Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 24 lipca 2013, 10:44

Raport finansowy Electronic Arts. Dystrybucja cyfrowa wyprzedziła sprzedaż pudełkową

Electronic Arts podsumowało swoje zyski po zakończeniu pierwszego kwartału roku fiskalnego 2014. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku bardzo duży wzrost odnotowała dystrybucja cyfrowa (kosztem znacznego spadku sprzedaży detalicznej). Na znaczeniu zyskały też gry na urządzenia przenośne.

Raport finansowy Electronic Arts. Dystrybucja cyfrowa wyprzedziła sprzedaż pudełkową - ilustracja #1
RAPORT FINANSOWY ELECTRONIC ARTS W SKRÓCIE:
  • W ostatnim kwartale firma zarobiła 949 milionów dolarów, czyli prawie tyle samo, co w tym samym okresie przed rokiem.
  • Zyski z dystrybucji cyfrowej nieznacznie przekroczyły dochody uzyskane poprzez sprzedaż fizycznych kopii.
  • Firma postawi bardziej na sprzedaż cyfrową i gry mobilne, zwróci też większą uwagę na rynek azjatycki.

Firma Electronic Arts przygotowała raport finansowy, podsumowujący jej dochody w pierwszym kwartale bieżącego roku fiskalnego (1 kwietnia – 30 czerwca). W porównaniu z tym samym okresem roku 2013 doszło do gwałtownej zmiany proporcji między dystrybucją cyfrową a sprzedażą fizycznych kopii – ta pierwsza zaliczyła duży wzrost, podczas gdy druga znacząco spadła. Odnotowano też rosnące znaczenie gier mobilnych i na konsole przenośne, ponadto zwrócono uwagę na rozrastający się rynek azjatycki.

Ogólny przychód:

Łączny przychód „elektroników” wyniósł w omawianym okresie 949 milionów dolarów – jest to kwota zbliżona do tej uzyskanej przed rokiem (955 milionów). Sprzedaż kopii cyfrowych i fizycznych stała na podobnym poziomie (odpowiednio 482 i 467 milionów dolarów), lecz, jak wspomniano, jest to znacząca zmiana w stosunku do ubiegłego roku (342 i 613 milionów). Wart zaznaczenia jest tutaj fakt, że to pierwszy raz w historii EA, gdy dystrybucja cyfrowa wyprzedziła tradycyjny model sprzedaży.

Informacje szczegółowe:

Największa w tym zasługa serii Battlefield (więcej na jej temat w kontekście omawianego raportu znajdziecie w drugim dzisiejszym newsie) oraz gier na urządzenia przenośne. Znaczący dochód, wynoszący 177 milionów dolarów, przyniosły też DLC i płatności w grach typu free-to-play, zarówno jeśli chodzi o produkcje pecetowe, jak i konsolowe. Podano również przykład serii FIFA, której ostatnia odsłona (FIFA 13) w formie cyfrowej sprzedawała się przez ten kwartał o 92% lepiej niż jej poprzedniczka (FIFA 12) w analogicznym okresie roku fiskalnego 2013.

Czyżby Battlefield zaczął urastać do rangi najważniejszej marki „elektroników”? - Raport finansowy Electronic Arts. Dystrybucja cyfrowa wyprzedziła sprzedaż pudełkową - wiadomość - 2013-07-24
Czyżby Battlefield zaczął urastać do rangi najważniejszej marki „elektroników”?

Ujawniono też, że dochody z pobranych pełnych wersji gier na pecety wyniosły 37 milionów dolarów, przy czym największy wpływ na tę kwotę miały The Sims 3 i Battlefield 3. Ponadto zaobserwowano wzrost zainteresowania Star Wars: The Old Republic, przy jednoczesnym spadku liczby kont opartych na płatnej subskrypcji i abonamencie o 25 procent. Platforma Origin odnotowała 50 milionów instalacji, z czego 22 miliony przypadają na urządzenia przenośne. W kontekście tych ostatnich Electronic Arts ujawniło również, że największy dochód ze sprzedaży w tym okresie przyniósł jej App Store, należący do firmy Apple.

Gry mobilne:

Jak wspomniano, duży wzrost znaczenia przypadł też w udziale grom mobilnym i na urządzenia przenośne. Ich sprzedaż podskoczyła o 30 procent, co dokonało się głównie za sprawą takich tytułów jak The Simpsons, FIFA Online 3 i Real Racing 3. W przypadku drugiej spośród wymienionych pozycji ogromny udział w zysku miał rynek azjatycki.

”W okolicach 2004 i 2005 roku mieliśmy około 20 miliardów dolarów kapitału; dziś dobijamy do 60 miliardów” – powiedział Frank Gibeau, szef EA Labels, w wywiadzie dla serwisu VentureBeat. – Lwia część tego wzrostu dokonała się dzięki otwarciu firmy na Azję, jak również za sprawą dostrzeżenia urządzeń przenośnych jako pełnoprawnej platformy do grania”

Electronic Arts wydaje się też coraz bardziej doceniać model free-to-play. - Raport finansowy Electronic Arts. Dystrybucja cyfrowa wyprzedziła sprzedaż pudełkową - wiadomość - 2013-07-24
Electronic Arts wydaje się też coraz bardziej doceniać model free-to-play.

Przyszłość firmy:

We wspomnianym wywiadzie Frank Gibeau powiedział, że Electronic Arts skoncentruje się teraz w dużej mierze na dystrybucji cyfrowej i grach na urządzenia mobilne. Nie oznacza to jednak, że dotychczasowy kierunek rozwoju firmy zostanie porzucony. Według słów szefa EA Labels, sprzedaż detaliczna wcale nie odejdzie w niepamięć, a produkcje AAA i gry mobilne będą współistniały.

W temacie tych ostatnich spółka obiecuje sobie wiele po Plants vs. Zombies: Garden Warfare. Pozostałymi atutami „elektroników” pozostają naturalnie serie takie jak Battlefield, FIFA czy The Sims. Co więcej, Electronic Arts ujawniło, że po zakończeniu roku fiskalnego 2014 spodziewa się uzyskać dochód w wysokości 3,5 miliarda dolarów. Z kolei w drugim kwartale spodziewa się zarobić 625 milionów.

Przypomnijmy, że w ostatnich dniach raportem finansowym podzieliła się także firma Ubisoft, która odnotowała straty, uzyskując przychód 76 milionów euro. Warto nadmienić, że w jej podsumowaniu również zwrócono uwagę na dynamicznie rozwijający się rynek dystrybucji cyfrowej.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej