autor: Bartosz Świątek
Porównanie silników graficznych drugiej i piątej części serii Far Cry
Serwis Digital Foundry przygotował film prezentujący ewolucję, którą przeszedł na przestrzeni lat silnik Dunia, napędzający serię Far Cry od czasu drugiej części.
W zeszłym tygodniu pisaliśmy o detalach, które znalazły się w drugiej części serii Far Cry, a których próżno szukać w jej najnowszej odsłonie. Serwis Digital Foundry postanowił przyjrzeć się temu tematowi bliżej i przygotował porównanie, w którym pokazuje ewolucję napędzającego omawiany cykl silnika graficznego Dunia.
Jakie wnioski płyną z tego materiału? Choć Far Cry 5 bez wątpienia jest grą wyglądająca znacznie lepiej od wydanej w 2008 roku „dwójki” (i korzystającą z pełnej gamy nowoczesnych efektów i bajerów, np. wolumetrycznej mgły czy bardziej zaawansowanego AI) i oferującą większy, bardziej otwarty świat, to jednak równocześnie stanowi produkcję zdecydowanie odmienną – mimo pozornych, widocznych na pierwszy rzut oka podobieństw. Far Cry 2 stawiał na wierne symulowanie rzeczywistości i fizyki (np. w zakresie niszczenia roślinności czy zachowania ognia), oferując graczom swobodę i poziom interakcji, od których cykl odszedł stopniowo z biegiem lat.
Tylko… dlaczego odszedł, skoro sprzęt do grania jest dziś nieporównywalnie mocniejszy? Zdaniem redaktorów Digital Foundry omawiane różnice są wynikiem zupełnie innego podejścia do tworzenia gier. Far Cry 2 powstawał w czasach, gdy branża była zachłyśnięta realizmem zaprezentowanym przez inną głośną strzelankę: pierwszą część serii Crysis. W zakresie fizyki obiektów oraz graficznych wodotrysków to właśnie twór studia Crytek stanowił wzór, który starano się prześcignąć – na ogół bezskutecznie. Drugą, nieco bardziej subtelną przyczyną takiej, a nie innej ewolucji cyklu Far Cry jest fakt, że w przypadku konsol wzrostowi mocy obliczeniowej GPU nie towarzyszył analogicznie duży skok wydajności CPU – a to właśnie procesor musi sobie poradzić z przeróżnymi obliczeniami koniecznymi do wiarygodnego odtworzenia fizyki.
Przypominamy, że Far Cry 5 zadebiutował na PC, PlayStation 4 i Xboksie One 27 marca bieżącego roku. Gra jest dostępna w polskiej wersji językowej (z napisami).