autor: Bartosz Krawcewicz
Polacy wydali ponad 2 miliardy złotych na gry w 2018 roku
Firma Newzoo, w kooperacji ze studiem Wargaming, przygotowała dane dotyczące polskiego rynku gier w minionym roku. Wynika z nich, że w 2018 roku Polacy wydali na to hobby 541,5 miliona dolarów, czyli ponad 2 miliardy złotych.
Według danych zgromadzonych przez firmy Newzoo i Wargaming, Polacy w 2018 roku wydali na granie 541,5 mln dolarów (nieco ponad 2 mld złotych). Jest to wynik lepszy od roku wcześniejszego, podczas którego jako cały naród wydaliśmy łącznie 503,6 mln dolarów (ok. 1,9 mld złotych).
W rozbiciu na poszczególne sektory, wydatki Polaków na granie w 2018 roku prezentowały się następująco:
- Gry mobilne na smartfony – 157,8 mln dolarów (ok. 597 mln złotych)
- Gry PC pudełkowe/pobierane – 152,6 mln dolarów (ok. 577 mln złotych)
- Gry konsolowe – 151,7 mln dolarów (ok. 574 mln złotych)
- Gry mobilne na tablety – 58,4 mln dolarów (ok. 221 mln złotych)
- Gry PC przeglądarkowe – 21,1 mln dolarów (ok. 80 mln złotych)
Wszystkie segmenty rynku, poza grami przeglądarkowymi, zaliczyły wzrost. Największą zwyżkę w porównaniu z 2017 rokiem zanotowały gry mobilne na smartfony (+12,49%), dużą dynamiką wzrostu wykazały się również gry konsolowe (+8,12%). Konrad Rawiński, senior PR manager firmy Wargaming na Polskę i kraje Bałtyckie komentuje powyższe liczby następująco:
Branża gier komputerowych jest jedną z najbardziej dynamicznych gałęzi światowego i polskiego przemysłu, także jej rozwojowa tendencja jest naturalną konsekwencją tego stanu rzeczy. Wzrosty wydatków Polaków w segmencie konsol i gier mobilnych pokazują, że przestajemy być głównie rynkiem gier PC, a otwieramy się na nowe sposoby konsumpcji treści.
Wynik 541,5 mln dolarów plasuje nas na drugim miejscu wśród rynków Europy Środkowo-Wschodniej. Liderem na tym obszarze niezmiennie pozostaje Rosja, której obywatele wydali w 2018 roku równowartość około 1,7 mld dolarów.
W perspektywie całej Europy, najwięcej wydali Niemcy (ok. 5 mld dolarów), później Wielka Brytania (ok. 4,7 mld dolarów), a następnie Francja (ok. 3,4 mld dolarów). W tym zestawieniu Polska znajduje się na ósmej pozycji – pomiędzy Holandią (646 mln dolarów), a Szwajcarią (537 mln dolarów).
Według Konrada Rawińskiego z Wargaming, w bieżącym roku Polacy wydadzą na gry jeszcze więcej:
Prognozuje się, że 2019 rok będzie jeszcze lepszy, a ma to związek z systematyczną popularyzacją gier w społeczeństwie oraz nowymi metodami dotarcia do odbiorców. Streamingi, abonamenty na tytuły poszczególnych wydawców, większe zaangażowanie właścicieli platform oraz kluczowych studiów deweloperskich i wydawców w Polsce, czy wciąż rosnący e-sport – to wszystko sprawia, że wirtualna rozrywka jest coraz powszechniejsza, zrozumiała i dostępna dla statystycznego Polaka.
Szacuje się, że wzrost wydatków na gry wideo w Polsce w bieżącym roku wyniesie +5,9% dla całego segmentu i ostatecznie osiągnie kwotę około 574,4 mln dolarów (nieco ponad 2,17 mld złotych).