Premium GRYOnline.pl w 2024 roku - podsumowanie zmian i przyszłość abonamentu
Branża gier oraz dziennikarstwo growe toczą nierówną walkę o przyszłość. Dzięki Wam możemy toczyć ją na naszych warunkach.
2024 rok nie był łatwy dla gamingu. Na naszych oczach branża przechodzi kryzys objawiający się falą zwolnień i zamknięć całych studiów deweloperskich. Nawet coraz bardziej rozdmuchane budżety gier AAA (a nawet AAAA) tym razem nie uchroniły wielkich wydawców przed dotkliwymi porażkami finansowymi i artystycznymi. Receptą dla graczy przed bolączkami blockbusterów miały być produkcje niezależne, ale tam też nie było łatwo – rynek się przesycił, a małe studia coraz głośniej biją na alarm, że przebicie się do świadomości odbiorców z małą grą bywa niemożliwe, gdy trzeba konkurować nie tylko z kilkudziesięcioma premierami dziennie, ale też absorbującymi uwagę odbiorców w nieskończoność grami-usługami. Branża gier znajduje się w trudnym miejscu i czekają ją gwałtowne zmiany.
W tej sytuacji szczególnie istotne jest istnienie wysokiej jakości dziennikarstwa growego, które piętnuje złe praktyki, chwali słuszne inicjatywy, pomaga świetnym, ale mniej popularnym produkcjom dotrzeć do graczy i buduje mosty zrozumienia między twórcami a odbiorcami. Niestety dziennikarstwo, nie tylko growe, ma swoje własne bitwy do stoczenia. Problemy, o których wspominaliśmy w zeszłorocznym podsumowaniu, dziś są jeszcze większe – dominacja Google oraz platform social mediowych jest tak silna, że układ sił w internecie kompletnie się zmienił. Dziennikarze stali się zakładnikami algorytmów. A algorytmy nie chcą pogłębionego researchu, ambitnych publicystyk czy tekstów o ukrytych perełkach – promują emocje, najlepiej negatywne i pisanie o rzeczach, które czytelnicy już znają. Big techy już nie tylko decydują o tym, jakie treści pokazywać odbiorcom – wprowadzają kolejne rozwiązania, mające na celu zatrzymywanie ruchu u siebie, na przykład poprzez wyciąganie informacji ze stron internetowych oraz pokazywanie ich od razu w wynikach wyszukiwania, tym samym przejmując pracę dziennikarzy. Reguły gry zostały narzucone mediom, które często zbierają krytykę za próbę przetrwania i dostosowania się do nowych zasad, nie mając na nie wpływu.
To nie jest równa walka, ale dziennikarstwo walczy. Część z Was pewnie słyszała o proteście mediów, który przetoczył się przez polski internet w lipcu 2024 roku i próbował zwrócić uwagę na ten problem. Zarówno wielcy wydawcy, jak i mniejsi, zjednoczeni w grupę Niezależni Wydawcy, negocjują z wielkimi korporacjami. Walczymy i my, a drogą, którą wytyczyliśmy jeszcze w 2023 roku i w którą wciąż wierzę, są nasze abonamenty Premium. Zapewniając nam regularne wsparcie, pozwalacie nam tworzyć jakościowe treści, które nie muszą być tworzone pod algorytmy, nie muszą trafiać do jak największej liczby odbiorców. Mogą powstawać dłużej i koncentrować się na ambitniejszych tematach. Dzięki Wam możemy tworzyć rozbudowane publicystyki, przeprowadzać wywiady z twórcami oraz budować pogłębione analizy. W 2024 roku stworzyliśmy 38 artykułów Premium, z których jesteśmy wyjątkowo dumni i które prezentują najwyższą jakość – powstały one dzięki Waszemu wsparciu i są naszym podziękowaniem dla Was. Dziękujemy!
Nie tylko teksty Premium powstały dzięki Wam. Przeglądy gier (w tym flagowe Motoprzeglądy Drauga), Necro Gaming, Retro Gaming i wiele innych materiałów, jakie mogliście przeczytać w 2024 roku na łamach GRYOnline.pl, powstało, mimo że zgodnie z regułami dyktowanymi przez big techy powstać nie powinny. Napisaliśmy je, bo wciąż wierzymy w dziennikarstwo growe. Napisaliśmy je, bo wielu z Was wspiera nas w tej wierze. Nie blokujemy do nich dostępu, gdyż chcemy wierzyć, że docenicie naszą pracę i sami zdecydujecie się nas wspomóc. Chcemy wierzyć, że też zależy Wam na przyszłości mediów growych i pomożecie tworzyć takich materiałów więcej.
