autor: Michał Kułakowski
Pro Evolution Soccer 2014 – pierwsze szczegóły, gra korzysta z silnika Fox Engine
Na łamach magazynu Edge pojawiły się pierwsze szczegóły dotyczące kolejnej odsłony piłkarskiego Pro Evolution Soccer, oznaczonej numerem 2014. Grę, która najprawdopodobniej trafi na konsolę PlayStation 4 oraz nowego Xboksa, napędza zmodyfikowana wersja silnika Fox Engine, który opracowany został w studiu Kojima Productions.
Na łamach magazynu Edge, który zadebiutuje w sprzedaży detalicznej 14 marca, pojawił się duży materiał dotycząc kolejnej odsłony piłkarskiego Pro Evolution Soccer, oznaczonego numerem 2014. Producenci serii z japońskiego Konami zapowiedzieli, że najnowsza część serii wprowadzi szereg dużych zmian opartych na trzech filarach.
Pierwszym z nich jest oprawa graficzna i fizyka gry. Tytuł napędzać ma specjalna wersja silnika Fox Engine, stworzonego przez studio Kojima Productions na potrzeby serii Metal Gear Solid. Został on w dużym stopniu zmieniony tak, by przystosować go do wspierania piłkarskiej symulacji. Autorzy wykorzystają w pełni jego możliwości, stawiając na fotorealizm. Deweloperzy zaprezentowali zresztą dziennikarzom Edge pierwszy pełen detali model zawodnika, którego jakość miała przewyższać to co mogliśmy zobaczyć do tej pory na wirtualnych boiskach. Przywiązanie do realizmu nie kończy się jednak na liczbie polygonów czy zastosowanych shaderach. Zupełnie nowy model sterowania pozwoli graczom na kontrolowanie środka ciężkości zawodnika, co umożliwi bardziej naturalną i satysfakcjonującą grę. Twórcy zapowiadają również nadzwyczaj płynne animacje ruchu, a także znacznie poprawione zachowanie piłki.
Drugim filarem zmian w PES 2014 jest podejście do gry kontaktowej i interakcji między piłkarzami. Dokładniejszy i czulszy model sterowania oraz silnik fizyczny wpłyną istotnie na ten aspekt tytułu. Zwiększy się znaczenie różnego rodzaju sztuczek i manewrów wprowadzających w błąd przeciwnika. Według zapewnień staną się jedną z najistotniejszych części taktyki na boisku. Stroje piłkarzy będą teraz np. niezależnie animowane, będziemy więc mogli łapać lub pociągać konkurentów za koszulki.
Ostatnią podstawą nowego Pro Evolution Soccer są zmiany związane z zarządzaniem drużyną na murawie. Formacje będą nadal odgrywać ważną rolę, ale grze otrzymają możliwość kontrolowania zachowania zawodników, tak aby w konkretnych sektorach boiska korzystali z różnej taktyki i postępowali według innych priorytetów.
Zastosowanie Fox Engine wskazuje na to, że PES 2014 ukaże się najprawdopodobniej na PlayStation 4 oraz nowym Xboksie, nie wiadomo jednak ile z zapowiadanych nowinek znajdzie się w wersjach na starsze konsole. Więcej informacji dotyczących gry oraz pochodzących z niej screenów lub gameplayu powinniśmy spodziewać się w najbliższym czasie, być może już podczas konferencji deweloperów GDC, która odbędzie się pod koniec marca w San Francisco.