Raport GUS - jak Polacy korzystają z internetu?
Główny Urząd Statystyczny przebadał Polaków między 16. a 74. rokiem życia pod kątem ich podejścia do Internetu w ubiegłym roku. Na tej podstawie powstał specjalny raport "Jak korzystamy z Internetu? 2018". Co mówi o naszym społeczeństwie?
Internet stał się nieodłączną częścią naszego życia. Korzystamy z niego w szkole, pracy czy w domu. Gwarantuje on zarówno szybki dostęp do informacji, jak i upraszcza załatwianie różnych spraw, czy po prostu służy rozrywce. Lecz która z tych funkcji jest najważniejsza? I czy faktycznie Polacy mają tak powszechny dostęp do Internetu, jak nam się wydaje? Na te pytania stara się odpowiedzieć raport Jak korzystamy z Internetu? 2018 przygotowany przez Główny Urząd Statystyczny. Na jego potrzeby przebadano wybranych rodaków między 16 a 74 rokiem życia. Oto, jaki obraz naszego społeczeństwa się z niego wyłania.
Zacznijmy od dostępności. W 2018 roku do sieci podłączonych było 96% polskich firm zatrudniających minimum 9 osób. Co się natomiast tyczy gospodarstw domowych, Internetem mogło cieszyć się 84% z nich (z czego 79% z szerokopasmowego). To odrobinę poniżej wynoszącej 89% średniej dla Unii Europejskiej. Możemy się jednak pocieszyć, że pokonaliśmy takie kraje, jak Portugalia (79%), Słowacja (81%), Węgry (83%), Grecja (76%) czy Chorwacja (82%). Daleko nam jednak chociażby do Holandii (98%), Finlandii (94%), Wielkiej Brytanii (95%), Szwecji (92%) oraz Danii (93%).
W jaki sposób brak dostępności do Internetu tłumaczy pozostałe 16% osób prywatnych? Najczęstsza odpowiedź (66%) jest prosta – zwyczajnie go nie potrzebują. Inni nie posiadają odpowiednich umiejętności (51%), nie mogą pozwolić sobie na zakup sprzętu (23%) lub opłaty abonamentowe (17%), nie przepadają za siecią (12%), korzystają z niej w innych miejscach (3%) bądź podali jakieś inne powody (17%).
Skoro już mniej więcej wiemy, jaki procent Polaków posiada dostęp do Internetu, warto przyjrzeć się, co takiego w nim robią. Najwięcej naszych rodaków, bo aż 64%, szuka informacji o towarach lub usługach. 60,7% korzysta z poczty elektronicznej, a 49,9% z serwisów społecznościowych. Na dalszych miejscach znalazły się między innymi bankowość elektroniczna, sprawy administracyjne (które szczególną popularnością cieszą się wśród internautów z województw mazowieckiego, pomorskiego, podlaskiego, dolnośląskiego, śląskiego i małopolskiego) czy turystyka. Kiepsko wypadły gry komputerowe, które ściągało i bawiło się po sieci 17,7% osób. To o 1,7% mniej w porównaniu z wcześniejszym rokiem.
Na koniec zwróćmy jeszcze uwagę na statystyki dotyczące zakupów przez Internet dokonywanych przez Polaków. Decydują się na to przede wszystkim osoby między 25 a 34 rokiem życia. Niestety, popularności handlu internetowego w naszym kraju nie pomaga odsetek firm, które oferują tego typu usługi – zaledwie 14%. W Unii Europejskiej wyprzedzamy pod tym względem tylko cztery kraje – Łotwę, Grecję, Rumunię i Bułgarię.