Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 czerwca 2012, 13:23

autor: Adrian Werner

Polski rynek gier w 2012 roku osiągnie wartość 400 mln dolarów

Firma analityczna Newzoo opublikowała analizę polskiego rynku gier. Według niej przychody rodzimej branży w tym roku mogą sięgnąć 400 mln dolarów. Z tej sumy 48% wydane zostanie na gry pecetowe i MMO.

Jest nas już prawie 12 milionów!

Do tej pory brakowało analiz, które całościowo przedstawiałyby kondycję polskiego rynku gier. Teraz uległo to wreszcie zmianie za sprawą raportu opublikowanego przez firmę Newzoo. Przeprowadzane przez nią badanie wykazało, że w Polsce jest 18,1 mln aktywnych Internautów w wieku od 10 do 65 lat. Ponadto większość (11,8 mln, czyli 65%) konsumentów bawi się grami.

Z tych 11,8 milionów 53% wydaje pieniądze na gry, co jest wynikiem tylko trochę niższym niż w innych krajach europejskich czy w Stanach Zjednoczonych. Kobiety stanowią 44% ogółu graczy. Dodajmy, że aby omówić i porównać wyniki Newzoo nawiązało współpracę z firmą GRY-OnLine S.A.

Tylko 43% polskich graczy bawi się konsolami, co stawia je na samym końcu listy popularności w porównaniu z segmentem pecetowym (58 % - wersje pudełkowe i 44% - dystrybucja elektroniczna), społecznościowym (59%) i mobilnym (67%). Mimo to rynek konsolowy wciąż jest całkiem dochodowy i przypada na niego 25% wszystkich wydatków na gry, uwzględniając sprzedaż dodatków DLC oraz import i handel grami używanymi.

Finansowa dominacja pecetów jest bezsprzeczna.

Nikogo chyba nie zdziwią informacje, że w Polsce tradycyjnie gra się przede wszystkim na komputerach PC. Odzwierciedlają to liczby w postaci 120 mln dolarów wydawanych rocznie na gry z tego segmentu, z czego 60% przypada na edycje pudełkowe, a pozostałe 40% na wersje w dystrybucji cyfrowej.

Gry MMO

W raporcie znalazło się również sporo ciekawostek dotyczących poszczególnych segmentów polskiego rynku. Victor Kislyi, Dyrektor Generalny serwisu Wargaming.net zdradził, że w Warszawie zlokalizowany jest największy na świecie odsetek użytkowników World of Tanks. Informacja ta nie dziwi biorąc pod uwagę olbrzymią popularność zarówno pecetów, jak i gatunku MMO w naszym kraju. W gry tego typu bawi się u nas 5,5 mln osób (39% wszystkich graczy, czyli trochę mniej niż w Stanach Zjednoczonych i krajach Europy Zachodniej), z czego aż 96% korzysta z produkcji typu free-2-play, podczas gdy tylko 16% stawia na pozycje z abonamentem.

Komentując te liczby Peter Warman, Dyrektor Generalny i współzałożyciel Newzoo, stwierdził: „Polska to wyśmienity rynek dla nowoczesnych gier przeglądarkowych i dystrybuowanych cyfrowo. Większość globalnych producentów gier nie tworzy ich od razu w wersji polskiej i traci na tym sporo pieniędzy, które fani wysokobudżetowych produkcji są gotowi wydać. Wydaje mi się, że w krajach zachodnich powinniśmy przestać używać zwrotu 'rynki wschodzące' i zamienić go na 'rynki intensywnie rozwijające się’ i to już dziś."

Gry społecznościowe i na urządzenia przenośne

W gry społecznościowe bawi się w naszym kraju 7 mln osób, podczas gdy produkcje na urządzenia mobilne zaskarbiły sobie sympatię 7,8 mln graczy. Co ciekawe, obecnie smartfony są postrzegane jako oznaka statusu w dużo większym stopniu niż konsole. Największymi rozgrywającymi w segmencie gier społecznościowych są serwisy Facebook i Nasza Klasa, z których korzysta około 75% z 1,8 mln graczy płacących użytkowników. W sumie wydadzą oni w tym roku 32 miliony dolarów.

To nie koniec danych:

Na granie poświęcamy sporo czasu.

Polacy nie lubią ograniczać się tylko do jednej platformy.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej