autor: Michał Jodłowski
Quake Live porzuca model free-to-play i przechodzi w całości na Steama
Quake Live zintegrowało się w pełni z platformą Steam i jest od teraz dostępne wyłącznie z jej poziomu. Zmianie tej towarzyszy niezapowiedziane porzucenie modelu free-to-play. Gra aktualnie kosztuje 9,99 euro.
- Producent: id Software
- Wydawca: Bethesda Softworks
- Gatunek: FPS
- Platformy: PC (Steam)
- Cena: 10 euro (ok. 43 zł)
- Premiera: 6 kwietnia 2010 r.
Quake Live – sieciowa strzelanka oparta na kultowym Quake’u III – przeszła wczoraj ogromne (i równie kontrowersyjne) zmiany, których mało kto się spodziewał z racji braku jakichkolwiek zapowiedzi. Gra została w całości zintegrowana z platformą Steam, dzięki czemu cieszy się wszystkimi oferowanymi przez nią funkcjonalnościami, wliczając w to usługę modyfikacji Steam Workshop czy popularne acziki. Tym samym oznacza to, że gra dostępna jest wyłącznie z poziomu Steama, a dotychczasowy klient wychodzi z użytku. Niestety nie jest tak kolorowo, jak początkowo mogłoby się wydawać. Przejście na Steama wiąże się z usunięciem wszystkich statystyk, osiągnięć, klanów, przyjaciół i innych elementów, na jakie gracze przez lata pracowali w starym systemie Quake Live. Innymi słowy: starzy fani, którzy nie chcą powrócić do klasycznej „trójki”, muszą pogodzić się z całkowicie świeżym startem. Nietrudno zgadnąć, że wielu z nich wyraża swoje niezadowolenie z tego stanu rzeczy na forum dyskusyjnym w profilu QL na Steamie (stare forum najwyraźniej zostało usunięte).
To jednak nie koniec rewolucji. Przejściu na API Steamworks towarzyszy porzucenie modelu biznesowego free-to-play i anulowanie dotychczasowego systemu subskrypcji. Od teraz osoby zainteresowane grą muszą uiścić jednorazową opłatę w wysokości 10 euro, czyli około 43 złotych według aktualnego kursu europejskiej waluty. Z płatności najwyraźniej zwolnieni są gracze, którzy wcześniej mieli Quake Live w swojej steamowej bibliotece. Niewykluczone, że posiadacze subskrypcji Pro także otrzymają darmowe kody Steam (w tej sprawie należy skontaktować się z pomocą techniczną).
W tej chwili trudno przewidzieć, jak potoczą się dalsze wydarzenia i w jakich barwach maluje się przyszłość Quake Live. Z pewnością przejście na Steama i wprowadzenie jednolitej opłaty za grę miało na celu przyciągnięcie do niej nowych graczy, aczkolwiek pozbawienie całego dorobku starych wyjadaczy (którzy stanowili przecież znaczną część grającej społeczności) może ostatecznie doprowadzić do dokładnie odwrotnego skutku. Nie da się ukryć, że dokonanie tak brzemiennej w skutkach zmiany bez wcześniejszej zapowiedzi nieprzyjemnie kojarzy się z pokazaniem fanom środkowego palca.
Quake Live to sieciowa strzelanka autorstwa studia id Software, stanowiąca ulepszoną wersję gry Quake III: Gold. Gra korzystała z modelu biznesowego free-to-play, utrzymując się początkowo z reklam (co zakończyło się porażką), a później z opcjonalnych płatności. Otwarte beta-testy rozpoczęły się w lutym 2009 roku po krótkiej fazie zamkniętej bety. Premiera stabilnej wersji miała miejsce 6 kwietnia 2010 roku. Gra przez niemal cztery lata (licząc okres beta) dostępna była wyłącznie z poziomu przeglądarki internetowej. W styczniu 2014 zakończono migrację do samodzielnego klienta, odchodząc od przeglądarkowej wtyczki. Pokłosiem tej decyzji było zarzucenie oficjalnego wsparcia dla systemów Linux i Mac OS. We wrześniu tego samego roku Quake Live zadebiutowało na Steamie.