych i, co warto podkreślić, dobrze przyjętych zmian, ale u podstaw pozostała oldskulowa. Niektórzy krytycy uważają wręcz, że gameplay za bardzo trzyma się gatunkowych fundamentów, jednak spragnionym porządnego RTS-a weteranom nie powinno to przeszkadzać. Docenią oni z pewnością wspomniane nowości taktyczne, takie jak możliwość przygotowywania zasadzek w wysokiej trawie. Może im się jednak nie spodobać stosunkowo niewielka skala bitew – liczba jednostek została ograniczona do 200, co, zwłaszcza na dużych mapach, wydaje się lekkim nieporozumieniem.

Część krytyków wyróżniła nawet sztuczną inteligencję jednostek, która, niestety, nie jest gatunkowym standardem. Najwyraźniej jednak reprezentowany przez nią poziom można odbierać bardzo subiektywnie, bo była to jedna z tych kwestii, które najbardziej poróżniły recenzentów. Niezadowoleni z AI eksperci narzekają zwłaszcza na tzw. pathfinding (wyszukiwanie ścieżek) oraz to, że komputer nie potrafi zrobić dobrego użytku z wyprodukowanych jednostek – co szczególnie widać w nieoskryptowanych potyczkach.

Innym dyskusyjnym elementem okazała się oprawa audiowizualna. Na ścieżkę dźwiękową utyskują co prawda nieliczni, twierdząc, że jest ona nijaka, za to grafice oberwało się niemal z każdej strony. Z największą krytyką spotkały się modele jednostek, które nie zachwycały już na trailerach i gameplayach promujących grę. Reszta wizualiów może się podobać, ale – w dużym skrócie – nie sprawia nadzwyczajnego wrażenia. Niemniej nie zabrakło opinii określających grafikę mianem uroczej, więc chyba każdy będzie musiał zdecydować sam, czy mu się ona podoba, czy nie.

Podsumowując, można dojść do wniosku, że studio Relic Entertainment dostarczyło na rynek dość bezpieczną grę, która choć wprowadza nieco nowości do gatunku RTS-ów, to u podstaw trzyma się kurczowo rozwiązań wypracowanych przed laty. Kulejąca miejscami sztuczna inteligencja oraz nietrafiająca we wszystkie gusta oprawa graficzna wyrastają na największe wady Age of Empires IV, ale nie powinny one stanąć na drodze osobom, które zechcą zapoznać się z wciągającą, zróżnicowaną i umiejętnie podaną kampanią fabularną.

Przypominamy, że już w najbliższy czwartek, czyli w dniu premiery, Age of Empires IV będzie dostępne na Steamie, w Epic Games Store, Microsoft Store oraz w usłudze Xbox Game Pass.

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej