Wszystko Pokemon GO (system zadań) - Akt. #8
Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze Pokemon GO, czyli mobilnej odsłonie klasycznej marki firmy Nintendo. Artykuł będzie regularnie uzupełniany o najciekawsze nowe informacje i materiały.
1. Informacje ogólne
- 1. Informacje ogólne (1.1 Wstęp. 1.2. Premiera i skala sukcesu)
- 2. Rozgrywka (2.1. Świat (Frakcje, Pokestopy i Gymy) 2.2. Pokemony, 2.3. Trener 2.4. Walka, 2.5. Bonusy. 2.6. Zakazy)
- 3. Aktualizacje (3.1. 3.2.Plany na przyszłość)
- 4. Technologia (4.1 Pokemon GO Plus)
- 5. Multimedia
Aktualizacja #8 (11 kwietnia 2018 r.): Dodaliśmy informacje o wprowadzeniu systemu zadań/questów (2.5).
Aktualizacja #7 (25 października 2017.): Do gry zaczekały migrować pokemony z trzeciej generacji. Tym razem nie udostępniono ich wszystkich od razu i na początek populację zasiliło tylko kilka gatunków, a kolejne będą dodawane w regularnych odstępach czasu.
Aktualizacja #6 (18 lipca 2017 r.): Dodaliśmy informacje o kolejnych rekordach wypracowanych przez grę (1.2) oraz o zmianach w PokeGymach (3.1) oraz wprowadzonych niedawno kooperacyjnych raidach (2.4.1).
Aktualizacja #5 (19 lutego 2017 r.): Dodaliśmy informacje o zmianach i nowościach jakie wprowadziły patche (3.1) opatrzone numerami 1.27.2 (iOS) i 0.57.2 (Android), a w sekcji Multimedia (5.) zamieściliśmy filmik promujące te łatki.
Aktualizacja #4 (16 grudnia 2016 r.): Dodaliśmy informacje o pojawieniu się pierwszych pokemonów 2 generacji. (2.2) Na razie dodano kilka, w tym Togepi i Pichu, ale kolejne powinny pojawiać się w miarę regularnie. Warto wspomnieć, że druga generacja obejmuje łącznie sto typów stworków. Ponadto uzupełniliśmy sekcję skala sukcesu (1.2) o doniesienia, że Pokemon GO okazało się najpopularniejszym zapytaniem w wyszukiwarce Google.
Aktualizacja #3 (4 grudnia 2016 r.): Dodaliśmy informacje umożliwieniu graczom w Polsce przetestowania funkcji Nearby Pokemon ułatwiającej znajdowanie okazów (2.1.),, oraz wiarygodnych spekulacjach na temat nowych typów stworków i dodatkowych funkcji, które wkrótce zostaną dodane w aktualizacjach (3.) i dziennych bonusach (2.6)
Aktualizacja #2 (23 września 2016 r.): Dodaliśmy informacje o wynikach finansowych po premierze (1.1.), systemie Buddy Pokemon (2.2.) oraz zakazach, których złamanie może spowodować Bana (2.5.)
Aktualizacja #1 (31 lipca 2016 r.): Dodaliśmy informacje o wodzach trzech frakcji (2.1), odnośnie planów dalszego rozwoju gry. (3.) oraz opóźnienia terminu premiery Pokemon GO Plus (4.1)
1.1 Wstęp
Pokemon GO to pierwszy duży mobilny sukces firmy Nintendo i przeciera szlak, który w przyszłości wykorzystają również inne marki firmy. Zamiast prostej konwersji jakiejś odsłony z konsol przenośnych otrzymaliśmy zupełnie nową produkcję, która wykorzystuje unikalne możliwości urządzeń mobilnych. W przypadku Pokemon GO metodą na zrealizowanie tych ambicji okazało się wykorzystanie technologii tzw. rozszerzonej rzeczywistości (ang. augumented reality). Akcja Pokemon GO nie toczy się więc w znanej z poprzednich odsłon serii fikcyjnej krainie, lecz w naszym własnym świecie. Dzięki modułom GPS komórki i tablety rejestrują naszą pozycję, a kamery - otoczenie, a gra dokłada do tego wirtualne elementy.
Takie rozwiązanie było niezwykle ambitne, dlatego Nintendo nie ryzykowało i do opracowania projektu zaangażowało studio Niantic. Zespół ten wcześniej wyprodukował Ingress, czyli najbardziej zaawansowaną grę korzystającą z rozszerzonej rzeczywistości; wiele z jej rozwiązań znajdziemy również w najnowszym dziele tej ekipy.
1.2 Premiera i skala sukcesu
Pokemon GO ukazało się 6 lipca w Stanach Zjednoczonych, Australii i Nowej Zelandii, a kolejne kraje są sukcesywnie dodawane do listy. Polska dołączyła do zabawy 16 lipca. Gra dostępna jest w wersjach na mobilne systemy iOS i Android (w wersji od 4.4 wzwyż). Na obu tych platformach korzysta z modelu darmowego z mikropłatnościami.
Produkcja okazała się gigantycznym sukcesem, znacząco przebijając nawet najbardziej optymistyczne prognozy. W ciągu czterech dni gra wygenerowała 14,04 mln dolarów przychodu, czyli więcej niż Pokemon Shuffle Mobile przez jedenaście miesięcy. Produkcja okazała się tak popularna, że serwery przygotowane przez autorów nie były w stanie wytrzymać obciążenia, co powodowało spore problemy z połączeniami. W rezultacie autorzy opóźnili premierę w wielu krajach.
Baza użytkowników Pokemon GO rośnie w imponującym tempie. Dziesięć dni po premierze aplikacja była już zainstalowana na aż 10,8% wszystkich telefonów z Androidem używanych w Stanach Zjednoczonych. Liczba graczy bawiących się każdego dnia przekroczyła 21 mln, co czyni z tego projektu najpopularniejszą grą mobilną w historii rynku amerykańskiego. Poprzednim rekordzistą było Candy Crush Saga, które w swoich najlepszych czasach, czyli roku 2013, mogło się pochwalić 20 mln użytkowników dziennie w USA. Pod względem liczby użytkowników Pokemon GO przebiło również w tym kraju Twittera.
Pod koniec lipca 2016 rok liczba pobrań przekroczyła 75 mln, z czego 50 mln przypadło na wersję androidową.
Z czasem liczna użytkowników zaczęła oczywiście spadać. Według danych analityków z firmy Slice Intelligence od 15 lipca do połowy wrześśnia produkcja straciła 79% płacących użytkowników. Mimo to, wyniki finansowe pozostają niezwykle imponujące. W sierpniu Pokemon GO odpowiadało aż za 28% procent przychodów całego mobilnego rynku free-to-play. To sześć razy więcej niż pozycja numer dwa, czyli Candy Crush Saga.
Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że wedle udostępnionych przez firmę Google informacji, w tym roku ich silnik wyszukiwania był najczęściej używany do zdobywania informacji o Pokemon GO. Gra została wyszukana więcej razy niż np. Donald Trump.
W lipcu 2017 roku, dwanaście miesięcy po premierze gry, poznaliśmy dodatkowe liczby. Według danych zebranych przez aplikację Apptopia Pokemon GO zarobiło od swej premiery aż 1,2 miliarda dolarów, z czego zdecydowana większość – 950 milionów – przypadła na ubiegły rok. Gra może się także pochwalić 752 milionami pobrań. W czerwcu 2017 r.aplikacja miała 60 milionów aktywnych graczy, spośród których 12 milionów otwierało grę codziennie.