Za Wasze wsparcie dziękujemy nie tylko artykułami Premium. W przeciągu ostatnich dwunastu miesięcy subskrybenci Premium otrzymali również dostęp do pobieralnych wersji kilkudziesięciu poradników, mogli przeglądać nasze strony z wyłączonymi reklamami oraz cieszyć się różnymi dodatkowymi udogodnieniami. Na szczególne atrakcje mogli liczyć nasi użytkownicy Premium VIP, którzy otrzymali od nas rekordową liczbę fantów – od kluczy na premierowe wydania gier, przez bilety do kin i na koncerty, po planszówki oraz wydawnictwa książkowe. To więcej prezentów niż rozdaliśmy przez kilka wcześniejszych lat razem wziętych. To nasze podziękowanie za Wasze szczególnie silne wsparcie.
W 2025 roku będziemy kontynuować walkę z big techami i spróbujemy jeszcze mocniej zachęcić Was do wspierania naszej pracy. Szykujemy nie tylko kolejne rozdawnictwa, teksty Premium i poradniki, ale także całkowicie przebudowaną sekcję Premium. Dołączając do nas, otrzymacie nowe udogodnienia, treści i funkcje, które uczynią korzystanie z serwisu jeszcze przyjemniejszym. Ale przede wszystkim pomożecie nam dalej tworzyć treści na własnych zasadach. Treści dla Was – a nie dla Google’a czy Facebooka.
Michał Grygorcewicz, szef działu sprzedaży
Abonament Premium lub Premium VIP kupisz tutaj
Artykuły Premium opublikowane w 2024 roku:
Path of Exile 2 to przede wszystkim rasowy hack’n’slash i bezpośredni konkurent Diablo 4. Robi jednak całkiem ciekawe rzeczy z historią oraz – wzorem pierwszego PoE – z tłem fabularnym i zręcznie nawiązuje do Lovecraftowskiego horroru.
Gwiezdne wojny wcale nie muszą być proste i naiwne. Stare gry z tego uniwersum zapewniają sporo mroku, a także wiele dylematów moralnych. Współczesne produkcje mogłyby się od nich uczyć, ale chyba nikt nie oczekiwał, że w tej grupie króluje MMORPG!
Co zmieniło się w fabule Gothic Remake i jaki był warunek dołączenia do ekipy twórców? Czy Gomez wiedział? Gdzie są kobiety? O to i wiele więcej zapytaliśmy Reinharda Pollice, CEO studia, oraz pracującego w Alkimii Mateusza Pawłowskiego od Kronik Myrtany.
- Wolę liniowe doświadczenia niż otwarte światy i ogrom swobody - o iluzji i ciężarze wolności w grach
Wolność była od bardzo dawna wartością nadrzędną dla wielu twórców gier. Dziś, po latach powtarzania mantry otwartych światów i traktowania ich jako osi designu, twierdzę, że kajdany, z których się długo wyrywaliśmy, nie ciążyły nam aż tak bardzo.
Dragon Age: The Veilguard zadebiutował w atmosferze skandalu. Wiele zarzutów jest dyskusyjna, niemniej RPG BioWare ma jeden poważny problem – brakuje mu ikry, bo wypiera pewne aspekty życia i nie pozwala na odgrywanie postaci moralnie niejednoznacznej.
"Gothic stał się częścią naszego życia" - powiedział Björn Pankratz, gdy spotkałem się z nim i jego żoną Jennifer. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego Polacy i Niemcy pokochali tę kultową serię oraz jakie gry będzie tworzyć nowe Pithead Studio - i nie tylko.
Afera twarzowa towarzysząca grze Silent Hill 2 Remake to kolejny przykład, że nie umiemy rozmawiać o grach i innych dziełach kultury czy o fantazjach w ogóle. A już na pewno nie chcemy zrozumieć się nawzajem.
Stworzyć świat fantasy, który nie będzie tylko kalką Władcy Pierścieni lub Dungeons & Dragons? David Gaider i jego zespół z takim właśnie zamiarem podeszli do projektowania uniwersum Dragon Age’a.
Już za chwilę zadebiutuje dodatek do Diablo 4 zatytułowany Vessel of Hatred, który – oczywiście poza zaserwowaniem nowej klasy postaci i nowego regionu do eksploracji – ma znacznie pogłębić gameplay, przynosząc szereg rozmaitych aktywności.
Jacek Karpiński był wyjątkowy, ale nie był wyjątkiem. W rzeczywistości PRL-u podobnie stłamszono wielu innych zdolnych twórców. Jego życie to historia równie inspirująca, co smutna - z pewnością jedna z tych, które warto uchronić od zapomnienia.
Znacie to? Do doliny wchodzą: oficer, podróżny, strażnik i skazaniec.
Gry to naprawdę ciekawe medium, które wcale nie musi ograniczać się do grania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać jakiś tytuł do zabawy typu „role-play”, oglądać go na YouTubie czy potraktować jak prawdziwy sport. Możliwości nie brakuje!
Z dyrektorem artystycznym Astro Bota porozmawialiśmy o tym, jak powstaje taka gra oraz czy wykorzystanie tylu uznanych marek w jednym tytule wiązało się z jakimiś trudnościami. Ponadto, jeśli nowa gra z Astro okaże się bijatyką, to będzie to moja wina.
Gry MMO budzą wiele emocji, również tych niezdrowych. Niektórzy podchodzą zbyt poważnie do grania, a inni wykorzystują sieciowe światy w niecnych celach. A to wszystko dzieje się tuż pod nosem zwykłych graczy, którzy zazwyczaj nie mają o niczym pojęcia.
Morrowind to klasyka gier cRPG, ale jak został przyjęty przez krytyków zaraz po premierze? Sprawdziliśmy, czy gra Bethesdy wzbudziła wtedy podobne zachwyty jak lata później najpopularniejsza część cyklu – Skyrim.
Ewolucja FPS-ów wydawała się przypisana do pecetów i w dużej mierze kreatywności id Software. Niespodziewanie grupa początkujących deweloperów zaskoczyła projektem, który mógł zawstydzać nawet Quake’a. Był nim Turok wydany w 1997 roku na Nintendo 64.
Wypożyczalnie gier, działające w różnych rejonach świata na przełomie wieków, pozwalały sięgać po nowe produkcje i kończyć je bez kupowania. Dla producentów i wydawców był to problem, z którym próbowali sobie radzić, celowo utrudniając swoje tytuły.
Właśnie wokół oznaczania wrażliwej treści rozpętała się drama na jednej z grupek, na których szukałem kompanów do gry w RPG. Przyjrzyjmy się, dlaczego tzw. content warning jest tak kontrowersyjny – i kto tak naprawdę go potrzebuje?
Dziwne nazwy broni, pojazdy i samoloty „potworki”. Seria Call of Duty sukcesywnie buduje swoje własne, fikcyjne uniwersum, bazujące na tym realnym. A wszystko zaczęło się od nieszczęsnej reklamy karabinów.
Cyberpunk 2077 miał trudny początek. Podobnie jak Yuliia Pryimak, projektantka rozgrywki w aktualizacji 2.0 i Widmie wolności. Poznajcie historię o tym, jak te dwie ścieżki się skrzyżowały.
Gry MMORPG kojarzą się z tłumami na serwerach, zakładaniem gildii oraz wspólnym graniem. Dzisiaj sytuacja wygląda jednak zgoła inaczej i teraz gatunek ten przypomina singleplayerowe produkcje z opcjonalną zabawą w kooperacji. Czy jest nadzieja na zmianę?
Palworld to kopia Pokemonów! Tak wiele osób nazwało nowy hit na Steamie, nawet jeśli „inspiracja” byłaby lepszym określeniem. Przed Wami najciekawsze przykłady plagiatów w świecie gier.
Są takie gry, które na Zachodzie się nie przebiły, my jednak stawiamy im ołtarzyki. Należy do nich kultowy RTS Original War, który dostał potężną modyfikację – Sand of Siberia; mieliśmy okazję ograć jej wersję 1.6 i porozmawiać z jej twórcą.
Jak dawniej powstawały lokalizacje gier, a jak to wygląda dzisiaj? Czy AI bardziej tłumaczom pomaga, czy przeszkadza – no i czy zastąpi wkrótce aktorów głosowych? O tym i nie tylko o tym mieliśmy okazję porozmawiać z Ryszardem „Rysławem” Chojnowskim.
Niektórzy twórcy to zarazem świetni rozmówcy. Tak jest w przypadku Swena Vincke i Adama Smitha – deweloperów z Larian Studios, odpowiedzialnych za Baldur’s Gate 3. Rozmawialiśmy o samym BG3, o RPG, branży i trudnej przeszłości. Delikatnie mówiąc.
Na rynku znajdziemy naprawdę sporo gier wideo, które mają odwagę opowiadać o zaburzeniach psychicznych. Na ile realistycznie je pokazują? I czy Hellblade: Senua’s Sacrifice, tak często stawiane za wzór pod tym względem, rzeczywiście robi to dobrze?
W 1997 roku twórcy Fallouta pokazali, że świat po nuklearnej zagładzie nie musi być tylko mroczny i brutalny. Ich orężem stała się satyra, dzięki której ta seria od lat nie bierze jeńców, pokazując nas i nasz świat w krzywym zwierciadle.
Jeśli hasło „GamerGate” widzicie po raz pierwszy, to reszta z nas może Wam szczerze pozazdrościć. Czym było GamerGate i co z niego wynikło?
