autor: Zuzanna Domeradzka
Polskie 11 bit studios notuje rekordowe zyski dzięki „bardzo dobrej” sprzedaży Frostpunka 2, mocno krytykowanego przez graczy
Polskie 11 bit studios opublikowało raport finansowy za pierwsze 3 kwartały 2024 roku. Mimo nie do końca zadowalającego odbioru Frostpunka 2, strategia sprzedała się dobrze, wpływając na rekordowe wyniki spółki.
Dzisiaj udostępniono raport kwartalny polskiej firmy 11 bit studios, który obejmuje okres od pierwszego do trzeciego kwartału 2024 roku (a więc od początku roku do września). Wydawca takich gier jak Frostpunk, The Invincible, The Thaumaturge, Creatures of Ava czy This War of Mine chwali się w nim najwyższym zyskiem w historii, jaki spółka do tej pory zanotowała w tym okresie (dotychczasowy rekord pochodził z 2020 roku).
Z raportu dowiadujemy się, że:
- zanotowano 106,6 mln złotych przychodu ze sprzedaży (jest to wynik o 211% wyższy niż w analogicznym okresie 2023 roku) własnych gier studia, deweloperów zewnętrznych oraz innych produktów, takich jak gry planszowe czy ścieżki dźwiękowe – w samym trzecim kwartale przychody wyniosły zaś prawie 76 mln złotych;
- wynik ten przełożył się na wysoki zysk netto, który wyniósł 47,53 mln złotych (o 3420% więcej niż w 2023 r. w analogicznym okresie).
Największy wpływ na przychody 11 bit studios miała premiera drugiej części serii Frostpunk. Prezes zarządu spółki, Przemysław Marszał, zaznacza, że gra sprzedała się bardzo dobrze, chociaż, jak wiadomo, nie została zbyt ciepło przyjęta przez graczy, a sytuacja tytułu rozczarowała inwestorów do tego stopnia, że doprowadziła do drastycznego spadku akcji spółki na giełdzie.
Bardzo dobra sprzedaż [drugiego – dop. red.] Frostpunka w preorderach i solidna sprzedaż w okresie okołopremierowym (mimo rozczarowujących ocen wystawianych przez graczy) sprawiła, że przychody z tego źródła, uzupełnione o część płatności od Microsoftu z tytułu udostępnienia produkcji w usłudze Game Pass, wyniosły prawie 52,33 mln złotych, czyli odpowiadały za 49,1 proc. przychodów spółki ogółem w okresie I–III kwartału 2024 roku. Ich uzupełnieniem była bardzo dobra sprzedaż pierwszej części gry z uniwersum Frostpunk, w tym płatnych dodatków i produktów towarzyszących – stwierdził Przemysław Marszał.
11 bit studios podaje, że do 14 listopada sprzedano 511 tys. kopii Frostpunka 2, a aż 48,7% z nich dotyczy droższej wersji Deluxe gry. Dane z 26 września mówiły o 350 tys. sprzedanych egzemplarzach (gra ukazała się na rynku 20 września, chociaż nabywcy droższej edycji mieli do niej dostęp kilka dni wcześniej). Dla porównania przypomnijmy, że „jedynka” (która miała premierę w 2018 roku) rozeszła się w nakładzie 250 tys. egzemplarzy w ciągu niecałych 3 dni od debiutu, a w sumie grę kupiło ponad 5 mln osób.
Przemysław Marszał nadmienił również, iż 11 bit studios będzie dalej rozwijało Frostpunka 2 poprzez aktualizacje i wypuszczanie dodatków, aby zadowolić obecnych i nowych graczy:
Zaadresowanie ich [graczy – dop. red.] uwag, dokonywane poprzez wypuszczanie kolejnych update’ów, jak i znaczących rozszerzeń do gry, a także, w dalszej kolejności, płatnych dodatków, przy wsparciu działań marketingowych pozwoli zagwarantować długi cykl życia i monetyzacji gry, tak jak miało to miejsce z pierwszą produkcją z tego uniwersum.
Ponadto w raporcie podkreślono, że polska firma wykorzysta zebrane doświadczenia z premiery i rozwoju Frostpunka 2 w kontekście nadchodzącego The Alters (debiut tej gry został niedawno przesunięty na pierwszy kwartał 2025 roku). Sprzedaż owego tytułu będzie bowiem bardzo istotna dla późniejszych wyników finansowych spółki.