Raport NPD Group za lipiec - LEGO i Batman na czele, rośnie sprzedaż PlayStation 4 i Xboksa One
Firma NPD Group opublikowała raport poświęcony amerykańskiemu rynkowi gier wideo za miniony miesiąc. Zaznacza się rosnąca popularność konsol Xbox One i PlayStation 4, jak również spadająca sprzedaż urządzeń poprzedniej generacji.
Firma NPD Group opublikowała raport na temat kondycji amerykańskiego rynku gier wideo w minionym miesiącu. Jak zawsze firma ograniczyła się do wyników sprzedawców detalicznych, a więc nie uwzględnia m.in. dystrybucji cyfrowej (na przykład poprzez platformę Steam) czy rynku mobilnego, stąd też należy ten raport traktować jako fragment większej całości (dane podajemy za serwisami Game Informer oraz Venture Beat).
Choć ciężko mówić o wysypie wielkich tytułów w tym okresie, nie przeszkodziło to w osiągnięciu w lipcu przychodu rzędu prawie 542 milionów dolarów, a więc o 6% więcej niż w analogicznym okresie rok temu. Niemniej wyraźny brak udanych debiutów sprawił, że sprzedaż oprogramowania spadła o 6% w stosunku do czerwca i maja (w porównaniu z lipcem 2014 roku wzrosła o 3%), co zresztą widać w zestawieniu najlepiej sprzedających się gier, w którym znalazła się zaledwie jedna nowa pozycja – Rory McIlroy PGA Tour, czyli kolejna odsłona golfowej serii od firmy EA Sports. Na pierwszym miejscu uplasowało się LEGO Jurassic World, wyprzedzając zwycięzcę z zeszłego miesiąca – Batman: Arkham Knight. Również dalej znalazły się tytuły z wcześniejszych miesięcy – na trzecią pozycję z szóstej wrócił Minecraft, a na czwartym miejscu ulokowało się Grand Theft Auto V.
# | Tytuł | Platformy sprzętowe (malejąco pod względem sprzedaży) |
1 | X360, 3DS, PS3, XONE, Wii U, PS4, VITA | |
2 | PS4, XONE, PC | |
3 | X360, PS3, XONE, PS4 | |
4 | PS4, XONE, X360, PS3, PC | |
5 | PS4, XONE | |
6 | XONE, PS4, PC | |
7 | XONE, PS4, X360, PS3 | |
8 | PS4, XONE | |
9 | PS4, X360, XONE, PS3, WII, VITA, 3DS | |
10 | PS4, XONE, X360, PS3, PC |
Wypada zaznaczyć, że gdyby autorzy uwzględniali kopie dołączane do sprzętu (konkretniej – do konsol), Batman „z łatwością” wyprzedziłby konkurencję. Łączy się to z nieustającym wzrostem sprzedaży konsol nowej generacji: Xboksa One oraz przede wszystkim PlayStation 4, które już wcześniej wyraźnie wysunęło się na pozycję lidera i umocniło się na niej w minionym miesiącu. Niemniej obie konsole sprzedają się znacznie lepiej niż dotąd (XONE znalazł o 44% więcej nabywców niż w lipcu 2014 roku) i w ciągu pierwszych 21 miesięcy po premierze rozeszło się ich prawie o 50% więcej, niż w analogicznym okresie czasowym starszych urządzeń po ich wydaniu: PlayStation 3 i Xboksa 360. Te zresztą zaliczyły spory spadek w porównaniu z zeszłym rokiem i sprzedało się ich o 56% mniej, przez co ogólna sprzedaż konsol wzrosła zaledwie o 2%. Nie powinno więc dziwić, że zarówno przedstawiciele Sony, jak i Microsoftu okazali zadowolenie z lipcowych wyników. Jeszcze przed opublikowaniem raportu Mike Nichols z Microsoftu pochwalił się sprzedażą Xboksa One, nie omieszkając przypomnieć o zaprezentowanych na targach gamescom tytułach ekskluzywnych, zaś przedstawiciel japońskiego koncernu w komunikacie do serwisu Gamespot podziękował graczom za pomoc w osiągnięciu tego wyniku:
”Jesteśmy szczerze zaszczyceni sukcesem PS4 i chcielibyśmy podziękować graczom za uczynienie jej najlepiej sprzedającą się konsolą i numer 1 pod względem sprzedaży oprogramowania w Stanach Zjednoczonych w lipcu. Pakiet Batman: Arkham Knight na PlayStation 4 wciąż jest bestsellerem i mamy nadzieję zadowolić fanów w przyszłym miesiącu premierą pakietu Edycji Limitowanej Destiny: The Taken King 15 września.”
Drobny przyrost odnotowała również firma Nintendo ze sprzedaży oprogramowania na konsolę Wii U (wzrost o 10%), zapewne nie bez związku z wciąż dobrze się sprzedającym Splatoon, które w lipcu znalazło kolejnych 85 tysięcy nabywców. Również sprzedaż przenośnego 3DS prezentuje się lepiej niż rok temu – w ciągu minionych 7 miesięcy rozeszło się tych urządzeń aż o 35% więcej, niż w identycznym okresie rok temu. Ponadto dało się zauważyć wzrost przychodu z sektora akcesoriów (o 17% do 161,3 miliona dolarów, 42% w skali roku), co zdaje się wskazywać na niesłabnącą popularność figurek pokroju Disney Infinity czy Amiibo.