autor: Bartosz Świątek
Polish Gamers Research 2019: gracze seniorzy
Przedstawiamy ostatnią wiadomość z cyklu Polish Gamers Research 2019. Tym razem przyjrzymy się uważniej sylwetce gracza seniora, którego przyzwyczajenia po raz pierwszy w historii stały się przedmiotem omawianego badania. Na czym grają najstarsi polscy miłośnicy gier? Jakie gatunki preferują?
Za przygotowanie 5. edycji ogólnopolskich badań graczy odpowiadają inicjatywa Polish Gamers Observatory oraz Krakowski Park Technologiczny, we współpracy z firmą badawczą IQS. Badanie rzuca światło na wiele aspektów polskiego rynku gier. Po raz pierwszy tematem badania stali się również gracze seniorzy. Jak wyglądają preferencje najstarszych członków naszej braci?
Graczy seniorów wcale nie jest tak mało...
52% respondentów w wieku 56-65 lat przyznaje się do grania w gry wideo. Odpowiedzi „tak” jest wyraźnie mniej niż w grupie 15-55 lat, ale mimo wszystko zaskakująco dużo. Seniorzy najczęściej grają na komputerach (32%) oraz urządzeniach mobilnych (20%). Od czasu do czasu sięgają też po produkcje przeglądarkowe lub dostępne w ramach platform społecznościowych (odpowiednio 18% i 14%). W domu gracza po 55. roku życia raczej na pewno nie znajdziecie natomiast konsoli do gier – a jeśli nawet jest tam obecna, to zapewne należy do wnuczka, bo do grania na podobnych urządzeniach przyznaje się tylko 3% badanych z tej grupy wiekowej.
Ludzie starsi grają całkiem często… i z tych samych powodów
47% grających osób w wieku 56-65 lat oddaje się tej rozrywce kilka razy w tygodniu, zaś kolejne 35% robi to raz na tydzień. Podobnie jak w przypadku przedziału wiekowego 15-55 te dwie grupy są najliczniej reprezentowane. Znacznie mniej jest seniorów grających 1-2 razy na miesiąc (6%) lub codziennie (12%).
Motywacją do grania najczęściej jest relaks lub chęć poradzenia sobie ze stresem (67%, czyli nawet więcej niż w grupie 15-55 lat). Seniorzy grają również, by zabić nudę (39%) lub nauczyć się czegoś nowego – ta ostatnia sytuacja występuje całkiem często (29% odpowiedzi), choć rzadziej niż w przypadku młodszych graczy. Starsi gracze są też znacznie mniej skorzy do poszukiwania emocji, adrenaliny bądź rywalizacji (robi to 23% z nich, w porównaniu do 38% w drugiej grupie wiekowej). Mniejsze jest też zainteresowanie poszukiwaniem towarzystwa (17%) oraz wcielaniem się w nowe role (26%). Mimo to jednak, patrząc na obydwa wykresy, trudno nie dostrzec pomiędzy nimi podobieństwa…
Przyzwyczajenia, gatunki i źródła
Najstarsi gracze najczęściej oddają się swojemu hobby samotnie (77% przypadków). Pośród ich ulubionych gatunków znaleźć można gry karciane (56%), logiczne (48%) oraz… pierwszoosobowe strzelanki (25%). Zaraz za podium uplasowały się produkcje przygodowe oraz takie, które wymagają popisania się konkretnymi umiejętnościami (po 24%).
34% osób w wieku 56-65 przyznaje się do zakupienia w tym roku jakiejś gry. Najczęściej (w 56% przypadków) są one ściągane z oficjalnych stron producenta lub przeznaczonych do tego celu usług. Popularne jest także wymienianie / pożyczanie gier od znajomych (25%) oraz zdobywanie ich z „nieoficjalnych źródeł” (inaczej mówiąc piractwo) – co ciekawe, odsetek osób udzielających tej odpowiedzi jest wyższy niż w przypadku grupy wiekowej 15-55 (26% wobec 21%). Znacznie więcej jest również ludzi, którzy nie kupują i nie instalują nowych produkcji (22%, w porównaniu do 3% pośród młodszych).
Wnioski? Skyrimowa babcia mogłaby być Polką
Powyższe zdanie to oczywiście żart, ale wnioski, które nasuwają się po analizie wyników badania, są jak najbardziej poważne – wbrew popularnym niegdyś (obecnie już coraz mniej) stereotypom, granie naprawdę nie jest hobby zarezerwowanym dla jakiejkolwiek grupy wiekowej. Oddają się mu maluchy w wieku do 7 lat, nastolatkowie, ludzie wchodzący w dorosłość, osoby w kwiecie wieku (niejednokrotnie zarażając graniem swoje własne dzieci) oraz seniorzy, dla których spędzanie czasu przed komputerem nie jest niczym zdrożnym.
Wiadomości z cyklu Kondycja polskiego rynku gier 2019
- Polish Gamers Research 2019: co 5. edycja badań mówi o polskim graczu?
- Polish Gamers Research 2019: jak często sięgamy po pada?
- Polish Gamers Research 2019: preferowane konsole i gatunki Polaków
- Polish Gamers Research 2019: skąd bierzemy gry i jak za nie płacimy?
- Polish Gamers Research 2019: zainteresowanie e-sportem i podejście do prywatności
- Polish Gamers Research 2019: gracze i ich dzieci
- Polish Gamers Research 2019: gracze seniorzy