2. Rozgrywka
Idea stojąca za rozgrywką jest taka sama jak w konsolowych odsłonach gier z pokemonami. Cała zabawa obraca się więc wokół powiększania naszej kolekcji tytułowych pokemonów. W tym przypadku to sam gracz musi jednak opuszczać dom i urządzać sobie wycieczki po okolicy w poszukiwaniu tych stworków. W ten sposób produkcja łączy przyjemne z pożytecznym i przez mobilną rozgrywkę gracze są zachęcani do ruchu, a przy okazji mają okazje spotkać innych fanów i odwiedzić ciekawe miejsca. Pomaga w tym system Osiągnięć nagradzający np. za przejście określonego dystansu w danym dniu czy odniesienie kilku zwycięstw pod rząd.
Schwytane pokemony wystawiamy potem do walki z podopiecznymi innych trenerów. Wszystko to jest oczywiście mocno uproszczone w porównaniu z odsłonami na konsole przenośne, ale autorzy obiecują regularne aktualizacje, które mają stopniowo dodawać nowe elementy zwiększające poziom skomplikowania rozgrywki.
2.1. Świat
W przeciwieństwie do odsłon konsolowych, które toczyły się w fikcyjnym uniwersum, miejscem akcji Pokemon GO jest nasz własny świat, do którego dodane zostały jedynie fikcyjne elementy widoczne wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych. Cechy stworków, w tym zwłaszcza powiązanie z żywiołami sprawiają, że wiele okazów spotykamy tylko w określonych miejscach (np. pokemony wodne niedaleko rzeki). Ponadto część występuje o wiele rzadziej niż pozostałe, czyniąc rzadkie pokemony znacznie cenniejszymi.
Gra nie ułatwia poszukiwań i nie ma tutaj żadnego rozbudowanego systemu podpowiedzi, który poprowadzi nas przez pół miasta do pożądanych okazów. Początkowo dostępny był prosty radar. który informował nas (za pomocą maksymalnie trzech łap, z których każda odpowiada stu metrom) mniej więcej jak daleko od nas jest pokemon, ale nie dawał do zrozumienia, w którym kierunku mamy iść. To rozwiązania zostało jednak usunięte.
Obecnie autorzy testują funkcję nazwaną Nearby Pokemon i od 1 grudnia mogą ją sprowadzić gracze w Polsce. Za jej pomocą gra wyświetla w specjalnej zakładce listę maksymalnie dziewięciu okazów, które można znaleźć w okolicy. Po wskazaniu danego pokemona i rozpoczęciu śledzenia kamera pokaże nam w pobliżu jakiego pokestopa znajduje się nasz cel i lokalizacja ta zostanie oznaczona ikoną ze śladami trzech łapek.
2.1.1. Frakcje
Rozgrywka obraca się wokół rywalizacji między trzema frakcjami graczy
- Valor (czerwona) – Candela;
- Mystic (niebieska) – Blanche;
- Instinct (żółta) – Spark.
Te grupy konkurują o strefy wpływów oraz kontrolę nad salami treningowymi (tzw. gymami), a sukcesy i porażki każdego uczestnika zabawy wpływają na pozycję jego frakcji w konflikcie. Decyzję o tym, do której grupy dołączyć podejmujemy dopiero po osiągnięciu piątego poziomu doświadczenia. Wtedy mamy już trochę wiedzy o grze, dzięki czemu nie musimy wybierać w ciemno. Tak naprawdę różnice między frakcjami są czysto wizualne i ustanowiono je tylko po to, aby było z kim rywalizować.
2.1.2. Lokacje (gymy i pokestopy)
Wspomniane sale treningowe odgrywają tutaj kluczową rolę w zabawie, gdyż tylko w nich możemy stoczyć prawdziwe bitwy. Zabrakło bowiem znanych z odsłon konsolowych bitew z pokemonami na wolności. Niezajęte przez innych graczy gymy możemy obsadzić własnym stworkiem i wtedy zostaje on na miejscu, aby pilnować danej lokalizacji do czasu, aż zostanie pokonany. W trakcie rozgrywki sale treningowe powoli gromadzą prestiż i tym samym zwiększają liczbę stworków, jakie na raz mogą gościć.
Drugim typem lokacji są tzw. pokestopy, w których możemy uzyskać przydatne przedmioty. Są one najczęściej umiejscowione przy zabytkach lub innych godnych odwiedzenia adresach. Mogą to być np. kościoły, pomniki, muzea czy rzucające się w oczy graffiti.
2.2. Pokemony
Zabawa obraca się głównie wokół poszukiwań pokemonów. Gra pokazuje na mapie, kiedy znajdziemy się blisko jakiś stworków, a gdy już je znajdziemy, możemy je schwytać, wykorzystując przypominające piłki tzw. pokeballe w ramach prostej zręcznościowej minigierki. Pokemony nie stoją bezczynnie, czekając, aż je złapiemy, więc trafienie wymaga trochę zręczności. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że nie mamy niewyczerpanych zapasów piłek. Ich zapasy uzupełniamy odwiedzając pokestopy, awansując na kolejne poziomy lub też dokonując zakupów w sklepie
Początkowo Ra graniczała się do pierwszej generacji pokemonów (których łącznie jest 151), ale od grudnia rozpoczęto powolne dodawanie stworków z liczącej setkę okazów drugiej generacji. Na razie dostępnych jest tylko kilka typów z tej grupy, ale kolejne są dodawane regularnie.
Siła pokemonów w walce determinowana jest przez współczynnik Combat Power (CP). Składają się na nią zarówno zdolności samego stworka, jak i poziom trenera. W grze nie zabrakło także klasycznego elementu serii, czyli ewolucji. Inicjujemy ją za pomocą specjalnych cukierków (Candy) powiązanych z danym okazem. Cukierki dostajemy m.in. za oddanie złapanego stworka wprowadzającemu nas w świat trenerów profesorowi, co sprawia, że opłaca się łapać więcej niż jednego pokemona tego samego typu.
Potencjał bojowy ulepszamy także za pomocą pyłu gwiezdnego (ang. stardust), pozwalającego zwiększać CP i punkty zdrowia. Ten surowiec również dostajemy podczas łapania pokemonów, ale w przeciwieństwie do cukierków jest on uniwersalny – istnieje tylko jeden jego typ i możemy go wykorzystać na wszystkich typach stworków.
We wrześniu 2016 roku autorzy wypuścili aktualizację, która dodała tzw. Buddy Pokemon. Opcja ta umożliwia graczom wybranie jednego ze swoich pokemonów jako towarzysza podróży, który będzie kroczył obok naszego trenera i gromadził unikalne bonusy i doświadczenie. Ponadto gdy stworek przejdzie z nami określony dystans to dostajemy cukierka, którym możemy nagrodzić naszego podopiecznego za wysiłek. Co ciekawe, jeśli jako towarzysza wybierzemy Pikachu, to po przejściu z nim 10 kilometrów stworek wskoczy na ramię naszego trenera, tak samo jak w animowanych adaptacjach.
2.3. Trener
Dostępny jest także system rozwoju trenera, będącego naszym wirtualnym alter ego. Twórcy przygotowali także sporo opcji przy kreowaniu wyglądu postaci, jak również jej ubrań i noszonych przez nią gadżetów.
2.4. Walka
Sam system walki jest bardzo uproszczony i każdy pokemon dysponuje dwoma typami ataków – podstawowy jest szybki i słaby, a alternatywny wolny, ale za to znacznie silniejszy. Wykorzystanie tego drugiego wymaga naładowania odpowiedniego paska. Możemy także wykonywać uniki, co jest zwłaszcza przydatne jeśli nie chcemy zostać trafieni przez alternatywny atak wroga. Zręczność gracza odgrywa zatem istotną rolę podczas bitew, ale mimo to wynik starcia zależy głównie od statystyk pokemonów.
Co więcej, aby odnosić sukcesy nie możemy koncentrować się tylko na wartości CP stworków. Zamiast tego trzeba dobierać typy pokemonów pod przeciwników. Przykładowo, nawet najpotężniejszy ognisty okaz będzie miał problemy z pokonaniem słabego przedstawiciela typu wodnego.
2.4.1 Raidy
W czerwcu 2017 roku autorzy rozszerzyli rozgrywkę o kooperacyjne raidy. W ich ramach co pewien czas w gymie pojawia się jajko, z którego wykluwa się potężny stwór. Jego pokonanie wymaga połączenia sił wielu graczy (maksymalnie dwudziestu), a zwycięstwo zapewnia dostęp do cennych przedmiotów oraz okazję do złapania tego stworzenia, choć oczywiście jest ono odpowiednio osłabione.
2.5. Zadania/Badania
Od marca 2018 roku gra wzbogaciła się o zadań mających postać dwóch rodzajów badań.
Pierwszy z nich to tzw. Field Research, czyli stosunkowo proste zadania, polegające na złapaniu określonego typu pokemonów, odwiedzeniu pewnej liczby PokeStopów, wygraniu walki z przeciwną drużyną bądź rajdu itp. Za każde z nich otrzymamy możliwość spotkania z rzadkim pokemonem bądź cenne przedmioty, takie jak Rare Candy czy Technical Machines (TMs), które dotychczas można było zdobyć wyłącznie za udział we wspomnianych rajdach. Warto dodać, że zadania te mają różny poziom trudności, a gracze otrzymują możliwość rezygnacji z badań, jeśli uznają je za zbyt trudne do wypełnienia. Ponadto jednocześnie można mieć tylko trzy aktywne questy, ale nie przewidziano dziennego limitu zaliczonych badań polowych. Za wypełnienie zadania otrzymujemy specjalną pieczątkę (maksymalnie jedną każdego dnia), a po zebraniu pewnej ich liczby możemy liczyć na dodatkowy zestaw nagród.
Drugi typ zadań – Special Research składają się serię ośmiu zadań. Za każde otrzymujemy punkty doświadczenia, a wypełnienie wszystkich umożliwia złapanie mitycznego pokemona.
2.6. Bonusy
W listopadzie dodano dzienne bonusy za konkretne aktywności:
- Złapanie pokemona – 500 punktów doświadczenia (XP) i 600 gwiezdnego pyłu (stardust)
- Złapanie pokemona siedem dni z rzędu – 2000 XP i 2400 stardustu.
- Odwiedzenie pokestopu i zakręcenie dyskiem – 500 XP i dodatkowe przedmioty, a po siedmiu dniach 2000 XP i jeszcze więcej przedmiotów.
- Odwiedzenie pokestopu i zakręcenie dyskiem siedem dni z rzędu – 2000 XP i jeszcze więcej przedmiotów.
Takie rozwiązanie ma zachęcić graczy do codziennej zabawy poprzez zapewnienie im motywacji do regularnego korzystania z gry.
2.6. Zakazy
Podczas zabawy warto pamiętać, co jest zakazane i może (choć nie musi) doprowadzić do zbanowania naszego konta:
- posiadanie więcej niż jednego konta;
- wspomaganie się nieoficjalnym lub zmodyfikowanym oprogramowaniem;
- współdzielenie konta;
- fałszowanie odczytów lokacji gracza;
- sprzedawanie i kupowanie kont.
3. Najważniejsze aktualizacje
3.1.1. Luty 2017 r.
W połowie lutego doczekaliśmy się wreszcie wyczekiwanej od dawna aktualizacji z masą nowej zawartości. Na iOS opatrzona ona została numerem 1.27.2 a na Androidzie oznaczona jest jako 0.57.2. Wprowadzone nowości obejmują:
- 80 nowych pokemonów pochodzących z z drugiej generacji.
- Przedmioty służące do ewolucji gatunków z dwiema formami ostatecznymi.
- Dwa nowe rodzaje owoców: Nanab Berry (spowalnia stworka) oraz Pinpa Berry (podwaja liczbę cukierków zdobywanych za schwytanie pokemona).
- Odświeżona mapa trybu nocnego oraz motyw muzyczny przy napotkaniu Pokemona.
- Dodatkowe ubrania dla postaci gracza.
- Wprowadzenie różnic płciowych u pokemonów (różnice w modelach).
