autor: Łukasz Szliselman
Profil polskiego gracza według badań na Digital Dragons 2015
Digital Dragons 2015 to dobra okazja, by przyjrzeć się bliżej rodzimemu rynkowi gier. W serii kilku newsów przybliżymy Wam profil i zwyczaje polskich graczy. Kto w naszym kraju sięga po elektroniczną rozrywkę?
Zasady badania
Badanie przeprowadziła agencja IQS w dniach od 21 kwietnia do 4 maja 2015 roku. Główne dane pochodzą z anonimowych ankiet, wyświetlanych w serwisach Grupy Onet i na gry-online.pl, w których udział wzięło 3750 internautów w wieku 15-55 lat. Dziękujemy uczestnikom za czas poświęcony na wypełnienie formularza!
Z okazji kolejnej edycji Digital Dragons przygotowano szczegółowe badania polskiej sceny gamingowej. Ich wyniki przedstawiono producentom i wydawcom podczas odbywającej się wczoraj i dziś konferencji branżowej w Krakowie, ale domyślamy się, że samych graczy również zainteresują zwyczaje grających kolegów i koleżanek. Dlatego postanowiliśmy podzielić się z Wami najciekawszymi informacjami w serii kilku newsów. W ciągu najbliższych dni dowiecie się m.in., jak wygląda profil polskiego gracza, w co i na czym gramy najczęściej oraz jak się zaopatrujemy w gry. Na początek zajmijmy się palącym pytaniem:
Kto gra?
Liczba grających Polaków dość szybko rośnie. Przed rokiem po tego typu rozrywkę sięgało 60% osób korzystających z internetu – teraz gry bawą 7 na 10 internautów (72%). Pod uwagę brano następujące kategorie: gry komputerowe (instalowane na PC lub laptopie), konsolowe, mobilne (smartfony, tablety), przeglądarkowe, społecznościowe (dostępne w portalach typu Facebook) oraz na tradycyjne telefony komórkowe.
Płeć dominująca?
Co ciekawe, w minionym roku większość graczy w Polsce stanowiły kobiety. Tak jest, panie to aż 53% wszystkich grających! Nastąpiło więc odwrócenie proporcji w stosunku do wyników sprzed roku, kiedy to wśród graczy przeważali mężczyźni. Skąd ta zmiana? Otóż panie wyprzedziły panów w coraz bardziej popularnych grach mobilnych, przeglądarkowych i społecznościowych. Tradycyjne tytuły pecetowe i konsolowe, często określane mianem „hardcorowych”, nadal są domeną mężczyzn.
Profil polskiego gracza
Rozrywka elektroniczna nadal najczęściej kojarzona jest z ludźmi młodymi, co poniekąd ma uzasadnienie. Kategoria wiekowa 15-25 jest zdecydowanie najliczniejszą (43%) spośród badanych grup, a dodatkowo dominuje ona we wszystkich poszczególnych typach gier. Z tego też względu tzw. „statystyczny polski gracz” miałby średnie wykształcenie (44%). Nie brakuje jednak absolwentów uczelni wyższych, którzy stanowią 1/4 grających.
Z drugiej strony, aż 57% grających to osoby po 25 roku życia, a więc ludzie dorośli lub wkraczający w dorosłość, często mający na swoich barkach własne rodziny i pracę. Ponad połowę graczy stanowią osoby aktywne zawodowo, a 42% posiada stałe zatrudnienie. W ciągu minionego roku wzrósł też odsetek grających w przedziale wiekowym 45-55 z 5% do 9%. Pokazuje to, że gry przestały być wyłącznie zabawką dla dzieciaków usiłujących zabić nadmiar wolnego czasu, a stały się powszechnie wybieraną formą rozrywki wśród osób dojrzałych.
Graczy można spotkać wszędzie: od największych miast, po wsie. Te ostatnie są domem dla prawie 1/3 grających (30%). Gry nie są zabawką wyłącznie dla elit, gdyż sięgają po nie przeważnie osoby znajdujące się w średniej sytuacji finansowej – nie musisz mieć komputera za 4 tysiące złotych, żeby uważać się za gracza.
To tyle na dziś. Jutro dowiecie się, jakie platformy sprzętowe i gatunki gier są najpopularniejsze w naszym kraju.