Raport finansowy Electronic Arts. Dystrybucja cyfrowa wyprzedziła sprzedaż pudełkową
Electronic Arts podsumowało swoje zyski po zakończeniu pierwszego kwartału roku fiskalnego 2014. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku bardzo duży wzrost odnotowała dystrybucja cyfrowa (kosztem znacznego spadku sprzedaży detalicznej). Na znaczeniu zyskały też gry na urządzenia przenośne.
- W ostatnim kwartale firma zarobiła 949 milionów dolarów, czyli prawie tyle samo, co w tym samym okresie przed rokiem.
- Zyski z dystrybucji cyfrowej nieznacznie przekroczyły dochody uzyskane poprzez sprzedaż fizycznych kopii.
- Firma postawi bardziej na sprzedaż cyfrową i gry mobilne, zwróci też większą uwagę na rynek azjatycki.
Firma Electronic Arts przygotowała raport finansowy, podsumowujący jej dochody w pierwszym kwartale bieżącego roku fiskalnego (1 kwietnia – 30 czerwca). W porównaniu z tym samym okresem roku 2013 doszło do gwałtownej zmiany proporcji między dystrybucją cyfrową a sprzedażą fizycznych kopii – ta pierwsza zaliczyła duży wzrost, podczas gdy druga znacząco spadła. Odnotowano też rosnące znaczenie gier mobilnych i na konsole przenośne, ponadto zwrócono uwagę na rozrastający się rynek azjatycki.
Ogólny przychód:
Łączny przychód „elektroników” wyniósł w omawianym okresie 949 milionów dolarów – jest to kwota zbliżona do tej uzyskanej przed rokiem (955 milionów). Sprzedaż kopii cyfrowych i fizycznych stała na podobnym poziomie (odpowiednio 482 i 467 milionów dolarów), lecz, jak wspomniano, jest to znacząca zmiana w stosunku do ubiegłego roku (342 i 613 milionów). Wart zaznaczenia jest tutaj fakt, że to pierwszy raz w historii EA, gdy dystrybucja cyfrowa wyprzedziła tradycyjny model sprzedaży.
Informacje szczegółowe:
Największa w tym zasługa serii Battlefield (więcej na jej temat w kontekście omawianego raportu znajdziecie w drugim dzisiejszym newsie) oraz gier na urządzenia przenośne. Znaczący dochód, wynoszący 177 milionów dolarów, przyniosły też DLC i płatności w grach typu free-to-play, zarówno jeśli chodzi o produkcje pecetowe, jak i konsolowe. Podano również przykład serii FIFA, której ostatnia odsłona (FIFA 13) w formie cyfrowej sprzedawała się przez ten kwartał o 92% lepiej niż jej poprzedniczka (FIFA 12) w analogicznym okresie roku fiskalnego 2013.
Ujawniono też, że dochody z pobranych pełnych wersji gier na pecety wyniosły 37 milionów dolarów, przy czym największy wpływ na tę kwotę miały The Sims 3 i Battlefield 3. Ponadto zaobserwowano wzrost zainteresowania Star Wars: The Old Republic, przy jednoczesnym spadku liczby kont opartych na płatnej subskrypcji i abonamencie o 25 procent. Platforma Origin odnotowała 50 milionów instalacji, z czego 22 miliony przypadają na urządzenia przenośne. W kontekście tych ostatnich Electronic Arts ujawniło również, że największy dochód ze sprzedaży w tym okresie przyniósł jej App Store, należący do firmy Apple.
Gry mobilne:
Jak wspomniano, duży wzrost znaczenia przypadł też w udziale grom mobilnym i na urządzenia przenośne. Ich sprzedaż podskoczyła o 30 procent, co dokonało się głównie za sprawą takich tytułów jak The Simpsons, FIFA Online 3 i Real Racing 3. W przypadku drugiej spośród wymienionych pozycji ogromny udział w zysku miał rynek azjatycki.
”W okolicach 2004 i 2005 roku mieliśmy około 20 miliardów dolarów kapitału; dziś dobijamy do 60 miliardów” – powiedział Frank Gibeau, szef EA Labels, w wywiadzie dla serwisu VentureBeat. – Lwia część tego wzrostu dokonała się dzięki otwarciu firmy na Azję, jak również za sprawą dostrzeżenia urządzeń przenośnych jako pełnoprawnej platformy do grania”
Przyszłość firmy:
We wspomnianym wywiadzie Frank Gibeau powiedział, że Electronic Arts skoncentruje się teraz w dużej mierze na dystrybucji cyfrowej i grach na urządzenia mobilne. Nie oznacza to jednak, że dotychczasowy kierunek rozwoju firmy zostanie porzucony. Według słów szefa EA Labels, sprzedaż detaliczna wcale nie odejdzie w niepamięć, a produkcje AAA i gry mobilne będą współistniały.
W temacie tych ostatnich spółka obiecuje sobie wiele po Plants vs. Zombies: Garden Warfare. Pozostałymi atutami „elektroników” pozostają naturalnie serie takie jak Battlefield, FIFA czy The Sims. Co więcej, Electronic Arts ujawniło, że po zakończeniu roku fiskalnego 2014 spodziewa się uzyskać dochód w wysokości 3,5 miliarda dolarów. Z kolei w drugim kwartale spodziewa się zarobić 625 milionów.
Przypomnijmy, że w ostatnich dniach raportem finansowym podzieliła się także firma Ubisoft, która odnotowała straty, uzyskując przychód 76 milionów euro. Warto nadmienić, że w jej podsumowaniu również zwrócono uwagę na dynamicznie rozwijający się rynek dystrybucji cyfrowej.