„Groznawstwo” jeszcze jakoś brzmi, ale czym niby jest „ludologia”? Spróbujmy odmitologizować to pojęcie oraz odpowiedzieć na kilka pytań, które przybliżą Wam podstawowe założenia tej, bądź co bądź, wciąż dość niszowej dziedziny nauki..
Survivale regularnie i od lat budzą szalone zainteresowanie na Steamie. Co takiego jest w tym gatunku, że gracze tak ochoczo się w niego zagrywają i jeszcze nie znudziła im się rozgrywka, która niemal zawsze zaczyna się od uderzania pięścią w drzewo?
David Cage jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych osób w branży. Jako twórca od prawie dwóch dekad opiera się schematom i trendom panującym w świecie gier. Udowodnił to już przy okazji swojego debiutanckiego projektu Omikron: The Nomad Soul.
Pionierzy groznawstwa zaprosili gry do uczelni, na aule, seminaria, konferencje. I czynią to do dziś. Co więcej – opowiedzą Wam o tej wciąż nieco egzotycznej dziedzinie nauki. Przygotowując ten materiał, udało mi się bowiem porozmawiać z pięcioma z nich.
Praca w gamedevie bez szefa i crunchu, za to z równym podziałem praw, obowiązków i odpowiedzialności? Francuskie studio Motion Twin z powodzeniem wdrożyło u siebie ideę spółdzielni pracowniczej. Na jej sukces zespół musi jednak intensywnie pracować.
Boże, czego tu nie ma. Toksyczna relacja, morderstwa, kult, kanibalizm, wątek kazirodczy. Ale czy obawy wobec kontrowersyjnego The Coffin of Andy and Leyley są uzasadnione? Czy to, że gra się w to tak dobrze, wynika z naszej chorobliwej ciekawości?
Heatblur – warto zapamiętać tę nazwę, bo kryje się za nią działające od niemal dekady i słynące z najwyższej jakości oraz innowacji studio 3rd party, tworzące dodatki DLC. I co istotne, studio polskie, z dużą obsadą Polaków.
Pomimo ogromnej popularności Genshin Impact ma duże grono przeciwników. Czemu? Bo wyjątkowo lubi portfele swoich graczy. Czy jednak da się grać bez wydawania fortuny na mikropłatności i co ważniejsze - czy w ogóle warto grać w Genshin Impact?
Zapraszam Was na dwie wyprawy – tropem medialnej narracji wokół The Day Before oraz tego, jak było naprawdę, czyli śladem pilnie ukrywanych faktów z funkcjonowania studia, które w większości zaczęły wychodzić na światło dzienne, gdy było już po wszystkim.
Niewielkie polskie studio tworzy grę Timberborn, który stanowi najlepszy dowód na to, że w city builderach wciąż jest miejsce na odświeżające nowości. Spotkaliśmy się z przedstawicielem Mechanistry dzień po premierze najnowszej dużej aktualizacji.
Nowe poradniki PDF i ePUB w 2024 roku
- House Flipper 2
- Avatar: Frontiers of Pandora
- Dying Light 2
- Prince of Persia: The Lost Crown
- Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
- Like a Dragon: Infinite Wealth
- Hogwarts Legacy
- Banishers: Ghost of New Eden
- Dragon's Dogma II
- Rise of the Ronin
- Stellar Blade
- Expeditions MudRunner
- Senua's Saga: Hellblade II
- V Rising
- Elden Ring: Shadow of the Erdtree
- Lost Judgment
- Horizon Forbidden West
- Star Wars Outlaws
- Black Myth: Wukong
- Frostpunk 2
- Silent Hill 2
- Dragon Age: Straż Zasłony
Rozdawnictwa dla VIP-ów w 2024 roku
- Książka Jak powstawał Tomb Raider
- Gra Fernbus Simulator z Poland DLC
- Planszówka Level 10
- Gra Morbid: The Lords of Ire
- Planszówka Smoki z głębin
- Bilet do kina na film Borderlands
- E-book Jak powstawał Tomb Raider
- Bilet do kina na film Kruk
- Bilet na koncert Final Symphony 2
- Gra Selfloss
- Bilet do kina na film Substancja
- Książka Bajty polskie 3.0
- Gra Space Prison
- Bilet do kina na film Terrifier 3
- Bilet do kina na film Konklawe
- Książka Księga cRPG
W 2024 roku przygotowaliśmy nową podstronę grupującą artykuły Premium
Aby ułatwić Wam dodarcie do naszych tekstów Premium, w kwietniu uruchomiliśmy podstronę grupującą w jednym miejscu wszystkie nasze artykuły tego typu w jednym miejscu – znajdziecie ją tutaj.
Na koniec jeszcze raz – dziękujemy Wam za wsparcie!
Abonament Premium lub Premium VIP kupisz tutaj