autor: Kamil Zwijacz
Raport finansowy Sony - znaczna poprawa kondycji firmy
Firma Sony opublikowała swoje wyniki finansowe za okres od 1 kwietnia 2012 do 31 marca 2013 roku. Ogólna kondycja finansowa koncernu uległa poprawie. Konsole PlayStation 3 i PlayStation 2 cieszyły się sporą popularnością. Natomiast łączna sprzedaż obu handheldów korporacji to zaledwie połowa tego, co udało się osiagnąć konkurencyjnej kieszonsolce 3DS.
Mamy dziś prawdziwy wysyp raportów finansowych. Po firmie Capcom czas przejść do korporacji Sony, która także opublikowała dane dotyczące sprzedaży gier, i co ważniejsze, sprzętu. Konsole z rodziny PlayStation, wraz z pozostałymi produktami, pomogły wyciagnąć koncern z dołka.
Sony przedstawia sprzedaż konsol dzieląc je na rodzaje (stacjonarne i handheldy) i sumując wyniki. Nie poznaliśmy więc konkretnych liczb dotyczących każdej maszyny z osobna, ale od momentu premiery PlayStation 3 do końca marca bieżącego roku do sklepów całego świata wysłano 80,4 mln sztuk tego sprzętu. Nie jest to jednak rezultat wiążący, gdyż dodano do niego sprzedaż PlayStation 2 z okresu 1 kwietnia 2012 – 31 marca 2013. W ramach porównania, koncern Microsoft może się pochwalić 77,2 mln sprzedanych Xboksów 360. Można więc zakładać, że obie konsole idą łeb w łeb, jeżeli przyjmiemy, że PS2 w poprzednim roku fiskalnym dotarło do około 3 mln klientów.
W samym minionym roku finansowym, konsole PS3 i PS2 sprzedały się w nakładzie 16,5 mln sztuk. Kieszonsolki PSP i PS Vita dotarły z kolei do 7 mln osób. Sprzedaż gier w pierwszym przypadku wyniosła 153,9 mln egzemplarzy, a w drugim 28,8 mln. W tym samym okresie X360 trafił do 10 mln klientów, Wii do 3,98 mln, a Wii U do 3,45 mln. Z kolei rynek handheldów zdominowany jest przez 3DS-a firmy Nintendo, który niemal dwukrotnie przebił łączony wynik konsolek Sony, uzyskując rezultat 13,95 mln egzemplarzy.
Sytuacja finansowa koncernu uległa poprawie względem wcześniejszego roku fiskalnego. Zanotowano wzrost sprzedaży o 4,7% do 72,3 mld dolarów i zysk netto wynoszący 458 mln dolarów. Dział odpowiedzialny za gry i konsole zanotował 17 mln dolarów zysku (w zeszłym roku rezultat był lepszy i wyniósł 296 mln dolarów). Sytuacja ta podyktowana jest kosztami poniesionymi na opracowanie PlayStation 4, z którą firma wiąże spore nadzieje.