Podsumowanie tygodnia na polskim rynku gier (22-28 maja 2017 r.)
Miniony tydzień na polskim rynku gier nie obfitował w premiery, ale i tak działo się sporo. Gwint wszedł w fazę otwartych beta-testów, opóźniono debiut strzelanki Get Even i wypuszczono nowy zapis rozgrywki z RPG akcji Immortal Planet.
Witajcie w kolejnym wydaniu naszego cyklu podsumowującego to, co wydarzyło się na polskim rynku gier w minionym tygodniu.
Opóźnienie premiery Get Even
W związku z zeszłotygodniowym zamachem terrorystycznym, jaki miał miejsce w Manchesterze, firma Bandai Namco Entertainment podjęła decyzję o przesunięciu premiery gry Get Even, czyli strzelanki autorstwa polskiego studia The Farm 51.
Produkcja początkowo miała ukazać się 26 maja. Nowy termin ustalono na 23 czerwca.
Immortal Planet – nowy zapis rozgrywki
Znany z wyśmienitego Ronina Tomasz Wacławek opublikował nowy zapis rozgrywki ze swojego kolejnego projektu, czyli gry RPG Immortal Planet.
Produkcja zmierza wyłącznie na pecety, a jej premiera ma nastąpić w tym roku.
Gwint: Wiedźmińska gra karciana - wystartowały otwarte beta-testy
Po ponad pół roku zamkniętej bety, projekt Gwint: Wiedźmińska gra karciana wszedł w fazę otwartych testów. Mogą w nich wziąć udział posiadacze pecetów oraz konsol Xbox One i PlayStation 4.
Na razie nie podano, kiedy ma się ukazać pełna wersja gry.
CD Projekt - doskonałe wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2017 r.
Grupa CD Projekt, do której należy studio CD Projekt RED i platforma GOG, pochwaliła się wynikami finansowymi za pierwszy kwartał tego roku. W ciągu tych trzech miesięcy firma wygenerowała ponad 99 milionów złotych przychodów. To więcej, niż przewidywali analitycy, spodziewający się 82 mln. Podobnie sprawa ma się z zyskiem netto – firmie udało się uzyskać ponad 45 milionów złotych, choć eksperci prognozowali niecałe 30 mln.
Wyniki finansowe CI Games - ok. 6 milionów złotych straty w pierwszym kwartale
Znacznie gorzej prezentował się raport finansowy innej polskiej firmy, czyli CI Games. W pierwszym kwartale wygenerowała blisko 6 milionów złotych straty, przy 3,3 miliona złotych przychodów.
Gra Sniper: Ghost Warrior 3 ukazała się w kwietniu, więc jej sprzedaż nie była wliczona do sum wymienionych w raporcie, ale w pierwszych trzech miesiącach roku firma musiała przeznaczyć spore środki na reklamę. CI Games ma nadzieję, że raport za drugi kwartał będzie znacznie bardziej pozytywny.
Digital Dragons Awards 2017
Podczas imprezy Digital Dragons 2017 już po raz szósty rozdano wyróżnienia Digital Dragons Awards. Za najlepszą polską grę ubiegłego roku uznano Shadow Warrior 2, natomiast nagroda dla produkcji zagranicznej powędrowała do rąk twórców przygodówki Firewatch.
Warto wspomnieć, że na Digital Dragons przyznano również nagrody Indie Showcase dla gier niezależnych. Wygrało My Memory of Us. Drugie miejsce zajęło We. the Revolution, a trzecie przygodówka Don’t Escape: 4 Days in a Wasteland.
Kondycja polskiego rynku gier
W związku z konferencją Digital Dragons 2017 przygotowany został raport dotyczący kondycji polskiego rynku gier wideo. Dzięki temu dowiedzieliśmy się m.in., że w naszym kraju istnieje ponad 290 zarejestrowanych firm zajmujących się produkcją gier wideo. Najwięcej z nich (44,1%) ma siedzibę w województwie mazowieckim oraz małopolskim (23,5%).
Wśród polskich deweloperów dominują małe niezależne studia składające się z maksymalnie 10 osób - jest ich 73,5%. Duże zespoły, liczące ponad 50 pracowników, stanowią tylko 8,8%. Aż 89,2% tworzonych w Polsce gier trafia na PC. Dużą popularnością cieszą się także platformy mobilne (60,8% Android, 56,9% iOS), komputery Mac (48%) oraz system Linux (38,2%). Dalej w zestawieniu znalazły się konsole Xbox One i PlayStation 4 (po 36,3%). Na szarym końcu, za Windows Phone (19,6%), są konsole przenośne (5,9%).
W ubiegłym roku rodzime produkcje wygenerowały łącznie 1,25 mld złotych przychodu.
- Kondycja polskiego rynku gier – deweloperzy gier w Polsce
- Kondycja polskiego rynku gier – profil polskiego gracza
- Kondycja polskiego rynku gier – w co grają Polacy
- Kondycja polskiego rynku gier – najpopularniejsze źródła gier
Sprzedaż pism komputerowych w lutym 2017 roku
Serwis Wirtualnemedia.pl przygotował zestawienie sprzedaży czasopism komputerowych w Polsce za luty tego roku, stworzone na podstawie danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.
Pozycję lidera obroniło CD-Action, którego sprzedaż wyniosła 62 766 egzemplarzy, co stanowi spadek o 6,82% w porównaniu z lutym 2016 roku. Pozycję numer dwa zajął magazyn PC Format z wynikiem 39 264 egz., czyli o 14,99% mniej niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego.
Warto na koniec wspomnieć, że wbrew wcześniejszym doniesieniom magazyn CHIP nie zniknie do końca z rynku. Wydanie papierowe jest już historią, ale przetrwa za to serwis internetowy. Było to możliwe dzięki temu, że część zwolnionych redaktorów założyła spółkę L-Space i zawarło umowę licencyjną z CHIP Holding.
Ciekawe linki
- RiME - młodszy brat Ico debiutuje na rynku i robi to w niezłym stylu
- Everspace - do sprzedaży trafiła pełna wersja kosmicznej strzelanki
- Steel Division: Normandy 44 zadebiutowało na rynku