autor: Krzysztof Sobiepan
Polish Gamers Research 2018 – konsole i gatunki gier
Przedstawiamy trzecią część raportu z badania Polish Gamers Research 2018. Dziś zaglądamy Polakom pod telewizory w poszukiwaniu konsol, przy okazji sprawdzając, jakie gatunki cieszą się u nas dużym powodzeniem. Będzie też trochę ciekawostek.
Konferencja Digital Dragons 2018 wprawdzie już się zakończyła, ale my jeszcze przez chwilę będziemy podsumowywać fakty z życia polskiego gracza. W tej części patrzymy na podział rynku konsol w naszym kraju, najpopularniejsze gatunki na poszczególnych platformach i systemy komórkowe. Na koniec zostawiliśmy zaś parę ciekawostek.
PS4 na fali – najpopularniejsze konsole
Raport Polish Gamers Research 2018 nie mógł się obyć bez jednego z najprostszych pytań, na które muszą odpowiedzieć sobie konsolowi gracze. Wybierasz sprzęt Sony, Microsoftu, a może Nintendo? Jak się okazuje, tylko jedna z konsol obecnej generacji zagościła na podium (ale za to na pierwszym miejscu).
Królową konsol i urządzeniem, które posiada 44% graczy, zostało PlayStation 4, potem widoczny jest cały czas ciepło wspominany Xbox 360 (33%). Trzecia w konkursie popularności jest poprzednia maszyna Sony (23%). Na ostatni sprzęt od Zielonych zdecydowało się już tylko 18%. Co ciekawe, zdobywające Zachód Nintendo Switch posiada jedynie skromniutkie 2% z nas. Może to kwestia mniejszej nostalgii do znanych marek japońskiej firmy? Czy skromniejsza biblioteka gier, słabsza moc i brak najgorętszych premier po prostu nie przemawia do Polaków?
Najpopularniejsze gatunki gier
W celu zmierzenia popularności gatunków gier badacze rozgraniczyli rynek pod względem sposobu dostępu do tytułów. Powstałe pięć „odmian” to platforma PC, gry w przeglądarce internetowej, urządzenia mobilne, konsole oraz tytuły w serwisach społecznościowych. Wyniki nie budzą większych wątpliwości.
Użytkownicy PC prawie po równo grają w pierwszoosobowe strzelanki (39%), gry akcji (38%) oraz przygodówki 38%. W przypadku tych ostatnich zapewne nie chodzi tu jednak o produkcje point-and-click, a bardziej o „przygodowe gry akcji”. Konsolowcy sięgają po gry sportowe (49%), co pokrywa się z wczorajszymi danymi. FPS-y na padzie nie wydają się zaś ciekawe dla polskiego gracza.
W przeglądarkach internetowych, na komórkach i na platformach społecznościowych niepodzielnie królują trzy typy produkcji – gry logiczne, karciane i akcji. Zaobserwować można pewne różnice, ale nie są one wielkie. Mobilni gracze zdecydowanie kochają tytuły logiczne, które stanowią jeden z najlepiej rozwiniętych gatunków w tym zakątku rynku. Już sama liczba gier typu match-3 może przyprawić o zawrót głowy.
Systemy mobilne
Pytanie dotyczące systemów mobilnych wygenerowało spodziewane wyniki. Android króluje na komórkach i tabletach Polaków. Miażdżąca 87-procentowa większość respondentów posiada urządzenie z systemem operacyjnym od Google. iOS ledwo co podejmuje walkę z 11%, choć bliżej niż do lidera jest mu do 5% udziałów Windows Phone. Rynkowa przewaga Androida była znana od lat, ale dane sugerują sytuację zbliżającą się do monopolu. Wynika ona zapewne z wielkiej liczby nieco tańszych od telefonów Apple urządzeń z Dalekiego Wschodu (na myśl przychodzą firmy Xiaomi, Huawei, Honor, Nubia i wiele innych).
Garść ciekawostek
Na koniec dzisiejszej edycji zostawiliśmy parę ciekawostek skupionych wokół gatunków gier. Zarówno na PC, w grach przeglądarkowych, jak i na komórkach najczęściej gramy w symulatory farmy. 30% badanych deklaruje bowiem, że konsekwentnie powraca do tytułów tego typu każdego dnia. 6% graczy mobilnych zaznacza jednak, że spędza przy swoim „wirtualnym polu” nie więcej niż 120 minut dziennie. Przedwczoraj dowiedzieliśmy się, że spora liczba graczy pochodzi z terenów wiejskich. Przypadek? Może tak, może nie…
Na PC i konsolach najdłuższe „sesje growe” zdarzają się badanym w tytułach RPG i MMO. Około 30% respondentów zaznaczyło przy nich bowiem, że siedzi wtedy przy ekranie dłużej niż dwie godziny. Biorąc pod uwagę ostatni powrót izometrycznych tytułów RPG (przy których można spędzić setki godzin) i popularność marek takich jak The Elder Scrolls czy Wiedźmin, pierwsze stwierdzenie nie powinno nikogo dziwić. Logiczny jest też wynik dotyczący gier massive multiplayer online, które mają przecież wciągać gracza w swój świat na długie miesiące.
W jutrzejszej edycji sprawozdania zajmiemy się pieniędzmi oraz wydatkami graczy, dystrybucją cyfrową oraz tym, czy chętniej kupujemy nowe gry, czy dodatki do już posiadanych.
Tegoroczna edycja badania Polish Gamers Research została zrealizowana w dniach 16-22 kwietnia 2018 roku, na zamówienie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Została przygotowana przez firmę badawczą IQS, Krakowski Park Technologiczny i inicjatywę Polish Gamers Observatory. Badacze wykorzystali metodę panelową (badanie online z rekrutacją na stronach internetowych) do zebrania danych w dwóch kluczowych grupach – graczy oraz rodziców dzieci nieletnich. Łączna liczba badanych wynosiła 1620 osób. Obydwie grupy zawierały respondentów w wieku 15-55 lat, a w próbce graczy każdy z respondentów dodatkowo spełniał warunek grania minimum na jednej spośród badanych platform do gier: konsolach, urządzeniach mobilnych (smartfonach oraz tabletach), komputerach PC, za pośrednictwem przeglądarki oraz na serwisach społecznościowych. Szczegółowe pytania dotyczące każdej z pięciu wymienionych platform zadano 400 respondentom. Aby osiągnąć dokładniejsze i bardziej miarodajne rezultaty, przy obliczaniu wyników końcowych posłużono się procesami ważenia danych. W przeprowadzanych badaniach uwzględniono wszystkie najistotniejsze czynniki społeczno-demograficzne (płeć, wiek, sytuację materialną, motywacje, miejsce zamieszkania, wykształcenie), a także szczegółowe informacje dotyczące preferencji odnośnie produkcji, w które grali badani.