- Bonus za złapanie rozwiniętych form stworków: 5 cukierków za drugie stadium, 10 za trzecie.
- Zwiększenie domyślnej pojemności plecaka z 250 do 350 przedmiotów.
- Ulepszenia interfejsu i poprawki błędów.
3.1.2. Czerwiec 2017 r.
W czerwcu autorzy ponownie wprowadzili spore zmiany wypuszczając wypuściło aktualizację, która włączyła nowy system gymów. Teraz nie musimy zbierać własnoręcznie monet, gdyż robią to za nas stworki. Każdy z nich może zgromadzić jedną monetę na dziesięć minut, a limit dzienny wynosi pięćdziesiąt monet. Wprowadzono także limit posiadanych gymów, który ustalono na dwadzieścia. Ponadto w nagrodę za interakcje z danym gymem otrzymujemy specjalną odznakę, zapewniającą nam dostęp do przedmiotów. Ten gadżet można ulepszać, co skutkuje jeszcze większymi prezentami.
Inną ciekawą nowością są malinki. Możemy nimi karmić pokemony broniące gymów, co zwiększa ich motywację, ułatwiając im odpieranie ataków. Na razie wydaje się, że jedno stworzenie może maksymalnie przyjąć dziesięć takich owoców.
Poza tymi zmianami, Niantic powoli rozpoczęło wprowadzanie raidów, czyli starć z bossami. Początkowo dostępne one były w ograniczonym zakresie i dla najbardziej doświadczonych trenerów, ale na przełomie czerwca i lipca zakres testów rozszerzono tak, że w zabawie może wziąć udział praktycznie każdy.
3.1.3. Marzec 2018 r.
W marcu 2018 roku autorzy wzbogacili wreszcie grę o system zadań w postaci dwóch rodzajów badań.
3.2.Plany na przyszłość
Obecnie gra jest w sumie bardzo prosta, zwłaszcza w porównaniu z poziomem rozbudowania odsłon znanych z konsol przenośnych. Twórcy mają jednak stopniowo dodawać nowe elementy wzbogacające rozgrywkę. Autorzy twierdzą, że w dniu premiery oferowała ona jedynie 10% całej zaplanowanej zawartości. Na razie wiemy, że jedną z nadchodzących nowości będzie wprowadzenie systemu pozwalającego graczom wymieniać się pokemonami.
Ponadto zwiększony ma zostać zakres interakcji między trenerami. Odbędzie się to m.in. za pomocą dodania systemu wymieniania się pokemonami i nie ograniczy się to tylko do wspomnianych wymian, choć na razie nie podano żadnych konkretów. Zmiany czekają także gymy i pokestopy. Te drugie będzie można modyfikować, np. przeobrażając je w centra leczenia stworków.
W kodzie znaleziono też wzmianki o nowym ruchu w postaci transformacji, który dodany zostanie do systemu bitewnego. Można też wywnioskować, że autorzy planują system misji, który będzie nam przydzielał konkretne zadania do wykonania. Szykowane są również zmiany mające zapobiegać blokowaniu dostępu do gymów.
4. Technologia
Pokemon GO robi świetny użytek z technologii rozszerzonej rzeczywistości, ale ma to swoją cenę. Intensywne korzystanie z modułu GPS i kamer powoduje, że aplikacja bardzo szybko pożera zapasy energii i osoby korzystające z telefonów z mało pojemnymi bateriami raczej nie mają co marzyć o zabawie przez cały dzień bez konieczności robienia przerw na doładowanie urządzenia.
4.1. Pokemon GO Plus
We wrześniu do sprzedaży trafił nazwany Pokemon GO Plus. Pozwoala on graczom na chwytanie stworków bez wyciągania telefonu. Wibracje poinformują nas o znajdującym się w pobliżu okazie, a różnokolorowe światła przekażą czy udało nam się złapać stworka, czy nie. Urządzenie kosztuje 34,99 dolarów, czyli ok. 140 złotych i komunikuje ze smartfonem za pomocą połączenia Bluetooth.